IPTPP1/443-562/11-2/RG - Prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-562/11-2/RG Prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od roku 2009 Gmina jest beneficjentem projektu pn. "..." przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. We wniosku o dofinansowanie wykazano, iż podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym. Planowany termin zakończenia ww. zadania - 31 października 2011 rok.

Projekt jest realizowany od 30.04.2010 do 31 października 2011 r. od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Głównym celem projektu jest poprawa podstawowych usług na obszarach wiejskich w miejscowości poprzez budowę kanalizacji sanitarnej, co wpłynie na poprawę warunków życia i prowadzenia działalności gospodarczej. Inwestycja obejmuje modernizację i rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej umożliwiającą odprowadzenie ścieków sanitarnych do istniejącej oczyszczalni ścieków w miejscowości. Do oczyszczalni doprowadzane są ścieki na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych pomiędzy Gminą a właścicielami firm asenizacyjnych i Spółdzielnią Mieszkaniową Osiedla. Na podstawie zawartych umów wystawiane są faktury z NIP-em Gminy.

Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Gmina, która sporządza deklaracje VAT-7. Wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji są i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Beneficjenta, czyli Gminę. Po zakończeniu budowy kanalizacji sanitarnej zostaną dodatkowo zawarte umowy cywilno-prawne z właścicielami nieruchomości na odprowadzanie ścieków. Dostawy towarów i usług związane z budową kanalizacji sanitarnej będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie w odniesieniu do realizowanego projektu będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od kosztów ponoszonych na realizację budowy kanalizacji sanitarnej, ponieważ posiada zawarte umowy cywilnoprawne na odprowadzanie ścieków poprzez zmodernizowaną i rozbudowaną sieć kanalizacyjną do istniejącej oczyszczalni ścieków. Faktury dla odbiorców indywidualnych będą wystawione przez Gminę, z NIP-em Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 20. Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od roku 2009 jest beneficjentem projektu pn. "..." przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. We wniosku o dofinansowanie wykazano, iż podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym. Planowany termin zakończenia ww. zadania - 31 października 2011 rok.

Projekt jest realizowany od 30.04.2010 do 31 października 2011 r. od momentu podpisania umowy z wykonawcą. Głównym celem projektu jest poprawa podstawowych usług na obszarach wiejskich w miejscowości poprzez budowę kanalizacji sanitarnej, co wpłynie na poprawę warunków życia i prowadzenia działalności gospodarczej. Inwestycja obejmuje modernizację i rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej umożliwiającą odprowadzenie ścieków sanitarnych do istniejącej oczyszczalni ścieków w miejscowości. Do oczyszczalni doprowadzane są ścieki na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych pomiędzy Gminą a właścicielami firm asenizacyjnych i Spółdzielnią Mieszkaniową Osiedla. Na podstawie zawartych umów wystawiane są faktury z NIP-em Gminy. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Gmina, która sporządza deklaracje VAT-7.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją inwestycji są i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Beneficjenta, czyli Gminę. Po zakończeniu budowy kanalizacji sanitarnej zostaną dodatkowo zawarte umowy cywilno-prawne z właścicielami nieruchomości na odprowadzanie ścieków. Dostawy towarów i usług związane z budową kanalizacji sanitarnej będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi dla realizacji inwestycji, której efekty przeznaczone będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych na Wnioskodawcę.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "..." pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl