IPTPP1/443-78/12-2/AK - Prawo do obniżenia przez uczelnię kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-78/12-2/AK Prawo do obniżenia przez uczelnię kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowym przedmiotem działalności uczelni jest kształcenie i wychowanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Tak więc podstawowa działalność Wnioskodawcy to usługi edukacyjne zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT.

Realizując statutowe cele działalności Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." umieszczony w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013, zaakceptowanym przez Stały Komitet Rady Ministrów 20 grudnia 2006 r. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 27 sierpnia 2010 r.

Przedsięwzięcie polega na budowie, rozbudowie i wyposażeniu kompleksu dydaktyczno naukowego "..." P.L. dla kierunku Architektura i Urbanistyka.

Celem inwestycji jest stworzenie bazy lokalowej wraz z jej wyposażeniem dla celów dydaktyczno - naukowych oraz utworzenie laboratoriów innowacyjnych technik informatycznych stosowanych w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.

Projekt obejmuje:

* inwestycje z zakresu budowy i rozbudowy budynków stanowiących własność P.L.,

* zagospodarowanie działki,

* utworzenie przestrzeni dydaktycznej, naukowo-badawczej i wdrożeniowej dla Kierunku Architektura i Urbanistyka poprzez wyposażenie pracowni i sal dydaktycznych,

* utworzenie i wyposażenie W. I. C. A., działającego przy P.L. - umeblowanie i wyposażenie pomieszczeń w laboratoryjny sprzęt pomiarowy, komputerowy, specjalistyczne oprogramowania, urządzenia peryferyjne i pomocnicze,

* wyposażenie pomieszczeń mediateki, ogólnodostępnej multimedialnej biblioteki architektury, urbanistyki, sztuki i techniki, stanowiącej dopełnienie W.I. C. Ar. Wyposażenie w sprzęt do ekspozycji i magazynowania zbiorów i archiwaliów, w tym urządzenia komputerowe,

* działania promocyjne i informacyjne związane z realizacją projektu, m.in. zlecenie druku materiałów informacyjnych.

Projekt polegać będzie na budowie i rozbudowie istniejącego budynku WBiA i Architektury przy ul... w L.

Przedmiotem Projektu jest rozbudowa istniejącego budynku W. B. i A. o nowe 6-cio kondygnacyjne skrzydło dla potrzeb kształcenia na kierunku Architektura i Budownictwo (konstrukcja budynku - szkielet żelbetowy, z podpiwniczeniem).

W ramach przedsięwzięcia istniejący budynek W.B. i A. zostanie rozbudowany o nowe 6-cio kondygnacyjne skrzydło o łącznej powierzchni użytkowej 6.702,67 m#178; i powierzchni zabudowy 1.230 m#178;. Dotychczasowa powierzchnia zabudowy budynku WBiA wynosi - 1.864 m#178;, wysokość 30,9 m, a powierzchnia wewnętrzna wynosi 6.360 m#178;. Powstały w ten sposób obiekt będzie posiadał wydzielone obiekty dla kształcenia na kierunkach: Budownictwo i Architektura i Urbanistyka.

W wyniku realizacji projektu nastąpi stworzenie innowacyjnego zaplecza dydaktyczno-naukowego. Baza dydaktyczna i laboratoria naukowe będą wykorzystywane w procesie kształcenia studentów Kierunku Architektura i Urbanistyka, upowszechniania specjalistycznej wiedzy w środowiskach kadry samorządowej, zawodowej i naukowej regionu.

Zrealizowana inwestycja będzie służyć działalności dydaktycznej, tj. edukacyjnej Uczelni, w celu realizacji jej zadań statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu pn. "..." P.L. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. "..." P. L. nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Realizowany projekt służy i będzie służył działalności edukacyjnej Uczelni. Zgodnie z art. 43 ust. 1 powołanej ustawy usługi edukacyjne świadczone przez P.L. są zwolnione z podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 86 ust. 1 oraz 7b ustawy, prawo do odliczenia przysługuje tylko wówczas, gdy zakup towarów i usług związany jest z czynnościami opodatkowanymi. W odniesieniu do omawianego projektu Uczelnia wykonuje i będzie wykonywała tylko czynności zwolnione od podatku od towarów i usług VAT. W związku z powyższym, Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupowych dokumentujących poniesione koszty na realizację ww. projektu. Tym samym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że realizując statutowe cele działalności Uczelnia realizuje projekt pn. "..." umieszczony w Indykatywnym Planie inwestycyjnym Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie polega na budowie, rozbudowie i wyposażeniu kompleksu dydaktyczno naukowego "..." P.L. dla kierunku Architektura i Urbanistyka. Celem inwestycji jest stworzenie bazy lokalowej wraz z jej wyposażeniem dla celów dydaktyczno - naukowych oraz utworzenie laboratoriów innowacyjnych technik informatycznych stosowanych w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym. Projekt obejmuje inwestycje z zakresu budowy i rozbudowy budynków stanowiących własność P.L., zagospodarowanie działki, utworzenie przestrzeni dydaktycznej, naukowo-badawczej i wdrożeniowej dla Kierunku Architektura i Urbanistyka poprzez wyposażenie pracowni i sal dydaktycznych, utworzenie i wyposażenie W. i. C.Ar., działającego przy P.L. - umeblowanie i wyposażenie pomieszczeń w laboratoryjny sprzęt pomiarowy, komputerowy, specjalistyczne oprogramowania, urządzenia peryferyjne i pomocnicze, wyposażenie pomieszczeń mediateki, ogólnodostępnej multimedialnej biblioteki architektury, urbanistyki, sztuki i techniki, stanowiącej dopełnienie W.I. C. A. Wyposażenie w sprzęt do ekspozycji i magazynowania zbiorów i archiwaliów, w tym urządzenia komputerowe, działania promocyjne i informacyjne związane z realizacją projektu, m.in., zlecenie druku materiałów informacyjnych. W wyniku realizacji projektu nastąpi stworzenie innowacyjnego zaplecza dydaktyczno - naukowego. Baza dydaktyczna i laboratoria naukowe będą wykorzystywane w procesie kształcenia studentów Kierunku Architektura i Urbanistyka, upowszechniania specjalistycznej wiedzy w środowiskach kadry samorządowej, zawodowej i naukowej regionu. Zrealizowana inwestycja będzie służyć działalności dydaktycznej, tj. edukacyjnej Uczelni, w celu realizacji jej zadań statutowych. Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT. Realizowany projekt służy i będzie służył działalności edukacyjnej Uczelni. Zgodnie z art. 43 ust. 1 powołanej ustawy usługi edukacyjne świadczone przez P.L. są zwolnione z podatku od towarów i usług. W odniesieniu do omawianego projektu Uczelnia wykonuje i będzie wykonywała tylko czynności zwolnione od podatku od towarów i usług VAT.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu mają związek z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl