IPTPP1/443-702/12-2/MG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-702/12-2/MG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją inwestycją pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją inwestycją pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących zadania z zakresu edukacji należy do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina w roku 2013 zamierza realizować inwestycję pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa 4. Ochrona środowiska, Działanie 4.3. "Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii". Przedsięwzięcie ma na celu uzyskanie energooszczędności budynku Przedszkola poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych oraz modernizację obiektu. Projekt wpłynie na ograniczenie emisji pyłów i gazów do atmosfery i doprowadzi do racjonalizacji użytkowania ciepła w obiekcie. Zadanie ma na celu również poprawę efektywności ekonomicznej wykorzystania nośników energii przy jednoczesnej minimalizacji szkodliwego oddziaływania na środowisko. Inwestycja obejmuje następujące zadania: modernizację systemu grzewczego i c.w.u. (w tym m.in. zainstalowanie pomp ciepła i montaż kolektorów słonecznych), docieplenie ścian zewnętrznych budynku, docieplenie stropodachu jadalni, wymiana starych okien na nowe z częściowym zamurowaniem wymianę luksferów na nowe okna z częściowym zamurowaniem, wymianę drzwi zewnętrznych wejściowych do jadalni. Założone zwiększenie efektywności energetycznej budynku przyczyni się do poprawy standardu placówki przedszkola. Szeroko rozumiana edukacja, za którą odpowiedzialność w swoim regionie ponosi gmina, obejmuje również odpowiednie wyposażenie techniczne i standard obiektów, w których edukują się dzieci. Instytucją wdrażającą Projekt będzie Gmina, która jest właścicielem budynku i która będzie pełnić funkcję zarządzająco - koordynującą i odpowiedzialna będzie za realizację i rozliczenie projektu. Wydatki ponoszone w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu po zakończeniu realizacji inwestycji dokonywane będzie przez jednostkę organizacyjną gminy działającą jako jednostka budżetowa (przedszkole) ze środków pochodzących z dochodów własnych budżetu zabezpieczonych w danym roku w planie finansowym placówki oświatowej.

Świadczenia udzielane przez przedszkole prowadzone przez Gminę w zakresie realizacji programu wychowania przedszkolnego, obejmujące podstawę programową wychowania przedszkolnego są bezpłatne w wymiarze 5 godzin dziennie, przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku. Świadczenia wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego są odpłatne. Opłata za świadczenia wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, ustalana w drodze uchwały organu stanowiącego i obejmująca koszty zajęć opiekuńczo - wychowawczych oraz dodatkowych zajęć dydaktycznych wspierających prawidłowy rozwój dziecka, pobierana będzie od rodziców przez jednostkę organizacyjną gminy (przedszkole).

Realizując powyższy zakres zadań Gmina jako czynny podatnik podatku VAT nie osiąga i nie będzie osiągać żadnych przychodów (opodatkowanych) związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług w zakresie zadań, którym będzie służyć przedmiotowa inwestycja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Poddając szczegółowej analizie przytoczone fakty Gmina stoi na stanowisku, iż wydatki jakie poniesie w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy, stanowi iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 cyt. ustawy, obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina w roku 2013 zamierza realizować, w ramach zadań własnych gminy, inwestycję pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Oś priorytetowa 4. Ochrona środowiska, Działanie 4.3. "Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii". Przedsięwzięcie ma na celu uzyskanie energooszczędności budynku Przedszkola poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych oraz modernizację obiektu. Inwestycja obejmuje następujące zadania: modernizację systemu grzewczego i c.w.u. (w tym m.in. zainstalowanie pomp ciepła i montaż kolektorów słonecznych), docieplenie ścian zewnętrznych budynku, docieplenie stropodachu jadalni, wymiana starych okien na nowe z częściowym zamurowaniem wymianę luksferów na nowe okna z częściowym zamurowaniem, wymianę drzwi zewnętrznych wejściowych do jadalni. Gmina jest właścicielem budynku i odpowiedzialna będzie za realizację i rozliczenie projektu. Wydatki ponoszone w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu po zakończeniu realizacji inwestycji dokonywane będzie przez jednostkę organizacyjną gminy działającą jako jednostka budżetowa (przedszkole) ze środków pochodzących z dochodów własnych budżetu zabezpieczonych w danym roku w planie finansowym placówki oświatowej. Realizując powyższy zakres zadań Gmina nie osiąga i nie będzie osiągać żadnych przychodów (opodatkowanych) związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług w zakresie zadań, którym będzie służyć przedmiotowa inwestycja.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją inwestycją pn. "...", ponieważ nabyte usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl