IPTPP1/443-69/11-3/RG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci rewitalizacji obszaru ścisłego centrum miasta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-69/11-3/RG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci rewitalizacji obszaru ścisłego centrum miasta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług w związku z realizacją inwestycji.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto (za pośrednictwem Urzędu Miejskiego) zamierza przystąpić do konkursu o dofinansowanie inwestycji, w ramach Osi Priorytetowej VI Odnowa obszarów miejskich Działanie VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Planuje się, że inwestycja w ramach projektu zostanie objęta zasadami dotyczącymi pomocy publicznej i Gmina Miasta wystąpi o dofinansowanie 50% kosztów kwalifikowanych.

Projekt będzie polegał na rewitalizacji obszaru ścisłego centrum miasta. W ramach inwestycji zaplanowano:

* przebudowę Placu, w tym zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez: przebudowę płyty rynku, budowę fontanny, postumentu scenicznego oraz modernizację (urządzenie) terenów zielonych w obrębie placu,

* powstanie strefy bezprzewodowego internetu na Placu,

* wykonanie monitoringu Placu (centrala i kamera),

* wykonanie zewnętrznego oświetlenia zabytkowego kościoła przy Placu,

* budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę powierzchni ulicy,

* renowację i modernizację budynków, w tym planuje się objęcie inwestycją następujących budynków znajdujących się przy Placu, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem 1122 "Budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach" (z zastrzeżeniem, że pewne budynki z uwagi na stan prawny mogą zostać wykluczone bądź wyłączone na etapie projektowania):

A. objęte ochroną konserwatorską i wpisem do rejestru zabytków:

1.

posesja nr 7 o funkcji mieszkalnej i powierzchni 478,49 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto

2.

posesja nr 16 o funkcji mieszkalno-użytkowej, brak danych co do powierzchni, właściciel prywatny - osoba fizyczna

3.

posesja nr 17 o funkcji mieszkalno-użytkowej i powierzchni mieszkalnej 719,90 m 2 oraz użytkowej 528,43 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto w części 18/20 a w 2/20 jest to własność prywatna należąca do osoby fizycznej

4.

posesja nr 18 o funkcji mieszkalno-użytkowej i powierzchni mieszkalnej 114,00 m 2 oraz użytkowej 32,00 m 2, właścicielem jest Gmina Miasta w części 2/3 a w 1/3 jest to własność prywatna - osoba fizyczna

5.

posesja nr 19 o funkcji mieszkalno-użytkowej i powierzchni mieszkalnej 290,14 m 2 oraz użytkowej 118,75 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto

6.

posesja nr 20 o funkcji mieszkalno-użytkowej i powierzchni mieszkalnej 322,10 m 2 oraz użytkowej 50,70 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto

B. z uwagi na brak planu zagospodarowania przestrzennego nie są wpisane do rejestru zabytków, ale widnieją w gminnej ewidencji zabytków:

1.

posesja nr 8 o funkcji mieszkalnej i powierzchni 400,87 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto

2.

posesja nr 13 o funkcji mieszkalno-użytkowej i powierzchni mieszkalnej 407,12 m 2 oraz użytkowej 104,93 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto

3.

posesja nr 14 o funkcji mieszkalnej i powierzchni 436,43 m 2, właścicielem jest Skarb Państwa

C. budynki, co do których brak wpisu do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków:

1.

posesja nr 9 o funkcji mieszkalnej i powierzchni 332,00 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto

2.

posesja nr 10 o funkcji mieszkalno-użytkowej i powierzchni mieszkalnej 497,31 m 2 oraz użytkowej 1,00 m 2, właścicielem jest Gmina Miasto

W każdym z budynków będących własnością lub współwłasnością Gminy Miasto, z wyjątkiem posesji nr 16, objętych projektem znajdują się lokale mieszkalne, które Urząd Miejski wynajmuje na czas nieokreślony zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. W niektórych posesjach Urząd Miejski wynajmuje odpłatnie swoje pomieszczenia na cele użytkowe podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, na podstawie umów cywilnoprawnych na czas nieokreślony. W jednym z budynków Urząd Miejski wynajmuje lokal, w którym prowadzone jest biuro poselskie. Najemcom lokali dostarczana jest woda, energia cieplna, następuje odbiór ścieków i śmieci, pobierany jest czynsz.

Zakres prac dotyczący renowacji i modernizacji budynków obejmował będzie wymianę okien, drzwi, pokrycia dachu i obróbek blacharskich oraz wykonanie elewacji frontowych ścian budynków. Renowacja i modernizacja budynków będzie odbywała się zgodnie z zasadami konserwacji zabytków w odniesieniu do obiektów tego wymagających. Ewentualne prace w budynku prywatnym będą dokonywane na podstawie porozumienia z właścicielem.

W wyniku realizacji inwestycji planuje się utworzenie miejsca rekreacji, tj. sezonowa dzierżawa części powierzchni Placu, w celach prowadzenia działalności gospodarczej w postaci ogródków gastronomicznych.

W ramach projektu przewidziane zostaną również koszty nadzoru budowlanego, promocji projektu oraz zarzadzania projektem.

Faktury za wykonane usługi i zakup materiałów wystawiane będą na powołany do obsługi Gminy - Urząd Miejski. Zgodnie ze statutem Gminy Miasto organem Gminy jest Burmistrz, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, czynnego podatnika VAT dokonującego czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 24 maja 2011 r. będącym uzupełnieniem wniosku ORD-IN wskazano, iż z zakresu inwestycji usunięto posesję stanowiącą własność prywatną.

Wymienione części składowe zadania inwestycyjnego stanowią zadania własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001.142.1591 z późn. zm.)

Część wydatków na realizację inwestycji związana z renowacją płyty Placu oraz kamienic, w których znajdują się lokale przeznaczone pod prowadzenie działalności gospodarczej, związana będzie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, z uwagi na fakt, że części wymienionych nieruchomości przeznaczone będą pod wynajem na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług służących planowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwało w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Przebudowany Plac w przyszłości może być wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. sezonowa dzierżawa miejsc na ogródki gastronomiczne. Urząd Miejski planuje przeznaczyć na ten cel część powierzchni Placu i w takim zakresie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast w zakresie renowacji i modernizacji budynków przy Placu nie ma możliwości odliczenia podatku od nabytych towarów i usług, gdyż nie będą one wykorzystywane dla celów transakcji uprawniających do odliczenia. Prace będą polegały na wymianie okien, drzwi, pokrycia dachu, wykonaniu elewacji frontowych ścian budynków, jak również obejmować będą koszty nadzoru budowlanego, zarządzania i promocji. Obiekty podlegające renowacji i modernizacji są obiektami budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem 1122. Wymienione prace dotyczyć będą budynków jako całości, nie będą odnosić się wyłącznie do lokali mieszkalnych, czy też użytkowych, nie wpłyną też na wysokość opłat pobieranych od najemców. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, więc prace te nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z pozostałą częścią zaplanowanych prac w wyniku realizacji projektu, tj. budową kanalizacji deszczowej oraz przebudową powierzchni ulicy, wykonaniem monitoringu oraz oświetleniem zabytkowego kościoła, powstaniem strefy bezprzewodowego internetu, nie będzie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny a Urząd Miejski tego tytułu nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów.

W piśmie z dnia 24 maja 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, podano informację o częściowym wykorzystaniu Placu do sezonowej dzierżawy na cele prowadzenia działalności gospodarczej oraz zmieniono stanowisko w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku od inwestycji w budynki. Uzupełniono również informacje o pracach niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Stanowią one zadania własne gminy.

Przebudowany Plac w przyszłości może być częściowo wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych tj. sezonowa dzierżawa miejsc na ogródki gastronomiczne. Urząd Miejski planuje przeznaczyć na ten cel część powierzchni Placu i w takim zakresie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obiekty podlegające renowacji i modernizacji są obiektami budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem 1122. Prace będą polegały na wymianie okien, drzwi, pokrycia dachu, wykonaniu elewacji frontowych ścian budynków, jak również obejmować będą koszty nadzoru budowlanego, zarządzania i promocji i odnosić się będą zarówno do części obejmującej lokale mieszkalne jak też użytkowe. Wykonane prace nie wpłyną na wysokość opłat pobieranych od najemców. Wynajem lokali mieszkalnych jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług, natomiast wynajem lokali użytkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na wydzielenie w każdej nieruchomości powierzchni mieszkalnej i przeznaczonej pod działalność gospodarczą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwało w wartości wynikającej ze stosunku powierzchni lokali przeznaczonych pod działalność gospodarczą do całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

W związku z pozostałą częścią zaplanowanych prac w wyniku realizacji projektu, tj. budową kanalizacji deszczowej oraz przebudową powierzchni ulicy, wykonaniem monitoringu oraz zewnętrznym oświetleniem zabytkowego kościoła, powstaniem strefy bezprzewodowego internetu, nie będzie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny a Urząd Miejski z tego tytułu nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów. Wymienione prace (niezwiązane ze sprzedażą opodatkowaną) należą do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001.142.1591 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku) w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazana wyżej zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności w świetle art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy m.in.:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

a.

działalności w zakresie telekomunikacji,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy,

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miasto zamierza przystąpić do konkursu o dofinansowanie inwestycji.

Projekt będzie polegał na rewitalizacji obszaru ścisłego centrum miasta. W ramach inwestycji zaplanowano: przebudowę Placu, w tym zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez przebudowę płyty rynku, budowę fontanny, postumentu scenicznego oraz modernizację (urządzenie) terenów zielonych w obrębie placu, powstanie strefy bezprzewodowego internetu na Placu, wykonanie monitoringu Placu (centrala i kamera), wykonanie zewnętrznego oświetlenia zabytkowego kościoła przy Placu, budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę powierzchni ulicy, renowację i modernizację budynków. Wymienione prace są niezwiązane ze sprzedażą opodatkowaną i stanowią zadania własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001.142.1591 z późn. zm.)

Natomiast prace renowacji i modernizacji budynków przy Placu będą polegały na wymianie okien, drzwi, pokrycia dachu, wykonaniu elewacji frontowych ścian budynków, jak również obejmować będą koszty nadzoru budowlanego, zarządzania i promocji i odnosić się będą zarówno do części obejmującej lokale mieszkalne jak też użytkowe. Wykonane prace nie wpłyną na wysokość opłat pobieranych od najemców. Wynajem lokali mieszkalnych jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług, natomiast wynajem lokali użytkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Część wydatków na realizację inwestycji związana z renowacją płyty Placu oraz kamienic, w których znajdują się lokale przeznaczone pod prowadzenie działalności gospodarczej, związana będzie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, z uwagi na fakt, że część wymienionych nieruchomości przeznaczone będą pod wynajem na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Faktury za wykonane usługi i zakup materiałów wystawiane będą na powołany do obsługi Gminy - Urząd Miejski. Zgodnie ze statutem Gminy Miasto organem Gminy jest Burmistrz, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, czynnego podatnika VAT dokonującego czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy, stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie, według ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały dalszymi przepisami art. 90 ww. ustawy, natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że przepisy art. 90 ustawy o VAT znajdują zastosowanie wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (tj. opodatkowaną i zwolnioną), a nie dotyczą działalności niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług reguluje zarówno opodatkowanie, zwolnienie z opodatkowania, jak i prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie czynności, które dokonywane są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu tej właśnie ustawy. A czynności tych musi dokonywać osoba działająca w charakterze podatnika również w rozumieniu tej ustawy. Należy zatem wskazać, że czynności leżące poza zakresem działania ustawy jako czynności niepodlegające opodatkowaniu, nie mogą być utożsamiane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Jeżeli zatem Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, opodatkowanymi i zwolnionymi z opodatkowania, i jednocześnie nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania dokonanych zakupów do konkretnego rodzaju działalności, chcąc dokonać odliczenia podatku naliczonego, należy tego dokonać stosując dwuetapowy klucz podziału.

Mianowicie w pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, Wnioskodawca winien wydzielić tę ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału, odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do części zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z przepisami art. 90 ustawy o VAT.

Jeśli natomiast dokonane przez Wnioskodawcę zakupy dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych (tj. nie dotyczą czynności zwolnionych z opodatkowania), to po wydzieleniu z całości tych zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, pozostała część będzie związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, zatem przysługuje prawo do odliczenia tej części podatku w całości, tj. bez dalszego podziału z zastosowaniem art. 90 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż zgodnie z cytowanym już art. 90 ust. 3 ww. ustawy proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy ponownie zaznaczyć, iż przepis ten znajduje zastosowanie wyłącznie do tych czynności, które związane są z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (tj. czynności opodatkowanych i zwolnionych), a nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Nadmienia się również, iż Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, musi mieć na uwadze również ograniczenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu jedynie w takim zakresie, w jakim wykonana inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Urząd Miejski czy Gmina - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z Urzędem Skarbowym. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga również co do prawidłowości przyporządkowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności odpowiednio do działalności opodatkowanej czy też zwolnionej z opodatkowania, jak również niepodlegającej ustawie o podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl