IPTPP1/443-72/14-2/IG - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-72/14-2/IG Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa dotychczas (zarejestrowane w KRS od 2005 r.) wyłącznie na rzecz rozwoju społeczności lokalnej i nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też nie osiąga przychodów opodatkowanych VAT.

Cały osiągany dochód służy wyłącznie realizacji celów statutowych, należących do sfery zadań publicznych, w rozumieniu przepisów regulujących działalność pożytku publicznego.

Osiągane przychody roczne Stowarzyszenia nie przekraczają w ostatnich 2 latach kwoty 10.000 zł (dziesięć tysięcy 00/100), więc na mocy art. 113. ust. 1 ustawy o VAT, w okresie którego dotyczy niżej opisane zdarzenie Wnioskodawca podlegał zwolnieniu od podatku VAT.

Za 2012 r. Wnioskodawca odnotował stratę bilansową, a za 2013 r. nie sporządzono jeszcze sprawozdań finansowych (z bieżącej ewidencji wiadomo już, że osiągnięty przychód roczny nie kwalifikuje Zainteresowanego do obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT).

W styczniu 2013 r. Stowarzyszenie, realizując swe cele statutowe, złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o dofinansowanie operacji pt. "..." ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Przedmiotem ww. operacji było zorganizowanie, w partnerstwie z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym i jego Radą Rodziców, przedświątecznego spotkania lokalnej społeczności z terenu Gminy w dniu 8 grudnia 2013 r. (udział ponad 1000 osób), w nastrojowo udekorowanej hali sportowej. Bogaty, 8-godzinny program spotkania prezentował dorobek artystyczny wychowanków miejscowych przedszkoli, szkoły i gimnazjum (w tym jasełka i konkursy plastyczne). Ich występy wokalno-taneczne uzupełniły lokalne, amatorskie chóry oraz zaangażowane w ramach projektu zespoły wokalno-instrumentalne. Firmowane przez Stowarzyszenie atrakcje dodatkowe obejmowały (nieodpłatnie) grę tematyczną dla młodzieży oraz upominki w postaci kubka z logo projektu i poczęstunek tradycyjnym daniem świątecznym wszystkich jego wykonawców tj. ok. 200 osób (zarówno artystów jak i wolontariuszy w przygotowaniu i obsłudze imprezy). Tradycyjną atrakcją towarzyszącą (poza projektem) były zorganizowane przez Radę Rodziców stoiska z rękodziełem dzieci, młodzieży oraz ich rodziców.

Oferta przedmiotowego projektu była ogólnodostępna i bezpłatna dla wszystkich uczestników.

W dniu 17 lipca 2013 r. podpisano umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie ww. projektu, która pozwala zaliczyć VAT jako koszt kwalifikowalny, lecz do rozliczenia płatności wymaga przedłożenia indywidualnej interpretacji podatkowej, dotyczącej możliwości lub braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że:

1. korzysta z uprawnienia do zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 i będzie z niego korzystać do momentu przekroczenia kwoty obrotu 150.000 zł rocznie,

2. Zainteresowany nie był i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

3.

ww. zakupy towarów dokonane w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT i niepodlegających opodatkowaniu VAT,

4.

zakupy towarów dokonane w ramach realizacji projektu zostały wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarowi usług (zwolnienie podmiotowe).

5.

wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku zostały wystawione na Wnioskodawcę.

W tej sytuacji, kiedy efekty zrealizowanego ww. projektu nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, a ponadto Wnioskodawca nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach zakupu towarów objętych przedmiotowym projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy - w odniesieniu do zrealizowanego w 2013 r. projektu pn. "..." (w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii PROW 2007-2013 dla małych projektów) - Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, od podatku VAT należnego w związku z realizacją zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ:

* nabyte towary i usługi w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (niespełniony warunek art. 86 ust. 1) oraz

* Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa wyłącznie na rzecz rozwoju społeczności lokalnej i nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też nie osiąga przychodów opodatkowanych VAT. Cały osiągany dochód służy wyłącznie realizacji celów statutowych, należących do sfery zadań publicznych, w rozumieniu przepisów regulujących działalność pożytku publicznego.

W styczniu 2013 r. Stowarzyszenie, realizując swe cele statutowe, złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o dofinansowanie operacji pt. "..." ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Przedmiotem ww. operacji było zorganizowanie, w partnerstwie z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym i jego Radą Rodziców, przedświątecznego spotkania lokalnej społeczności z terenu Gminy w dniu 8 grudnia 2013 r. (udział ponad 1000 osób), w nastrojowo udekorowanej hali sportowej. Oferta przedmiotowego projektu była ogólnodostępna i bezpłatna dla wszystkich uczestników. Wnioskodawca oświadczył, że korzysta z uprawnienia do zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 i będzie z niego korzystać do momentu przekroczenia kwoty obrotu 150.000 zł roczni. Zainteresowany nie był i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ww. zakupy towarów dokonane w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT i niepodlegających opodatkowaniu VAT, zakupy towarów dokonane w ramach realizacji projektu zostały wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarowi usług (zwolnienie podmiotowe). Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Analizując przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. operacji.

W oparciu o powołane wyżej przepisy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 pn. "...", ponieważ nabyte towary i usługi w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl