IPTPP1/443-590/11-2/MS - Prawo do odliczenia podatku w całości lub części związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-590/11-2/MS Prawo do odliczenia podatku w całości lub części związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w całości lub części związanego z realizacją projektu pn."..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w całości lub części związanego z realizacją projektu pn.: "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na realizację projektu "..." Parafia otrzymała dofinansowanie ze środków UE operacja z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW Województwa na lata 2007 - 2013. Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury za zakupy i usługi wystawiane są na Parafię.

Przedmiotem projektu jest:

* zakup 28 sztuk alb dla kobiet

* zakup 12 sztuk koszul, spinek do koszuli i muszek dla mężczyzn

* zakup 41 sztuk obwolut na nuty z nadrukiem i klipsem dla członków chóru i organisty

* zakup cyfrowych organów

* zakup cyfrowego rzutnika tekstu.

Operacja przyniesie wymierne korzyści dla rozwoju turystyki poprzez podniesienie walorów artystycznych chóru, co pozwoli na zwiększenie jego roli jako lokalnej atrakcji turystycznej i jego wkładu w uatrakcyjnienie lokalnych uroczystości. Poprzez zakup strojów reprezentacyjnych chór parafialny zwiększy swój wkład w promocję powiatu. Wyposażenie chóru w stroje reprezentacyjne wraz z akcesoriami oraz sprzęt muzyczny i cyfrowy rzutnik tekstu znacząco wpłynie na podniesienie jakości imprez kulturalnych, w których licznie biorą udział mieszkańcy naszej gminy oraz gmin ościennych. Podstawowym celem operacji jest pielęgnowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego. Operacja w znaczący sposób wpłynie na poprawę jakości i ilości profesjonalnych imprez, uroczystości i wydarzeń.

Chór uświetnia wszystkie uroczystości parafialne, środowiskowe, gminne, powiatowe a nawet wojewódzkie, które odbywają się na terenie naszego miasta. Reprezentuje parafię i miasto na terenie kraju.

Zakup cyfrowych organów kościelnych znacząco wpłynie na przygotowanie chóru do występów podczas uroczystości odbywających się rokrocznie w parafii jak i poza nią.

Cyfrowy rzutnik tekstu to urządzenie służące do wyświetlania tekstów pieśni. Umożliwi wyświetlanie tytułów i autorów wykonywanych utworów w czasie trwania koncertów chóru bądź koncertów organowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia w odniesieniu do realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części ponieważ parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Po zrealizowaniu projektu jego efekty nie będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Użytkownikami projektu będą mieszkańcy parafii, gminy i gmin ościennych, z którego będą korzystać nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt, pn. "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW Województwa na lata 2007 - 2013. Podstawowym zadaniem projektu jest pielęgnowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego. Zrealizowane zadanie podniesienie walory artystyczne chóru, zwiększy jego rolę jako lokalnej atrakcji turystycznej oraz wkład w uatrakcyjnianie lokalnych uroczystości. Chór uświetnia wszystkie uroczystości parafialne, środowiskowe, gminne, powiatowe i wojewódzkie, które odbywają się na terenie miasta, reprezentuje Parafię i Miasto na terenie kraju. Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury za zakupy i usługi wystawiane są na Wnioskodawcę. Po zrealizowaniu projektu jego efekty nie będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Użytkownikami projektu będą mieszkańcy parafii, gminy i gmin ościennych, z którego będą korzystać nieodpłatnie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl