IPTPP1/443-568/12-4/MH - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-568/12-4/MH Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ".....".

Pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie wskazania przedmiotu wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej Stowarzyszeniem) jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 1.4 "Wsparcie inwestycyjne dla instytucji otoczenia biznesu" Osi 1 Rozwój Przedsiębiorczości Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie podpisało w dniu 2 kwietnia 2012 r. z Województwem mającym siedzibę w.... umowę nr..... o dofinansowanie projektu pn. ".....".

Stowarzyszenie świadczy usługi dla przedsiębiorców jako instytucja otoczenia biznesu od roku 1995. Ofertę stanowią przede wszystkim nieodpłatne usługi informacyjne, doradcze, szkoleniowe oraz odpłatne doradcze, szkoleniowe oraz finansowe. Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT czynnym rozliczającym podatek VAT. Część działalności podmiotu stanowi sprzedaż opodatkowana, część zwolniona jak również niepodlegająca VAT - nieodpłatna działalność statutowa.

Usługi:

* szkoleniowe (realizowane w ramach projektów unijnych) - generują przychody niepodlegające VAT;

* szkoleniowe (szkolenia komercyjne) - generują przychody zwolnione z VAT (Akredytacja);

* informacyjne - stanowiące działalność niepodlegającą VAT (usługi nieodpłatne w ramach działalności statutowej);

* doradcze - to działalność opodatkowana (usługi płatne - stawka VAT 23%).

W związku z wykonywaniem działalności mieszanej, podatek VAT naliczony, którego wyodrębnienie całości lub części jako podlegającej odliczeniu nie jest możliwe, rozliczany jest na podstawie proporcji wstępnej obliczonej jako udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem. Wskaźnik proporcji wstępnej na dany rok wyliczany jest na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług). W 2012 r. stosowany przez Stowarzyszenie wskaźnik proporcji wynosi 6%.

Okres realizacji projektu "...." - od 1 listopada 2011 r. do 30 kwietnia 2013 r. Projekt zakłada dofinansowanie 50% wartości wydatków kwalifikowalnych, dotyczących stworzenia i wdrożenia sieci komunikacyjnej (interaktywna strona internetowa) oraz oprogramowania obsługującego system świadczenia usług szkoleniowych, doradczych i informacyjnych skierowanych do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a także zakupu wyposażenia (drukarek i laptopów).

Szczegółowy zakres inwestycji (w pkt 70):

* Wydatki dotyczące "...." pkt IV i VI (w pkt 70) związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Infolinia i strona internetowa będzie wykorzystywana przez wszystkich pracowników Stowarzyszenia, zawierać będzie informacje dotyczące każdego rodzaju usług.

* Wydatki dotyczące "....." pkt I; II; III; V związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oprogramowanie będzie narzędziem pracy podczas realizacji usług informacyjnych, szkoleniowych i doradczych.

* Wydatki dotyczące "...." pkt VII; VIII, także związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie jest przeznaczone dla nowozatrudnionych pracowników, którzy m.in. będą pozyskiwać i obsługiwać klientów usług szkoleniowych, doradczych i informacyjnych.

Wszystkie dokumenty (w tym faktury VAT) dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ".....", dotyczące stworzenia i wdrożenia sieci komunikacyjnej (interaktywna strona internetowa) oraz oprogramowania obsługujące system świadczenia usług szkoleniowych, doradczych i informacyjnych skierowanych do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a także zakupu wyposażenia (drukarek i laptopów), są kosztami dla Beneficjenta, czyli Wnioskodawcy te (w tym faktury VAT) dokumentujące zakupy w ramach projektu będą wystawione na ww. Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizując powyższy projekt Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt "...." w ramach RPO W, może dokonać odliczenia podatku naliczonego w części związanej z działalnością opodatkowaną VAT, z zastosowaniem proporcji (art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług).

Projekt obejmuje następujące kategorie wydatków:

I.

Prototypowanie, projektowanie i programowanie modułów - C. System.

II.

Wykonanie aplikacji do obsługi usług szkoleniowych, doradczych i informacyjnych projektu z przeniesieniem praw autorskich.

III.

Przygotowanie platformy sprzętowej oraz konfiguracja serwera.

1.

Zakup serwera.

2.

Zakup oprogramowania do serwera.

3.

Urządzenie klasy firewall.

IV.

Uruchomienie interaktywnej strony internetowej.

1.

Wykonanie projektu strony internetowej.

2.

Wdrożenie systemu CMS serwis www wraz z konfiguracją i powiązanie systemu CMS serwis www z systemem informatycznym.

V.

Wdrożenie oprogramowania/aplikacji.

1.

Wdrożenie.

2.

Przeszkolenie kadry pracowniczej + przygotowanie dokumentacji użytkowania oraz materiałów szkoleniowych i doradztwo eksperskie w tym serwis oprogramowania (inne).

VI.

Uruchomienie infolinii.

1.

Ulepszenie łącza internetowego.

2.

Opłata za włączenie infolinii.

3.

Opłaty abonamentowe z tytułu uruchomienia infolinii.

VII.

Urządzenia wielofunkcyjne.

VIII.

Laptopy + oprogramowanie (Windows, Office, program antywirusowy, torba).

Z uwagi na to, że działalność Stowarzyszenia stanowi sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną jak i niepodlegającą VAT, a projektowany i wdrażany system oraz sieć komunikacyjna, jak i inne zakupy w ramach projektu, wykorzystywane będą w każdej działalności Stowarzyszenia i nie istnieje możliwość oddzielenia poszczególnych elementów i określenie, że służą tylko jednej działalności, rozliczenia VAT należy dokonać przy zastosowaniu wskaźnika proporcji ustalonego na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że w 2012 r. nie podlega odliczeniu część podatku VAT w wysokości 94% kwoty VAT wynikającej z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu, natomiast część podlegająca odliczeniu to 6%. W kolejnym roku należy zastosować wskaźnik będący wynikiem przeliczenia zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. "....". Stowarzyszenie świadczy usługi dla przedsiębiorców jako instytucja otoczenia biznesu od roku 1995. Ofertę stanowią przede wszystkim nieodpłatne usługi informacyjne, doradcze, szkoleniowe oraz odpłatne doradcze, szkoleniowe oraz finansowe. Część działalności podmiotu stanowi sprzedaż opodatkowana, część zwolniona, jak również niepodlegająca VAT - nieodpłatna działalność statutowa. W związku z wykonywaniem działalności mieszanej, podatek VAT naliczony, którego wyodrębnienie całości lub części jako podlegającej odliczeniu nie jest możliwe, rozliczany jest na podstawie proporcji wstępnej obliczonej jako udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem. Wskaźnik proporcji wstępnej na dany rok wyliczany jest na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług). W 2012 r. stosowany przez Stowarzyszenie wskaźnik proporcji wynosi 6%.

Projekt zakłada dofinansowanie 50% wartości wydatków kwalifikowalnych, dotyczących stworzenia i wdrożenia sieci komunikacyjnej (interaktywna strona internetowa) oraz oprogramowania obsługującego system świadczenia usług szkoleniowych, doradczych i informacyjnych skierowanych do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a także zakupu wyposażenia (drukarek i laptopów). Wydatki dotyczące "..." związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki dotyczące "..." związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki dotyczące "....", także związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dokumenty dokumentujące zakupy w ramach projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu związane jest z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Oznacza to, iż przepis art. 90 ustawy stosuje się wyłącznie do tej części obrotu i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, stosuje się odliczenie częściowe według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy. Do wyliczenia proporcji należy uwzględnić wartość czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: " (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy".

Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r. Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2006 r. Nr 347, poz. 1) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

Natomiast w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

Z opisu sprawy wynika, iż wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu są wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje - sprzedaż ze stawką zwolnioną, jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....", w takim zakresie w jakim efekty projektu służą czynnościom opodatkowanym. Natomiast, gdy projekt służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, zwolnionym z tego podatku jak i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji, gdy nie ma możliwości faktycznego wyodrębnienia kwot podatku naliczonego do poszczególnych czynności, Wnioskodawca ma prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Przy czym czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca wskazał, iż "w 2012 r. stosowany przez Stowarzyszenie wskaźnik proporcji wynosi 6%", jako zgodny z art. 90 ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, prawidłowości wyliczenia wskaźnika proporcji, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w niniejszej sprawie rozliczenia VAT należy dokonać przy zastosowaniu wskaźnika proporcji ustalonego na podstawie art. 90 ustawy, tut. Organ uznał za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl