IPTPP1/443-63/11-2/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z modernizacją obiektów użyteczności publicznej, współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-63/11-2/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z modernizacją obiektów użyteczności publicznej, współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pt. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto realizuje projekt pt. "...", który będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Priorytet II "Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka", Działanie II.6 "Ochrona powietrza". Przedmiotem projektu jest termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej - Przedszkoli nr 1, 2, 4, 10 oraz Zespołu Szkół Integracyjnych. Realizacja przedmiotowego projektu znacząco przyczyni się do ograniczenia emisji szkodliwych związków do środowiska, wzrostu oszczędności wytworzenia energii oraz podniesienia jakości infrastruktury oświatowej. Wykonanie koniecznych prac termomodernizacyjnych i remontowych polegać będzie m.in. na dociepleniu ścian zewnętrznych i dachu, pokryciu dachu papą termozgrzewalną, wymianie instalacji odgromowej, wymianie stolarki okiennej.

Głównym elementem termomodernizacji będą roboty mające na celu poprawę właściwości fizycznych zewnętrznych przegród budowlanych: ścian zewnętrznych i stropodachu, a tym samym obniżenie strat ciepła z budynków. Zakres wybranych do realizacji wariantów został przedstawiony poniżej:

* Przedszkole nr 1 - ocieplenie ścian zewnętrznych szkieletowych, ocieplenie ścian zewnętrznych murowanych, ocieplenie stropodachu, wymiana starych okien i starych drzwi zewnętrznych.

* Przedszkole nr 2 - ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu, wymiana starych okien i starych drzwi zewnętrznych, wymiana instalacji c.o.

* Przedszkole nr 4 - ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu, wymiana starych okien i starych drzwi zewnętrznych, wymiana instalacji c.o.

* Przedszkole nr 10 - ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu, wymiana starych okien i starych drzwi zewnętrznych.

* Zespół szkół z Oddziałami Integracyjnymi - ocieplenie ścian zewnętrznych obłożonych drewnem, ocieplenie ścian zewnętrznych obłożonych blachą, ocieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem, wymiana starych okien i starych drzwi zewnętrznych.

Termomodernizacją zostaną objęte budynki o łącznej powierzchni 5 809,04 m2. W wyniku realizacji przedsięwzięcia nastąpi redukcja zapotrzebowania na energię w wysokości 1 581,70 GJ/rok.

Wyżej wymienione placówki oświatowe objęte programem są własnością Gminy Miasto i na podstawie decyzji Zarządu Miasta o ustanowieniu prawa trwałego zarządu, zostały one przekazane dyrektorom tych placówek na czas nieokreślony w celu prowadzenia działalności statutowej. Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania przedszkolnego są zwolnione z opłaty z tytułu trwałego zarządu.

Po zakończeniu realizacji projektu pt.: "..." inwestycja służyć będzie społeczności lokalnej i nie będzie przedmiotem zawieranych przez Gminę Miasto umów cywilnoprawnych jak i również nie będzie związana z wykonywanymi przez Gminę innymi czynnościami opodatkowanymi.

Gmina Miasto jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdolność prawną jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861) urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez urzędu gminy. Urząd Miejski działając w imieniu Gminy Miasto realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony od podatku VAT. Gmina Miasto nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług - nie posiada numeru NIP. Dokonuje rozliczeń podatku stosując NIP nadany Urzędowi Miejskiemu. Wszelkie czynności zwolnione oraz podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są ewidencjonowane i rozliczane w Urzędzie Miejskim, który prowadzi rejestr sprzedaży. Organem podatkowym właściwym ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej jest dla Urzędu Miejskiego - Urząd Skarbowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, urzędowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących projekt pn. "...", ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jest to zgodne z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie działań publicznych prowadzi działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług. Realizując ww. projekt będzie wykonywała zadania własne o charakterze gminnym wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz sprawy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. "...", który będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Priorytet II "Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka", Działanie II.6 "Ochrona powietrza". Przedmiotem projektu jest termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej - Przedszkoli nr 1, 2, 4, 10 oraz Zespołu Szkół Integracyjnych. Realizacja przedmiotowego projektu znacząco przyczyni się do ograniczenia emisji szkodliwych związków do środowiska, wzrostu oszczędności wytworzenia energii oraz podniesienia jakości infrastruktury oświatowej. Wyżej wymienione placówki oświatowe objęte programem są własnością Gminy Miasto i na podstawie decyzji zarządu miasta o ustanowieniu prawa trwałego zarządu, zostały one przekazane dyrektorom tych placówek na czas nieokreślony w celu prowadzenia działalności statutowej. Realizowane zadanie należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu realizacji projektu inwestycja służyć będzie społeczności lokalnej i nie będzie przedmiotem zawieranych przez Gminę Miasto umów cywilnoprawnych jak również nie będzie związana z wykonywaniem przez Gminę innych czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem Wnioskodawca będzie realizował zadania własne gminy, które podlegają zwolnieniu na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Zatem nie zostanie spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy, co w konsekwencji powoduje brak prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "..."

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Urząd Miejski czy Gmina - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z Urzędem Skarbowym.

Nadto tut. Organ zauważa, iż przepis § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), na który powołuje się Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie nie obowiązuje. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl