IPTPP1/443-568/11-4/MW - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług cash processingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-568/11-4/MW Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług cash processingu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie zwolnienia z podatku VAT usług cash processingu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie zwolnienia z podatku VAT usług cash processingu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 października 2011 r. w zakresie doprecyzowania własnego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w przyszłości zamierza świadczyć usługi cash processingu nie bezpośrednio na rzecz banków. Usługi w zakresie cash processingu to:

1.

liczenie, sortowanie, pakowanie znaków pieniężnych, przekazywanie do kontrahenta raportów dotyczących przeliczonych wartości;

2.

magazynowanie znaków pieniężnych przekazanych do przeliczenia i przeliczonych;

3.

przygotowanie zasileń wartości pieniężnych w oparciu o otrzymane od kontrahenta zlecenia;

4.

monitorowanie stanu gotówki w bankomatach (inaczej ATM), wpłatomatach (inaczej CD) w oparciu o przekazane przez kontrahenta dane;

5.

liczenie wartości pieniężnych w kasetach bankomatowych, bezpiecznych kopertach, kasetach wpłatomatów oraz przygotowanie kaset ATM, CD do załadowania;

6.

rozliczanie kaset ATM i CD;

7.

przekazywanie do kontrahenta wyniku przeliczonych znaków pieniężnych;

8.

inkaso wpłat zamkniętych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa cash processingu o zakresie czynności wskazanych powyżej, świadczona przez Spółkę nie bezpośrednio na rzecz banku lecz na rzecz jego podwykonawców będzie usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa cash processingu o zakresie czynności wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego, świadczona przez spółkę nie bezpośrednio na rzecz banku, będzie usługą wyłączoną ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

O ile świadczenie usług (bezpośrednich i pośrednich) jest zwolnione z opodatkowania (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT), to w przypadku świadczenia usługi stanowiącej element ww. usług, ustawodawca zwolnił z opodatkowania podatkiem VAT jedynie te, które są elementem usługi bezpośredniej, a wyłączył ze zwolnienia te, które są elementem usługi pośredniej (na podstawie art. 43 ust. 13 i 14 ustawy VAT).

Wskazana w opisie sprawy usługa cash processingu nie jest usługą stanowiącą podstawowy i typowy element usługi wymienionej w pkt 40 art. 43 ust. 1, ponieważ nie jest świadczona w bezpośrednim związku z usługą zwolnioną, nie jest świadczona na rzecz banku, tylko na rzecz podwykonawcy banku. Stanowi element usługi pośredniej, który na podstawie art. 43 ust. 14 ustawy VAT ustawodawca wyłączył ze zwolnienia. W analizowanym przypadku (cash processing) mamy do czynienia z elementem usługi pośredniej, ponieważ usługi Spółki mają być świadczone nie na rzecz banku realizującego usługi depozytu środków pieniężnych.

W konsekwencji, nie ma zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Jak stanowi art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

W myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza świadczyć na rzecz podwykonawców banków usługę cash processingu. Usługa ta, obejmować będzie zespół czynności wykonywanych w procesie obsługi wartości pieniężnych, w skład których wchodzą: liczenie, sortowanie, pakowanie znaków pieniężnych, przekazywanie kontrahentowi raportów dotyczących przeliczonych wartości, magazynowanie znaków pieniężnych przekazanych do przeliczenia i przeliczonych, przygotowanie zasileń wartości pieniężnych w oparciu o otrzymane od kontrahenta zlecenia, monitorowanie stanu gotówki w bankomatach (inaczej ATM), wpłatomatach (inaczej CD) w oparciu o przekazane przez kontrahenta dane, liczenie wartości pieniężnych w kasetach bankomatowych, bezpiecznych kopertach, kasetach wpłatomatów oraz przygotowanie kaset ATM, CD do załadowania, rozliczanie kaset ATM i CD, przekazywanie do kontrahenta wyniku przeliczonych znaków pieniężnych, inkaso wpłat zamkniętych.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyła na rzecz klienta usługę cash processingu, na którą składać się będzie cały szereg ww. czynności. Zdaniem tut organu czynności składające się na przedmiotową usługę mają wspólną cechę, a mianowicie polegają na obsłudze obrotu gotówkowego, gdyż dotyczą banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy. Tym samym czynności te stanowią usługę kompleksową, która podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Ze względu na fakt, że usługi cash processingu stanowią świadczenie złożone, które będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, w niniejszym przypadku nie znajdzie zastosowania regulacja zawarta w treści art. 43 ust. 13 ww. ustawy odnosząca się do czynności pomocniczych (stanowiących odrębną całość) wspierających świadczenie tychże usług zwolnionych. Tym samym w sprawie nie znajdzie również zastosowania przepis art. 43 ust. 14 ustawy ograniczający prawo do zwolnienia w stosunku do usług stanowiących element usługi pośrednictwa dotyczącego m.in. walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy. Spółka nie świadczy bowiem usług na rzecz pośredników lecz podwykonawców banku, ponadto wymienione usługi (jak wskazano wyżej) stanowią świadczenie podstawowe zwolnione na mocy cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, nie zaś odrębne świadczenie pomocnicze wspierające usługi podstawowe.

Tut. Organ zauważa, że przedmiotowa usługa nie stanowi usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, do której odwołuje się Spółka, jak też nie stanowi elementu usług tam wymienionych. W tym przepisie wymieniono usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Usługa cash processingu, mając na uwadze zakres czynności jakie się na nią składają, nie posiada cech żadnej z ww. usług. Albowiem nie polega na:

* prowadzeniu lokat bankowych (depozyty),

* prowadzenia rachunków pieniężnych,

* dokonywaniu transakcji płatniczych (np. płatności za pomocą kart płatniczych),

* przekazywaniu środków pieniężnych pomiędzy różnymi podmiotami,

* jakiejkolwiek obsłudze długów, czeków i weksli,

* pośredniczeniu przy świadczeniu ww. usług.

Reasumując, usługa cash processingu o zakresie czynności wskazanych w opisie sprawy, świadczona przez Zainteresowanego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, niezależnie od tego, na rzecz jakiego podmiotu będzie świadczona.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl