IPTPP1/443-51/12-2/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-51/12-2/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Dróg i Mostów, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Y posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP Z. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zadania gminy określone są w art. 7 tej ustawy. Zgodnie z nim zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy organami gminy są l) rada gminy, 2) wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 26 ust. 1 ustawy organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina Y. Zgodnie z art. 9 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) sektor finansów publicznych tworzą jednostki samorządu terytorialnego i jednostki budżetowe. W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy gminne, powiatowe i wojewódzkie jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują: organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

Kwestie finansowania dróg publicznych w Polsce reguluje zaś ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. I15 z późn. zm.).W myśl art. 2 tej ustawy drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na: krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Do 30 czerwca 2011 r. problematyką budowy i utrzymania dróg na terenie miasta zajmował się działający w strukturach Urzędu Miasta Wydział Dróg i Mostów. Z dniem 1 lipca 2011 r. zadania te przejęła utworzona w tym celu Uchwałą Rady Miasta z dnia 31 marca 2011 r. gminna jednostka budżetowa pod nazwą Zarząd Dróg i Mostów. Zarząd Dróg i Mostów uzyskał od Naczelnika Urzędu Skarbowego numer identyfikacji podatkowej NIP:X, oraz po dokonanym zgłoszeniu rejestracyjnym status podatnika VAT czynnego. W związku z realizacją Projektu pn.: "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013, Działanie 1.3 "Wspieranie innowacji", zachodzi konieczność wystąpienia do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ww. projektu.

Przedmiotem projektu jest kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni ok. 44 ha, w tym ok. 37 ha zostanie udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży, pozostały teren przeznaczony będzie pod budowę dróg wraz z infrastrukturą techniczną i pozostanie własnością Gminy. Tereny przeznaczone pod zabudowę inwestycyjną są terenami typu "green field", bez infrastruktury technicznej i niezabudowane, dotychczas użytkowane rolniczo. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowy teren przeznaczony jest pod różnego rodzaju działalność produkcyjno-wytwórczą.

Beneficjentem projektu jest Gmina Y. W ramach przygotowania projektu Gmina nabyła nieruchomości niezbędne do realizacji projektu - 70 działek, od osób fizycznych (umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, odszkodowania za przejęte z mocy prawa nieruchomości). Tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą zostały włączone do rozszerzonej Podstrefy należącej do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, którą zarządza Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Oddział w M. Porozumienie z dnia 26 października 2007 r. pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. Oddział w M. a Urzędem Miasta określa zasady zarządzania Podstrefą. Porozumienie określa miedzy innymi, że Miasto odpowiada za uzbrojenie Podstrefy w infrastrukturę techniczną, natomiast udostępnianie terenów inwestorom odbywa się za pośrednictwem A. S.A. Właścicielem gruntów objętych projektem jest Gmina. Tereny inwestycyjne tj. ok. 37 ha zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży.

Udostępnianie terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy Y inwestorom odbywać się będzie za pośrednictwem A. S.A. Oddział w M., wg następującego modelu:

1.

Przygotowanie wyceny nieruchomości (sporządzenie operatu szacunkowego wskazanej nieruchomości przez rzeczoznawcę) - Gmina Y,

2.

Zarządzenie Prezydenta Miasta o wykazie zbywanych nieruchomości (podanie zarządzenia do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej Urzędu przez okres 21 dni) (art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami t.j. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) - Gmina Y,

3.

Inwestor zainteresowany nabyciem działki inwestycyjnej na terenie Podstrefy kieruje list intencyjny do Prezydenta Miasta, do którego dołącza: wstępne zgłoszenie Inwestora (krótka charakterystyka planowanej inwestycji), tabela Inwestora (biznesplan), ankieta dla Inwestora dotycząca zapotrzebowania na media (karta Informacyjna nr),

4.

Inwestor jest informowany przez Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Podstrefy na temat możliwości inwestycyjnych na terenie Podstrefy tj. dostępnej infrastruktury, zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o procedurze udzielania zezwolenia i zbycia nieruchomości (pkt 2.3 Porozumienia określającego zasady zarządzania Podstrefą włączoną w obszar SSE Euro-Park pomiędzy A. S.A. Oddział w M. a Urzędem Miasta z dnia 26.10.2007) - Gmina Y,

5.

Inwestor składa Zgłoszenie Inwestora do A. o/M. (wz. 2.06.2009 udostępniany na podstawie informacji z Gminy Y przez A. o/M.),

6.

o/M. informuje Gminę Y o wpłynięciu Zgłoszenia Inwestora i występuje z wnioskiem o zlecenie przeprowadzenia przetargu,

7.

Gmina Y zleca przeprowadzenie przetargu przez A. o/M. (pkt 3.2 Porozumienia określającego zasady zarządzania Podstrefą włączoną w obszar SSE pomiędzy A. S.A. Oddział w M. a Urzędem Miasta z dnia 26.10.2007),

8.

Ogłoszenie łącznego przetargu przez A. na zezwolenie na działalność w strefie oraz sprzedaż nieruchomości: (minimum 30 dni jeżeli wartość nieruchomości nie przekracza 100 tys. EUR, lub 60 dni jeżeli wartość nieruchomości przekracza 100 tys. EUR.) - A. o/M.,

9.

Otwarcie i przeprowadzenie przetargu: (prace komisji przetargowej maksymalnie 21 dni minimalnie 14 dni) - A. o/M.,

10.

Zamknięcie przetargu i ogłoszenie wyników (od momentu ogłoszenia wyników przez 7 dni uczestnicy przetargu mogą wnosić skargi na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu.) - A. o/M.,

11.

Zawarcie umowy sprzedaży: (sporządzenie aktu notarialnego maksymalnie 30 dni)- A. o/M., w imieniu Gminy Y - Pełnomocnik ds. Podstrefy.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy warunków do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz rozwoju i dyfuzji przedsięwzięć innowacyjnych.

Nabycie ww. działek przez Gminę nastąpiło dwutorowo:

1.

poprzez transakcje ich zakupu w drodze aktu notarialnego,

2.

poprzez wydanie przez organ gminy - Prezydenta Miasta decyzji administracyjnej o wywłaszczeniu w zamian za odszkodowanie.

Etap realizacji projektu obejmuje także budowę uzbrojenia terenu m.in: budowę dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą, sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej, oświetlenia ulicznego. Wszystkie media znajdować się będą w pasie drogowym ciągów komunikacyjnych przebiegających wewnątrz i wokół terenów inwestycyjnych dzięki czemu potencjalny przedsiębiorca będzie miał możliwość podłączenia się do wszystkich planowanych sieci. Wszystkie media znajdować się będą w pasie drogowym ciągów komunikacyjnych przebiegających wewnątrz i wokół terenów inwestycyjnych, co umożliwi w przyszłości potencjalnym przedsiębiorcom oraz mieszkańcom podłączenie się do wszystkich sieci. Przyszły inwestor, nabywca działki w strefie, jak również okoliczni mieszkańcy zaprojektują, a następnie wykonają na własny koszt niezbędne przyłącza do wybudowanej przez Zarząd infrastruktury. W wyniku realizacji projektu powstanie infrastruktura, która będzie ogólnodostępna dla mieszkańców Gminy oraz przyszłych inwestorów lokalizujących swoją działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Powstała w ramach projektu infrastruktura pozostanie własnością jednostki samorządu terytorialnego - Gminy Y i nie będzie przynosić żadnych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT po stronie Zarządu Dróg i Mostów. Inwestycje te prowadzić będzie samorządowa jednostka budżetowa Zarząd Dróg i Mostów NIP: X, nie zaś jednostka samorządu terytorialnego Gmina Y, NIP: Z. Faktury za prace wystawione będą przez wykonawców na Zarząd Dróg i Mostów. Uzyskanie interpretacji indywidualnej od Ministra Finansów odnośnie ww. projektu wymagane jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, która ma stanowić załącznik do wniosku o płatność. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 z późn. zm.). Zadaniem Agencji jest zarządzanie funduszami z Budżetu Państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich. Odnośnie prawa do odliczenia podatku przy nabyciu towarów i usług przy realizowanych w podstrefie ww. inwestycjach infrastrukturalnych występuje z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzący je Zarząd Dróg i Mostów - samorządowa jednostka budżetowa, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) - będąca odrębnym od jednostki samorządu terytorialnego Gminy Y podatnikiem podatku VAT o numerze identyfikacji podatkowej NIP: Z. Kwestie związane z nabyciem i sprzedażą działek - które to czynności są przypisane jednostce samorządu terytorialnego Gminie Y o numerze NIP:Z zostały objęte odrębnym wnioskiem złożonym przez Gminę, który wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim w dniu 31 października 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do nabywanych przez Zarząd Dróg i Mostów robót budowlanych prowadzonych w rozszerzonej Podstrefie SSE Euro-Park polegających na budowie dróg wewnętrznych i dojazdowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą i oświetleniem, budową sieci wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT o podatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z ust. 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z treści ww. przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż za odpłatne, a więc opodatkowane traktuje się tylko takie nieodpłatne świadczenie usług o ile następuje "do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika". W opisanym przypadku powstała w wyniku inwestycji prowadzonych przez Zarząd Dróg i Mostów infrastruktura będzie ogólnodostępna dla ludności i nie będzie przedmiotem odpłatnego, komercyjnego, a więc i opodatkowanego wykorzystania-typu np. najem, dzierżawa, biletowany odpłatny wstęp - nie będzie więc po stronie Wnioskodawcy generować powstania opodatkowanego obrotu.

O związku nieodpłatnego świadczenia usług w formie ogólnopublicznego, bezpłatnego udostępniania powstałej infrastruktury z działalnością gospodarczą podatnika - w przypadku Zarządu Dróg i Mostów - przesądza fakt, iż został on powołany Uchwalą Rady Miasta, której § 2 stanowi, iż przedmiotem działania Zarządu Dróg i Mostów będzie:

1.

zarządzanie, planowanie, utrzymanie, remonty, przebudowy i budowy dróg publicznych z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych;

2.

zarządzanie, planowanie, utrzymanie, remonty, przebudowy i budowy dróg wewnętrznych posiadających wydzielony pas drogowy i stanowiących własność Gminy Y;

3.

zarządzanie ruchem na drogach publicznych z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych oraz na drogach wewnętrznych.

Zadania te są realizacją celów określonych w przywołanej wyżej ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o drogach publicznych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). W myśl ust. 2 kwotę podatku naliczonego stanowi (...) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wspomniano faktury wykonawców robót wystawiane będą na Zarząd Dróg i Mostów. Z uwagi na fakt, iż powstała infrastruktura będzie wykorzystywana nieodpłatnie, ale do celów działalności gospodarczej podatnika, a nie jak stanowi art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy do celów innych niż działalność gospodarcza, nie będzie zrównana z odpłatnym świadczeniem usług. W związku z brakiem wystąpienia czynności opodatkowanych nie zaistnieją więc przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie będzie mu przysługiwać odliczenie podatku - tj. obniżenie podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących opisanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co oznacza m.in., że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i nie podlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Jak wynika z powyżej powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że od dnia 1 lipca 2011 r. problematykę budowy i utrzymania dróg na terenie miasta przejęła utworzona w tym celu Uchwałą Rady Miasta gminna jednostka budżetowa pod nazwą Zarząd Dróg i Mostów. Zarząd Dróg i Mostów uzyskał od Naczelnika Urzędu Skarbowego numer identyfikacji podatkowej NIP: X, oraz po dokonanym zgłoszeniu rejestracyjnym status podatnika VAT czynnego. W związku z realizacją Projektu pn.: "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013, Działanie 1.3 "Wspieranie innowacji", zachodzi konieczność wystąpienia do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ww. projektu.

Przedmiotem projektu jest kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni ok. 44 ha, w tym ok. 37 ha zostanie udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży, pozostały teren przeznaczony będzie pod budowę dróg wraz z infrastrukturą techniczną i pozostanie własnością Gminy. Tereny przeznaczone pod zabudowę inwestycyjną są terenami typu "green field", bez infrastruktury technicznej i niezabudowane, dotychczas użytkowane rolniczo. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowy teren przeznaczony jest pod różnego rodzaju działalność produkcyjno-wytwórczą.

Beneficjentem projektu jest GminaY. W ramach przygotowania projektu Gmina nabyła nieruchomości niezbędne do realizacji projektu - 70 działek, od osób fizycznych (umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, odszkodowania za przejęte z mocy prawa nieruchomości). Tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą zostały włączone do rozszerzonej Podstrefy Lublin należącej do Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park, którą zarządza Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Oddział w M. Porozumienie pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. Oddział w M a Urzędem Miasta określa zasady zarządzania Podstrefą. Porozumienie określa miedzy innymi, że Miasto odpowiada za uzbrojenie Podstrefy w infrastrukturę techniczną, natomiast udostępnianie terenów inwestorom odbywa się za pośrednictwem ARP S.A. Właścicielem gruntów objętych projektem jest Gmina. Tereny inwestycyjne tj. ok. 37 ha zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży.

Udostępnianie terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy Y inwestorom odbywać się będzie za pośrednictwem ARP S.A. Oddział w M.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy warunków do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz rozwoju i dyfuzji przedsięwzięć innowacyjnych w mieście. Realizacja projektu obejmuje także budowę uzbrojenia terenu m.in: budowę dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą, sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej, oświetlenia ulicznego. Wszystkie media znajdować się będą w pasie drogowym ciągów komunikacyjnych przebiegających wewnątrz i wokół terenów inwestycyjnych dzięki czemu potencjalny przedsiębiorca będzie miał możliwość podłączenia się do wszystkich planowanych sieci. Wszystkie media znajdować się będą w pasie drogowym ciągów komunikacyjnych przebiegających wewnątrz i wokół terenów inwestycyjnych, co umożliwi w przyszłości potencjalnym przedsiębiorcom oraz mieszkańcom podłączenie się do wszystkich sieci. Przyszły inwestor, nabywca działki w strefie, jak również okoliczni mieszkańcy zaprojektują, a następnie wykonają na własny koszt niezbędne przyłącza do wybudowanej przez Zarząd infrastruktury. W wyniku realizacji projektu powstanie infrastruktura, która będzie ogólnodostępna dla mieszkańców Gminy oraz przyszłych inwestorów lokalizujących swoją działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Powstała w ramach projektu infrastruktura pozostanie własnością jednostki samorządu terytorialnego - Gminy Y i nie będzie przynosić żadnych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT po stronie Zarządu Dróg i Mostów. Inwestycje te prowadzić będzie samorządowa jednostka budżetowa Zarząd Dróg i Mostów, nie zaś jednostka samorządu terytorialnego Gmina Y. Faktury za prace wystawione będą przez wykonawców na Zarząd Dróg i Mostów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana przez niego do czynności opodatkowanych.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż jak wskazał Wnioskodawca, powstała w ramach projektu infrastruktura nie będzie przynosić żadnych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT po stronie Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się z a pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl