IPTPP1/443-697/12-4/MW - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci elektroenergetycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-697/12-4/MW Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci elektroenergetycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 5 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania w zakresie budowy sieci elektroenergetycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania w zakresie budowy sieci elektroenergetycznej.

Wniosek został uzupełniony w dniu 5 listopada 2012 r. w zakresie przedmiotu wniosku, opłaty oraz doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina Miasto w dniu 3 sierpnia 2009 r. zawarła porozumienie z PGE Dystrybucja (Przedsiębiorstwem Energetycznym) w sprawie wspólnej realizacji inwestycji obejmującej przebudowę sieci elektroenergetycznej oraz budowę oświetlenia ulicznego w ulicach:.... Inwestycja prowadzona w ramach projektu.... Celem porozumienia było oddzielenie sieci elektroenergetycznej należącej do PGE, od sieci oświetlenia ulicznego, będącego w posiadaniu Miasta, które obecnie są umieszczone na wspólnych słupach ulicznych, oraz skablowania tych sieci. Strony porozumienia uzgodniły, że Miasto opracuje kompleksową dokumentację projektowo - kosztorysową oraz przeprowadzi inwestycję, a PGE odkupi od Miasta dokumentację w części dotyczącej przebudowy sieci elektroenergetycznej oraz poniesie koszty wykonania przebudowy tej sieci (pokryje koszty realizacji inwestycji w latach 2012 - 2014, realizacja inwestycji w terminie do 30 czerwca 2014 r. - zawarte aneksy do porozumienia). Zrealizowane zadanie inwestycyjne w zakresie sieci elektroenergetycznej stanowić będzie własność Przedsiębiorstwa Energetycznego.

Obecnie Gmina Miasta realizuje inwestycję dotyczącą rewitalizacji Starego Miasta, w skład której wchodzi m.in. przebudowa sieci elektroenergetycznej w części ulic objętych porozumieniem z PGE, tj. ul.... Wykonywana przebudowa sieci elektroenergetycznej odbywa się wg zasad określonych w porozumieniu z PGE. Koszty wykonania przebudowy sieci elektroenergetycznej w ww. ulicach Strony porozumienia ustaliły na łączną kwotę netto.... zł, co wraz z podatkiem VAT wynosi.... zł brutto - ustalona kwota na realizację zakresu robót przewidzianego na 2012 r., koszty pozostałego zakres inwestycji objętej porozumieniem zostaną ustalone w toku postępowania przetargowego planowanego na IV kwartał 2012 r.

W maju 2012 r. wykonawca inwestycji wystawił na Gminę Miasto fakturę VAT za wykonanie części inwestycji na kwotę brutto.... zł. Należność za wykonane roboty została przez Miasto zapłacona. Zgodnie z zawartym porozumieniem, PGE dokonała protokolarnego odbioru wykonanej części robót, w konsekwencji czego Gmina Miasto w czerwcu 2012 r. wystawiła PGE fakturę VAT na kwotę brutto..... zł. Taka sama procedura zostanie przeprowadzona po wykonaniu pozostałych robót objętych porozumieniem z PGE.

Gmina Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury VAT dotyczące zakupu dokumentacji projektowo-kosztorysowej (dokumentacja dla I etapu inwestycji i dla II etapu inwestycji) zostały wystawione w 2011 r. na Gminę Miasto. Odsprzedając ww. dokumentację, Gmina wystawiła w 2011 r. na rzecz PGE Dystrybucja S.A. faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy ponoszone wydatki w związku z realizacją inwestycji są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa została odsprzedana w 2011 r. PGE. Podobnie, wykonane roboty w zakresie przebudowy sieci elektroenergetycznej zostały już i zostaną (sukcesywnie po ich wykonaniu) przedmiotem sprzedaży na rzecz PGE, zgodnie z zawartym porozumieniem.

Gmina nie odliczyła podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez wykonawcę inwestycji w maju 2012 r. na kwotę brutto..... zł, ponieważ nie jest pewna co do prawidłowości swojego stanowiska zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania w zakresie sieci elektroenergetycznej w części finansowanej, zgodnie z zawartym porozumieniem, przez PGE. i stanowiącym własność PGE (tekst jedn.: z faktur wystawionych przez wykonawcę na Gminę Miasta w zakresie robót objętych porozumieniem).

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu, taki związek występuje - wykonane roboty w zakresie sieci elektroenergetycznej zostały (i zostaną) przedmiotem sprzedaży na rzecz PGE Dystrybucja S.A., a więc Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z odpłatnym przekazaniem na rzecz PGE (za łączną cenę.... zł brutto w 2012 r., a w latach następnych tj. do 30 czerwca 2014 r. w kwocie ustalonej w toku postępowania przetargowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatną dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy wynika, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

* stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Zapis ten jest zgodny z art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE serii L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), w myśl którego w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot obciążający kontrahenta daną usługą nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot, nie może być zatem potraktowane w żaden inny sposób niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w dniu 3 sierpnia 2009 r. zawarła porozumienie z PGE Dystrybucja w sprawie wspólnej realizacji inwestycji obejmującej przebudowę sieci elektroenergetycznej oraz budowę oświetlenia ulicznego. Celem porozumienia było oddzielenie sieci elektroenergetycznej należącej do PGE, od sieci oświetlenia ulicznego, będącego w posiadaniu Miasta, które obecnie są umieszczone na wspólnych słupach ulicznych, oraz skablowania tych sieci. Strony porozumienia uzgodniły, że Miasto opracuje kompleksową dokumentację projektowo - kosztorysową oraz przeprowadzi inwestycję, a PGE odkupi od Miasta dokumentację w części dotyczącej przebudowy sieci elektroenergetycznej oraz poniesie koszty wykonania przebudowy tej sieci (pokryje koszty realizacji inwestycji w latach 2012 - 2014, realizacja inwestycji w terminie do 30 czerwca 2014 r. - zawarte aneksy do porozumienia). Zrealizowane zadanie inwestycyjne w zakresie sieci elektroenergetycznej stanowić będzie własność Przedsiębiorstwa Energetycznego. Obecnie Gmina realizuje inwestycję dotyczącą rewitalizacji Starego Miasta, w skład której wchodzi m.in. przebudowa sieci elektroenergetycznej w części ulic objętych porozumieniem z PGE. Wykonywana przebudowa sieci elektroenergetycznej odbywa się wg zasad określonych w porozumieniu z PGE. Koszty wykonania przebudowy sieci elektroenergetycznej w ww. ulicach Strony porozumienia ustaliły na łączną kwotę netto....... zł, co wraz z podatkiem VAT wynosi........ zł brutto - ustalona kwota na realizację zakresu robót przewidzianego na 2012 r., koszty pozostałego zakres inwestycji objętej porozumieniem zostaną ustalone w toku postępowania przetargowego planowanego na IV kwartał 2012 r. W maju 2012 r. wykonawca inwestycji wystawił na Gminę fakturę VAT za wykonanie części inwestycji. Należność za wykonane roboty została przez Miasto zapłacona. Zgodnie z zawartym porozumieniem, PGE dokonała protokolarnego odbioru wykonanej części robót, w konsekwencji czego Gmina w czerwcu 2012 r. wystawiła PGE fakturę VAT. Taka sama procedura zostanie przeprowadzona po wykonaniu pozostałych robót objętych porozumieniem z PGE. Ponoszone wydatki w związku z ww. realizacją inwestycji są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa została odsprzedana w 2011 r. PGE. Podobnie, wykonane roboty w zakresie przebudowy sieci elektroenergetycznej zostały już i zostaną (sukcesywnie po ich wykonaniu) przedmiotem sprzedaży na rzecz PGE, zgodnie z zawartym porozumieniem. Gmina nie odliczyła podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez wykonawcę inwestycji w maju 2012 r.

Zatem w świetle ww. przepisów, stwierdzić należy, że Wnioskodawca zakupuje usługi przebudowy sieci elektroenergetycznej we własnym imieniu, a następnie dokonuje ich odsprzedaży innemu podmiotowi. Należy zatem uznać, iż świadczy tym samym usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Czynność ta, stanowiąca odsprzedaż usług, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opisany stan faktyczny istnieje niewątpliwy związek zakupów w związku z przebudową sieci elektroenergetycznej z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT u Wnioskodawcy, czyli w tym przypadku dalszą sprzedażą. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z przebudową sieci elektroenergetycznej, która podlega odsprzedaży PGE.

Na mocy art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje:

1.

w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;

2.

w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy odpowiednio od świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest usługobiorca, od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca;

a.

w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a;

b.

w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33b;

3.

w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;

4.

w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu;

5.

w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze, z zastrzeżeniem art. 33a;

6.

w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz w art. 34 - w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Mając na uwadze treść ww. przepisów, Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją zadania w zakresie sieci elektroenergetycznej, ponieważ nabyte towary i usługi związane są z czynnościami opodatkowanymi. Realizacja ww. prawa następuje w miesiącu otrzymania faktur VAT lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. W sytuacji gdy Wnioskodawca nie zrealizuje ww. prawa we wskazanych terminach, stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy, może dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT w związku z realizacją zadania w zakresie budowy sieci elektroenergetycznej w części odsprzedawanej PGE, zgodnie z zawartym porozumieniem, ponieważ jak wskazano we wniosku, zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania w zakresie budowy sieci elektroenergetycznej. Wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w ww. zakresie został załatwiony interpretacją Nr IPTPP1/443-697/12-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl