IPTPP1/443-703/12-5/AK - Prawo do obniżenia przez gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego budowy społeczeństwa informacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-703/12-5/AK Prawo do obniżenia przez gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego budowy społeczeństwa informacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego oraz pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Osi 2" "Wspieranie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wynosi 21.073.756,52 zł, w tym środki Europejskie 60%, wkład beneficjenta 40% całkowitych kosztów projektu. Przedmiotowy projekt dotyczy kompleksowego uzbrojenia terenu inwestycyjnego obszaru "C" o pow. ok. 47 ha. Powierzchnia efektywna działek ok. 36 ha przeznaczonych pod usługi publiczne (obiekty produkcyjne, składy i magazyny z możliwością usług).

Wykonanie inwestycji objętej projektem polegać będzie na doprowadzeniu do terenu "C" pełnego systemu sieci infrastruktury, podziału obszaru na 10 stref inwestycyjnych wraz z wykonaniem do tych stref po 1 przyłączu ze wszystkich mediów (wodociągowe, kanalizacyjne oraz energetyczne). Zakres przedsięwzięcia obejmuje również wykonanie sieci: gazowej o dł. ok. 3304 mb, wodociągowej o dł. ok. 3319 mb, kanalizacji sanitarnej (ciśnieniowa + grawitacyjna) ok. 1603 mb, rurociąg tłoczony o dł. 1695 mb, kanalizacji deszczowej (lokalna) + 2 OWD ok. 2159 mb, centralnego ogrzewania o dł. ok. 4584 mb, kanalizacji technicznej o dł. 3395 mb, budowę przepompowni ścieków bytowo-gospodarczych 1 szt., zbiorników retencyjnych 2 szt., budowę rowu R-3 i R-1 o dł. 1075 mb oraz oczyszczanie istniejących rowów i przepustów melioracyjnych o dł. 3380 mb oraz budowę dróg o nawierzchni asfaltowej wraz z chodnikami o dł. 2427 mb, drogi serwisowej z płyt ażurowych o dł. ok. 282,50 mb, oraz przebudowę drogi krajowej o dł. ok. 284 mb następnie budowę linii SN-15 kV o dł. ok. 4340 mb wraz z pętlą SN-15 kV o dł. 1200 mb i pętlę nN - 0,4 kV o dł. 1215 mb, budowę sieci transformatorowej 1 szt. oraz zasilanie pompowni wraz z oświetleniem zewnętrznym ok. 3180 mb oraz pasma zieleni i poboczami.

Z powstałego w wyniku realizacji projektu kompleksowego uzbrojenia terenu będą korzystali nieodpłatnie potencjalni inwestorzy oraz osoby nabywające ich produkty i usługi.

Wybudowane drogi pozostaną własnością Gminy i będą posiadały status dróg gminnych. Drogi te będą drogami publicznymi, ogólnodostępnymi, nieodpłatnie udostępnionymi wszystkim użytkownikom. Natomiast pozostała infrastruktura poprowadzona w pasie drogowym również pozostanie własnością Gminy przez okres trwałości projektu tj. 5 lat. Eksploatacja i obsługa techniczna zostanie zapewniona przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Gmina powstałe mienie na okres referencyjny powierzy Rejonowemu Zakładu Energetyki, Zakładowi Energetyki Cieplnej i Zakładowi Gazownictwa na podstawie porozumienia, w celu obsługi, konserwacji, naprawy, nadzoru technicznego i przekazania własności Gminie na minimum 5 lat.

Zagospodarowanie obszarów inwestycyjnych na terenie Gminy wynika z potrzeby uatrakcyjnienia przedmiotowego obszaru oraz podniesienia konkurencyjności regionu. Kompleksowe i funkcjonalne zagospodarowanie terenu umożliwi wzrost ilości przedsiębiorców poprzez stworzenie dogodnych warunków do rozwoju różnych dziedzin działalności gospodarczej.

Rozwój przedsiębiorczości przełoży się na zwiększenie dochodów na przedmiotowym obszarze oraz zmniejszenie bezrobocia i pobudzi rozwój gospodarczy Gminy. Kompleksowe uzbrojenie terenu podniesie również wartość gruntów, będzie mieć pozytywny wpływ na rozwój i wizerunek nie tylko Gminy, ale również Powiatu i Województwa

Uzbrojenie terenu w następujące sieci: gazową, wodociągową kanalizacyjną, sanitarną, deszczową, elektryczną, C.O., i C.W.U. oraz budowa dróg i sieci niskoprądowych. Są to podstawowe dobra niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju wszelkiej działalności gospodarczej (wytwórczej, handlowej, usługowej itp.).

Na wydzielone działki zostanie ogłoszony przetarg dotyczący zagospodarowania terenów inwestycyjnych, które mają być przyszłym inwestorom oddane w użytkowanie wieczyste gruntów.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 11, 15 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, gaz oraz targowisk i hal targowych, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi w świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zatem zadania realizowane w ramach projektu należą do zadań własnych Gminy.

Otrzymane faktury dotyczące poniesionych wydatków z tytułu realizacji projektu wystawiane były na Miasto i Gminę.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podmiotem podatku od towarów i usług tylko, w zakresie dochodów z tytułu działalności wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Do tej kategorii dochodów zalicza się w szczególności wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Gminę usług (przede wszystkim czynsze z tytułu najmu i dzierżawy) wynagrodzenie z tytułu sprzedaży nieruchomości (przede wszystkim działki pod zabudowę) i innych środków trwałych, opłaty z tytułu ustanowienia prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz wynagrodzenia z tytułu refakturowanych przez Gminę określonych usług.

Powstała infrastruktura sieć wodociągowa, kanalizacyjna, deszczowa, gazowa, techniczna, ciągi drogowe, chodniki, a także elektryczna będzie ogólnodostępna i realizowana jako zadanie własne Gminy. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte w celu realizacji przedsięwzięcia nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną dla Gminy. Poszczególne działki bez infrastruktury będą przekazane w wieczyste użytkowanie przyszłym inwestorom.

Zrealizowany projekt pn. "..." nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a także nie będzie generował przychodu z tytułu prowadzenia eksploatacji użyczonych obiektów budowlanych i infrastruktury. Gmina nie będzie świadczyła usług po zakończeniu projektu lecz przekaże nieodpłatnie innym podmiotom.

Gmina zrealizowany projekt po oddaniu innym podmiotom w formie użyczenia nie będzie świadczyła i generowała przychodów. Przekazanie powstałej infrastruktury dla Zakładu Energetyki, Zakładu Energetyki Cieplnej i Zakładowi Gazownictwa zostanie przekazane w formie umowy użyczenia nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując ww. projekt nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powstała infrastruktura czyli kanalizacja sanitarna, techniczna, wodociągowo, energetyczna, gazowa, oświetleniowa oraz budowa dróg dojazdowych do terenów inwestycyjnych nie będzie wiązała się ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu (faktur wystawione na Miasto i Gminę) nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonanymi przez Gminę.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należą zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1,3 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg i ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zatem zadania realizowane w ramach inwestycji należą do zadań własnych gminy.

Wszelkie poniesione koszty odnośnie ww. projektu służące zadaniom publicznym z mocy prawa nie będą podlegać odliczeniu lub zwrotu ponieważ wydatki uznane zostały jako koszty kwalifikowalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy, obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Osi 2 "Wspieranie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotowy projekt dotyczy kompleksowego uzbrojenia terenu inwestycyjnego obszaru "C" o powierzchni ok. 47 ha. Powierzchnia efektywna działek ok. 36 ha przeznaczonych pod usługi publiczne (obiekty produkcyjne, składy i magazyny z możliwością usług). Wykonanie inwestycji objętej projektem polegać będzie na doprowadzeniu do terenu "C" pełnego systemu sieci infrastruktury, podziału obszaru na 10 stref inwestycyjnych wraz z wykonaniem do tych stref po 1 przyłączu ze wszystkich mediów (wodociągowe, kanalizacyjne oraz energetyczne). Zakres przedsięwzięcia obejmuje również wykonanie sieci: gazowej o dł. ok. 3304 mb, wodociągowej o dł. ok. 3319 mb, kanalizacji sanitarnej (ciśnieniowa + grawitacyjna) ok. 1603 mb, rurociąg tłoczony o dł. 1695 mb, kanalizacji deszczowej (lokalna) + 2 OWD ok. 2159 mb, centralnego ogrzewania o dł. ok. 4584 mb, kanalizacji technicznej o dł. 3395 mb, budowę przepompowni ścieków bytowo-gospodarczych 1 szt., zbiorników retencyjnych 2 szt., budowę rowu R-3 i R-1 o dł. 1075 mb oraz oczyszczanie istniejących rowów i przepustów melioracyjnych o dł. 3380 mb oraz budowę dróg o nawierzchni asfaltowej wraz z chodnikami o dł. 2427 mb, drogi serwisowej z płyt ażurowych o dł. ok. 282,50 mb, oraz przebudowę drogi krajowej o dł. ok. 284 mb następnie budowę linii SN-15 kV o dł. ok. 4340 mb wraz z pętlą SN-15 kV o dł. 1200 mb i pętlę nN - 0,4 kV o dł. 1215 mb, budowę sieci transformatorowej 1 szt. oraz zasilanie pompowni wraz z oświetleniem zewnętrznym ok. 3180 mb oraz pasma zieleni i poboczami. Z powstałego w wyniku realizacji projektu kompleksowego uzbrojenia terenu będą korzystali nieodpłatnie potencjalni inwestorzy oraz osoby nabywające ich produkty i usługi. Wybudowane drogi pozostaną własnością Gminy i będą posiadały status dróg gminnych. Drogi te będą drogami publicznymi, ogólnodostępnymi, nieodpłatnie udostępnionymi wszystkim użytkownikom. Natomiast pozostała infrastruktura poprowadzona w pasie drogowym również pozostanie własnością Gminy przez okres trwałości projektu tj. 5 lat. Eksploatacja i obsługa techniczna zostanie zapewniona przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Gmina powstałe mienie na okres referencyjny powierzy Rejonowemu Zakładu Energetyki, Zakładowi Energetyki Cieplnej i Zakładowi Gazownictwa na podstawie porozumienia, w celu obsługi, konserwacji, naprawy, nadzoru technicznego i przekazania własności Gminie na minimum 5 lat. Zagospodarowanie obszarów inwestycyjnych na terenie Gminy wynika z potrzeby uatrakcyjnienia przedmiotowego obszaru oraz podniesienia konkurencyjności regionu. Kompleksowe i funkcjonalne zagospodarowanie terenu umożliwi wzrost ilości przedsiębiorców poprzez stworzenie dogodnych warunków do rozwoju różnych dziedzin działalności gospodarczej. Rozwój przedsiębiorczości przełoży się na zwiększenie dochodów na przedmiotowym obszarze oraz zmniejszenie bezrobocia i pobudzi rozwój gospodarczy Gminy. Uzbrojenie terenu w następujące sieci: gazową, wodociągową kanalizacyjną, sanitarną, deszczową, elektryczną, C.O., i C.W.U. oraz budowa dróg i sieci niskoprądowych są to podstawowe dobra niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju wszelkiej działalności gospodarczej (wytwórczej, handlowej, usługowej itp.). Na wydzielone działki zostanie ogłoszony przetarg dotyczący zagospodarowania terenów inwestycyjnych, które mają być przyszłym inwestorom oddane w użytkowanie wieczyste gruntów. Zadania realizowane w ramach projektu należą do zadań własnych Gminy. Otrzymane faktury dotyczące poniesionych wydatków z tytułu realizacji projektu wystawiane były na Miasto i Gminę. Powstała infrastruktura sieć wodociągowa, kanalizacyjna, deszczowa, gazowa, techniczna, ciągi drogowe, chodniki, a także elektryczna będzie ogólnodostępna i realizowana jako zadanie własne Gminy. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte w celu realizacji przedsięwzięcia nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną dla Gminy. Poszczególne działki bez infrastruktury będą przekazane w wieczyste użytkowanie przyszłym inwestorom. Zrealizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, a także nie będzie generował przychodu z tytułu prowadzenia eksploatacji użyczonych obiektów budowlanych i infrastruktury. Gmina nie będzie świadczyła usług po zakończeniu projektu lecz przekaże nieodpłatnie innym podmiotom. Gmina zrealizowany projekt po oddaniu innym podmiotom w formie użyczenia nie będzie świadczyła i generowała przychodów. Przekazanie powstałej infrastruktury dla Zakładu Energetyki, Zakładu Energetyki Cieplnej i Zakładowi Gazownictwa zostanie przekazane w formie umowy użyczenia nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl przytoczonych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Wnioskodawcy obejmują m.in. zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Wobec powyższego podejmowane w tym zakresie przez Gminę działania wpisują się w cel prowadzonej przez Gminę działalności publicznej. W kontekście powyższego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie wybudowanej infrastruktury w ramach realizacji projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania odbywać się będzie w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany zaistniały stan faktyczny sprawy, wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty projektu nie służą Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl