IPTPP1/443-742/12-4/MH - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z rozbudową sieci wodociągowych na terenie gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-742/12-4/MH Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z rozbudową sieci wodociągowych na terenie gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z rozbudową sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z rozbudową sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 listopada 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina - Wnioskodawca - jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych, będzie występować o częściowe umorzenie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu, na realizację rozbudowy sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X.

Jednym z obligatoryjnych załączników do wniosku o umorzenie pożyczki jest złożenie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia. Zadaniem własnym Gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 3) oraz zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (art. 3 ust. 1), są sprawy związane ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę.

Na terenie Gminy usługami w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców Gminy oraz obsługi urządzeń wodociągowych tj. usługami w zakresie eksploatacji i utrzymania sieci i urządzeń wodociągowych zajmuje się Spółka prawa handlowego (spółka z o.o.), która wykonuje czynności na podstawie zawartej umowy z Gminą. Podstawą zawarcia umowy na świadczenie ww. usług jest zamówienie z wolnej ręki udzielone na podstawie art. 66 i 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.). Umowa ma charakter umowy na świadczenie usług, gdzie zapłatą dla Spółki za czynności wynikające z zawartej umowy jest przychód uzyskany z poboru należności za wodę od wszystkich odbiorców usług wodociągowych, według obowiązującej taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę.

Planowanie oraz realizacja w zakresie budowy, rozbudowy, modernizacji oraz remontów kapitalnych sieci i urządzeń wodociągowych jest obowiązkiem Gminy i stanowi koszt Gminy. Wybudowana sieć wodociągowa i urządzenia wodociągowe stanowią własność Gminy. Spółka prawa handlowego, świadczy jedynie usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz obsługi urządzeń wodociągowych. Spółka ma jedynie prawo do korzystania z sieci i urządzeń wodociągowych. Spółka płaci Gminie, w każdym roku trwania umowy, opłatę za korzystanie z gminnych sieci i urządzeń wodociągowych, w wysokości 0,18% wartości księgowej środków trwałych. Spółka korzysta z urządzeń wodociągowych na podstawie zawartej umowy, a zapłatą za świadczenie tych usług jest przychód uzyskany z poboru należności za zużytą wodę od wszystkich odbiorców usług wodociągowych, według obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę. Spółka ta, jest więc operatorem i pobiera opłaty od indywidualnych odbiorców wody. Wybudowana sieć będzie stanowiła własność Gminy i będzie na stanie środków trwałych Gminy. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na Gminę.

Wybudowane odcinki sieci wodociągowej wraz z urządzeniami, będące przedmiotem wniosku, po wybudowaniu zostaną przyjęte na stan środków trwałych Gminy i będą stanowiły jej własność. Gmina wybudowaną sieć wodociągową wraz z urządzeniami przekazuje Spółce tylko do eksploatacji i utrzymania na podstawie zawartej umowy na świadczenie usług w zakresie eksploatacji i utrzymania sieci i urządzeń wodociągowych, tj. usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców Gminy oraz obsługi urządzeń wodociągowych. Podstawą zawarcia umowy na świadczenie ww. usług, jest zamówienie z wolnej ręki udzielone na podstawie art. 66 i 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: z 2007 r. Dz. U. Nr 223, poz. 1655 z późn zm.). Umowa ma charakter umowy na świadczenie usług, gdzie zapłatą dla Spółki za czynności wynikające z zawartej umowy jest przychód uzyskany z poboru należności za wodę od wszystkich odbiorców usług wodociągowych, według obowiązującej taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę.

Spółka w czasie trwania umowy, zobowiązana jest zapłacić Gminie, opłatę tytułem korzystania z gminnych urządzeń wodociągowych. Opłata wynika z wydanego na dany rok kalendarzowy Zarządzenia Wójta Gminy w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z gminnych urządzeń wodociągowych na terenie Gminy, w wysokości 0,18% liczonej od wartości księgowej środków trwałych. Podstawą wydania przez Wójta Gminy Zarządzenia są przepisy art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: z 2001 r. Dz. U. Nr 45, poz. 236) oraz Uchwała Nr.. Rady Gminy z 28 lutego 2007 r. w sprawie powierzenia Wójtowi Gminy uprawnienia z zakresu ustalania cen i opłat za korzystanie z gminnych urządzeń wodociągowych na terenie Gminy. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji sieci i urządzeń wodociągowych, będących przedmiotem wniosku, nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dokonane zakupy towarów i usług nie będą również służyć do czynności zwolnionych z tego podatku lub do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją rozbudowy sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie posiada możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją rozbudowy sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X.

Wnioskodawca uważa, że nie może skorzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zrealizowane przedsięwzięcia nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina, nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT i przy ubieganiu się o umorzenie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych, Zainteresowany będzie występować o częściowe umorzenie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu, na realizację rozbudowy sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X. Zadaniem własnym Gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym oraz zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, są sprawy związane ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę. Na terenie Gminy usługami w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców Gminy oraz obsługi urządzeń wodociągowych zajmuje się Spółka prawa handlowego (spółka z o.o.), która wykonuje czynności na podstawie zawartej umowy z Gminą. Umowa ma charakter umowy na świadczenie usług, gdzie zapłatą dla Spółki za czynności wynikające z zawartej umowy jest przychód uzyskany z poboru należności za wodę od wszystkich odbiorców usług wodociągowych, według obowiązującej taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę.

Wybudowana sieć wodociągowa i urządzenia wodociągowe stanowią własność Gminy. Spółka prawa handlowego, świadczy jedynie usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz obsługi urządzeń wodociągowych. Spółka ma jedynie prawo do korzystania z sieci i urządzeń wodociągowych. Spółka płaci Gminie, w każdym roku trwania umowy, opłatę za korzystanie z gminnych sieci i urządzeń wodociągowych, w wysokości 0,18% wartości księgowej środków trwałych. Spółka korzysta z urządzeń wodociągowych na podstawie zawartej umowy, a zapłatą za świadczenie tych usług jest przychód uzyskany z poboru należności za zużytą wodę od wszystkich odbiorców usług wodociągowych, według obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji sieci i urządzeń wodociągowych, będących przedmiotem wniosku, nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na Zainteresowanego.

Dla rozstrzygnięcia zatem, czy w opisanym we wniosku przypadku istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego, konieczne jest ustalenie, czy wydatki ponoszone są przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT i czy po zakończeniu realizacji inwestycji sieć wodociągowa będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W związku z tym, że Gmina na podstawie zawartej umowy na świadczenie usług przekazuje Spółce prawa handlowego wybudowaną sieć wodociągową wraz z urządzeniami celem ich eksploatacji i utrzymania, natomiast Spółka płaci Gminie, w każdym roku trwania umowy, opłatę za korzystanie z gminnych sieci i urządzeń wodociągowych, w wysokości 0,18% wartości księgowej środków trwałych, należy stwierdzić, iż między Gminą i Spółką istnieje określona więź zobowiązaniowa, stanowiąca na gruncie ustawy odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Gmina świadczy na rzecz Spółki usługi podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Ponieważ świadczenie usług odbywa się na podstawie zawartej między stronami umowy cywilnoprawnej, zatem Gmina udostępniając sieci i urządzenia wodociągowe w zakresie tej czynności będzie podatnikiem podatku VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego, należy wskazać, iż efekty powstałe w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ jak wskazano powyżej efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z rozbudową sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazano, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z rozbudową sieci wodociągowych na terenie Gminy, w miejscowościach: X, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl