IPTPP1/443-654/11-4/IG - Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-654/11-4/IG Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada (data wpływu 22 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. "..."

Pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...".

Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym, lecz projektem wizerunkowym, mającym na celu budowę dobra niematerialnego jakim jest marka regionalna oraz budowanie tożsamości regionalnej.

Udział w projekcie dla jego uczestników jest bezpłatny, wszelkie koszty związane z organizacją imprezy ponosi Województwo. Uczestnikami są uczniowie szkół gastronomicznych, szefowie kuchni oraz wytwórcy produktów tradycyjnych i lokalnych z terenu województwa - którzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie.

Podmiotem wdrażającym projekt jest Samorząd Województwa reprezentowany przez Urząd Marszałkowski, który jest jednostką budżetową.

Planowane w ramach projektu wydatki związane są z:

1.

Organizacją projektu tj. najmem powierzchni wystawienniczej i zabudową stoiska Województwa, najmem powierzchni, zabudową i wyposażeniem kuchni, opłatą rejestracyjną i koniecznymi do uiszczenia opłatami związanymi z udziałem w imprezie targowej (np. służbowe karty wstępu, zaproszenia do zwiedzania targów, karty parkingowe), kosztami zlecenia usługi obejmującej przygotowanie merytoryczne prezentacji oraz założeń merytorycznych do regulaminu konkursu kulinarnego dla uczniów ze szkół gastronomicznych, przygotowanie autorskich przepisów z wykorzystaniem produktów tradycyjnych i lokalnych, zapewnienie udziału w pracach komisji oraz prezentacji autorytetów kulinarnych, zapewnienie prowadzenia pokazu gotowania przez autorytet kulinarny.

2.

Promocją projektu tj. zakup materiałów promocyjnych (gadżety promocyjne), druk materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki, zaproszenia), kampanię wizerunkową projektu (w tym promocja w prasie, Internecie) promocja outdoorowa (banery, billboardy), druk folderu po zakończeniu każdego etapu projektu, na zakończenie projektu folder wzbogacony o dodatek dotyczący restauracji mających w swoim menu produkty tradycyjne i lokalne z terenu województwa.

3.

Działania pozostałe tj. przygotowanie projektu, uzyskanie wszystkich wymaganych informacji i dokumentów, przygotowanie regulaminów konkursów i kart zgłoszeń, pism informacyjnych, treści artykułów sponsorowanych, zlecenie wykonania badań laboratoryjnych produktów żywnościowych specjalistycznej jednostce mającej odpowiednie uprawnienia.

Do wniosku o dofinansowanie ww. projektu dołączono "Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT", w którym uznano, iż zarówno w trakcie realizacji niniejszego projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowalne.

Załącznikiem obligatoryjnym ww. wniosku o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna właściwej Izby Skarbowej w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Interpretacja musi być wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsca zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał iż jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, NIP, REGON. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach realizacji ww. projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Województwa. Zadania związane z promowaniem marki oraz identyfikacją i promocją tradycyjnych produktów żywnościowych podejmowane w trakcie realizacji projektu dofinansowywanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność i konkurencyjność przedsiębiorstw. Marketing i promocja produktów i "marek" regionalnych i lokalnych, należą do zadań własnych Wnioskodawcy w świetle przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Zgodnie z art. 41 ust. 1 i art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) w związku z § 34 ust. 1 Statutu Województwa (Dz. Urz. Woj. z 2008 r. Nr 316, poz. 2704) oświadczenia woli w imieniu Województwa składa dwóch członków zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego przez województwo projektu, nie dokona odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż brak jest do takiego odliczenia podstaw prawnych.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach realizacji strategii województwa jako zadanie własne województwa, jest on związany i wpisuje się w Narodową Strategię spójności na lata 2007-2013 (NSS), Strategię Rozwoju Kraju 2007-2015, Strategię Rozwoju Turystyki w latach 2007-2013, Ramową Strategię Promocji Polski do 2015 r., Strategię Identyfikacji i Promocji Produktów Tradycyjnych, Strategię Rozwoju Województwa na lata 2007-2020, Program Rozwoju Turystyki w Województwie w latach 2007-2013, Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013.

Głównymi celami projektu są: kreowanie marki, budowanie tożsamości regionalnej oraz identyfikacja i promocja produktów tradycyjnych regionu, zwiększenie dostępności zidentyfikowanych produktów tradycyjnych dla turystów wewnętrznych i zewnętrznych, integracja mieszkańców regionu.

Efektem podjętych działań będzie uświadomienie mieszkańcom regionu znaczenia i wartości marki oraz wzmocnienie uczucia tożsamości regionalnej poprzez zachowanie dziedzictwa kulinarnego. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Województwo nie będzie uzyskiwało profitów związanych z organizacją imprezy.

Udział w imprezie jest nieodpłatny, a wszelkie wypożyczone od usługodawców i zamontowane na czas imprezy obiekty (np. wyposażenie kuchni, stoisko Województwa itp.), po jej zakończeniu zostaną zdemontowane. Jednocześnie realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu różnicy zostały zawarte w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami. W świetle art. 11 ust. 2 pkt 8 ustawy samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się m.in. promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym, lecz projektem wizerunkowym, mającym na celu budowę dobra niematerialnego jakim jest marka regionalna oraz budowanie tożsamości regionalnej. Udział w projekcie dla jego uczestników jest bezpłatny, wszelkie koszty związane z organizacją imprezy ponosi Województwo. Uczestnikami są uczniowie szkół gastronomicznych, szefowie kuchni oraz wytwórcy produktów tradycyjnych i lokalnych z terenu województwa - którzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach realizacji ww. projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Zainteresowanego. Zadania podejmowane w trakcie realizacji projektu należą do zadań własnych Wnioskodawcy w świetle przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Efektem podjętych działań będzie uświadomienie mieszkańcom regionu znaczenia i wartości marki oraz wzmocnienie uczucia tożsamości regionalnej poprzez zachowanie dziedzictwa kulinarnego. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Udział w imprezie jest nieodpłatny, a wszelkie wypożyczone od usługodawców i zamontowane na czas imprezy obiekty (np. wyposażenie kuchni, stoisko Województwa itp.), po jej zakończeniu zostaną zdemontowane. Jednocześnie realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizowanym zadaniem inwestycyjnym. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał z tego tytułu prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ poniesione w związku z realizacją projektu wydatki nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Województwo powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl