IPTPP1/443-795/13-4/MW - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynajmowania przez gminę powierzchni w inkubatorze technologicznym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-795/13-4/MW Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynajmowania przez gminę powierzchni w inkubatorze technologicznym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że Wnioskodawca z tytułu wynajmu powierzchni w Inkubatorze występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, i wykorzystuje ww. powierzchnię do czynności opodatkowanych VAT, niepodlegających zwolnieniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

uznania, że Wnioskodawca z tytułu wynajmu powierzchni w Inkubatorze występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, i wykorzystuje ww. powierzchnię do czynności opodatkowanych VAT, niepodlegających zwolnieniu,

2.

ustalenia daty zmiany przeznaczenia inwestycji

3.

prawa i momentu odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące.

Wniosek został uzupełniony w dniu 30 grudnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku oraz opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

We przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina (dalej: "Miasto" lub "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT oraz posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej (dalej: "NIP"). Wnioskodawca składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego było odpowiedzialne za realizację projektu inwestycyjnego, którego przedmiotem była budowa oraz wyposażenie inkubatora technologicznego (dalej: "Inkubator"). W ramach realizacji przedmiotowej inwestycji Miasto występowało w charakterze inwestora. Wyżej wymieniona inwestycja obejmowała budowę hali Inkubatora wraz z wyposażeniem jej w niezbędną infrastrukturę i sprzęt oraz zagospodarowanie przyległego terenu. Miasto otrzymało z tytułu przedmiotowej inwestycji faktury zakupowe zwierające podatek VAT. Faktury te zostały wystawione na Miasto, wskazując przy tym NIP Miasta. Jak dotąd podatek ten nie został odliczony przez Wnioskodawcę, gdyż Miasto preferuje wcześniejsze potwierdzenie możliwości ujęcia tego podatku w swoich rozliczeniach z Ministrem Finansów w drodze interpretacji podatkowej.

Przedmiotem działalności Inkubatora jest wspieranie wszelkich działań zmierzających do rozwoju lokalnego rynku. Od strony operacyjnej cel ten realizowany jest przez Wnioskodawcę przede wszystkim poprzez udostępnienie na dogodnych warunkach bazy lokalowej (wynajem pomieszczeń w Inkubatorze) dla nowopowstających firm innowacyjnych oraz wsparcie administracyjne takich podmiotów (w zakresie prawnym, finansowym, informacyjnym, instytucjonalnym i formalnym).

Prace związane z przedmiotową inwestycją zostały rozpoczęte 27 października 2011 r., a zakończono je 11 października 2012 r. (data protokołu zdawczo-odbiorczego). Pozwolenie na użytkowanie wydano 29 października 2012 r. Z kolei przyjęcie na stan środków trwałych Miasta dokumentem OT miało miejsce w dniu 30 listopada 2012 r.

Przedmiotowa inwestycja związana z Inkubatorem została sfinansowana zarówno ze środków własnych Miasta jak i z dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zgodnie z pierwotnymi planami inwestycyjnymi - wyrażonymi m.in. w Studium Wykonalności opracowanym dla przedmiotowej inwestycji - Miasto miało zamiar bezpośrednio zarządzać Inkubatorem, tj. miał on stanowić majątek Wnioskodawcy i to Miasto miało samodzielnie wynajmować powierzchnię kompleksu firmom zakwalifikowanym do programu wsparcia w ramach Inkubatora oraz obciążać takie firmy stosownym wynagrodzeniem (czynsz za najem).

W okresie późniejszym, w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji, pojawiła się nowa koncepcja zarządzania Inkubatorem. Miasto rozważało przekazanie Inkubatora w nieodpłatne zarządzanie spółce gminnej - (dalej: "Spółka"). W związku z powyższym Miasto wystąpiło z wnioskiem do Ministra Finansów o wydanie interpretacji podatkowej potwierdzającej, że ww. nieodpłatne przekazanie Inkubatora Spółce nie będzie podlegało VAT. Minister Finansów w interpretacji z dnia 24 listopada 2011 r. o sygn. IPTPP1/443-808/11-2/RG uznał stanowisko Miasta za prawidłowe.

W związku z rozważaną zmianą pierwotnie zakładanego sposobu zarządzania Inkubatorem, Miasto wystąpiło również do instytucji dofinansowującej (Samorząd Województwa) o stosowną zgodę. W ostatecznej odpowiedzi z 31 lipca 2012 r. Miasto uzyskało potwierdzenie możliwości dokonania takiej zmiany, jednakże instytucja dofinansowująca stanęła na stanowisku, że w takim przypadku konieczne będzie wyłonienie podmiotu zarządzającego Inkubatorem w drodze przetargu (tekst jedn.: Miasto nie będzie miało możliwości swobodnie przekazać Inkubatora do Spółki). W związku z tym faktem, jeszcze przed zakończeniem i oddaniem przedmiotowej inwestycji do użytkowania przedmiotowa koncepcja polegająca na przekazaniu Spółce Inkubatora nieodpłatnie została przez Miasto zaniechana.

Ostatecznie, jeszcze przed oddaniem przedmiotowej inwestycji do użytkowania Miasto zdecydowało, że będzie ono samodzielnie zarządzać Inkubatorem zgodnie z pierwotnym planem, przy czym w sferze operacyjnej będzie korzystać ze wsparcia swojej jednostki budżetowej, tj. Zarządu (dalej: "Z"), która to jednostka jest traktowana, jako odrębny od Miasta podatnik VAT rozliczający się pod własnym NIP. Powyższy zamiar został przez Miasto potwierdzony poprzez zarządzenie Prezydenta Miasta nr z 12 października 2012 r. (dalej: "Zarządzenie"), na podstawie którego Zarząd administruje Inkubatorem. Zgodnie z treścią Zarządzenia Inkubator został przekazany Zarządowi do zarządzania i w administrowanie od 1 stycznia 2013 r., natomiast do 31 grudnia 2012 r. obiekt był zarządzany bezpośrednio przez Miasto. Jednocześnie Inkubator nie został przeniesiony do tej jednostki, tj. księgowo pozostaje on na stanie Miasta.

Powyższy zamiar potwierdza również fakt ponownego wystąpienia przez Miasto z wnioskiem o interpretację podatkową Ministra Finansów dotyczącym Inkubatora w listopadzie 2012 r., którego celem było potwierdzenie możliwości odzyskania VAT z tytułu przedmiotowej inwestycji. We wniosku tym Miasto wskazało m.in., że Inkubator będzie stanowić własność Miasta, a zarządzać będzie nim Zarząd, które będzie zawierać umowy z podmiotami korzystającymi z Inkubatora i wystawiać faktury w imieniu i na rzecz Miasta. Niemniej jednak, w związku z nieuzupełnieniem przez Miasto braków formalnych wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi odmówił rozpatrzenia powyższego wniosku o interpretację, pozostawiając ww. wniosek bez rozpatrzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w wyniku nieporozumienia przedmiotowe Zarządzenie było nieprawidłowo wykonywane przez Zarząd. Mianowicie, w początkowym okresie funkcjonowania Inkubatora Zarząd zamiast wystawiać faktury VAT z tytułu wynajmu pomieszczeń Inkubatora podmiotom zewnętrznym w imieniu i na rzecz Miasta, wystawiało ww. faktury podając Zarząd jako sprzedawcę i ujawniając na nich NIP Zarządu. Podatek VAT z tego tytułu był raportowany przez Zarząd zamiast przez Miasto.

Niemniej jednak, Miasto po zidentyfikowaniu ww. nieprawidłowości rozpoczęło odpowiedni proces naprawczy. W szczególności, obecnie trwają pracę nad doprecyzowaniem Zarządzenia w celu eliminacji ewentualnych wątpliwości (stosowna nowelizacja zostanie wydana jeszcze przez końcem 2013 r.), a Zarząd rozpocznie wystawianie faktur z tytułu najmu pomieszczeń Inkubatora w imieniu i na rzecz Miasta, podając jako sprzedawcę Miasto i wykazując na nich NIP Miasta. W przypadku dotychczas wystawionych faktur zostaną one odpowiednio skorygowane, a podatek należny wraz z odsetkami zostanie rozliczony przez Miasto.

Dodatkowo, Miasto w związku z funkcjonowaniem Inkubatora ponosi/ponosić będzie szereg wydatków związanych z jego bieżącym utrzymaniem. W szczególności, ww. wydatki dotyczą/będą dotyczyć w przyszłości zakupu towarów i usług takich jak np. zakup energii elektrycznej, usług związanych z drobnymi remontami i konserwacją infrastruktury Inkubatora czy usług związanych z utrzymaniem czystości Inkubatora i jego ochrony. Dotychczas, w wyniku powyższej nieprawidłowości wydatki takie ujmowane były w rozliczeniach VAT Zarządu. Obecnie podjęto prace w celu skorygowania tej sytuacji. Docelowo otrzymane dotychczas faktury zakupowe w tym zakresie zostaną ujęte w rozliczeniach VAT Miasta w drodze korekty odpowiednich okresów, natomiast nowe faktury zakupowe ujmowane będą w rozliczeniach Miasta już na bieżąco.

W ocenie Gminy datą oddania do użytkowania Inkubatora jest 29 października 2012 r" tj. wydanie pozwolenia na użytkowanie Inkubatora. Z kolei w dniu 30 listopada 2012 r. miało miejsce przyjęcie Inkubatora na stan środków trwałych Gminy. Z tym zastrzeżeniem Gmina wyjaśnia, że przeznaczeniem Inkubatora jest wynajem jego powierzchni podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, zatem czynność opodatkowana VAT. W ten właśnie sposób jest on wykorzystywany, przy czym pierwsza umowa najmu została zawarta w marcu 2013 r. Wcześniej, w okresie listopad 2012 - luty 2013, nie było jeszcze aktywnych umów najmu, jednakże przeznaczenie Inkubatora i zamiar wykorzystywania go w tym celu istniał od początku realizacji inwestycji, gdyż taki właśnie jest sposób funkcjonowania Inkubatora.

W ocenie Gminy inwestycja polegająca na budowie i wyposażeniu hali Inkubatora należy do jej zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.). W szczególności, działalność związana z Inkubatorem ma na celu promocję Gminy, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy, jako że stworzenie korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości wpływa korzystnie na jej rozwój, a co za tym idzie na ogólny rozwój Gminy. Ponadto w art. 6 ust. 1 ww. ustawy wskazano, iż do zakresu kompetencji gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W ocenie Gminy do ww. kompetencji zalicza się także dbanie przez organy samorządu o rozwój gospodarczy i wspieranie przedsiębiorczości w Gminie.

Cała powierzchnia hali Inkubatora jest przeznaczona pod wynajem podmiotom gospodarczym. W tym celu Gmina działając za pośrednictwem Zarządu, czyli jednostki budżetowej działającej w imieniu i na rzecz Gminy w sprawach związanych z Inkubatorem, zawiera z podmiotami chcącymi rozpocząć swoją działalność na terenie Inkubatora umowy cywilnoprawne na wynajem jego powierzchni (Gmina występuje jako strona umowy, tj. wynajmujący).

Powierzchnia Inkubatora jest wynajmowana wyłącznie na cele prowadzenia działalności gospodarczej przez najemców. W szczególności, powierzchnie Inkubatora nie mogą być wynajmowane na cele mieszkalne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałej sytuacji, w związku z wynajmem powierzchni w Inkubatorze, Miasto występuje w charakterze podatnika VAT i wykorzystuje Inkubator do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, które nie podlegają zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zastałej sytuacji, w związku z wynajmem Inkubatora Miasto występuje w charakterze podatnika i wykorzystuje Inkubator do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, które nie podlegają zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Miasto realizuje należące do niego zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinno być ono traktowane jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ono de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Pogląd taki wyraził również wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: "NSA"), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r., sygn. akt I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż "w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych". Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. akt I FSK 273/09 NSA uznał, iż "podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina."

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług "rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7".

W myśl powyższych definicji świadczenie przez Miasto odpłatnych usług w zakresie najmu pomieszczeń Inkubatora na rzecz podmiotów zewnętrznych, skutkuje tym, że Miasto działa w charakterze podatnika VAT. Dlatego też stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien opodatkowywać VAT świadczone przez siebie usługi najmu pomieszczeń Inkubatora. Usługi takie nie korzystają ze zwolnienia z VAT ani z preferencyjnych stawek, a zatem zastosowanie znajdzie tu podstawowa stawka VAT (obecnie 23%).

Należy tu podkreślić, że w myśl planów Miasta, wyrażonych m.in. w Studium Wykonalności do przedmiotowej inwestycji, to Miasto ma być podmiotem bezpośrednio wykorzystującym Inkubator do realizacji celów założonych dla tego projektu, tj. m.in. rozwijania lokalnej innowacyjnej przedsiębiorczości poprzez ułatwianie dostępu do odpowiedniej infrastruktury w formie preferencyjnego wynajmu powierzchni Inkubatora, Kierując się tymi założeniami Miasto pozostawiło Inkubator na swoim stanie, nie oddając go do żadnej swojej jednostki organizacyjnej (w tym Zarządowi) ani tym bardziej do zewnętrznego podmiotu. Księgowo Inkubator stanowi zatem środek trwały Miasta i w konsekwencji wyłącznie

Miasto jest jego dysponentem i tylko ono może wykorzystywać go do jakichkolwiek czynności, w tym czynności opodatkowanych VAT.

Jednocześnie trzeba wyjaśnić, że jakkolwiek pierwotnie zarządzaniem Inkubatorem miał się zajmować bezpośrednio pracownik Miasta, to w celu zapewnienia odpowiedniej efektywności tego procesu, Miasto zdecydowało się ostatecznie na zaangażowanie swojej jednostki budżetowej Zarządu w ramach wsparcia na płaszczyźnie operacyjnego administrowania tym obiektem. Innymi słowy zgodnie z intencją Miasta zakres działań Zarządu miał obejmować zarządzanie Inkubatorem w imieniu i na rzecz Miasta, tj. w taki sposób, że Miasto pozostaje podmiotem praw i obowiązków związanych z Inkubatorem (np. stroną umów), a Zarząd występuje jedynie jako reprezentant Miasta. W celu realizacji tych zamiarów wydano odpowiednie Zarządzenie Prezydenta Miasta.

O ile w początkowym okresie funkcjonowania Inkubatora Zarządzenie zostało mylnie zinterpretowanie przez Zarząd i w efekcie jednostka ta nieprawidłowo realizowała powierzone jej zadania (zawarła dwie umowy najmu wskazując jako stronę nie Miasto, ale siebie, a w konsekwencji rozliczała VAT z tego tytułu we własnych deklaracjach VAT), nieprawidłowość ta jest obecnie w trakcie korekty i nie ma wpływu na konkluzje przedstawione w niniejszym wniosku. W szczególności zaistniała pomyłka nie zmienia w żaden sposób faktu, że stroną umów najmu Inkubatora od początku jego funkcjonowania powinno być Miasto jako właściciel i jedyny dysponent Inkubatora i to Miasto powinno wykazywać VAT z tego tytułu w swoich rozliczeniach. Taki stan rzeczy zaistnieje i będzie kontynuowany po zakończeniu korekt przygotowywanych obecnie przez Miasto i Zarząd.

Reasumując należy uznać, że Miasto prowadzi od początku funkcjonowania inkubatora działalność w zakresie odpłatnego najmu pomieszczeń Inkubatora. Świadcząc tego typu usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych, Miasto występuje w charakterze podatnika VAT, a wykonywane przez Miasto czynności mają charakter czynności podlegających opodatkowaniu VAT i niekorzystających ze zwolnienia z VAT. Tym samym Wnioskodawca wykorzystuje Inkubator do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, iż organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 powołanej wyżej Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej (jednostki samorządu terytorialnego) są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego było odpowiedzialne za realizację projektu inwestycyjnego, którego przedmiotem była budowa oraz wyposażenie inkubatora technologicznego. Wyżej wymieniona inwestycja obejmowała budowę hali Inkubatora wraz z wyposażeniem jej w niezbędną infrastrukturę i sprzęt oraz zagospodarowanie przyległego terenu. Przedmiotem działalności Inkubatora jest wspieranie wszelkich działań zmierzających do rozwoju lokalnego rynku. Od strony operacyjnej cel ten realizowany jest przez Wnioskodawcę przede wszystkim poprzez udostępnienie na dogodnych warunkach bazy lokalowej (wynajem pomieszczeń w Inkubatorze) dla nowopowstających firm innowacyjnych oraz wsparcie administracyjne takich podmiotów (w zakresie prawnym, finansowym, informacyjnym, instytucjonalnym i formalnym). Cała powierzchnia hali Inkubatora jest przeznaczona pod wynajem podmiotom gospodarczym. W tym celu Gmina działając za pośrednictwem Zarządu, czyli jednostki budżetowej działającej w imieniu i na rzecz Gminy w sprawach związanych z Inkubatorem, zawiera z podmiotami chcącymi rozpocząć swoją działalność na terenie Inkubatora umowy cywilnoprawne na wynajem jego powierzchni (Gmina występuje jako strona umowy, tj. wynajmujący). Powierzchnia Inkubatora jest wynajmowana wyłącznie na cele prowadzenia działalności gospodarczej przez najemców.

Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści powyższego przepisu, oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej własności i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jego najemcę.

Wskazać zatem należy, że Gmina wykonując cywilną umowę najmu, świadczy na rzecz najemcy usługi, w rozumieniu przepisów ustawy. W wykonaniu umowy najmu dokonuje bowiem na jego rzecz świadczeń niebędących dostawą towarów. Majątek (Inkubator wraz z wyposażeniem) pozostaje własnością Gminy i wynajmowany jest za odpłatnością, co stanowi przedmiot opodatkowania w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie, powyższe usługi w świetle przepisów ustawy, jak i rozporządzeń wykonawczych, nie są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że usługi wynajmu powierzchni Inkubatora na rzecz podmiotów gospodarczych są czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia od podatku.

Reasumując, z tytułu odpłatnego wynajmowania powierzchni Inkubatora Wnioskodawca występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a ww. czynności stanowią usługę podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy - niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części uznania, że Wnioskodawca z tytułu wynajmu powierzchni w Inkubatorze występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, i wykorzystuje ww. powierzchnię do czynności opodatkowanych VAT, niepodlegających zwolnieniu.

W pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl