IPTPP1/443-773/12-3/AK - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem kajaków na wyposażenie wypożyczalni kajaków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-773/12-3/AK Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem kajaków na wyposażenie wypożyczalni kajaków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem kajaków na wyposażenie wypożyczalni kajaków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem kajaków na wyposażenie wypożyczalni kajaków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą świadcząc głównie usługi nauczania języków obcych. Jest to usługa przeważająca w przychodach Zainteresowanej i jest przedmiotowo zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pozostałe obszary działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, w tym głównie usługi edukacyjne, opieka nad dziećmi i usługi turystyczne są działalnością, która jest zwolniona z VAT podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1, ponieważ Wnioskodawczyni nie przekroczyła kwoty 150 tys. przychodu z tej działalności w skali roku.

Zainteresowana nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT i nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W obliczaniu podatku dochodowego wszystkie faktury i inne koszty zaliczane są zgodnie z przepisami do kosztów w kwocie brutto.

Zainteresowana składa wniosek o indywidualną interpretację na żądanie Urzędu Marszałkowskiego Województwa, gdzie przyznano jej dotację na wyposażenie wypożyczalni kajaków. Dotacja pochodzi ze środków poakcesyjnych. Nazwa programu to Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, w zakresie operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania, Małe Projekty". Urząd Marszałkowski potrzebuje indywidualnej interpretacji do ustalenia, czy Wnioskodawczyni może odzyskać podatek VAT z kosztów poniesionych na realizację projektu.

Projekt obejmuje zakup kajaków na wyposażenie wypożyczalni. Jest jedna faktura dokumentująca poniesione wydatki - zakup kajaków. Wystawiona jest na firmę Wnioskodawczyni.

Firma Zainteresowanej jest beneficjentem dotacji. Dotacja ta dotyczy sfery działalności gospodarczej związanej z usługami turystycznymi. Dotacja będzie wypłacona w całości jednorazowo po uzyskaniu indywidualnej interpretacji podatkowej, czyli w roku 2012, gdyż projekt dotyczy jednorazowej czynności - zakupu kajaków i zakup ten został już dokonany w kwietniu 2012 r.

Kajaki będą służyły do wypożyczania indywidualnym odbiorcom i firmom - jest to działalność objęta podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni będzie pobierała opłaty z tytułu wypożyczania kajaków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obliczu stanu faktycznego, podatek VAT od faktury zakupu kajaków z kwietnia 2012 r. do wniosku obejmującego sferę działalności gospodarczej dotyczącą usług turystycznych - wynajmu kajaków może być przez Wnioskodawczynię odzyskany, czy też Zainteresowana nie może odzyskać podatku VAT, ponieważ nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, Zainteresowana nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą, która polega na świadczeniu usług, które są przedmiotowo i podmiotowo zwolnione z VAT. Wszelkie koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zalicza brutto do kosztów, nie składa deklaracji VAT, nie ma prawa odliczać podatku VAT i nie może odzyskać zapłaconego podatku VAT. Faktura zakupu kajaków jest fakturą VAT i jako podatnik zwolniony z VAT Zainteresowana nie może odzyskać kosztów poniesionych na podatek VAT z tej faktury w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zakup kajaków został dokonany w kwietniu 2012 r. i na ten miesiąc wystawiona jest faktura, dotacja zostanie wypłacona po wydaniu indywidualnej interpretacji przez Izbę Skarbową, czyli jeszcze w tym roku podatkowym. Dotacja będzie wypłacona jednorazowo - projekt dotyczy tylko zakupu kajaków i koszty obejmują jedną fakturę i zostały już poniesione. W tym czasie Wnioskodawczyni pozostanie podatnikiem zwolnionym z VAT, gdyż działalność zwolniona podmiotowo z VAT nie jest główną działalnością Zainteresowanej i przychody z niej na pewno nie przekroczą kwoty 150 tys. zł w tym roku podatkowym. Zdaniem Wnioskodawczyni w ramach rozliczeń podatkowych nie może odzyskać podatku VAT zapłaconego za kajaki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Mocą art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. (art. 113 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Artykuł 113 ust. 6 ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 5, stanowi iloczyn ilości towarów objętych spisem z natury i kwoty podatku naliczonego przypadającej na jednostkę towaru, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT. Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą świadcząc głównie usługi nauczania języków obcych. Jest to usługa przeważająca w przychodach Zainteresowanej i jest przedmiotowo zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Pozostałe obszary działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, w tym głównie usługi edukacyjne, opieka nad dziećmi i usługi turystyczne są działalnością, która jest zwolniona z VAT podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1, ponieważ Wnioskodawczyni nie przekroczyła kwoty 150 tys. przychodu z tej działalności w skali roku. Zainteresowana składa wniosek o indywidualną interpretację na żądanie Urzędu Marszałkowskiego Województwa, gdzie przyznano jej dotację na wyposażenie wypożyczalni kajaków. Dotacja pochodzi ze środków poakcesyjnych. Nazwa programu to Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, w zakresie operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania, Małe Projekty". Projekt obejmuje zakup kajaków na wyposażenie wypożyczalni. Jest jedna faktura dokumentująca poniesione wydatki - zakup kajaków wystawiona na firmę Wnioskodawczyni. Firma Zainteresowanej jest beneficjentem dotacji. Dotacja ta dotyczy sfery działalności gospodarczej związanej z usługami turystycznymi. Kajaki będą służyły do wypożyczania indywidualnym odbiorcom i firmom - jest to działalność objęta podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni będzie pobiera opłaty z tytułu wypożyczania kajaków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Zainteresowana nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawczyni nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego zadania. Tym samym nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem kajaków na wyposażenie wypożyczalni kajaków, ponieważ Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl