IPTPP1/443-618/12-4/AK - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz zasadności wystawienia faktur VAT ze stawką zwolnioną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-618/12-4/AK Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz zasadności wystawienia faktur VAT ze stawką zwolnioną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz zasadności wystawienia faktur VAT ze stawką zwolnioną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych oraz zasadności wystawienia faktur VAT ze stawką zwolnioną.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma (dalej: Podatnik) jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik świadczy m.in. usługi szkoleniowe, które stanowią usługi kształcenia/przekwalifikowania zawodowego (zwane dalej usługami szkoleniowymi). Usługi te są wykonywane na podstawie następujących wpisów PKD: 85.59.A, 85.59.B, 85.60.Z do Ewidencji Działalności Gospodarczej oraz wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych WUP

Podatnik planuje zawrzeć z Kontrahentem umowę o świadczenie usług szkoleniowych. Usługi szkoleniowe świadczone przez Podatnika na rzecz Kontrahenta jako zlecenie usługi (podwykonawstwo), związane są z realizacją przez Kontrahenta projektu unijnego (dalej: Projekt). Na realizację Projektu Kontrahent uzyskał dotację celową z funduszy unijnych za pośrednictwem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL), przeznaczoną na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu.

Środki przyznane Kontrahentowi pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS, który jest jednym z Funduszy strukturalnych i który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii Europejskiej poprzez finansowanie działań w ramach kilku obszarów wsparcia.

Dotacja przyznana Kontrahentowi jest finansowana z dwóch źródeł:

* 85% ze środków unijnych, tzn. z EFS,

* 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Dotacja została przyznana Kontrahentowi na realizację zadań w ramach POKL poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. W tym celu Kontrahent jako beneficjent dotacji podpisał umowę o dofinansowanie projektu unijnego POKL. W ramach realizacji Projektu Kontrahent organizuje szkolenia, kursy i doradztwo zawodowe skierowane do dorosłych osób pracujących, które chcą się kształcić z własnej inicjatywy i nabywać nowe umiejętności i kwalifikacje (poza godzinami pracy), szczególnie dla osób o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach.

Podatnik w ramach realizowanego przez Kontrahenta Projektu, ma zamiar podjąć się prowadzenia jednego ze szkoleń jako podwykonawca Projektu, zgodnie z programem szkolenia, na który przeznaczono dotację. Zakres, program i czas trwania szkoleń będą szczegółowo uregulowane w umowie zawartej pomiędzy Podatnikiem a Kontrahentem. Szkolenie będzie dotyczyło nabywania i podwyższania przez Beneficjentów Ostatecznych projektu umiejętności zawodowych w zakresie zawodu handlowca. Beneficjenci Ostateczni projektu nie będą ponosić żadnych opłat w związku z uczestnictwem w projekcie, również ich pracodawcy nie będą ponosić żadnych kosztów. Uczestnictwo Beneficjentów Ostatecznych jest niezależne od ich pracodawców. Szkolenie jest w 100% finansowane ze środków publicznych przekazywanych Kontrahentowi na realizacje zadań w projekcie.

Umowa cywilno-prawna, która ma być zawarta między Podatnikiem a Kontrahentem na przeprowadzenie przedmiotowego szkolenia będzie zawierała zapis, że środki finansowe jakie Kontrahent będzie przekazywał Podatnikowi za wykonaną usługę pochodzą w 100% ze środków publicznych przeznaczonych na realizację Projektu, a wartość zobowiązania za przeprowadzenie szkolenia będzie wyrażona w kwocie brutto.

Za świadczone usługi szkoleniowe w ramach zadania w Projekcie, Podatnik otrzyma wynagrodzenie ustalone jako kwota ryczałtowa płatna na podstawie wystawionej przez Podatnika faktury VAT.

W celu uregulowania należności wobec Podatnika, Kontrahent będzie dokonywał przelewu środków publicznych z odrębnego rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi płatności realizowanych w ramach Projektu. Powyższy sposób rozliczania wynika z faktu, iż dotacja przekazywana jest na odrębny rachunek bankowy Kontrahenta (posiadanie odrębnego rachunku bankowego jest wymogiem formalnym otrzymania dotacji wynikającym z umowy zawartej przez Kontrahenta na dotację).

Przedmiotem wniosku objęta jest sytuacja, gdy usługi szkoleniowe świadczone przez Podatnika są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane przez Kontrahenta co najmniej w 70% z dotacji, z punktu widzenia możliwości zastosowania przez Podatnika zwolnienia z VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. dalej: ustawa o VAT) oraz § 13 ust. 1 pkt 19-20 rozporządzenia wykonawczego.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone przez Wnioskodawcę są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj.:

* wykonywane są na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej (zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807) pod numerami PKD:85.59.A (Nauka języków obcych), 85.59.B (Pozostałe pozaszkolne form edukacji gdzie inaczej niesklasyfikowane), 85.60.Z (Działalność wspomagająca edukację).

* wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku prac (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 236, poz. 2365), Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1620).

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług. Zlecający prowadzenie szkolenia przez Wnioskodawcę jest bezpośrednim beneficjentem środków unijnych, a całe szkolenie jest w 100% finansowane ze środków publicznych. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego, są usługami podstawowymi, w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca będzie zapewniał kompleksowe szkolenie (materiały szkoleniowe, ćwiczenia praktyczne, kadra dydaktyczna, zaświadczenia ukończenia), jedynie miejsca prowadzenia szkolenia (wynajem sali) leży w gestii Zlecającego

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy Kontrahent finansuje wynagrodzenie podwykonawcy - Podatnikowi za usługi szkoleniowe (szkolenie z zakresu zawodu handlowca), świadczone w ramach realizacji zadania w ramach Projektu w co najmniej 70% z dotacji unijnych (środków publicznych), usługi te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT przez Podatnika. Tym samym czy Podatnik będzie mógł wystawiać FV Kontrahentowi za wykonane usługi szkoleniowe ze stawką "VAT zwolniony", czy też faktura VAT powinna być wystawiona Kontrahentowi ze stawką VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 9 czerwca 2011 r. (sygnatura: IPTPP1/443-12/11-7/MW) o usługach finansowanych ze środków publicznych, które są zwolnione z podatku od towarów i usług, można mówić w sytuacji, gdy są one opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych. Podobnie w myśl interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 marca 2011 r. (sygnatura: IPPP1/443-6/11-4AW), finansowanie usług ze środków publicznych ma miejsce w sytuacji gdy odbiorca tych usług dokonuje płatności na rzecz dostawcy (usługodawcy) ze środków będących środkami publicznymi.

Wg pisma Ministra Finansów PTT/063-8/182A/TKQ/U/8MI9-1679 z dnia 27 grudnia 2011 r. pojęcie "finansowanie ze środków publicznych" obejmuje zarówno sytuacje, gdy usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami.

Wg pisma Ministerstwa Rozwoju Regionalnego DZF-IV-82252-54-IK/12 NK:11084 z dnia 31 stycznia 2012 r. w opinii Instytucji Zarządzającej PO KL wynika, że wszystkie szkolenia w ramach Programu powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. Stąd generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach PO KL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. W związku z tym w opinii Instytucji Zarządzającej PO KL wszystkie szkolenia w ramach PO KL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Pismo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego DZF-IV-82252-I 13-1K/12 NK:43891/12 z dnia 4 kwietnia 2012 r. opisuje, że zwolnienie z VAT dotyczy podmiotów realizujących usługi edukacyjne. Natomiast beneficjenci projektów PO KL (Kontrahent), którzy we własnym zakresie (nie zlecając na zewnątrz) realizują szkolenia nie wykonują usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów podatkowych, gdyż nie otrzymują z tego tytułu wynagrodzenia, a jedynie pokrycie kosztów niezbędnych do ich przeprowadzenia.

Natomiast przytoczone wcześniej pismo PTT/063-8/182A/TKQ/11/BMI9-1679 z dnia 27 grudnia 2011 r. informuje że jeśli podmiot otrzymujący dofinansowanie (co najmniej w 70%) na przeprowadzenie szkoleń będzie korzystał z usług podwykonawcy, wówczas usługa świadczona na jego rzecz jeśli stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT pod warunkiem posiadania przez podwykonawcę dokumentów, z których wynikał będzie fakt finansowania tego szkolenia co najmniej w 70% ze środków publicznych (taki zapis będzie w umowie pomiędzy Podatnikiem a Kontrahentem)

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca przyjął następujące stanowisko:

Wnioskodawca (Podatnik) będący podwykonawcą przeprowadzającym szkolenie zawodowe Beneficjentów Ostatecznych w Projekcie na zlecenie Beneficjenta środków unijnych (Kontrahenta), jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, a tym samym wystawiania FV za wykonaną usługę Kontrahentowi ze stawką VAT zwolniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Podatnik świadczy m.in. usługi szkoleniowe, które stanowią usługi kształcenia/przekwalifikowania zawodowego (zwane dalej usługami szkoleniowymi). Podatnik planuje zawrzeć z Kontrahentem umowę o świadczenie usług szkoleniowych. Usługi szkoleniowe świadczone przez Podatnika na rzecz Kontrahenta jako zlecenie usługi (podwykonawstwo), związane są z realizacją przez Kontrahenta projektu unijnego. Na realizację Projektu Kontrahent uzyskał dotację celową z funduszy unijnych za pośrednictwem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przeznaczoną na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu. Środki przyznane Kontrahentowi pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS, który jest jednym z Funduszy strukturalnych i który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii Europejskiej poprzez finansowanie działań w ramach kilku obszarów wsparcia. Podatnik w ramach realizowanego przez Kontrahenta Projektu, ma zamiar podjąć się prowadzenia jednego ze szkoleń jako podwykonawca Projektu, zgodnie z programem szkolenia, na który przeznaczono dotację. Zakres, program i czas trwania szkoleń będą szczegółowo uregulowane w umowie zawartej pomiędzy Podatnikiem a Kontrahentem. Szkolenie będzie dotyczyło nabywania i podwyższania przez Beneficjentów Ostatecznych projektu umiejętności zawodowych w zakresie zawodu handlowca. Beneficjenci Ostateczni projektu nie będą ponosić żadnych opłat w związku z uczestnictwem w projekcie, również ich pracodawcy nie będą ponosić żadnych kosztów. Uczestnictwo Beneficjentów Ostatecznych jest niezależne od ich pracodawców. Szkolenie jest w 100% finansowane ze środków publicznych przekazywanych Kontrahentowi na realizacje zadań w projekcie. Za świadczone usługi szkoleniowe w ramach zadania w Projekcie, Podatnik otrzyma wynagrodzenie ustalone jako kwota ryczałtowa płatna na podstawie wystawionej przez Podatnika faktury VAT. Przedmiotem wniosku objęta jest sytuacja, gdy, usługi szkoleniowe świadczone przez Podatnika są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane przez Kontrahenta co najmniej w 70% z dotacji. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone przez Wnioskodawcę są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj.:

* wykonywane są na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej (zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807) pod numerami PKD:85.59.A (Nauka języków obcych), 85.59.B (Pozostałe pozaszkolne form edukacji gdzie inaczej niesklasyfikowane), 85.60.Z (Działalność wspomagająca edukację),

* wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku prac (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 236, poz. 2365), Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1620).

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego, są usługami podstawowymi, w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca będzie zapewniał kompleksowe szkolenie (materiały szkoleniowe, ćwiczenia praktyczne, kadra dydaktyczna, zaświadczenia ukończenia), jedynie miejsca prowadzenia szkolenia (wynajem sali) leży w gestii Zlecającego

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

a.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b.

czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

c.

czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w tych przepisach.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a - c powyższego przepisu.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "kształcenia zawodowego" i "przekwalifikowania zawodowego". Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Przy czym należy zauważyć, iż twierdzenie Wnioskodawcy, iż szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach nie znajduje potwierdzenia w okolicznościach sprawy oraz powołanych przez Wnioskodawcę przepisach tj. wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej (zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807) pod numerami PKD:85.59.A (Nauka języków obcych), 85.59.B (Pozostałe pozaszkolne form edukacji gdzie inaczej niesklasyfikowane), 85.60.Z (Działalność wspomagająca edukację),wpisie do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004 r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 236, poz. 2365), Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1620).

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy świadczone usługi finansowane są także ze środków publicznych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

5.

środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),

c.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

6.

inne środki.

Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest w projekcie podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz Zamawiającego, który jest bezpośrednim dysponentem środków unijnych.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia świadczone na rzecz Zlecającego są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jak wskazuje Wnioskodawczyni są finansowane ze środków publicznych.

Reasumując, w sytuacji gdy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę, jako usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, będą finansowane w całości ze środków publicznych to podlegać będą zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Jeżeli natomiast będą finansowane z ww. środków w co najmniej 70%, ale mniej niż 100%, będą zwolnione na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów.

Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące nabywcy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub otrzymania zaliczki) i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Jak wskazał Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie, realizuje szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego jako podwykonawca w Projekcie. Szkolenia będą dotyczyły nabywania i podwyższania przez Beneficjentów Ostatecznych projektu umiejętności zawodowych w zakresie zawodu handlowca. Ww. szkolenia są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych przekazywanych Kontrahentowi na realizację zadań w projekcie.

Mając na uwadze obowiązujące w przedmiotowej sprawie przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do wystawienia faktury VAT ze stawką "zwolniony" za usługi szkoleniowe prowadzone w ramach realizacji Projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Należy zauważyć, że interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez wnioskodawcę. W świetle art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Wobec tego organ nie może zajmować stanowiska co do treści pism powołanych przez Wnioskodawcę o sygnaturze: PTT/063-8/182A/TKQ/U/8MI9-1679, DZF-IV-82252-54-IK/12 NK:11084, DZF-IV-82252-113-IK/12 NK:43891.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl