IPTPP1/443-528/13-4/MH - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży sznurka do maszyn rolniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-528/13-4/MH Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży sznurka do maszyn rolniczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 8 lipca 2013 r., do BKIP w Piotrkowie Tryb. 10 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży sznurka do maszyn rolniczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży sznurka do maszyn rolniczych.

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością (data wpływu 10 lipca 2013 r.).

Wniosek uzupełniono w dniu 20 września 2013 r. w zakresie prawa reprezentacji oraz doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ofercie sprzedaży Wnioskodawca posiada sznurek do maszyn rolniczych. Sprzedaż sznurka Wnioskodawca zamierza opodatkować według stawki VAT obniżonej, zgodnie z tabelą załącznika 3 do ustawy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie zajmuje się obrotem artykułami rolniczymi. Wnioskodawca przystąpi do przetargu, w specyfikacji którego wyszczególniony będzie sznurek do maszyn rolniczych. Wnioskodawca nie będzie posiadał informacji do jakiego celu będzie on faktycznie wykorzystany, gdyż w dokumentacji przetargowej nie jest zawierana taka informacja. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, iż sznurek do maszyn rolniczych może być wykorzystany także do celów niezwiązanych z rolnictwem.

Żądana informacja przetargowa od Wnioskodawcy to podanie ceny netto i stawki VAT dla danego towaru. Stąd, wiedza o zastosowaniu właściwej stawki jest niezbędna. Symbol klasyfikacji PKWiU to 13.94.11.0. Jednak ustawa VAT stanowi, iż bez względu na symbol PKWiU należy stosować stawkę 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy naliczając podatek VAT od sprzedaży sznurka do maszyn rolniczych należy zastosować stawkę obniżoną tylko wówczas, gdy nabywca oświadczy, że będzie stosować ten sznurek do eksploatacji maszyn rolniczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest zobowiązany badać do jakiego celu zostanie użyty sprzedany sznurek do maszyn rolniczych. Nawet jeżeli nabywca będzie zużywał sznurek do celów innych niż eksploatacyjne maszyny rolniczej, Wnioskodawca zawsze będzie stosował stawkę obniżoną podatku VAT. Takie prawo daje brzmienie art. 41 ust. 2, w którym ustawodawca nie nakłada na sprzedawcę dodatkowych obowiązków. Sama sprzedaż towaru wymienionego w załączniku 3 ustawy daje prawo do zastosowania stawki obniżonej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 78 mieści się - bez względu na symbol PKWiU - "Sznurek do maszyn rolniczych".

Przesłankami, które muszą być spełnione, aby do dostawy sznurka zastosowanie znalazła obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8% są: rodzaj dostarczanego towaru określony jako sznurek oraz jego przeznaczenie do maszyn rolniczych.

Sam fakt, że przedmiotowy sznurek może być między innymi wykorzystywany do maszyn rolniczych nie jest jedynym kryterium uprawniającym do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Podatnik, poza uwzględnieniem cech funkcjonalnych i użytkowych, powinien mieć bowiem na uwadze faktyczne przeznaczenie do zastosowania tego towaru przez nabywcę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W ofercie sprzedaży Wnioskodawca posiada sznurek do maszyn rolniczych. Wnioskodawca nie zajmuje się obrotem artykułami rolniczymi. Wnioskodawca przystąpi do przetargu, w specyfikacji którego wyszczególniony będzie sznurek do maszyn rolniczych. Wnioskodawca nie będzie posiadał informacji do jakiego celu będzie on faktycznie wykorzystany, gdyż w dokumentacji przetargowej nie jest zawierana taka informacja. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, iż sznurek do maszyn rolniczych może być wykorzystany także do celów niezwiązanych z rolnictwem. Symbol klasyfikacji PKWiU to 13.94.11.0.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sprzedaż sznurka, który - jak wskazał Wnioskodawca - może być wykorzystany także do celów niezwiązanych z rolnictwem, nie będzie korzystała z obniżonej stawki podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 78 załącznika nr 3 do ustawy, lecz ze stawki podstawowej w wysokości 23%.

Zatem oceniając całościowo stanowisko, Wnioskodawcy, zgodnie z którym, nawet jeżeli nabywca będzie zużywał sznurek do celów innych niż eksploatacyjne maszyny rolniczej, zawsze będzie stosował stawkę obniżoną podatku VAT, należało uznać je za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii szczególnego sposobu dokumentowania przedmiotowej dostawy dla potrzeb stosowania stawki VAT 8% należy zaznaczyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do niej - celem zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy - nie nakładają obowiązku na dostawcę towaru, uzyskania od nabywcy jakiegokolwiek oświadczenia, o przeznaczeniu towaru. Niemniej jednak fakt posiadania takiego oświadczenia nie pozostaje w sprzeczności z prawem.

Należy jednak podkreślić, że na mocy ustaw podatkowych obowiązek podatkowy, to nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach - art. 4 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zatem ewentualne niezgodności pomiędzy prowadzoną dokumentacją a mającym nastąpić zdarzeniem mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl