IPTPP1/443-534/11-5/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-534/11-5/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla badań ogólnolekarskich i specjalistycznych, dodatkowych i pomocniczych wykonywanych pracownikom resortu obrony narodowej (kandydatom) kierowanym do pracy poza granicami kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku VAT badań laboratoryjnych dla osób fizycznych bez skierowania od lekarza,

* stawki podatku VAT dla badań lekarskich i psychologicznych wykonywanych pracownikom zleceniodawców zatrudnionym na stanowisku kierowca,

* stawki podatku VAT dla badań ogólnolekarskich i specjalistycznych, dodatkowych i pomocniczych wykonywanych pracownikom resortu obrony narodowej (kandydatom) kierowanym do pracy poza granicami kraju.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 września 2011 r., w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, którego organem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej. W ramach prowadzonej działalności medycznej świadczy m.in. następujące usługi:

* badania laboratoryjne wykonywane pacjentom bez skierowania od lekarza - prywatnie, za odpłatnością, z pobraniem oświadczenia od pacjenta, iż badania wykonuje w celu: monitorowania stanu zdrowia, profilaktyki, zachowania, ratowania i poprawy zdrowia.

* badania lekarskie i diagnostyczne kończące się wydaniem certyfikatu zdrowia, wykonywane pracownikom cywilnym resortu obrony narodowej, starającym się o wyjazd na misje oraz powracającym z misji, stosownie do decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 września 2004 r. w sprawie badań lekarskich, certyfikatów zdrowia oraz profilaktyki przeciwepidemiologicznej dla żołnierzy niezawodowych, skierowanych do służby i pracowników resortu obrony narodowej skierowanych do pracy poza granicami państwa oraz powracających do kraju po jej zakończeniu, jak również szczepień profilaktycznych i profilaktyki przeciwepidemiologicznej żołnierzy zawodowych.

* badania lekarskie (laboratoryjne i inne diagnostyczne, konsultacje lekarskie) i psychologiczne wykonywane pracownikom zleceniodawców zatrudnionym na stanowisku kierowca (w ramach badań okresowych), na podstawie podpisanych umów z zakresu służby medycyny pracy.

Pracownicy ci mają wykonywane podstawowe badania z zakresu medycyny pracy tak jak inne grupy zawodowe - wg zleceń lekarza medycyny pracy: badania laboratoryjne i inne diagnostyczne (EKG; RTG), konsultacje specjalistyczne (okulista, laryngolog, neurolog) oraz dodatkowo badanie psychologiczne - badanie obowiązkowe dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy.

Stosownie do ust. 2 art. 39j ustawy z dnia 6 września 2011 r. o transporcie drogowym, badania lekarskie, przeprowadzane w celu stwierdzenia istnienia lub braku, przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, są wykonywane w zakresie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Ich zakres obejmuje ponadto ustalenie istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Stosownie do ust. 2 art. 39k ustawy z dnia 6 września 2011 r. o transporcie drogowym, badania psychologiczne są wykonywane w zakresie i na zasadach określonych dla kierowców w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

W piśmie z dnia 5 października 2011 r. uzupełniono wniosek o wskazanie, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, oz. 654 z późn. zm.).

Przedmiotem umowy z Dowództwem Operacyjnym Sił Zbrojnych, będącym płatnikiem za świadczenia medyczne, o których mowa w pytaniu i stanowisku oznaczonym nr 2 wniosku są usługi polegające na wykonaniu pracownikom resortu obrony narodowej (kandydatom) kierowanym do pracy poza granicami państwa oraz powracającym do kraju po jej zakończeniu: badań ogólnolekarskich i specjalistycznych, dodatkowych i pomocniczych, wyszczególnionych w załączniku nr 1 do Decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 września 2004 r. (Dz. Urz. MON nr 12 z 15 października 2004 r., poz. 134) z późn. zm. określonymi w Decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 grudnia 2008 r. (Dz. Urz. MON Nr 24 z 30 grudnia 2008 r., poz. 301) i są to: badania laboratoryjne, RTG klatki piersiowej, EKG, badanie słuchu-audiogram, konsultacje specjalistyczne (okulista, neurolog, laryngolog, psychiatra, dermatolog, ginekolog, stomatolog, internista).

Badania do wyjazdu na misje kandydata do objęcia określonego stanowiska przeprowadza się na podstawie skierowania z Dowództwa "w celu określenia stanu zdrowia do pracy w misji specjalnej organizacji międzynarodowej".

Kandydat otrzymuje certyfikat zdrowia z adnotacją " zdolny do prac w.... Nie stwierdza się przeciwwskazań do przeprowadzenia szczepień ochronnych. Wyjeżdżającego poinformowano o obowiązku badań kontrolnych po powrocie oraz o konieczności posiadania pełnej dokumentacji lekarskiej w przypadku leczenia za granicą".

Badania po powrocie wykonywane są bez skierowań, osobom, które do wyjazdu badały Powracający otrzymuje certyfikat, na którym wyszczególnione są wyniki jego badań, z ewentualnym wskazaniem wyników odbiegających od normy i zaleceniem kontroli wskazanych parametrów w poradni specjalistycznej.

Badania lekarskie i psychologiczne, dotyczą badań wykonywanych osobom zatrudnionym na stanowisku kierowcy, w ramach badań okresowych, na podstawie podpisanych umów z zakresu służby medycyny pracy. Badania przeprowadzane są w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Kodeksu Pracy oraz ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 39j ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.), badania lekarskie, przeprowadzane w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, są wykonywane w zakresie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm).

Stosownie do art. 39j ust. 3 ww. ustawy: ich zakres obejmuje ponadto ustalenie istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 39k ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2011 r.o transporcie drogowym, badania psychologiczne są wykonywane w zakresie i na zasadach określonych dla kierowców w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od stycznia 2011 r. świadczenia medyczne (badania laboratoryjne, konsultacje specjalistyczne, RTG, wydanie certyfikatu zdrowia) wykonywane pracownikom resortu obrony narodowej starającym się o wyjazd na misje poza granice państwa oraz powracającym z misji, opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi medyczne świadczone pracownikom cywilnym resortu obrony narodowej ubiegającym się o wyjazd na misje poza granice państwa i powracającym z misji, opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Zaznaczenia wymaga, iż w związku z wejściem w życie w dniu 1 lipca 2011 r. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654), zmianie uległa treść art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. I tak, w myśl art. 170 ww. ustawy o działalności leczniczej, art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT otrzymał brzmienie: zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.), działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o działalności leczniczej świadczenie zdrowotne to działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Powołany wyżej przepis wskazuje, że wynikające z niego zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń wykonywanych przez podmioty lecznicze (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2011 r. przez zakłady opieki zdrowotnej), ale tylko służące określonemu celowi.

Tut. Organ zauważa, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia opieki medycznej. Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Pomocnym w zrozumieniu charakteru zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie ochrony zdrowia, jest bogate orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który przykładowo w ww. sprawie Peter d'Ambrumenil Dispute Resolution Services Ltd, (C-307/01, pkt 60), wyraźnie wskazał, że to właśnie cel świadczenia usługi medycznej wyznacza to, czy winna ona zostać zwolniona od VAT. Dlatego też, jeśli z okoliczności w jakich świadczona jest taka usługa medyczna wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, w tym zachowanie, jak i odratowanie ludzkiego zdrowia, a raczej jest nim dostarczenie wiadomości specjalnych potrzebnych dla podjęcia decyzji, która będzie miała prawne konsekwencje, usługa ta nie podlega zwolnieniu z art. 13A (1) (c) Szóstej Dyrektywy.

Zgodnie z pkt 43 wyroku w sprawie C-212/01 Margarete Unterpertinger vs Pensionsversicherungsanstalt der Arbiter, gdy usługa medyczna polega na sporządzeniu specjalistycznego raportu medycznego, oczywistym jest to, że dla wykonania tej usługi konieczne są specjalistyczne kwalifikacje i wiedza medyczna osoby oraz to, że może łączyć się z czynnościami typowymi dla zawodu medycznego, takimi jak badanie pacjenta czy analiza medycznej historii, wówczas głównym celem tej usługi nie jest ochrona, w tym zachowanie, jak i odratowanie zdrowia osoby, do której raport się odnosi. Taka usługa, której celem jest dostarczenie odpowiedzi na pytania postawione w zleceniu sporządzenia raportu, jest wykonywana w celu umożliwienia osobie trzeciej podjęcia decyzji pociągającej za sobą prawne konsekwencje dla osoby zainteresowanej lub innych osób. Prawdą jest to, że taki specjalistyczny medyczny raport może być sporządzony na żądanie osoby zainteresowanej i może pośrednio przyczynić się do ochrony zdrowia tej osoby poprzez wykrycie nowego problemu zdrowotnego lub poprzez skorygowanie wcześniejszej diagnozy, jednakże główny cel każdej usługi tego typu polega na spełnieniu prawnego lub umownego warunku wymaganego przez inne podmioty w ramach procesu podejmowania określonych decyzji. Taka usługa medyczna nie może korzystać ze zwolnienia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (zakład opieki zdrowotnej-podmiot leczniczy) wykonuje pracownikom resortu obrony narodowej (kandydatom) kierowanym do pracy poza granicami państwa oraz powracającym do kraju po jej zakończeniu: badania ogólnolekarskie i specjalistyczne, dodatkowe i pomocnicze, wyszczególnione w załączniku nr 1 do Decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 września 2004 r. (Dz. Urz. MON nr 12 z 15 października 2004 r., poz. 134).

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że badania do wyjazdu na misje kandydata do objęcia określonego stanowiska przeprowadza się na podstawie skierowania z Dowództwa "w celu określenia stanu zdrowia do pracy w misji specjalnej organizacji międzynarodowej". Kandydat otrzymuje certyfikat zdrowia z adnotacją "zdolny do prac w.... Nie stwierdza się przeciwskazań do przeprowadzenia szczepień ochronnych. Wyjeżdżającego poinformowano o obowiązku badań kontrolnych po powrocie oraz o konieczności posiadania pełnej dokumentacji lekarskiej w przypadku leczenia za granicą". Badania po powrocie wykonywane są bez skierowań, osobom, które do wyjazdu. Powracający otrzymuje certyfikat, na którym wyszczególnione są wyniki jego badań, z ewentualnym wskazaniem wyników odbiegających od normy i zaleceniem kontroli wskazanych parametrów w poradni specjalistycznej.

Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia usług świadczonych przez zakład opieki zdrowotnej - podmiot leczniczy (przesłanka podmiotowa została przez Wnioskodawcę spełniona), należy więc dokonać oceny, czy usługi będące przedmiotem wniosku ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te również należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej. "Profilaktyka" to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. "Zachowywanie" rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie. Interpretując słowo "ratowanie", należy odwołać się do słów "ratować" i "ratownictwo". Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia. Słowo "przywracać" oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Poprawa to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna podlega zwolnieniu z VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.

W kontekście powyższego, zauważyć należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę badania pracownikom resortu obrony narodowej (kandydatom) kierowanym do pracy poza granicami państwa oraz powracającym do kraju po jej zakończeniu nie służą bezpośrednio leczeniu.

Ocena zdrowia dokonywana jest w celu określenia zdolności do odbycia misji poza granicami kraju, a zatem nie służy profilaktyce (nie zapobiega bowiem chorobie), nie służy zachowaniu zdrowia (nie dąży do utrzymania aktualnego stanu zdrowia), a na pewno nie służy ratowaniu zdrowia, jego przywracaniu czy poprawie. Badania te nie mają na celu zapewnienia opieki medycznej badanego, realizowane są w celu dostarczenia dowodów stanowiących podstawę podjęcia decyzji.

Głównym celem ww. badań jest wprawdzie ocena zdrowia, jednak ocena ta nie służy profilaktyce ani leczeniu. Ocena stanu zdrowia wymagana jest przez odpowiednie przepisy jako warunek poprzedzający określenie zdolności do pobytu i służby (pracy) poza granicami kraju. Stąd efektem usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest dostarczenie osobie trzeciej elementu koniecznego dla podjęcia decyzji pociągającej za sobą prawne konsekwencje dla osoby badanej. Taka usługa medyczna nie ma zasadniczo na celu ochrony zdrowia stąd nie może być objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Chociaż możliwa jest sytuacja, że przeprowadzenie ww. badań, może w pośredni sposób przyczynić się do ochrony zdrowia tej osoby poprzez wykrycie nowego problemu lub skorygowanie poprzedniej diagnozy, podstawowym celem tego rodzaju usługi pozostaje wypełnienie prawnego lub ustawowego obowiązku dotyczącego procesu podejmowania decyzji przez inną osobę.

Tym samym, mając na uwadze regulacje prawne wynikające z zacytowanych przepisów oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że badania ogólnolekarskie i specjalistyczne, dodatkowe i pomocnicze wykonywane pracownikom resortu obrony narodowej (kandydatom) kierowanym do pracy poza granicami państwa oraz powracającym do kraju po jej zakończeniu, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18, gdyż nie spełniają przesłanki przedmiotowej wynikającej z tego przepisu, tzn. głównym celem tych usług nie jest ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie zdrowia.

Ww. usługi nie zostały również wymienione w załącznikach do ustawy, jako korzystające z obniżonych stawek podatku VAT, zatem usługi te podlegają opodatkowaniu według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zaznacza się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT dla badań ogólnolekarskich i specjalistycznych, dodatkowych i pomocniczych wykonywanych pracownikom resortu obrony narodowej (kandydatom) kierowanym do pracy poza granicami kraju. Natomiast wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT dla badań lekarskich i psychologicznych wykonywanych pracownikom zleceniodawców zatrudnionym na stanowisku kierowca został załatwiony odrębną interpretacją, a w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT badań laboratoryjnych dla osób fizycznych bez skierowania od lekarza interpretacją.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl