IPTPP1/443-670/14-5/ŻR - Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-670/14-5/ŻR Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2014 r. (data wpływu 18 września 2014 r.), uzupełnionym w dniu 22 września 2014 r. oraz pismem z dnia 17 października 2014 r. (data wpływu 21 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 22 września 2014 r. o dowód uiszczenia opłaty oraz pismem z dnia 17 października 2014 r. (data wpływu 21 października 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego, wskazania liczby zdarzeń przyszłych oraz doprecyzowania własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina i Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Gmina i Miasto zamierza w latach 2014 - 2015 zorganizować "...". Powyższe wydarzenie kulturalne jest unikalną marką regionu, wymaga rozpowszechnienia, wypromowania na obszarze województwa i całej Polski. Na ten cel Gmina ubiega się o dofinansowanie w ramach RPOW na lata 2007 - 2013.

Problem intencyjny dotyczy zagadnienia: czy w związku z planowaną realizacją wydarzenia występujące koszty promocji i organizacji "..." będą opodatkowane podatkiem VAT, czy wobec tego będzie istniała możliwość odliczenia podatku. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawione na Gminę i Miasto. Zadanie objęte projektem należy do zadań własnych Gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

W ramach organizacji i promocji "...." będą wykonane czynności: koordynacja projektu, zakup cyklu emisji ogłoszeń prasowych, zakup i emisja spotów reklamowych w radiu, zakup emisji i audycji, telewizyjnej emisji programu telewizyjnego z przebiegu imprezy, zakup banerów, zakup roll-up, materiały promocyjne (ulotki, plakaty, notesy, smycze, długopisy, torby ekologiczne, ołówki), przygotowanie i wydruk folderu informacyjno-promocyjnego, budowa i funkcjonowanie strony internetowej, zakup składanych niezbędnych do przeprowadzenia imprezy krzeseł i stołów wraz z ławkami, zakup grilo-wędzarni, zakup niezbędnego do przeprowadzenia imprezy namiotu wystawienniczego, wydruk zaproszeń, zabezpieczenie toalet ekologicznych, wynajem domków drewnianych, przygotowanie i uprzątnięcie terenu, obsługa techniczna wraz w wynajęciem sprzętu nagłośnienia i oświetlenia, przygotowanie scenografii, wynajęcie zespołu muzycznego, ubezpieczenie i ochrona na potrzeby imprezy, zabezpieczenie i obsługa medyczna, wynajęcie konferansjera, wynajem dmuchańców (wesołego miasteczka dla dzieci).

"..." polega na zaproszeniu sołectw z terenu Województwa do wzięcia udziału w konkurencyjnych zmaganiach na polu artystycznym, wystawienniczym oraz kulinarnym. Wstęp na turniej będzie wolny. Będzie to impreza plenerowa, otwarta, dostępna nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nabyte w ramach realizacji ww. zadania towary i usługi będą służyć do:

* zakupione odpowiednio oznaczone: ulotki, plakaty promujące turniej jako markę tożsamą z województwem rozesłane zostaną do urzędów gmin i miast województwa w celu poinformowania mieszkańców o terminie i atrakcjach turnieju sołectw. Ulotki, plakaty zostaną również rozdane mieszkańcom Gminy i Miasta,

* zakupione odpowiednio oznaczone banery, roli - upy będą służyć tylko i wyłącznie do celów informacyjnych, promujących przedsięwzięcie,

* zakupione odpowiednio oznaczone foldery informacyjno-promocyjne (zawierające informacje o turnieju sołeckim), notesy spiralowane zostaną rozdane wśród biorących udział w turnieju przedstawicieli sołectw a także wśród przybyłych na turniej osób,

* zakupione odpowiednio oznaczone materiały promocyjne (smycze, długopisy, ołówki, torby ekologiczne) zostaną rozdane wśród biorących udział w turnieju przedstawicieli sołectw a także wśród przybyłych na turniej osób,

* przygotowanie i wydruk zaproszeń - przygotowane i dostarczone odpowiednio oznaczone zaproszenia zostaną rozesłane do urzędów miast, urzędów gmin oraz innych instytucji woj.,

* przygotowanie i wydruk plakietek - przygotowane i dostarczone plakietki odpowiednio oznaczone zostaną w dniu turnieju rozdane przedstawicielom sołectw, pracownikom nadzorującym przebieg turnieju, służbom wspomagającym nadzór nad turniejem, zaproszonym gościom, członkom zespołów,

* zakup cyklu emisji ogłoszeń prasowych, zakup i emisja spotów reklamowych w radiu, zakup emisji audycji telewizyjnej, zakup emisji programu telewizyjnego z przebiegu imprezy uwzględniających w jasno określony sposób współfinansowanie zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie służyć wyłącznie intensyfikacji działań promocyjnych, wyeksponowaniu, wypromowaniu unikalności, rozpoznawalności "...." jako marki regionu województwa,

* budowa i funkcjonowanie strony internetowej służyć będzie umieszczaniu opracowanych informacji na temat ww. zadania, intensyfikacji, działań promocyjnych,

* zakup griilo-wędzarni - niezbędne do właściwego przeprowadzenia konkursów przewidzianych w regulaminie turnieju (sołectwa, biorące udział w turnieju konkurują ze sobą między innymi na polu kulinarnym - przygotowanie potrawy grillowanej, wędzonej). Gmina i Miasto realizując projekt "...." zobowiązana jest zachować, określone we wniosku o dofinansowanie, trwałość projektu, docelowe wartości wskaźników realizacji projektu przez okres 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców przez okres 3 lat od daty zakończenia projektu. Tak więc zakupione urządzenia będą niezbędne do przeprowadzenia konkurencji turnieju w kolejnych latach,

* zakup składanych krzeseł, stołów wraz z ławkami, namiotu wystawienniczego-niezbędne do realizacji zadania. Krzesła, stoły, namiot zostaną udostępnione sołectwom biorącym udział w turnieju, a także osobom przybyłym na turniej. Ponadto zakup namiotu pozwoli na realizację przedsięwzięcia bez względu na czynniki atmosferyczne (opady deszczu itp.). Zakupione, urządzenia będą niezbędne do przeprowadzenia turnieju w kolejnych latach, biorąc pod uwagę zachowanie wyżej wspominanej trwałości projektu,

* wynajem domków wystawienniczych - niezbędne do właściwego przeprowadzenia konkursów przewidzianych w regulaminie turnieju (sołectwa, biorące udział w turnieju konkurują ze sobą także na polu wystawienniczym, poprzez zaprezentowanie charakterystycznych dla danego sołectwa prac rękodzieła, sztuki ludowej, wyrobów wikliniarskich itp.). Każde z sołectw biorących udział w turniej będzie miało zapewniony przez Gminę domek nieodpłatnie,

* wynajem dmuchańców (wesołego miasteczka dla dzieci) - dmuchańce zostaną udostępnione nieodpłatnie wszystkim przybyłym na turniej dzieciom, jako atrakcja,

* zabezpieczenie toalet ekologicznych - zostaną dostarczone, rozstawione dzień przed turniejem, udostępnione nieodpłatnie w dniu turnieju wszystkim uczestnikom biorącym udział w zmaganiach konkursowych a także przybyłym na turniej osobom,

* przygotowanie i uprzątnięcie terenu - niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia turnieju, zaplanowane przed i po przeprowadzonym turnieju, polegające na sprzątaniu, koszeniu trawy, zabezpieczeniu koszy na odpady,

* obsługa techniczna wraz z wynajmem nagłośnienia i oświetlenia podczas turnieju, projekt i przygotowanie scenografii - niezbędne do przeprowadzenia konkursu przewidzianego w regulaminie turnieju (sołectwa, biorące udział w turnieju konkurują ze sobą między innymi na polu artystycznym obejmująca program obrzędowy np. andrzejki, zapusty, dożynki), a także przeprowadzenia występu zespołu, który uatrakcyjni turniej, oraz zespołu muzycznego, przy którym odbędzie się zabawa taneczna w dniu turnieju,

* wynajęcie konferansjera - konferansjer zostanie wynajęty na potrzeby sprawnego poprowadzenia turnieju, zgodnie z przygotowanym wcześniej scenariuszem,

* wynajęcie zespołu muzycznego (zabawa taneczna) - zespół zostanie wynajęty wyłącznie do przeprowadzenia wieczornej zabawy tanecznej zaplanowanej w dniu turnieju,

* wynajęcie zespołu - zaplonowane zostało wynajęcie zespołu, który uatrakcyjni swoim występem dzień turnieju, zaraz po zakończeniu zmagań konkursowych,

* zabezpieczenie imprezy - ochrona, zabezpieczenie imprezy - obsługa medyczna-wymagane są ze względu na masowy charakter wydarzenia, jakim jest turniej, wyłącznie w dniu realizacji turnieju,

* ubezpieczenie imprezy - Gmina w ramach realizacji projektu dodatkowo zdecydowała się na ubezpieczenie obejmujące odpowiedzialność cywilną organizatorów imprezy masowej za szkody wyrządzone uczestnikom turnieju, w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej,

* reportaż fotograficzny - dla celów wizualnego udokumentowania realizacji przedsięwzięcia,

* koordynacja projektu - polegać będzie na wyznaczeniu pracowników koordynujących projekt, którzy będą odpowiedzialni za organizację i realizację zadań przewidzianych projektem czyli: promocję projektu, monitoring oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji projektu. Koordynatorzy będą odpowiedzialni w szczególności za przeprowadzenie procedury wyłonienia dostawców: materiałów promocyjnych, namiotu wystawienniczego, krzesełek składanych oraz stołów z ławkami, grillo-wędzarni, wykonawców: przygotowania i uprzątnięcia terenu, scenografii, nagłośnienia, oświetlenia, wyłonienie zespołu muzycznego, zespołu muzycznego do przeprowadzenia zabawy tanecznej, wyłonienie firmy ochroniarskiej, ubezpieczyciela imprezy, zespołu zapewniającego opiekę medyczną drewnianych stoisk dla konkurujących sołectw, dmuchańców (wesołego miasteczka dla dzieci) i dostawcy toalet ekologicznych oraz wykonawcy reportażu fotograficznego.

Wystawcami faktur będą firmy świadczące usługi i dostawę. Wszystkie wymienione powyżej czynności powodujące nabycie towarów i usług podejmowane będą celem prawidłowego zrealizowania projektu "..." współfinansowanego ze środków EFRR.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina i Miasto będzie mała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z planowaną realizacja zadania polegającego na organizacji i promocji imprezy kulturalnej pn. "...." na wykonanie którego zamierza pozyskać środki finansowe w ramach RPOW na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), nie znajduje tu zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który reguluje przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przedmiotowej sprawie niespełniona jest podstawowa pozytywna przesłanka, jaką jest związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Turniej nie jest wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Turniej należy do zadań własnych Gminy - promocja Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją omawianego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Gmina i Miasto zamierza w latach 2014 - 2015 zorganizować "....". Powyższe wydarzenie kulturalne jest unikalną marką regionu, wymaga rozpowszechnienia, wypromowania na obszarze województwa i całej Polski. Na ten cel Gmina ubiega się o dofinansowanie w ramach RPOW na lata 2007 - 2013.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawione na Gminę i Miasto. Zadanie objęte projektem należy do zadań własnych Gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym.

W ramach organizacji i promocji "...." będą wykonane czynności: koordynacja projektu, zakup cyklu emisji ogłoszeń prasowych, zakup i emisja spotów reklamowych w radiu, zakup emisji i audycji, telewizyjnej emisji programu telewizyjnego z przebiegu imprezy, zakup banerów, zakup roll-up, materiały promocyjne (ulotki, plakaty, notesy, smycze, długopisy, torby ekologiczne, ołówki), przygotowanie i wydruk folderu informacyjno-promocyjnego, budowa i funkcjonowanie strony internetowej, zakup składanych niezbędnych do przeprowadzenia imprezy krzeseł i stołów wraz z ławkami, zakup grilo-wędzarni, zakup niezbędnego do przeprowadzenia imprezy namiotu wystawienniczego, wydruk zaproszeń, zabezpieczenie toalet ekologicznych, wynajem domków drewnianych, przygotowanie i uprzątnięcie terenu, obsługa techniczna wraz w wynajęciem sprzętu nagłośnienia i oświetlenia, przygotowanie scenografii, wynajęcie zespołu muzycznego, ubezpieczenie i ochrona na potrzeby imprezy, zabezpieczenie i obsługa medyczna, wynajęcie konferansjera, wynajem dmuchańców (wesołego miasteczka dla dzieci).

"..." polega na zaproszeniu sołectw z terenu Województwa do wzięcia udziału w konkurencyjnych zmaganiach na polu artystycznym, wystawienniczym oraz kulinarnym. Wstęp na turniej będzie wolny. Będzie to impreza plenerowa, otwarta, dostępna nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. Wystawcami faktur będą firmy świadczące usługi i dostawę. Wszystkie wymienione powyżej czynności powodujące nabycie towarów i usług podejmowane będą celem prawidłowego zrealizowania projektu "...." współfinansowanego ze środków EFRR.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy, wstęp na turniej będzie wolny, będzie to impreza plenerowa, otwarta i dostępna nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. W związku z powyższym nabyte towary i usługi w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z planowaną realizacją ww. zadania.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w związku z realizacją zadania pn. "....", ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl