IPTPP1/443-736/12-4/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny nieruchomości gruntowych oraz lokali mieszkalnych na rzecz gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-736/12-4/RG Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny nieruchomości gruntowych oraz lokali mieszkalnych na rzecz gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny nieruchomości gruntowych oraz lokali mieszkalnych na rzecz Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny nieruchomości gruntowych oraz lokali mieszkalnych na rzecz Gminy.

W dniu 20 listopada 2012 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat na podstawie potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 22 maja 2012 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w..., zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT o numerze wydanego identyfikacji podatkowej NIP.... Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Starosta jako organ władzy publicznej i starostwo jako urząd obsługujący Starostę oraz Powiat stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. jest podatnikiem podatku VAT, ale wyłącznie od czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a zatem rozlicza podatek VAT od ww. czynności podlegających opodatkowaniu oraz składa miesięczne deklaracje podatkowe.

Zarząd Powiatu ma zamiar przekazać Miastu darowizny w postaci następujących nieruchomości:

* Lokal mieszkalny o powierzchni 68,48 m2, z którym związany jest udział 7106/274590 we wszystkich częściach budynku i urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz udział w prawie własności gruntu oznaczonego jako działki o pow. 0,2037 ha, przy czym z lokalem związany jest udział 1172/225392 części w nieruchomości oznaczonej jako działka o pow. 0,2254 ha - stanowiącej drogę wewnętrzną. Wymieniona nieruchomość objęta jest księgą wieczystą Kw... przy czym lokal mieszkalny został nabyty aktem notarialnym AN Rep akt...w dniu 27 maja 2010 r. Mieszkanie w budynku wielorodzinnym, pięciokondygnacyjnym zostało zakupione przez Powiat od spółki będącej podatnikiem podatku VAT. Budynek został wybudowany w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej w celu ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i użytkowych oraz ich sprzedaży. Zezwolenie na użytkowanie budynku - Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję w dniu 15 lipca 2009 r. Plan zagospodarowania przestrzennego Miasta dla nieruchomości przewiduje oznaczenie MW1, tj. teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Pierwsze zasiedlenie miało miejsce w dniu 16 lipca 2010 r. na rzecz osób, które otrzymały mieszkania w ramach umów najmu z Powiatem w związku z realizowaną budową drogi powiatowej. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie mieszkania.

W odniesieniu do lokalu mieszkalnego o powierzchni 68,48 m2 Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu lokalu.

* Lokal mieszkalny o powierzchni 55,50 m2, z którym związany jest udział wynoszący 5806/274590 części we wszystkich częściach budynku i urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz udział w prawie własności gruntu oznaczonego jako działki....o pow. 0,2037 ha, przy czym z lokalem związany jest udział 1172/225392 części w nieruchomości oznaczonej jako działka... o pow. 0,2254 ha - stanowiącej drogę wewnętrzną. Wymieniona nieruchomość objętą jest księgą wieczystą Kw... przy czym lokal mieszkalny został nabyty aktem notarialnym AN Rep A nr... w dniu 27 maja 2010 r. Mieszkanie w budynku wielorodzinnym, pięciokondygnacyjnym, zostało zakupione przez Powiat od spółki będącej podatnikiem podatku VAT. Budynek został wybudowany w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej w celu ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i użytkowych oraz ich sprzedaży. Zezwolenie na użytkowanie budynku - Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję PINB w dniu 15 lipca 2009 r. Plan zagospodarowania przestrzennego Miasta dla nieruchomości przewiduje oznaczenie MW1, tj. teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Pierwsze zasiedlenie miało miejsce w dniu 2 września w 2010 r. na rzecz osób, które otrzymały mieszkania w ramach umów najmu z Powiatem w związku z realizowaną budową drogi powiatowej. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie mieszkania.

W odniesieniu do lokalu o powierzchni 55,50 m2 Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu lokalu.

* Lokal mieszkalny o powierzchni 33,86 m2, z którym związany jest udział wynoszący 3712/274590 części we wszystkich częściach budynku i urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz udział w prawie własności gruntu oznaczonego jako działki... o pow. 0,2037 ha, przy czym z lokalem związany jest udział 1172/225393 części w nieruchomości oznaczonej jako działka... o pow. 0,2254 ha - stanowiącej drogę wewnętrzną. Wymieniona nieruchomość objęta jest księgą wieczystą Kw..., przy czym lokal mieszkalny został nabyty aktem notarialnym AN Rep A nr... w dniu 27 maja 2010 r. Mieszkanie w budynku wielorodzinnym, pięciokondygnacyjnym, zostało zakupione przez Powiat od spółki będącej podatnikiem podatku VAT. Budynek został wybudowany w ramach prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej w celu ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i użytkowych oraz ich sprzedaży. Zezwolenie na użytkowanie budynku - Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzją PINB w dniu 15 lipca 2009 r. Plan zagospodarowania przestrzennego Miasta dla nieruchomości przewiduje oznaczenie MW1, tj. teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Pierwsze zasiedlenie miało miejsce w dniu 29 czerwca 2010 r. na rzecz osób, które otrzymały mieszkania w ramach umów najmu z Powiatem w związku z realizowaną budową drogi powiatowej. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie mieszkania.

W odniesieniu do lokalu o powierzchni 33,86 m2 Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu lokalu.

* Budynek ul. - nieruchomość gruntowa, oznaczona jako działka o pow. 0,1689 ha, własność uregulowana w księdze wieczystej Kw..., nieruchomość zabudowana budynkiem użytkowym, wybudowanym na początku lat 70-tych, jako budynek administracyjno-mieszkalny. W późniejszych latach funkcję mieszkalną zlikwidowano. Decyzją Zarządu Powiatu z dnia 15 listopada 2005 r. ustanowiono trwały zarząd nieruchomości na rzecz Powiatowego Ośrodka wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi - jednostki organizacyjnej Powiatu na jej cele statutowe. Powiatowy Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi realizując swoje cele statutowe realizuje zadania z zakresu administracji rządowej. Na zadania remontowe oraz inwestycje, które były w całości wykonywane przez Powiatowy Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi wymieniona wyżej jednostka otrzymała dotację Budżetu Państwa w ramach wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami. Wydatki remontowe i inwestycyjne dofinansowywane były środkami własnymi powiatu. W roku 2005 w ramach wydatków inwestycyjnych wykonano rozbudowę i modernizację budynku oraz dokonano jego pierwszego wyposażenia.

W latach 2006-2008 w ramach wydatków remontowych wykonano: elewację budynku, ogrodzenie, montaż pomalowanych przęseł ogrodzeniowych, bramy przesuwanej z mechanizmem wózkowym oraz dwóch furtek, jak również wykonano związane z tym roboty ziemno-budowlane. W roku 2009 w ramach wydatków inwestycyjnych utwardzono podłoże oraz ułożono kostką dojazd oraz plac przy budynku. W roku 2010 wykonano remont instalacji elektrycznej w kotłowni i pomieszczeniu gospodarczym oraz dokonano wymiany grzejników. Wydatki inwestycyjne i remontowe od prowadzonych czynności remontowych i inwestycyjnych nie dokonano odliczenia podatku VAT, ponieważ jednostka organizacyjna, w której zarządzie znajduje się nieruchomość gruntowa nie jest podatnikiem podatku VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Ponadto należy zaznaczyć, iż jednostka zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka położona jest na terenach obiektów produkcyjnych i magazynów.

W odniesieniu do budynku przy ul.... Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości. Nieruchomość przy ul..... spełnia definicję budynku i jest trwale związana z gruntem.

W budynku przy ul.... miało miejsce pierwsze zasiedlenie. Powiat... stał się właścicielem już zasiedlonej nieruchomości z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r.

W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiat ponosił wydatki związane z ulepszeniem, ale w ramach udzielonej dotacji z Urzędu Wojewódzkiego. Powiatowy Ośrodek Wsparcia "..." jest jednostką organizacyjną Powiatu realizującą zadanie z zakresu administracji rządowej powołaną na mocy Uchwały Nr.. z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie przyjęcia do realizacji zadania rządowego - prowadzenie ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Decyzją Zarządu Powiatu z dnia 15 listopada 2005 r. ustanowiono trwały zarząd nieruchomości na rzecz Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi - jednostki organizacyjnej Powiatu na jej cele statutowe. Środki finansowe na funkcjonowanie Ośrodka w całości pochodzą z dotacji Wojewody. Wydatki na ulepszenie nieruchomości przy ul.... w pochodziły z budżetu Wojewody i przekroczyły 30% wartości początkowej tego obiektu. Wojewoda decyzją budżetową Nr.. z dnia 21 czerwca 2005 r. przeznaczył dotacje na inwestycje w wysokości 180.000 zł oraz decyzją budżetową Nr.. z dnia 21 sierpnia 2009 r. dotacje na inwestycje w wysokości 50.000 zł.

Realizację inwestycji wykonywał Powiatowy Ośrodek Wsparcia i w ramach planu finansowego dokonywał płatności za wykonane inwestycje.

W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiat od momentu nabycia ww. nieruchomości do dnia przekazania jej w trwały zarząd Powiatowemu Ośrodkowi Wsparcia nie ponosił wydatków na jej ulepszenie.

W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiat nie wykorzystywał ww. nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiatowy Ośrodek Wsparcia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

* Nieruchomość przy ul.... - nieruchomość gruntowa, zabudowana murowanym, parterowym budynkiem mieszkalnym niewykończonym, nieodebranym i niezasiedlonym (w tzw. stanie surowym), wolnostojącym, oznaczona w ewidencji gruntów jako działki... i... o pow. 0,0952 ha, objęta księgą wieczystą KW.... Budynek nigdy nie był użytkowany i jest w złym stanie technicznym. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka położona jest w terenach zabudowy indywidualnej mieszkaniowej z usługami, oznaczona na mapie planu symbolem MNU15. Nieruchomość została nabyta w opisanym wyżej stanie przez Powiat... aktem notarialnym 10 listopada 2005 r. Budynek wybudowany w latach 60-tych.

W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości.

Nieruchomość przy ul.... spełnia definicję budynku i jest trwale związana z gruntem.

W odniesieniu do budynku przy ul.... nie było pierwszego zasiedlenia, budynek nie został od dnia nabycia zasiedlony. Nie były też ponoszone żadne wydatki na ulepszenie tego budynku. W odniesieniu do budynku przy ul.... Powiat... nie ponosił żadnych wydatków związanych z ulepszeniem tego budynku.

* Nieruchomość przy ul.....- nieruchomość gruntowa, niezabudowana, oznaczona w ewidencji gruntów jako działki... o łącznej powierzchni 0,0096 ha, działki przeznaczone są pod drogi publiczne, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki położone są w terenach dróg klasy lokalnej oraz w terenach dróg klasy głównej. Działki... zostały nabyte w 1997 r. aktem notarialnym, natomiast działka... została przejęta decyzją Starosty o lokalizacji drogi w roku 2008 w ramach ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.).

W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiatowi... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości.

Działka Nr..- oznaczenie w planie KDL 14, tereny oznaczone symbolem KDL przeznacza się na utrzymanie i realizację dróg publicznych klasy drogi lokalnej gminnej. Działka... - oznaczenie w planie KDG 3, tereny oznaczone symbolem KDG przeznacza się na utrzymanie i realizację dróg publicznych klasy drogi głównej.

* Nieruchomość przy ul....- nieruchomość gruntowa, niezabudowana, oznaczona w ewidencji gruntów jako działka... o pow. 0,0361 ha. Działka według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego położona jest w terenach usług i zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Nieruchomość została nabyta 23 marca 2001 r. od Miasta.

W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości. Działka 8808/8 - oznaczenie w planie UMN10 - tereny oznaczone symbolem UMN10 przeznacza się na realizację i utrzymanie zabudowy usług nieuciążliwych, w tym hoteli i zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie Miastu przez Powiat wyżej opisanych nieruchomości gruntowych, oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki:.......... oraz lokali mieszkalnych w ramach umowy darowizny podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, a w szczególności wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powiat przy nabyciu nieruchomości gruntowych niezabudowanych, oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki:........oraz nieruchomości gruntowych zabudowanych oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki...... nie miał możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ nieruchomości te, nie były wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych. Mając na uwadze powyższe uregulowania, zdaniem Powiatu, darowizna w postaci ww. działek, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie wypełnia warunków art. 7 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Wobec tego skoro darowizna budynków nie podlega opodatkowaniu, również przekazanie działek gruntu, na których znajdują się budynki nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Lokale mieszkalne wskazane w przedstawionym stanie faktycznym były pierwszy raz zasiedlone w dniach 16 lipca 2010 r., 2 września 2010 r. i 29 czerwca 2010 r. Dlatego też zdaniem pytającego przekazanie darowizny Miastu... w postaci lokali mieszkalnych również nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny.

Jednak w ściśle określonych przypadkach nieodpłatne zbycie towarów może być przedmiotem opodatkowania tym podatkiem.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 7 ust. 3 ww. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania). Należy podkreślić, że w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy zakupie towarów, to ich nieodpłatne przekazanie, gdyby było nieopodatkowane, w rezultacie prowadziłoby do sytuacji, gdy żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Pozostawałoby to w sprzeczności z zasadą powszechności i neutralności opodatkowania.

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podmiot dokonujący danej czynności działa jako podatnik. Istotne jest więc ustalenie, czy okoliczności sprawy jednoznacznie wskazują, że czynność darowizny jest dokonywana przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, iż warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem VAT jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - czynność jest wykonana przez podmiot, który w odniesieniu do tej czynności działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, po drugie - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Natomiast stosownie do treści art. 890 § 1 ww. Kodeksu cywilnego, oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Powyższy wymóg koresponduje z treścią art. 158 ww. ustawy, w myśl którego, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną uregulowaną w tytule XXXIII Księgi trzeciej Kodeksu cywilnego, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

Wobec powyższego należy uznać, iż dokonując darowizn nieruchomości powiat działa jako podatnik podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Zarząd Powiatu ma zamiar przekazać Miastu darowizny w postaci następujących nieruchomości:

* Lokal mieszkalny o powierzchni 68,48 m2, z którym związany jest udział we wszystkich częściach budynku i urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz udział w prawie własności gruntu, przy czym z lokalem związany jest udział części w nieruchomości - stanowiącej drogę wewnętrzną. Lokal mieszkalny został nabyty aktem notarialnym w dniu 27 maja 2010 r. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie mieszkania. W odniesieniu do lokalu mieszkalnego o powierzchni 68,48 m2 Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu lokalu.

* Lokal mieszkalny o powierzchni 55,50 m2, z którym związany jest udział wynoszący 5806/274590 części we wszystkich częściach budynku i urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz udział w prawie własności gruntu, przy czym z lokalem związany jest udział części w nieruchomości oznaczonej jako działka... o pow. 0,2254 ha - stanowiącej drogę wewnętrzną. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie mieszkania. W odniesieniu do lokalu o powierzchni 55,50 m2 Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu lokalu.

* Lokal mieszkalny o powierzchni 33,86 m2, z którym związany jest udział wynoszący 3712/274590 części we wszystkich częściach budynku i urządzeń, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz udział w prawie własności gruntu oznaczonego jako działki... o pow. 0,2254 ha - stanowiącej drogę wewnętrzną. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie mieszkania. W odniesieniu do lokalu o powierzchni 33,86 m2 Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu lokalu.

* Budynek ul.... - nieruchomość gruntowa, oznaczona jako działka o pow. 0,1689 ha, własność uregulowana w księdze wieczystej Kw..., nieruchomość zabudowana budynkiem użytkowym, wybudowanym na początku lat 70-tych, jako budynek administracyjno-mieszkalny. W późniejszych latach funkcję mieszkalną zlikwidowano. Decyzją zarządu Powiatu z dnia 15 listopada 2005 ustanowiono trwały zarząd nieruchomości na rzecz Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi realizując swoje cele statutowe realizuje zadania z zakresu administracji rządowej.

W odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości Powiat ponosił wydatki związane z ulepszeniem, ale w ramach udzielonej dotacji z Urzędu Wojewódzkiego. Wydatki na ulepszenie nieruchomości przy ul.... w pochodziły z budżetu Wojewody i przekroczyły 30% wartości początkowej tego obiektu. Realizację inwestycji wykonywał Powiatowy Ośrodek Wsparcia w i w ramach planu finansowego dokonywał płatności za wykonane inwestycje. Wymieniona wyżej jednostka otrzymała dotację Budżetu Państwa w ramach wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami. Wydatki remontowe i inwestycyjne dofinansowywane były środkami własnymi powiatu. Od prowadzonych czynności remontowych i inwestycyjnych nie dokonano odliczenia podatku VAT, ponieważ jednostka organizacyjna, w której zarządzie znajduje się nieruchomość gruntowa nie jest podatnikiem podatku VAT. Powiat od momentu nabycia ww. nieruchomości do dnia przekazania jej w trwały zarząd Powiatowemu Ośrodkowi Wsparcia nie ponosił wydatków na jej ulepszenie, nie wykorzystywał ww. nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu ww. nieruchomości.

* Nieruchomość przy ul.... - nieruchomość gruntowa, zabudowana murowanym, parterowym budynkiem mieszkalnym niewykończonym, nieodebranym i niezasiedlonym (w tzw. stanie surowym), wolnostojącym. Budynek nigdy nie był użytkowany i jest w złym stanie technicznym. W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiatowi... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości. Nieruchomość przy ul.... spełnia definicję budynki i jest trwale związana z gruntem. W odniesieniu do budynku przy ul.... nie było pierwszego zasiedlenia, budynek nie został od dnia nabycia zasiedlony. Nie były też ponoszone żadne wydatki na ulepszenie tego budynku. W odniesieniu do budynku przy ul. Powiat... nie ponosił żadnych wydatków związanych z ulepszeniem tego budynku.

* Nieruchomość przy ul.... - nieruchomość gruntowa, niezabudowana, oznaczona w ewidencji gruntów jako działki..., działki przeznaczone są pod drogi publiczne, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki położone są w terenach dróg klasy lokalnej oraz w terenach dróg klasy głównej. W odniesieniu do ww. nieruchomości Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości.

* Nieruchomość przy ul. - nieruchomość gruntowa, niezabudowana, oznaczona w ewidencji gruntów jako działka... o pow. 0,0361 ha. Działka według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego położona jest w terenach usług i zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W odniesieniu do nieruchomości przy ul.... Powiatowi...nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu nieruchomości.

Treść powołanych wyżej regulacji prawnych wskazuje, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazania oraz darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe oznacza, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika w formie darowizny uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem lub wytworzeniem. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów, jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.

Omawiany przepis jest odpowiednikiem art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 z późn. zm.), zgodnie z którym, za dostawę towarów uznaje się wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Jak wyżej wskazano, Powiat w odniesieniu do zamierzonej czynności darowizny ww. nieruchomości niewątpliwie działa w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika jednak, że Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych nieruchomości, jak również przy ulepszeniu nieruchomości przy ul....

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że darowizna przedmiotowych nieruchomości dokonywana przez Powiat na rzecz miasta, przy nabyciu których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy dostawie budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż darowizna nieruchomości gruntowych.... oraz lokali mieszkalnych wraz z udziałem w prawie własności gruntu będzie stanowiła czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa ww. nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, ż przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl