IPTPP1/443-715/13-4/IG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z budową/przebudową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz sieci kanalizacji deszczowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-715/13-4/IG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z budową/przebudową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz sieci kanalizacji deszczowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z budową/przebudową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz sieci kanalizacji deszczowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z budową/przebudową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz sieci kanalizacji deszczowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz prawa do reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa z tego tytułu stosowne deklaracje miesięczne (VAT-7). Miasto w 2014 r. będzie realizować projekt współfinansowany na zasadzie pożyczki przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotyczący budowy kanalizacji deszczowej w ulicy..., przebudowy wodociągu i budowy odcinka ciśnieniowej kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków. Koszty tej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT.

Właścicielem sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej jest Miasto - Inwestor ich budowy lub przebudowy. Sieć wodociągowa i sanitarna jest wydzierżawiona miejskiej spółce eksploatacyjnej. Wodociągom i Kanalizacji sp. z o.o. (dalej WiK), która wpłaca z tego tytułu na rzecz Miasta czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT. Spółka pobiera opłaty od osób korzystających z przyłącza do sieci wodno - kanalizacyjnej.

Właścicielem 100% udziałów w spółce jest Miasto. Sieć kanalizacji deszczowej jest i pozostanie niewydzierżawiona. Nie ma też obowiązku ponoszenia przez mieszkańców i przedsiębiorców opłat z tytułu przyłączenia do sieci kanalizacji deszczowej. Nowowybudowane lub przebudowane fragmenty sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zostaną wydzierżawione spółce WiK. Koszty inwestycji w zakresie poszczególnych sieci będą rozliczane odrębnie.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na zainteresowanego - Miasto.

Wniosek zawiera przedstawienie stanu faktycznego odnośnie budowy a) sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej i b) sieci kanalizacji deszczowej.

a.

sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej będą służyły Miastu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - będą w 100% stanowiły przedmiot dzierżawy opodatkowanej tym podatkiem,

b.

sieć kanalizacji deszczowej nie będzie wydzierżawiana ani też nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy zwolnionych z tego podatku. Kanalizacja deszczowa wykorzystywana będzie do wykonywania zadań niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma obiektywną możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i do czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych przez wykonawców faktur VAT za roboty związane z budową/przebudową sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i sieci kanalizacji deszczowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na dzierżawę majątku w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej i pobierany przez Miasto czynsz dzierżawny, istnieją przesłanki do odliczenia naliczonego z tytułu robót budowlanych na tym majątku podatku VAT. W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu usług zakupionych w celu realizacji przedmiotowego zadania, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie właśnie czynności występują w opisanym stanie faktycznym w odniesieniu do projektowanej budowy kanalizacji sanitarnej i przebudowy wodociągu.

W związku z tym, iż sieć kanalizacji deszczowej nie będzie podlegała wydzierżawieniu, sprzedaży czy też jakiejkolwiek innej formie udostępniania odpłatnie na rzecz podmiotu trzeciego i Miasto w związku z tym nie będzie uzyskiwało przychodów, brak jest podstaw do przyjęcia, iż istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto w 2014 r. będzie realizować projekt współfinansowany na zasadzie pożyczki przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotyczący budowy kanalizacji deszczowej w ulicy..., przebudowy wodociągu i budowy odcinka ciśnieniowej kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków. Koszty tej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Zainteresowanego. Właścicielem sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej jest miasto- Inwestor ich budowy lub przebudowy. Sieć wodociągowa i sanitarna jest wydzierżawiona miejskiej spółce eksploatacyjnej. Wodociągom i Kanalizacji sp. z o.o., która wpłaca z tego tytułu na rzecz Miasta czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT. Spółka pobiera opłaty od osób korzystających z przyłącza do sieci wodno - kanalizacyjnej. Właścicielem 100% udziałów w spółce jest Miasto. Sieć kanalizacji deszczowej jest i pozostanie niewydzierżawiona. Nie ma też obowiązku ponoszenia przez mieszkańców i przedsiębiorców opłat z tytułu przyłączenia do sieci kanalizacji deszczowej. Nowowybudowane lub przebudowane fragmenty sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zostaną wydzierżawione spółce WiK. Koszty inwestycji w zakresie poszczególnych sieci będą rozliczane odrębnie. Sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej będą służyły Miastu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - będą w 100% stanowiły przedmiot dzierżawy opodatkowanej tym podatkiem, a sieć kanalizacji deszczowej nie będzie wydzierżawiana ani też nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy zwolnionych z tego podatku. Kanalizacja deszczowa wykorzystywana będzie do wykonywania zadań niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca ma obiektywną możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i do czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Tak więc oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy dzierżawy związane jest ze wzajemnym świadczeniem dzierżawcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie nieruchomości przez jej dzierżawcę.

Zatem stwierdzić należy, iż cywilnoprawna umowa dzierżawy będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż w odniesieniu do inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem jak wskazał Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Zainteresowanego czynnościom opodatkowanym (dzierżawa). Zatem, Miasto będzie miało możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Natomiast w odniesieniu do inwestycji związanej z budową sieci kanalizacji deszczowej nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem jak wskazał Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji inwestycji towary i usługi nie będą służyły Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, Wnioskodawca mając obiektywną możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i do czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej, natomiast nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci kanalizacji deszczowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl