IPTPP1/443-56/11-2/IG - Realizacja projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 a możliwość odliczenia z tego tytułu podatku VAT naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-56/11-2/IG Realizacja projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 a możliwość odliczenia z tego tytułu podatku VAT naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym, lecz projektem wizerunkowym, mającym na celu budowę dobra niematerialnego jakim jest marka regionalna oraz budowanie tożsamości regionalnej. Udział w projekcie dla jego uczestników jest bezpłatny, wszelkie koszty związane z organizacją imprezy masowej - Jarmarku Wojewódzkiego ponosi Województwo. Wystawcami są jednostki samorządu terytorialnego, instytucje kultury, organizacje pozarządowe, regiony partnerskie - które nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Odbiorcy masowi (odwiedzający Jarmark Wojewódzki) nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem - jest to impreza otwarta. Podmiotem wdrażającym projekt jest samorząd Województwa reprezentowany przez Urząd Marszałkowski, który jest jednostką budżetową.

Planowane w ramach projektu wydatki związane są z:

1.

Organizacją projektu, tj. usługa ochrony imprezy masowej, usługa montażu i demontażu przyłączy prądowych, wyłączenia latarni oraz zakup energii elektrycznej, usługa zmiany organizacji ruchu, wykonanie tablic informacyjnych z oznakowaniem stoisk i domków wystawienniczych, usługa w zakresie montażu, demontażu, wynajmu oraz transportu domków i stoisk wystawienniczych, usługa sprzątania i organizacji zapleczy scenicznych, usługa organizacji wydarzeń towarzyszących, usługa organizacji parady ulicznej, usługa w zakresie przygotowania programu artystycznego, wynajmu, montażu, demontażu i transportu scen, nagłośnienia i oświetlenia;

2.

Promocją projektu, tj. zakup materiałów promocyjnych (gadżety promocyjne), druk materiałów promocyjnych (plakaty, ulotki, bannery, zaproszenia), kampania wizerunkowa projektu (w tym promocja w prasie, radiu, telewizji, internecie);

3.

Działania pozostałe, tj. organizacja spotkania przedstawicieli wystawców z władzami Województwa, organizacja wydarzenia artystycznego inaugurującego dla przedstawicieli wystawców oraz mieszkańców Regionu, organizacja udziału delegacji zagranicznych.

Do wniosku o dofinansowanie ww. projektu dołączono "Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT", w którym uznano, że zarówno w trakcie realizacji niniejszego projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowalne.

Załącznikiem obligatoryjnym ww. wniosku o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna właściwej Izby Skarbowej w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na miejsca zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu, nie dokona odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż brak jest do takiego odliczenia podstaw prawnych.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach realizacji strategii województwa jako zadanie własne województwa, jest on związany i wpisuje się w Strategię Rozwoju Kraju 2007-2015, Strategię Rozwoju Turystyki w latach 2007-2013, Strategię Rozwoju Województwa na lata 2007-2020, Program Rozwoju Turystyki w Województwie w latach 2007-2013, Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013.

Głównym założeniem projektu jest promocja marki regionalnej, co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności regionu poprzez promocję marek lokalnych, oferty turystycznej i gospodarczej regionu oraz zapewni trwały rozwój przemysłu, handlu i usług w oparciu o istniejący potencjał gospodarczy, społeczny i terytorialny.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Województwo nie będzie uzyskiwało profitów związanych z organizacją imprezy jaką jest Jarmark Wojewódzki. Udział w imprezie, zarówno dla wystawców (którymi są samorządy terytorialne, organizacje pozarządowe, instytucje kultury, regiony partnerskie itp.), jak i uczestników jest nieodpłatny, a wszelkie wypożyczone od usługodawców i zamontowane na czas imprezy obiekty (np. domki wystawiennicze, sceny, zaplecza sceniczne itp.) po jej zakończeniu zostaną zdemontowane. Jednocześnie realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu różnicy zostały zawarte w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak z powyższych przepisów ustawy wynika prawo do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarowi usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada powyższa wyklucza możliwość dokonania odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami, które nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych. Taka sytuacja ma miejsce w realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawcy.

Oznacza to zdaniem Wnioskodawcy, że nie ma on możliwości prawnej odliczenia oraz uzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz (art. 43 ust. 1 ustawy). Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych - art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Głównym założeniem projektu jest promocja marki regionalnej, co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności regionu poprzez promocję marek lokalnych, oferty turystycznej i gospodarczej regionu oraz zapewni trwały rozwój przemysłu, handlu i usług w oparciu o istniejący potencjał gospodarczy, społeczny i terytorialny. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał profitów związanych z organizacją imprezy jaką jest Jarmark Wojewódzki. Udział w imprezie, zarówno dla wystawców (którymi są samorządy terytorialne, organizacje pozarządowe, instytucje kultury, regiony partnerskie itp.), jak i uczestników jest nieodpłatny.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl