IPTPP1/443-664/11-2/MW - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zakupu nowoczesnego sprzętu dydaktycznego i badawczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-664/11-2/MW Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zakupu nowoczesnego sprzętu dydaktycznego i badawczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet ubiega się o przyznanie środków pomocowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, Działanie 13.1 "Infrastruktura szkolnictwa wyższego" dla przedsięwzięcia "...".

Przedmiotem inwestycji jest zakup nowoczesnego sprzętu dydaktycznego i badawczego dla:

* Wydziału Chemii: zestaw aparatury do analizy termicznej, zautomatyzowany zestaw reakcyjny do badania właściwości katalizatorów, dyfraktometr rentgenowski do badań preparatów polikrystalicznych, aparatura do badania małokątowego rozpraszania promieni rentgenowskich (SAXS), aparat ICP- MS z przystawką CRI oraz osprzętem komputerowym,

* Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi: spektrometr masowy, ultrawirówka analityczno - preparatywna, chromatograf FPLC, fermentor, czterokanałowy sekwenator, zestaw drukarki i czytnika mikromacierzy DNA, amplifikator DNA z detekcją prod. w czasie rzeczywistym, mikroskop konfokalny do fluorescencyjnej czasoworozdzielczej spektroskopii korelacyjnej, spektrofluorymetr, zamrażarka niskotemperaturowa pionowa/szafkowa, mikroskop fluorescencyjny z kamerą cyfrową i systemem analizy obrazu, inkubator CO2 z płaszczem powietrznym, komora laminarna z wyposażeniem, fermentor laboratoryjny 25-100 z wytwornicą pary, stacje fermentorowe, wirówka przepływowa,

* Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki: ARPES ze spinową detekcją, spektrometr fluorescencyjny rentgenowskiej, klaster obliczeniowy, kriostat helowy z chłodziarką, mikroskop LEEM, wieloparametryczny spektrometr anihilacyjny, zestaw do pomiarów czasów życia, uzupełnienie zestawu OceanOptics, spektrometr Ramanowski w wersji podstawowej, doświadczenie Francka - Hertza, zestaw do badania Efektu Comptona, spektrometr scyntylacyjny z różnymi scyntylatorami (3 szt.), spektrometr gamma półprzewodnikowy HPGe (wydajność 50%), spektrometr gamma półprzewodnikowy HPGe (wydajność 30%) 2 szt., spektrometr beta półprzewodnikowy Si (Li), spektrometr atfa półprzewodnikowy Si, oscyloskop cyfrowy (3 szt.), stanowisko odczytu dozymetrów osobistych +15 dozymetrów, dodatkowy sprzęt ICT.

Ponadto projekt przewiduje dostosowanie infrastruktury technicznej budynków tych Wydziałów do wymogów nowego wyposażenia poprzez prace adaptacyjne pomieszczeń, remont auli i sal Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki oraz instalacji elektrycznej, ciepłowniczej i systemu wentylacji Wydziałów Chemii i Biologii i Nauko Ziemi.

Zapłacony w związku z realizacją projektu podatek od towarów i usług (VAT) uznano za wydatek kwalifikowany. Zgodnie z przepisami VAT można uznać za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacja projektu, Uczelni przysługuje zwrot podatku naliczonego w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o VAT (art. 86 ust. 1) podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT), jeśli nie jest podatnikiem VAT lub jeśli zakupione przez niego towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Oznacza to, że zasadą pozwalającą na odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług jest związek zakupów opodatkowanych z czynnościami opodatkowanymi, co wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, które nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej, a tylko do czynności zwolnionych z opodatkowania.

Uniwersytet jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. W swojej działalności statutowej realizuje przede wszystkim zadania dydaktyczne i naukowo - badawcze, które są finansowane z dotacji podmiotowych i zgodnie z ustawą o VAT nie podlegają podatkowi. Usługi edukacyjne świadczone na rzecz studentów studiów zaocznych, wieczorowych i słuchaczy studiów podyplomowych, korzystają również ze zwolnienia z tego podatku.

W Projekcie zakłada się zakup sprzętu i dostosowanie pomieszczeń dla zakupionego sprzętu na potrzeby studentów oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych. A zatem realizacja omawianego projektu związana będzie ze wzmocnieniem bazy sprzętowej Uczelni, czyli jest wsparciem podstawowej działalności Uczelni jaką jest kształcenie.

Usługi edukacyjne, o których była mowa wyżej korzystają zgodnie z załącznikami nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia.

Oprócz działalności statutowej tj. dydaktycznej i naukowo-badawczej, Uczelnia prowadzi również w bardzo małym zakresie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, polegającą głównie na wynajmie lokali, sprzedaży reklamy, organizowaniem konferencji o charakterze naukowo-badawczym itp. i z tego tytułu zobowiązana jest do rozliczenia podatku należnego w Urzędzie Skarbowym.

W zakresie, w jakim Uczelnia prowadzi działalność gospodarczą i generuje podatek należny, przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego VAT. Nie wszystkie jednak zakupy opodatkowane (przede wszystkim wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem pomieszczeń) można jednoznacznie przypisać określonej działalności opodatkowanej.

Ponadto odliczenie podatku naliczonego przysługuje Uczelni jedynie w sytuacjach, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu jej działalności ma charakter bezsporny i bezpośredni.

Dlatego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, podatek naliczony odlicza się o taką część kwoty, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W przypadku powyższego projektu nie przewiduje wykorzystywania zakupionego sprzętu oraz zmodernizowanej infrastruktury do celów innych niż dydaktyczne, a więc nie przewiduje wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Uczelni nie przysługuje zwrot podatku naliczonego VAT w związku z realizacją omawianego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustaw, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do doliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizować projekt pn.: "...", w ramach Programu Operacyjnego... 2007-2013, Działanie 13.1 "Infrastruktura szkolnictwa wyższego" Przedmiotem inwestycji jest zakup nowoczesnego sprzętu dydaktycznego i badawczego dla Wydziału Chemii, Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi, Matematyki, Fizyki oraz Informatyki Ponadto projekt przewiduje dostosowanie infrastruktury technicznej budynków tych Wydziałów do wymogów nowego wyposażenia poprzez prace adaptacyjne pomieszczeń, remont auli i sal Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki oraz instalacji elektrycznej, ciepłowniczej i systemu wentylacji Wydziałów Chemii i Biologii i Nauko Ziemi.

Uniwersytet jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. W swojej działalności statutowej realizuje przede wszystkim zadania dydaktyczne i naukowo - badawcze. W Projekcie zakłada się zakup sprzętu i dostosowanie pomieszczeń dla zakupionego sprzętu na potrzeby studentów oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych. A zatem realizacja omawianego projektu związana będzie ze wzmocnieniem bazy sprzętowej Uczelni, czyli jest wsparciem podstawowej działalności Uczelni jaką jest kształcenie.

Oprócz działalności statutowej tj. dydaktycznej i naukowo-badawczej, Uczelnia prowadzi również w bardzo małym zakresie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, polegającą głównie na wynajmie lokali, sprzedaży reklamy, organizowaniem konferencji o charakterze naukowo-badawczym itp. i z tego tytułu zobowiązana jest do rozliczenia podatku należnego w Urzędzie Skarbowym. W przypadku powyższego projektu nie przewiduje wykorzystywania zakupionego sprzętu oraz zmodernizowanej infrastruktury do celów innych niż dydaktyczne, a więc nie przewiduje wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, nie przewiduje wykorzystywania efektów Projektu do czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał również z tego tytułu prawa do zwrotu podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W myśl § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - znajdującego się w rozdziale 9 "Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu" - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem, że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (§ 22 ust. 2).

Warunki zwrotu podatku określają m.in. § 24 i § 25 rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, posiadanie rachunku bankowego, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Zgodnie z § 8 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast zgodnie z § 8 ust. 4 za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponieważ Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w związku z realizacją projektu w ramach Działania 8.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma będzie mieć prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...", ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadto należy zaznaczyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji do ustawy uchylają załącznik nr 4 (na który we własnym stanowisku powołuje się Wnioskodawca) zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług kształcenia reguluje § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Jednakże tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystywania zakupionego sprzętu oraz zmodernizowanej infrastruktury do celów innych niż dydaktyczne, a więc nie przewiduje wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl