IPTPP1/443-727/13-4/MG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy i przebudowy wraz z termomodernizacją budynku urzędu gminy, finansowanej ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-727/13-4/MG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy i przebudowy wraz z termomodernizacją budynku urzędu gminy, finansowanej ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "...".

Pismem z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje złożyć wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przedsięwzięcie pn. "...".

W ramach planowanej inwestycji zostaną wykonane następujące czynności:

1.

budowa ramy frontowej;

2.

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;

3.

docieplenie stropodachu;

4.

wykonanie instalacji wentylacyjnej w pomieszczeniach;

5.

docieplenie ścian zewnętrznych;

6.

obudowa instalacji odgromowej;

7.

wymiana wewnętrznej instalacji co (wymiana instalacji i zmiana źródła ciepła).

Dofinansowanie przedmiotowej inwestycji obejmować będzie jedynie koszty kwalifikowalne, do których instytucja - FOŚiGW nie zalicza podatku od towarów i usług - VAT. Podatek VAT nie zostanie odliczony, ponieważ podczas realizacji zadania objętego wnioskiem nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. O kwotę zapłaconego podatku Gmina będzie zmuszona zwiększyć udział własny w inwestycji, co będzie dużym obciążeniem dla gminnego budżetu.

Gmina informuje, iż wykonanie rozbudowy i przebudowy wraz z termomodernizacją budynku Urzędu Gminy nie będzie wykorzystywane do odpłatnego świadczenia usług i pobierania opłat opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie prowadzonej działalności związanej z gospodarką ściekową i wynajmem lokali mieszkalnych i użytkowych, prowadzonych na mieniu Gminy.

Przedsięwzięcie objęte wnioskiem, jako zdarzeniem przyszłe pod nazwą "..." należy do zadań własnych gminy. Budynek urzędu jest budynkiem użyteczności publicznej, w którym nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Podstawą działania jest ustawa o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594; poz. 645).

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia "..." będą wystawione na Wnioskodawcę, tj. Gminę.

Nabyte usługi w zakresie przedsięwzięcia "..." będą służyły Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istnieje obiektywna możliwość przyporządkowania wydatków poniesionych w przyszłości na przedsięwzięcie "...". Wydatki związane z realizacją inwestycji będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą w 100% służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując inwestycję pn. "...", nie będzie mogła odliczyć podatku od towaru i usług (naliczonego) od wydatków związanych z realizacją inwestycji, ponieważ w tym przypadku występuje brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Gmina będąc właścicielem budynku Urzędu Gminy po przeprowadzeniu inwestycji, nie będzie wykonywała żadnych usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która nie wykonuje działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków do oczyszczalni ścieków oraz wynajmu lokali użytkowych. Wnioskodawca uważa, iż Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko od wydatków związanych z wymienioną działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje złożyć wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przedsięwzięcie pn. "...".

W ramach planowanej inwestycji zostaną wykonane następujące czynności:

1.

budowa ramy frontowej;

2.

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;

3.

docieplenie stropodachu;

4.

wykonanie instalacji wentylacyjnej w pomieszczeniach;

5.

docieplenie ścian zewnętrznych;

6.

obudowa instalacji odgromowej;

7.

wymiana wewnętrznej instalacji co (wymiana instalacji i zmiana źródła ciepła).

Wykonanie rozbudowy i przebudowy wraz z termomodernizacją budynku Urzędu Gminy nie będzie wykorzystywane do odpłatnego świadczenia usług i pobierania opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie prowadzonej działalności związanej z gospodarką ściekową i wynajmem lokali mieszkalnych i użytkowych, prowadzonych na mieniu Gminy. Przedsięwzięcie objęte wnioskiem należy do zadań własnych gminy. Budynek urzędu jest budynkiem użyteczności publicznej, w którym nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Podstawą działania jest ustawa o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594; poz. 645). Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia "..." będą wystawione na Wnioskodawcę, tj. Gminę. Zakupione towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą w 100% służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki związane z realizacją inwestycji będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl