IPTPP1/443-551/13-4/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-551/13-4/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz uiszczenie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina stanowi wspólnotę samorządową mieszkańców jego terytorium i jest jednocześnie osobą prawną wykonującą zadania z zakresu administracji publicznej, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Jednym z zadań, które realizuje jest projekt pn. "...". Celem Projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Zasadnicza część projektu dotyczy poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów i Systemów Dziedzinowych w gminach i powiatach Województwa.

Projekt finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW). Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowanie, realizację oraz jego rozliczenie jest Województwo. W celu realizacji Projektu pomiędzy Województwem jako Liderem Partnerstwa a Partnerami (tekst jedn.: gminami i powiatami), pomiędzy Gminą została zawarta umowa partnerska. Umowa ta opisuje realizację projektu partnerskiego w rozumieniu art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Umowy zawarte z Partnerami stanowią, że Województwo działając w swoim imieniu i na swoją rzecz oraz w imieniu i na rzecz Partnerów wykonuje prawa i obowiązki beneficjenta Projektu, w tym m.in. przygotowuje dokumenty aplikacyjne i wdrożeniowe oraz występuje z wnioskiem o dofinansowanie, wykonuje obowiązki zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o zamówieniach publicznych.

Część zadań w projekcie realizowanych jest bezpośrednio przez Gminę (Partnera), która dokonuje odbioru urządzeń komputerowych i pakietu programów dziedzinowych oraz wdrożenie tego pakietu. Sprzęt i oprogramowanie stają się własnością gminy i gmina ponosi koszty dostawy i montażu. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. Gmina przystąpiła do realizacji zadania pod nazwą "..." w ramach zawartej umowy partnerskiej w ramach Działania nr 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Gminy na lata 2007-2013. Wnioskodawca w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał, że Gmina w ramach Projektu finansuje samodzielnie dostawę sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz wdrożenie pakietu systemowego. Za realizację ww. zadań koszty z własnego budżetu ponosi bezpośrednio Gmina. Wszystkie faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach ww. zadań przez Gminę będą wystawiane na Gminę. Gmina realizuje przede wszystkim zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami, czynności te nie podlegają ustawie o VAT. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających bezpośrednio ustawie o VAT tj. działalności administracyjnej w ramach kompetencji. Gmina osiąga dochody z prowadzonych działalności z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina ma możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego i należnego, tj. wynikającego z prowadzonej działalności z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych. Potwierdzeniem tego stanu są składane deklaracje VAT-7. Przypisując realizowane zadania do konkretnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, Gmina nie korzysta z proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). W przypadku gdy Wnioskodawca nie będzie mógł przypisać zadań do konkretnych czynności, wówczas przy obliczaniu podatku VAT zastosuje się proporcję o której mowa powyżej. Realizowane w ramach Projektu zadanie należy do zadań własnych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina realizuje projekt "..." zwany w niniejszym dokumencie również w skrócie Projektem.

W ramach projektu gmina będzie realizowała następujące zadania:

1. Podniesienie systemu bezpieczeństwa sieci (serwer + UPS + oprogramowanie + niezbędny sprzęt).

2. Dostawa programów dziedzinowych i niezbędny sprzęt.

Pakiet następujących programów dziedzinowych: Finanse i księgowość - księgowanie wszystkich operacji finansowych w zakresie księgowości; Budżet - Planowanie i realizacja budżetu; Kadry - zarządzanie danymi kadrowymi; Płace - naliczanie płac pracowników; Faktury - zakładanie i utrzymanie w aktualnym stanie kartotek produktów sprzedawanych i kupowanych, wystawienie faktur sprzedaży, rejestrację faktur zakupu oraz sprzedaży.

Generowanie deklaracji VAT 7; Kasa - obsługa pracy kasy; Środki trwałe - zarządzanie środkami trwałymi, Ewidencja ludności - obsługa prac komórek ewidencji ludności. Statystyki dla ewidencji ludności; Podatek od osób prawnych - podatek rolny, leśny i od nieruchomości od osób prawnych; Ewidencja podmiotów gospodarczych - rejestrowanie i ewidencja działalności gospodarczej; Podatek od środków transportu - ustalenie i naliczanie podatku od środków transportu; Dopłaty rolnicze do paliw; Urząd Stanu Cywilnego - prowadzenie obsługi aktów urodzenia; małżeństwa oraz zgonu; Opłaty - obsługa różnych opłat pobieranych przez urząd, a w szczególności opłat pobieranych w drodze inkasa oraz możliwość rozliczania inkasentów tych opłat; Opłaty za pas drogowy - wydawanie i rejestrowanie zezwoleń; Kontrahent - prowadzenie kartotek kontrahentów; Podatek od osób fizycznych - naliczanie podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości w oparciu o stan posiadania podatnika - osoby fizycznej; Windykacja opłat i podatków: Dodatki mieszkaniowe - rejestrowanie gospodarstw domowych i wniosków dotyczących dodatku mieszkaniowego; Gospodarka nieruchomościami - umożliwia realizację zadań wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami; Koncesje alkoholowe - wydawanie zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych; Wyborcy-wspomaganie obsługi wyborów; Symulacje - wspomaganie planowania dochodów podatkowych w urzędzie do ustalania stawek; Zaświadczenia - wydawanie zaświadczeń o wielkości i dochodowości.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu "..." związane będą z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

W związku z tym, że czynności te nie podlegają podatkowi VAT nie wystąpi sytuacja określenia kwot podatku VAT, jak również nie będzie można wskazać proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego dotyczącego realizowanego zadania w ramach projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione przez Gminę koszty zadań w ramach projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług przystąpił do realizacji projektu pn."..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem Projektu jest podniesienie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego poprzez stworzenie warunków do powszechnego stosowania usług e-administracji oraz podniesienie potencjału instytucjonalnego JST. Zasadnicza część projektu dotyczy poprawy bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych i systemów oraz wdrożenia systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów i Systemów Dziedzinowych w gminach i powiatach Województwa. Wszystkie faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach ww. zadania będą wystawiane na Gminę. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu związane będą z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będzie wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji jest wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma/nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż mienie powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji jest wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl