IPTPP1/443-581/14-3/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-581/14-3/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku rejestrowania dostawy na rzecz osób fizycznych sztabek ze złota lub monet ze złota, srebra lub platyny w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w rejestrach sprzedaży

* jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania dostawy sztabek ze złota lub monet ze złota, srebra lub platyny,

* obowiązku rejestrowania dostawy na rzecz osób fizycznych sztabek ze złota lub monet ze złota, srebra lub platyny w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w rejestrach sprzedaży.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi lombard, do którego przyjmuje sprzęt RTV, AGD, rowery, używane wyroby jubilerskie, telefony i inne towary.

Planowane jest poszerzenie działalności kantorowej o sprzedaż i skup złota dewizowego oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki. Wnioskodawczyni będzie dokonywała zakupu zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od podmiotów gospodarczych. Dostawa sztabek ze złota oraz monet ze złota będzie opodatkowana u Wnioskodawczyni na zasadach ogólnych.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług, wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT, jak i opodatkowane VAT, posiada również kasę fiskalną. Sprzedaż jest dokonywana przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności.

Towary dostarczane przez Wnioskodawczynię w postaci sztabek i monet ze złota są złotem inwestycyjnym w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a nabywane będą od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1.

(we wniosku pytanie nr 2) Czy sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sztabek i monet ze złota podlega obowiązkowi rejestrowania w kasie fiskalnej.

2.

(we wniosku pytanie nr 3) Czy Wnioskodawczyni prawidłowo planuje ewidencjonować w kasie fiskalnej sprzedaż ww. towarów wykazując całą wartość obrotu ze sprzedaży jako zwolnioną z podatku od towarów i usług na mocy art. 122 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

3.

(we wniosku pytanie nr 4) Czy ewidencja sprzedaży sztabek lub monet ze złota powinna zawierać dane dotyczące nabywcy umożliwiające jego identyfikację, bez względu na fakt czy sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą czy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zgodnie z art. 125 oraz art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Powinna być prowadzona ewidencja na kasie fiskalnej ww. towarów w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Ad. 2

Na kasie powinien być rejestrowany cały obrót będący kwotą należną uzyskaną przez Wnioskodawcę przy odsprzedaży towarów.

Ad. 3

W przypadku sprzedaży złota inwestycyjnego ustawodawca w art. 125 ust. 2 ustawy wskazał dodatkowo na obowiązek umieszczania w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, także danych dotyczących nabywcy złota inwestycyjnego, które umożliwiają jego identyfikację. Obowiązek ten dotyczy sprzedaży zarówno na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, jak również sprzedaży na rzecz każdego innego podmiotu. Tak więc Wnioskodawczyni uważa, że jest konieczna dodatkowa ewidencja, np. w exelu, z której wynikać powinno, komu dany towar będący przedmiotem niniejszego wniosku został sprzedany. W szczególności w ewidencji powinno być wskazane imię, nazwisko, adres nabywcy, a także rodzaj towaru i jego ilość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Z powyższego można wywieść, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134 oraz art. 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W myśl art. 125 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący dostaw złota inwestycyjnego są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację.

Zatem w przypadku sprzedaży złota inwestycyjnego ustawodawca w art. 125 ust. 2 ustawy wskazał dodatkowo na obowiązek umieszczania w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, także danych dotyczących nabywcy złota inwestycyjnego, które umożliwiają jego identyfikację. Obowiązek ten dotyczy sprzedaży zarówno na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, jak również sprzedaży na rzecz każdego innego podmiotu.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług, wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT, jak i opodatkowane VAT, posiada również kasę fiskalną. Wnioskodawczyni planuje poszerzenie działalności kantorowej o sprzedaż i skup złota dewizowego oraz akcesoriów do inwestowania w monety lub sztabki. Wnioskodawczyni będzie dokonywała zakupu zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz od podmiotów gospodarczych. Dostawa sztabek ze złota oraz monet ze złota będzie opodatkowana u Wnioskodawczyni na zasadach ogólnych. Sprzedaż jest dokonywana przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności. Towary dostarczane przez Wnioskodawczynię w postaci sztabek i monet ze złota są złotem inwestycyjnym w rozumieniu art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a nabywane będą od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione we wniosku oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że sprzedaż sztabek i monet ze złota na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie podlegała obowiązkowi rejestrowania w kasie fiskalnej, stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy. Zaewidencjonowaniu w kasie fiskalnej będzie podlegała cała wartość sprzedaży, tj. cała kwota należna, jaką Wnioskodawczyni uzyska ze sprzedaży towarów będących przedmiotem wniosku.

Ewidencja sprzedaży sztabek lub monet ze złota powinna zawierać dane dotyczące nabywcy umożliwiające jego identyfikację, bez względu na fakt czy sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą czy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zgodnie z art. 125 ust. 1 i 2 w związku z art. 109 ust. 3 ustawy. Przy czym należy podkreślić, że ustawa nie wskazuje wprost, jaką formę ma taka ewidencja przyjąć. To na podatniku ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji w taki sposób, by zadość czyniła wymogom wskazanym w przepisach art. 109 ust. 3 i 125 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na treść powołanych powyżej przepisów należy uznać, że stanowisko Wnioskodawczyni, wskazujące, że ewidencja powinna zawierać - oprócz informacji, których ewidencjonowania wymaga art. 109 ust. 3 ustawy - dane dotyczące nabywcy złota inwestycyjnego umożliwiające jego identyfikację - art. 125 ust. 2 ustawy - niezależnie od tego czy sprzedaż złota inwestycyjnego jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak również sprzedaży na rzecz każdego innego podmiotu, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej:

* obowiązku rejestrowania dostawy na rzecz osób fizycznych sztabek ze złota lub monet ze złota, srebra lub platyny w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w kasie fiskalnej,

* sposobu ewidencjonowania ww. dostaw w rejestrach sprzedaż.

Wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl