IPTPP1/443-737/12-4/IG - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-737/12-4/IG Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego oraz pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest w całości na realizację celów statutowych Wnioskodawcy i nie jest przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z Umową Przyznania Pomocy w ramach działania 413 "Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW na lata 2007-2012 Wnioskodawca realizował projekt pt. "...", którego celem jest podnoszenie atrakcyjności turystycznej regionu oraz promocja produktów turystycznych za pośrednictwem serwisu internetowego oraz poprzez wydanie i kolportaż materiałów promocyjnych i uczestnictwo w targach turystycznych.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach projektu dotyczyły druku materiałów promocyjnych przeznaczonych do bezpłatnej dystrybucji oraz udziału w targach turystycznych promując walory turystyczne obszaru działania Wnioskodawcy.

W ramach rozliczania kosztów poniesionych na realizację projektu Wnioskodawca ujął podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowalny i wykazał go do objęcia refundacją w ramach projektu. W sytuacji gdy Beneficjent projektu ubiega się o zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, zobowiązany jest dołączyć do wniosku o płatność interpretację indywidualną wydana przez upoważniony organ.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7. Wnioskodawca przyjął, iż zapłacony podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie, gdyż zgodnie z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ze względu na fakt, że wydatki nie wykazywały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z tym Wnioskodawca w deklaracji VAT-7 złożonej do Urzędu Skarbowego nie ujął faktur zapłaconych dotyczących realizacji niniejszego projektu.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania są wystawiane na Wnioskodawcę.

Efekty realizacji projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Są to czynności związane z bezpłatną promocją oraz bezpłatną informacją turystyczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pt. "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW na lata 2007-2012 Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), który jest czynnym podatnikiem VAT, realizującym projekt pt. "...", poniesione wydatki mają związek wyłącznie z realizacją projektu, nabywane towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku VAT odliczenie podatku VAT jest możliwe tylko w tych przypadkach, w których dany wydatek wykazuje przynajmniej pośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W ramach realizacji niniejszego projektu, a także po jego zakończeniu nie nastąpiła komercjalizacja jego efektów, Wnioskodawca nie zamierza ani nie będzie wykorzystywał rezultatów projektu w sposób komercyjny oraz nie będzie oferował odpłatnych usług będących rezultatem projektu.

W związku z tym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Powołując się na art. 88 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług nie jest czynnością opodatkowaną w związku z tym nie ma możliwości odliczenia VAT.

Wszystkie nabyte lub wytworzone towary i usługi związane z realizowanym projektem będą miały charakter promocyjno - informacyjny, nie będzie następowała ich sprzedaż oraz będą wykorzystywane jedynie do działań związanych z realizacją niniejszego projektu. Po zakończeniu realizacji zadania nabyte towary i usługi będą służyły jedynie realizacji zadań statutowych Wnioskodawcy - głównie działaniom promocyjnym. Stanowisko Wnioskodawcy jest następujące, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług w celu realizacji projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest w całości na realizację celów statutowych Wnioskodawcy i nie jest przeznaczony do podziału między jego członków.

Wnioskodawca realizował projekt pt. "...", którego celem jest podnoszenie atrakcyjności turystycznej regionu oraz promocja produktów turystycznych za pośrednictwem serwisu internetowego oraz poprzez wydanie i kolportaż materiałów promocyjnych i uczestnictwo w targach turystycznych. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach projektu dotyczyły druku materiałów promocyjnych przeznaczonych do bezpłatnej dystrybucji oraz udziału w targach turystycznych promując walory turystyczne obszaru działania Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania są wystawiane na Wnioskodawcę. Efekty realizacji projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Są to czynności związane z bezpłatną promocją oraz bezpłatną informacją turystyczną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie jeden z warunków uprawniających do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego zadania. Tym samym Wnioskodawca nie ma z tego tytułu prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl