IPTPP1/443-560/13-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-560/13-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji na realizację projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, działający w formie Stowarzyszenia, jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (w rejestrze stowarzyszeń i innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz w rejestrze przedsiębiorców). Ze względu na fakt, że Stowarzyszenie prowadzi obok działalności statutowej, również działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym celem działalności Wnioskodawcy jest realizacja przedsięwzięć na rzecz przedsiębiorców oraz na rzecz współpracy przedsiębiorców z instytucjami otoczenia biznesu oraz organizacjami badawczymi, wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, aktywizacja zawodowa i społeczna młodzieży i osób dorosłych, propagowanie profesjonalnego kształcenia menadżerskiego, prowadzenie badań ekonomicznych, świadczenie profesjonalnych usług szkoleniowych, doradczych i konsultingowych oraz promocja gospodarcza w kraju i za granicą, a także ochrona środowiska, upowszechnianie zasad zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

W ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie planuje realizację projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. "...". Projekt składa się z trzech zasadniczych zadań:

a.

budowa... poprzez zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii (licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej),

b.

zakup 15 szt. zestawów zawierających certyfikat kwalifikowany bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz certyfikat niekwalifikowany wraz z niezbędnymi akcesoriami (karta kryptograficzna, czytnik kart kryptograficznych, dedykowane oprogramowanie),

c.

zakup 5 szt. zestawów komputerowych obejmujących 5 komputerów przenośnych wraz z podstawowym oprogramowaniem biurowym.

W celu realizacji projektu Stowarzyszenie nabywać będzie ww. towary opodatkowane podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że budowa nie będzie wiązać się z opłatami jej użytkowników - nie nastąpi sprzedaż towarów i usług powstałych na bazie zakupionych na potrzeby projektu towarów.

Wydatki związane z realizacją planowanego projektu nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, lecz będą mieć związek jedynie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Otrzymana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu, nie będzie stanowić bezpośredniej dopłaty do ceny świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie powinno od otrzymanej kwoty dotacji naliczyć i odprowadzić podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dotacji jako przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy i podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót zwiększony o dotację, subwencję i dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę. W ramach realizowanego projektu nie nastąpi sprzedaż towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się zatem tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, istotne są więc szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności statutowej planuje realizację projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. "...". Projekt składa się z trzech zasadniczych zadań:

a.

budowa... poprzez zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii (licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej),

b.

zakup 15 szt. zestawów zawierających certyfikat kwalifikowany bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz certyfikat niekwalifikowany wraz z niezbędnymi akcesoriami (karta kryptograficzna, czytnik kart kryptograficznych, dedykowane oprogramowanie),

c.

zakup 5 szt. zestawów komputerowych obejmujących 5 komputerów przenośnych wraz z podstawowym oprogramowaniem biurowym.

W celu realizacji projektu Stowarzyszenie nabywać będzie ww. towary opodatkowane podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że projekt nie będzie wiązać się z opłatami jego użytkowników - nie nastąpi sprzedaż towarów i usług powstałych na bazie zakupionych na potrzeby projektu towarów. Wydatki związane z realizacją planowanego projektu nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, lecz będą mieć związek jedynie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu, nie będzie stanowić bezpośredniej dopłaty do ceny świadczonych usług

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, otrzymanie przez Wnioskodawcę przedmiotowej dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów działalności, tj. kosztów realizacji opisanego projektu nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa polegające na współfinansowaniu kosztów związanych z realizacją projektu pn. "...", nie będzie stanowić zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie będzie zwiększać zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl