IPTPP1/443-642/13-2/MW - Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług zamiany przez gminę nieruchomości na grunty stanowiące własność Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych Nadleśnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-642/13-2/MW Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług zamiany przez gminę nieruchomości na grunty stanowiące własność Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych Nadleśnictwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania zamiany nieruchomości za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

* uznania zamiany nieruchomości za czynność korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania zamiany nieruchomości za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

* uznania zamiany nieruchomości za czynność korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (zwana dalej "Gminą") zamierza dokonać zamiany nieruchomości na grunty stanowiące własność Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych Nadleśnictwa zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz zgodnie z Ramowymi wytycznymi w sprawie zamian lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych zatwierdzonymi przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

Grunt, który Gmina pozyska na skutek zamiany stanowi działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym... o pow. 1,0696 ha, zlokalizowaną w Województwie, Powiat, Gmina. Według ewidencji gruntów jako właściciel przedmiotowej nieruchomości jest ujawniony Skarb Państwa, zaś jako władającego ujawniono Lasy Państwowe Nadleśnictwo. Użytki stanowiące przedmiotową część nieruchomości, zgodnie z ewidencją gruntów, oznaczone są symbolami, Bz - tereny rekreacyjno - wypoczynkowe oraz RVI - grunty orna klasy VI. Na terenie działki występują składniki roślinne (drzewostany, łąka) oraz budowlane (parking o powierzchni asfaltobetonowej z obramowaniem krawężnikami betonowymi). Parking, stanowiący składnik budowlany działki, został przejęty w zarząd od Skarbu Państwa przez Lasy Państwowe Nadleśnictwo w 1984 r. Wartość początkowa parkingu wynosiła 539.536,00 zł W okresie od 1 czerwca 2009 r. do 30 września 2011 r. oraz od 25 maja 2012 r. do 31 lipca 2012 r. przedmiotowy parking był wydzierżawiony przez Nadleśnictwo innym podmiotom. W okresie lipiec - sierpień 2011 r. Nadleśnictwo przeprowadziło remont parkingu, polegający na wymianie części nawierzchni. Całkowity koszt remontu wyniósł 41.702,00 zł.

Dla terenu, na którym zlokalizowana jest nieruchomość, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Sołectw A i B, zatwierdzony Uchwałą nr.... Rady Gminy z dnia 26 lutego 2007 r., przewiduje tereny oznaczone symbolem UC - tereny usług komercyjnych.

Zgodnie z wyceną operatu szacunkowa wartość przedmiotowej nieruchomości na dzień 26 kwietnia 2013 r. została określona na poziomie 600.485 zł (słownie: sześćset tysięcy czterysta osiemdziesiąt pięć złotych polskich). Wartość nieruchomości oszacowana w niniejszym operecie została określona na podstawie cen netto nieruchomości porównawczych będących przedmiotem obrotu rynkowego. Jest zatem wartością netto i nie zawiera podatku VAT.

Natomiast nieruchomości, które Gmina zamierza przekazać Lasom Państwowym Nadleśnictwa stanowią:

1. Działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym... o pow. 2,5900 ha położoną w obrębie geodezyjnym.... W ewidencji gruntów jako właściciel nieruchomości ujawniona jest Gmina, zaś użytki stanowiące przedmiotową nieruchomość zostały określone symbolem LSIV - lasy i grunty leśne IV klasy. Dla działki tej Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Sołectw..., zatwierdzony Uchwałą nr. Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2006 r., przewiduje tereny oznaczone symbolem ZL - tereny lasów. Nieruchomość w całości porośnięta jest drzewostanem leśnym mieszanym. Wartość działki zgodnie z wyceną operatu szacunkowego na dzień 30 czerwca 2012 r. określono na poziomie 195 485 zł (słownie: sto dziewięćdziesiąt pięć tysięcy czterysta osiemdziesiąt pięć zł polskich). Wartość nieruchomości oszacowana w niniejszym operecie szacunkowym została określona na podstawie cen netto nieruchomości porównawczych będących przedmiotem obrotu rynkowego. Jest zatem wartością netto i nie zawiera podatku VAT.

2. Działki oznaczone numerem ewidencyjnym... o pow. 18,4700 ha i... o pow. 10,4300 ha, położone w obrębie geodezyjnym.... W ewidencji gruntów teren działki nr... został określony jako PsV - pastwiska trwałe V klasy (pow. użytku 18,3700 ha) oraz W-PsV - rowy, pastwiska trwałe V klasy (pow. użytku 0,1000 ha), natomiast teren działki nr... jako ŁV - łąki trwałe V klasy (pow. użytku 1,5100 ha), PsV - pastwiska trwałe V klasy (pow. użytku 8,8300), dr - tereny komunikacyjne - drogi (pow. użytku 0,0300 ha) oraz W-PsV - rowy, pastwiska trwale V klasy (pow. użytku 0,0600 ha). Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego sołectwa..., zatwierdzonym Uchwałą nr. Rady Gminy z dnia 17 maja 2006 r., działki nr... oraz... w całości położone są na terenach oznaczonych symbolem ZZ2 - tereny łąk i dolin rzecznych stale lub okresowo prowadzące wody. Ponadto miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zabrania wykonywania robót i czynności, które mogą utrudniać ochronę przed powodzią, a w szczególności: wykonywania urządzeń wodnych oraz wznoszenia innych obiektów budowlanych; sadzania drzew i krzewów, z wyjątkiem plantacji wiklinowych na potrzeby regulacji wód oraz roślinności stanowiącej element zabudowy biologicznej dolin rzecznych lub służącej do wzmacniania brzegów obwałowań lub odsypisk; zmiany ukształtowania terenu, składowania materiałów oraz wykonywania innych robót, z wyjątkiem robót związanych z regulacją lub utrzymywaniem wód lub brzegu morskiego. Dla terenów oznaczonych symbolem ZZ2 - tereny łąk i dolin rzecznych stale lub okresowo prowadzące wody (okresowo zagrożone wodami wezbraniowymi) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa wcześniej, ustala jako przeznaczenie podstawowe - tereny dolin rzeki... i innych cieków, jako przeznaczenie dopuszczalne - zbiorniki wodne, zieleń urządzoną i nieurządzoną, tereny rolne, obiekty, urządzenia i sieci infrastruktury technicznej, drogi i ciągi komunikacyjne, szlaki piesze i ścieżki rowerowe.

Wartość nieruchomości zgodnie z operatem szacunkowym na dzień 2 kwietnia 2013 r. określono na poziomie:

* działka nr... - wartość rynkowa 259.000 zł (słownie: dwieście pięćdziesiąt dziewięć tysięcy złotych polskich),

* działka nr... - wartość rynkowa 146.000 zł (słownie: sto czterdzieści sześć tysięcy złotych polskich).

Określona w operecie szacunkowym wartość wycenionych praw do nieruchomości nie uwzględnia podatku VAT.

W związku z powyższym, zgodnie z wyceną zawartą w operetach szacunkowych, nieruchomości, które Gmina przekaże Nadleśnictwu, są równowarte nieruchomości, którą Gmina pozyska w skutek zamiany od Nadleśnictwa (są ekwiwalentne).

Zarówno Gmina, jak i Nadleśnictwo, są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy opisane powyżej zdarzenie prawne (zamiana nieruchomości) będzie podlegało obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

2. Czy zamiana nieruchomości po stronie Gminy będzie korzystała ze zwolnienia na postawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Odpłatności dla celów podatku VAT nie należy utożsamiać jedynie z zapłatą pieniężną. Przez odpłatność za dostarczony towar lub wykonaną usługę, należy rozumieć ekwiwalentność i wzajemność świadczeń. Tym samym odpłatność może mieć postać rzeczową (zapłatą może być inny towar lub usługa - zapłata rzeczowa). Zapłata rzeczowa występuje między innymi w przypadku umów zamiany.

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności inne rzeczy. Z przywołanej definicji w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując w charakterze dostawcy jak i nabywcy. Z art. 604 Kodeksu cywilnego wynika, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Umowa zamiany przypomina umowę sprzedaży. Różnica polega na tym, że przy umowie zamiany w odróżnieniu od umowy sprzedaży zamiast obowiązku zapłaty pojawia się obowiązek przeniesienia przez drugą stronę własności rzeczy. Umowa zamiany nieruchomości ma zatem wzajemny i ekwiwalenty charakter.

W związku z powyższym realizowane przez podatników VAT w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności nieruchomości stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcję taką należy traktować jako odpłatną dostawę towarów (dochodzi tutaj do odpłatnego przeniesienia prawa do rozporządzania nieruchomością jak właściciel). Stosowanie zatem do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zamiana nieruchomości powinna zostać udokumentowana przez podatników VAT, o których mowa w art. 15 ustawy, czyli przez Gminę, fakturą VAT, niezależnie od tego, czy transakcja będzie opodatkowana czy też będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT.

Ad. 2

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie wybranych towarów i usług stawkami obniżonymi lub możliwość zastosowania zwolnień od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Zatem opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast grunty (leśne, rolne, itp.), nieprzeznaczone pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Ponadto cyt. ustawa w art. 2 pkt 33 zawiera definicję terenów budowlanych, przez które rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Nieruchomości będące przedmiotem zamiany po stronie Gminy, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowią tereny leśne - symbol ZL (działka o numerze ewidencyjnym... położona w obrębie geodezyjnym...) oraz tereny łąk i dolin rzecznych stale lub okresowo prowadzące wody - symbol ZZ2 (działka o numerze ewidencyjnym... oraz..., położone w obrębie geodezyjnym..).

Przedmiotowe działki o numerach ewidencyjnych:..,... oraz..., zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie są terenami zabudowanymi oraz budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, w związku z powyższym będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 158 ww. ustawy - Kodeks cywilny, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną.

Z powyższego wynika, że przeniesienie własności gruntu na podstawie umowy zamiany będzie stanowiło odpłatną dostawę towaru i będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a Wnioskodawca w związku z tą dostawą będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Mocą ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Natomiast definicję terenu budowlanego zawiera art. 2 pkt 33 ustawy, który stanowi, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Wskazać jednocześnie należy, iż powyższe zmiany do ustawy stanowią implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z VAT dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b Dyrektywy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, iż stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Tym samym, również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższego wynika, że nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza dokonać zamiany niezabudowanych działek gruntu stanowiących własność Gminy na działkę gruntu będącą własnością Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych Nadleśnictwa. Działki gruntu stanowiące własność Gminy są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z tym planem działki które Gmina ma zamiar przekazać Nadleśnictwu w drodze zamiany są oznaczone symbolem ZL -tereny lasów oraz ZZ2 - tereny łąk i dolin rzecznych stale lub okresowo prowadzące do wody.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro działki gruntu, które Gmina zamierza przekazać Nadleśnictwu figurują w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny inne niż budowlane, ich dostawa w drodze zamiany będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Reasumując, zamiana nieruchomości będzie czynnością podlegającą obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż Gmina będzie dokonywała dostawy terenów innych niż tereny budowlane, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na postawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl