IPTPP1/443-509/12-4/IG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-509/12-4/IG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 26 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...",

* zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. a ustawy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.) w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku i stanu faktycznego sprawy o pełnomocnictwo oraz uiszczenie opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Kościół prowadzi działalność duszpasterską oraz sprawuje opiekę nad..., czyli XVII-wiecznego klasztoru oraz zabudowań poklasztornych, stanowiących perełkę wśród zabytków województwa. Kościół nie prowadzi działalności gospodarczej, ale w trosce o dobro zabytków, nad którymi sprawuje pieczę Kościół, podejmowane są liczne działania służące promocji miejsca oraz pozyskaniu środków na jego rewitalizację. W związku z powyższym Kościół świadczy również dostawę towarów i usług ściśle związanych z usługami podstawowymi i niezbędnymi do ich prawidłowego świadczenia zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Kościół wraz z zabudowaniami poklasztornymi jest wpisany do Rejestru Zabytków Województwa. Obiekty są ogólnodostępne dla wiernych i zwiedzających. Wnioskodawca nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej, ani nie generuje żadnych dochodów, nie jest także zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Do usług podstawowych związanych z działalnością podstawową realizowanych przez Kościół należy:

1.

Działalność duszpasterska;

2.

Działalność kulturalna kościoła i promocja zabytkowego miejsca;

3.

Realizacja inwestycji sakralnych i kościelnych - rewitalizacja Zespołu Klasztornego zwanego.....

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane z darowizn, dotacji unijnych, dotacji krajowych, Funduszu Kościelnego.

W związku z nabywanymi i świadczonymi usługami i dostawami Kościół korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt a) ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 7 lutego 2012 r. Kościół podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektów p.n. "...." oraz "..." w ramach programu PROW na lata 2007-2013. Działanie "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów" na dofinansowanie 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Kościoła. W ramach postępowania na wyłonienie wykonawcy zadań zostało wyłonionych 2 wykonawców, z którymi podpisano umowy.

Zadania zostały zrealizowane w okresie od 7 lutego 2012 r. do 22 maja 2012 r. i odebrane protokołem odbioru. Prace w ramach operacji ww. obejmowały zorganizowanie biesiady promocyjnej mającej na celu promocję kultury i historii XVII - wiecznego.... Zespołu Poklasztornego oraz wydanie przewodnika promującego cenne zabytki, miejsca o znaczeniu historycznym, tworzące tożsamość obszarów wiejskich. Zarówno organizacja biesiady "...." jak i wydanie przewodnika turystycznego promującego.... miały charakter wyłącznie promocyjny.

Wstęp oraz catering na terenie organizowanej imprezy "....." był bezpłatny. Przewodniki w.... będą również dostępne bezpłatnie.

Wnioskodawca złożył wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego wykazując jako koszt kwalifikowalny również podatek VAT od zrealizowanych zadań. Przedmiotowy wniosek jest w trakcie rozpatrywania.

Zgodnie z rozporządzeniem MR i RW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie, w przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowalnym, czyli możliwym do współfinansowania z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Konieczność interpretacji w przedmiotowej sprawie jest wymagana przez Urząd Marszałkowski w celu uznania podatku VAT od wykonanych robót za koszt kwalifikowalny.

Kościół jest osobą prawną, działającą w strukturze organizacyjnej Kościoła Katolickiego w Polsce, zgodnie z ustawą o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29/1989, poz. 154, art. 7 ust. 2 pkt 1). W ramach tej ustawy Kościół ma prawo realizacji inwestycji sakralnych i kościelnych - rewitalizacji.... Zespołu Klasztornego zwanego..... Ponadto prowadzona jest działalność kulturalna i promocyjna zabytkowego miejsca.

Dostawy towarów i świadczenie usług Kościół wykonuje w zakresie interesu zbiorowego ogółu wiernych, społeczności lokalnej, a także turystów i pielgrzymów odwiedzających..... bez pobierania składek i opłat. Kościół nie posiada statutu, a działalność swoją prowadzi na podstawie przytaczanej wcześniej ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP.

Wierni uczestniczący w nabożeństwach składają dobrowolne ofiary na rzecz kościoła. Wszelkie ofiary składane przez odwiedzających Pustelnię są przeznaczane na cele odbudowy tego miejsca.

* Kościół nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

* Ewentualne zwolnienie z podatku nie może spowodować naruszenia konkurencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zakres doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Czy Kościół ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów pn. "....".

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług ze względu na zwolnienie przedmiotowe kościoła w rozumieniu przepisów prawa zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt a) ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nadmienia również, iż powstały w wyniku operacji produkt: impreza promocyjna służyła wyłącznie promocji miejsca, nie była zorganizowana dla celu zarobkowego. Refundacja przez Samorząd Województwa poniesionych nakładów stanowi jedynie 70% wszystkich kosztów, pozostałe 30% stanowi wkład własny Kościoła. Podobnie sytuacja ma się z przewodnikiem, 70% kosztów jego wytworzenia (opracowania treści, grafiki, wydrukowania) podlega refundacji, ponadto przewodnik ten będzie dystrybuowany bezpłatnie celem promowania tożsamości kulturowej obszarów wiejskich. Wnioskodawca podjął się tego zadania, bowiem obszary wiejskie pomimo atrakcyjności kulturowo-historycznej są ubogie w organizacje mogące działać w obszarze kultury na rzecz promocji wsi.

W takich miejscowościach, jak.... instytucją kultury stają się placówki oświatowe oraz kościoły.

Wobec powyższego VAT powinien stanowić dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowalny.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Usługi niezbędne do realizacji projektów nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z powyższego wynika, iż zrealizowane zadania nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej, nie generuje żadnych dochodów oraz nie składa deklaracji VAT-7. Zainteresowany prowadzi działalność duszpasterską oraz sprawuje opiekę nad...., czyli XVII-wiecznego klasztoru oraz zabudowań poklasztornych, stanowiących perełkę wśród zabytków województwa. Kościół w trosce o dobro zabytków, nad którymi sprawuje pieczę Kościół, podejmuje liczne działania służące promocji miejsca oraz pozyskaniu środków na jego rewitalizację. W związku z powyższym Kościół świadczy również dostawę towarów i usług ściśle związanych z usługami podstawowymi i niezbędnymi do ich prawidłowego świadczenia zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Kościół wraz z zabudowaniami poklasztornymi jest wpisany do Rejestru Zabytków Województwa. Obiekty są ogólnodostępne dla wiernych i zwiedzających.

Do usług podstawowych związanych z działalnością podstawową realizowanych przez Kościół należy:

1.

Działalność duszpasterska;

2.

Działalność kulturalna kościoła i promocja zabytkowego miejsca;

3.

Realizacja inwestycji sakralnych i kościelnych - Zespołu Klasztornego zwanego.....

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane z darowizn, dotacji unijnych, dotacji krajowych, Funduszu Kościelnego.

W związku z nabywanymi i świadczonymi usługami i dostawami Kościół korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt a) ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 7 lutego 2012 r. Kościół podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektów p.n. "...." oraz "...." w ramach programu PROW na lata 2007-2013. Działanie "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów" na dofinansowanie 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Kościoła. W ramach postępowania na wyłonienie wykonawcy zadań zostało wyłonionych 2 wykonawców, z którymi podpisano umowy.

Zadania zostały zrealizowane w okresie od 7 lutego 2012 r. do 22 maja 2012 r. i odebrane protokołem odbioru. Prace w ramach operacji ww. obejmowały zorganizowanie biesiady promocyjnej mającej na celu promocję kultury i historii XVII - wiecznego Zespołu Poklasztornego oraz wydanie przewodnika promującego cenne zabytki, miejsca o znaczeniu historycznym, tworzące tożsamość obszarów wiejskich. Zarówno organizacja biesiady "...." jak i wydanie przewodnika turystycznego promującego.... miały charakter wyłącznie promocyjny.

Wstęp oraz catering na terenie organizowanej imprezy "...." był bezpłatny. Przewodniki w..... będą również dostępne bezpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione.

Bowiem treść wniosku nie wskazuje, żeby wydatki związane z przedmiotowym zadaniem miały związek z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca podaje, iż korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt a) ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektów pn. ".....".

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów pn. "....", natomiast wniosek w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt a) ustawy został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem nr IPTPP1/443-509/12-5/IG

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl