IPTPP1/443-679/11-4/MS - Prawo do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-679/11-4/MS Prawo do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 4 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 4 listopada 2011 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz o podpis osoby uprawnionej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...".

Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem dużym w myśl art. 39 rozporządzenia Rady (WE), ani nie jest projektem generującym dochód w rozumieniu art. 55 rozporządzenia Rady (WE). Jego celem jest wypromowanie oferty inwestycyjnej przedsiębiorstw działających w województwie oraz wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymi.

W projekcie uczestniczyć będzie 5 firm reprezentujących branże wskazane przez partnerów zagranicznych. Województwo pokrywa koszty związane z ich transportem oraz zakwaterowaniem przedsiębiorców. Pozostałe koszty (dieta żywieniowa krajowa i zagraniczna) pokrywają przedsiębiorcy.

Podmiotem wdrażającym projekt jest Samorząd Województwa reprezentowany przez Urząd Marszałkowski, będący jednostką budżetową.

Wydatki planowane w ramach projektu związane są z:

1.

organizacją projektu:

a.

obsługa i organizacja spotkań i seminariów dla uczestników misji gospodarczej z udziałem niemieckich przedsiębiorców (w tym koszty wynajmu Sali wraz z obsługą techniczną);

b.

organizacja spotkania w Bawarskim Ministerstwie ds. Gospodarki Infrastruktury, Komunikacji i Technologii oraz w Konsulacie Generalnym w Monachium (w tym koszty wynajmu sali wraz z obsługą techniczną);

2.

podróżami służbowymi przedstawicieli uczestniczących w misji oraz zakwaterowaniem;

3.

zapewnieniem tłumacza.

We wniosku o dofinansowanie złożono "Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT", w którym uznano, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowalne.

Załącznikiem obligatoryjnym, niezbędnym do podpisania umowy z Jednostką Pośredniczącą II jest interpretacja indywidualna właściwej Izby Skarbowej w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W ramach realizacji projektu nie przewiduje się zakupu towarów. Zakupione usługi udokumentowane będą fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

Celem realizacji projektu podjęte zostały następujące czynności:

1.

opublikowanie na stronie internetowej www.....pl informacji o wydarzeniu wraz z formularzem aplikacyjnym dla przedsiębiorców z regionu zainteresowanych udziałem w przedsięwzięciu oraz finalnie wybór firm;

2.

wyłonienie przewoźnika odpowiedzialnego za transport uczestników misji na podstawie zapytania ofertowego;

3.

wybór firmy odpowiadającej za organizację noclegu w Monachium na najkorzystniejszych warunkach finansowych, na podstawie zapytania ofertowego;

4.

wybór tłumacza obsługującego spotkania branżowe w czasie realizacji projektu, na podstawie zapytania ofertowego;

5.

wybór lokalizacji spotkań i konferencji: Exportpreises Bayern 2011 w IHK Akademie podczas trwania Exporttag; spotkanie w klastrze energii odnawialnej; Business Mixer - spotkanie z przedstawicielem Konsulatu Generalnego, Bayerisches Staatsministerium für Wirtschaft, Infrastruktur, Verkehr und Technologie oraz przedsiębiorcami z regionu i Bawarii; spotkanie przedsiębiorców w IHK w Monachium; wizyta w bawarskim przedsiębiorstwie.

Wszelkie działania podejmowane w ramach realizacji projektu ukierunkowane są na cele gospodarcze w województwie.

Przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z interpretacją Izby Skarbowej dotyczącą określenia statusu podatnika VAT w odniesieniu do czynności dokonanych przez Urząd Marszałkowski w imieniu Województwa, Wnioskodawca z dniem 10 października br. zyskuje status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego przez województwo projektu, nie dokona on odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż brak jest do takiego odliczenia podstaw prawnych.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach Strategii Województwa jako zadanie własne województwa, jest on związany i wpisuje się w Narodową Strategię Spójności na lata 2007-2013, Strategię Regionu Kraju 2007-2015, Strategię Rozwoju Województwa na lata 2007-2020 oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013.

Głównym założeniem projektu jest promocja województwa poprzez promocję przedsiębiorców działających na terenie województwa poza granicami kraju, nawiązanie współpracy z firmami bawarskimi, podniesienie poziomu aktywności gospodarczej, przedsiębiorczości, innowacyjności, potencjału metropolitarnego, bowiem konkurencyjnością wykazują się jedynie regiony posiadające duże metropolie, które powiązane są z innymi ośrodkami w przestrzeni międzyregionalnej i międzynarodowej. W związku z powyższym konieczne jest prowadzenie profesjonalnego marketingu regionalnego promującego zasoby i walory Województwa. Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem dużym w myśl art. 39 rozporządzenia Rady (WE), ani nie jest projektem generującym dochód w rozumieniu art. 55 rozporządzenia Rady (WE). Jego celem jest wypromowanie oferty inwestycyjnej przedsiębiorstw działających w województwie oraz wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymi

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Województwo nie uzyska profitów związanych z organizacją misji gospodarczej. Udział przedsiębiorców oraz pracowników jednostki samorządu terytorialnego w misji jest nieodpłatny. Realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu różnicy zostały zawarte w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak z powyższych przepisów ustawy wynika prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada powyższa wyklucza możliwość dokonania odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Taka sytuacja ma miejsce w realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawcy.

Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, iż nie ma on prawnej możliwości odliczenia oraz uzyskania podatku VAT z związku z realizacją projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem dużym w myśl art. 39 rozporządzenia Rady (WE) ani nie jest projektem generującym dochód w rozumieniu art. 55 rozporządzenia Rady (WE). Jego celem jest wypromowanie oferty inwestycyjnej przedsiębiorstw działających w województwie oraz wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymi.

W projekcie uczestniczyć będzie 5 firm reprezentujących branże wskazane przez partnerów zagranicznych. Województwo pokrywa koszty związane z ich transportem oraz zakwaterowaniem przedsiębiorców. Pozostałe koszty (dieta żywieniowa krajowa i zagraniczna) pokrywają przedsiębiorcy.

Podmiotem wdrażającym projekt jest Samorząd Województwa reprezentowany przez Urząd Marszałkowski, będący jednostką budżetową.

Wydatki planowane w ramach projektu związane są z:

1.

organizacją projektu:

a.

obsługa i organizacja spotkań i seminariów dla uczestników misji gospodarczej z udziałem niemieckich przedsiębiorców (w tym koszty wynajmu Sali wraz z obsługą techniczną);

b.

organizacja spotkania w Bawarskim Ministerstwie ds. Gospodarki Infrastruktury, Komunikacji i Technologii oraz w Konsulacie Generalnym w Monachium (w tym koszty wynajmu Sali wraz z obsługą techniczną);

2.

podróżami służbowymi przedstawicieli uczestniczących w misji oraz zakwaterowaniem;

3.

zapewnieniem tłumacza.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach Strategii Województwa jako zadanie własne województwa, jest on związany i wpisuje się w Narodową Strategię Spójności na lata 2007-2013, Strategię Regionu Kraju 2007-2015, Strategię Rozwoju Województwa na lata 2007-2020 oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Województwo nie uzyska profitów związanych z organizacją misji gospodarczej. Udział przedsiębiorców oraz pracowników jednostki samorządu terytorialnego w misji jest nieodpłatny. Realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego realizując przedmiotowy projekt wykonuje go w ramach zadań własnych (publicznych). Tym samym, w świetle § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, czynności te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem nie będą służyły one czynnościom opodatkowanym lecz zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dlatego też Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwał zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowanemu, wykonującemu w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa zadanie własne, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl