IPTPP1/443-50/14-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-50/14-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla:

* szkoleń i kursów, rozwijających umiejętności zawodowe uczestników, będących usługami kształcenia zawodowego w zawodzie coacha oraz trenera,

* kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe uczestników oraz dających możliwość przekwalifikowania zawodowego w zawodzie coacha oraz trenera,

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT:

* szkoleń i kursów, rozwijających umiejętności zawodowe uczestników, będących usługami kształcenia zawodowego w zawodzie coacha oraz trenera,

* kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe uczestników oraz dających możliwość przekwalifikowania zawodowego w zawodzie coacha oraz trenera.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni od kilku prowadzi firmę szkoleniową, (jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem VAT, posiada potwierdzenie zarejestrowania (VAT-5), która zawiera w swojej ofercie szkolenia i kursy umożliwiające zdobycie kompetencji w obszarach związanych z zarządzaniem, edukacja i pomocą psychologiczną. Każdorazowo prowadzenie takich szkoleń jest ściśle związane ze wzrostem umiejętności zawodowych osób w nich uczestniczących, co znacząco przyczynia się do poprawy jakości wykonywanej pracy a niekiedy pozwala również nabyć wiedzę i umiejętności dające możliwość przekwalifikowania zawodowego.

Programy prowadzonych szkoleń są ściśle dostosowywane do konkretnych grup odbiorców w taki sposób, by jak najskuteczniej wspierały uczestników w zakresie rozwoju umiejętności zawodowych niezbędnych na zajmowanym przez nich stanowisku, a także możliwie najskuteczniej przygotowywały uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do przekwalifikowania zawodowego.

Jednymi z takich kursów są kursy dające umiejętności i kompetencje niezbędne do uprawiania zawodu coacha oraz trenera. Zawody te mogą być wykonywane jako zawody samodzielne lub jako dodatkowa kompetencja w pracy z ludźmi.

Osoby prowadzące szkolenia (kursy) dotyczące zdobycia umiejętności niezbędnych do wykonywania ww. zawodów posiadają międzynarodowe certyfikaty pozwalające wykonywać dany zawód oraz bogatą praktykę coachingową i trenerską popartą ponad 26.000 godzin praktycznego doświadczenia w branży rozwoju osobistego.

Bezpośrednim uczestnikiem kursu są osoby dorosłe z minimum średnim wykształceniem wywodzące się z różnych branż. Często są to zawody związane z pracą z drugim człowiekiem (psychologowie, nauczyciele, szkoleniowcy, trenerzy, menadżerowie, lekarze, pracownicy socjalni), choć szkolą się również np. informatycy chcący zdobyć umiejętności potrzebne do pracy z ludźmi. Część uczestników zakłada własne działalności gospodarcze, inni wykorzystują umiejętności w swoich dotychczasowych pracach, co ma wpływ na ich rozwój zawodowy. Nabytą wiedzę wykorzystywać można w zarządzaniu, w obsłudze klienta (dzięki udoskonaleniu komunikacji), itp.

Każdorazowo po odbytym przez uczestnika szkoleniu kurs kończy się wydaniem personalnego certyfikatu/zaświadczenia. Każdorazowo certyfikat taki zawiera imię i nazwisko uczestnika szkolenia, nazwę szkolenia/kursu, liczbę godzin szkolenia właściwego oraz podpis osób prowadzących szkolenie. Bardzo często uczestnicy po zakończeniu takich kursów otwierają własne działalności gospodarcze.

Umowa na przeprowadzenie takich kursów zawierana jest z zainteresowanymi klientami indywidualnymi, firmami, organizacjami - sporadycznie zleceniodawcami są instytucje takie jak Urząd Pracy (które finansują kurs osobom bezrobotnym). Czasem zdarza się, iż firmy delegują swoich pracowników celem podniesienia kwalifikacji tychże pracowników.

Na ten moment, oferowane szkolenia stanową usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidywanych w odrębnych przepisach istniejących i obowiązujących, (klasyfikacja zawodów i specjalności: Trener osobisty (coach, mentor, tutor), grupa elementarna 2359, Specjaliści nauczania i wychowania, gdzie indziej nieklasyfikowani 235920. - rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy i zakresu jej stosowania (Dz. U. z dnia 19 listopada 2012 r., poz. 1268).

Jednocześnie Zainteresowana informuje, że:

* nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

* instytucja Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji kuratora oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

* świadczone przez Zainteresowaną usługi nie stanowią usług prywatnego nauczania, usług nauczania języków obcych itp.

* świadczone przeze Wnioskodawczynię usługi kształcenia ustawicznego stanowią usługi kształcenia zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Nauczanie może pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (menadżerowie, nauczyciele, itp.). Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Absolwenci kursów wykorzystują nabyte umiejętności w swojej pracy zawodowej. Dzięki temu uczestnicy doskonalą nabyte już umiejętności oraz nabywają nowe, co pomaga im lepiej funkcjonować w swoich branżach. Mogą też zdobyć nowy zawód (Coach - Trener osobisty (coach, mentor, tutor), grupa elementarna 2359. Specjaliści nauczania i wychowania, gdzie indziej niesklasyfikowani 235920) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy i zakresu jej stosowania (Dz. U. z dnia 19 listopada 2012 r. poz. 1268)

W piśmie stanowiącym uzupełnieni wniosku na pytania tut. Organu:

1. Czy kursy i szkolenia, które rozwijają umiejętności zawodowe uczestników, objęte zakresem pytania nr 1:

* prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Jeżeli tak, należy wskazać jakich.

* finansowane są w całości lub w części ze środków publicznych. Jeżeli są finansowane w części, należy wskazać udział procentowy finansowania.

2. Czy kursy, które rozwijają umiejętności zawodowe uczestników oraz dają możliwość przekwalifikowania zawodowego, objęte zakresem pytania nr 2:

* prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Jeżeli tak, należy wskazać jakich

* finansowane są w całości lub w części ze środków publicznych. Jeżeli są finansowane w części, należy wskazać udział procentowy finansowania.

Wnioskodawczyni udzieliła następującej odpowiedzi:

Wnioskodawczyni od kilku lat prowadzi firmę szkoleniową, (jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem VAT, posiada potwierdzenie zarejestrowania (VAT-5). Usługi, które oferuje Wnioskodawczyni są ściśle związane ze wzrostem umiejętności zawodowych osób uczestniczących w realizowanych przez Zainteresowaną szkoleniach, co znacząco przyczynia się do poprawy jakości wykonywanej pracy a niekiedy pozwala również nabyć wiedzę i umiejętności dające możliwość przekwalifikowania zawodowego.

Programy prowadzonych szkoleń są ściśle dostosowywane do konkretnych grup odbiorców w taki sposób, by jak najskuteczniej wspierały uczestników w zakresie rozwoju umiejętności zawodowych niezbędnych na zajmowanym przez nich stanowisku, a także możliwie najskuteczniej wyposażały uczestników w umiejętności, które będą mogli wykorzystać w swojej codziennej pracy zawodowej.

Każdorazowo takie szkolenia mają na celu poprawić skuteczność osób w nich uczestniczących oraz przyczynić się do wzrostu wydajności na zajmowanych stanowiskach. Uczestnicy biorący udział w szkoleniach nabywają wiedzę i umiejętności, które bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu ich skuteczności zawodowej oraz pozostają w bezpośrednim związku z zajmowanym przez nich stanowiskiem.

Wnioskodawczyni, w sytuacji, gdy prowadzi szkolenia, które przygotowują uczestników do wykonywania nowego zawodu (pozwalają im na przekwalifikowanie się) dba o to, by uczestnicy takich szkoleń nabyli wiedzę i umiejętności, które bezpośrednio przyczynią się do wzrostu ich skuteczności zawodowej oraz pozwolą im wykonywać nowy zawód według najwyższych standardów jakości.

Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi można zatem podzielić na dwie kategorie:

1. Pierwsza z nich to usługi, które są usługami kształcenia zawodowego ściśle związanymi ze wzrostem umiejętności zawodowych osób w nich uczestniczących.

Świadczone przez Zainteresowaną usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Nauczanie może pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (menadżerowie, nauczyciele, itp.). Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Każdorazowo absolwenci takich kursów wykorzystują nabyte umiejętności w swojej pracy zawodowej. Dzięki temu uczestnicy doskonalą umiejętności oraz nabywają nowe, co pomaga im lepiej funkcjonować w swoich branżach.

Bezpośrednimi uczestnikami szkoleń i kursów są osoby dorosłe z minimum średnim wykształceniem wywodzące się z różnych branż. Często są to zawody związane z pracą z drugim człowiekiem (psychologowie, nauczyciele, szkoleniowcy, trenerzy, menadżerowie, lekarze, pracownicy socjalni), choć szkolą się również np. informatycy chcący zdobyć umiejętności pozwalające im jeszcze lepiej wykonywać dotychczasową pracę na zajmowanym stanowisku.

Umowa na przeprowadzenie takich kursów zawierana jest z zainteresowanymi klientami indywidualnymi, firmami, organizacjami - sporadycznie zleceniodawcami są instytucje takie jak Urząd Pracy (które finansują kurs osobom bezrobotnym). Czasem zdarza się, iż firmy delegują swoich pracowników celem podniesienia kwalifikacji tychże pracowników.

Każdorazowo odbycie takiego szkolenia/kursu kończy się wydaniem certyfikatu/zaświadczenia.

Każdorazowo certyfikat taki zawiera imię i nazwisko uczestnika szkolenia, nazwę szkolenia/kursu, liczbę godzin szkolenia właściwego oraz podpis osób prowadzących szkolenie.

2. Druga to usługi podnoszące kwalifikacje zawodowe uczestników oraz dające możliwość przekwalifikowania zawodowego.

Świadczone przez Zainteresowaną usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Nauczanie może pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (menadżerowie, nauczyciele, itp.). Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Każdorazowo absolwenci takich kursów wykorzystują nabyte umiejętności w swojej pracy zawodowej. Dzięki temu uczestnicy doskonalą umiejętności oraz nabywają nowe, co pomaga im lepiej funkcjonować w swoich branżach a także dzięki zdobytym kwalifikacjom i uprawnieniom mogą zdobyć uprawnienia do wykonywania zawodu. Jednym z takich szkoleń jest szkolenie, którego ukończenie pozwala jego absolwentom zdobyć uprawnienia do wykonywania nowego zawodu (przekwalifikowania się) o nazwie Trener osobisty (coach, mentor, tutor).

Bardzo często uczestnicy po zakończeniu takich kursów otwierają własne działalności gospodarcze, by oferować usługi w ramach wykonywania nowo nabytego zawodu.

Każdorazowo po odbytym przez uczestnika szkoleniu kończy się ono wydaniem personalnego certyfikatu/zaświadczenia. Każdorazowo certyfikat taki zawiera imię i nazwisko uczestnika szkolenia, nazwę szkolenia /kursu, liczbę godzin szkolenia oraz podpis osób prowadzących szkolenie.

Ponadto w przypadku oferowania usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego Wnioskodawczyni oświadcza, że:

* nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

* oferowane przez Zainteresowaną usługi nie są objęte akredytacją Kuratora Oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

* nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

* świadczone szkolenia nie stanowią usług prywatnego nauczania.

* świadczone szkolenia nie stanowią usługi nauczania języków obcych itp.

* na ten moment, oferowane usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidywanych w odrębnych przepisach istniejących i obowiązujących, a każdorazowo ich celem jest podniesienie na wyższy poziom kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczestnika bądź zdobycie nowego zawodu.

* oferowane usługi nie stanowią również usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanego w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych. W związku z tym usługi te objęte są ustawowym podatkiem VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przeprowadzane szkolenia i kursy, które rozwijają umiejętności zawodowe uczestników, a przez to są usługami kształcenia zawodowego i jednocześnie pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia są zwolnione z VAT.

2. (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku) Czy kursy, które nie tylko rozwijają umiejętności zawodowe uczestników, lecz dają im również możliwość przekwalifikowania zawodowego (pozwalają zdobyć nowy zawód, np. trener osobisty (coach, mentor, tutor) są zwolnione z VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku):

Ad 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

1.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

2.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

1.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

2.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

3.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których, mowa w ust. 1 pkt 18,18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26,28,29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Aby usługi szkolenia mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c tego przepisu. Powołany powyżej przepis przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (innych niż wymienione w pkt 26) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (IJE nr 2821201 1 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 200611 121WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. IJE L 77 z 23 marca 2011, str. 1). Zgodnie z jego treścią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 1 ii ust. 1 lit. i dyrektywy VAT obejmują, nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77/1 z późn. zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z powyższych uregulowań rozporządzenia wynika, iż usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego to nie tylko nauczanie związane z zawodem lub branżą, ale również zdobywanie wiedzy do celów zawodowych.

Z przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie oferowania usług szkolenia i kursów umożliwiających zdobycie kompetencji pozostających w bezpośrednim związku z wykonywaną przez uczestników kursu pracą zawodową, a niekiedy (w przypadku szkoleń, których ukończenie pozwala uczestnikom zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania nowego zawodu) daje możliwość przekwalifikowania zawodowego. Każdorazowo prowadzenie takich szkoleń jest ściśle związane ze wzrostem umiejętności zawodowych osób w nich uczestniczących, co znacząco przyczynia się do poprawy jakości wykonywanej pracy, a niekiedy pozwala również nabyć wiedzę i umiejętności dające możliwość przekwalifikowania zawodowego.

W tym miejscu wskazać należy, iż oferowane przez Wnioskodawczynię usługi są każdorazowo usługami kształcenia zawodowego ściśle związanymi ze wzrostem umiejętności zawodowych osób w nich uczestniczących, a niekiedy pozwalają nabyć wiedzę i umiejętności dające możliwość przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawowe kryterium warunkujące zastosowanie zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE z dnia 15 marca 2011 r. zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia

Mając na względzie powyższą definicję, uwzględniając treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy prawa podatkowego, będące przedmiotem prowadzonych w przyszłości przez Wnioskodawczynię usług można uznać, iż będą to usługi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W tych konkretnych okolicznościach świadczone usługi można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem a także mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zatem, z uwagi na konstrukcję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy stanowiącego, iż zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego przy spełnieniu choćby jednego warunku określonego w pkt 29 lit. a-c, analiza kolejnych przesłanek staje się być uzasadniona, gdyż Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym przedmiotowe usługi szkoleń i kursów prowadzonych przez Wnioskodawczynię będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad.2

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzone przez nią szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe uczestników oraz mające na celu przekwalifikowanie zawodowe będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 1 pkt 29 lit. c ustawy dnia 29 października o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476).

W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/ECC z późn. zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć poprzez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Według Wnioskodawczyni prowadzone przez nią szkolenia i kursy pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanymi zawodami w różnych branżach, a głównym celem osób w nich uczestniczących jest podniesienie kwalifikacji zawodowych, co bezpośrednio przyczynia się do ulepszenia pracy w wykonywanych przez nich zawodach a także pozwala uaktualnić lub uzyskać nową wiedzę niezbędną do jak najlepszego wykonywania obowiązków na danym stanowisku. Kursy te pozwalają także nabyć wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu Coach - Trener osobisty (coach, mentor, tutor), grupa elementarna 2359, Specjaliści nauczania i wychowania, gdzie indziej nieklasyfikowani 235920 - rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy i zakresu jej stosowania (Dz. U. z dnia 19 listopada 2012 r., poz. 1268), co jest jednoznaczne z przekwalifikowaniem zawodowym osób w nich uczestniczących.

Według Wnioskodawczyni odbycie takiego szkolenia/kursu kończącego się stosownym certyfikatem nie tylko wyposaża uczestnika w niezbędne umiejętności pozostające w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem lecz także bezpośrednio wypływa na możliwość uzyskania zawodu oraz przekwalifikowania zawodowego.

Ponadto:

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

1.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

2.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

1.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

2.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

3.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych, z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Aby usługi szkolenia mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c tego przepisu. Powołany powyżej przepis przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (innych niż wymienione w pkt 26) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 2821201 1 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/1112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011, str. 1). Zgodnie z jego treścią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy VAT obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77/1 z późn. zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z powyższych uregulowań rozporządzenia wynika, iż usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego to nie tylko nauczanie związane z zawodem lub branżą, ale również zdobywanie wiedzy do celów zawodowych.

Z przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczym jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie oferowania usług szkolenia i kursów umożliwiających zdobycie kompetencji pozostających w bezpośrednim związku z wykonywaną przez uczestników kursu pracą zawodową, a także (w przypadku szkoleń, których ukończenie pozwala uczestnikom zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania nowego zawodu) daje możliwość przekwalifikowania zawodowego. Każdorazowo prowadzenie takich szkoleń jest ściśle związane ze wzrostem umiejętności zawodowych osób w nich uczestniczących, co znacząco przyczynia się do poprawy jakości wykonywanej pracy, a także pozwala również nabyć wiedzę i umiejętności dające możliwość przekwalifikowania zawodowego.

W tym miejscu wskazać należy, iż oferowane przez Wnioskodawczynię usługi są każdorazowo usługami kształcenia zawodowego ściśle związanymi ze wzrostem umiejętności zawodowych osób w nich uczestniczących, a niekiedy pozwalają nabyć wiedzę i umiejętności dające możliwość przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawowe kryterium warunkujące zastosowanie zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE z dnia 15 marca 2011 r. zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, uwzględniając treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy prawa podatkowego, będące przedmiotem prowadzonych w przyszłości przez Wnioskodawczynię usług można uznać, iż będą to usługi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W tych konkretnych okolicznościach świadczone usługi można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem a także mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zatem, z uwagi na konstrukcję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy stanowiącego, iż zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego przy spełnieniu choćby jednego warunku określonego w pkt 29 lit. a-c, analiza kolejnych przesłanek staje się być uzasadniona, gdyż Wnioskodawczym będzie świadczyła usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) - przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek - możemy mówić o zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym przedmiotowe usługi szkoleń i kursów prowadzonych przez Wnioskodawczynię będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.),zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 27 zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Na podstawie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ustęp 17 tego artykułu stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast ustęp 17a ww. artykułu stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast z § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 9 lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni od kilku lat prowadzi firmę szkoleniową, (jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem VAT, posiada potwierdzenie zarejestrowania (VAT-5), która zawiera w swojej ofercie szkolenia i kursy umożliwiające zdobycie kompetencji w obszarach związanych z zarządzaniem, edukacja i pomocą psychologiczną. Każdorazowo prowadzenie takich szkoleń jest ściśle związane ze wzrostem umiejętności zawodowych osób w nich uczestniczących, co znacząco przyczynia się do poprawy jakości wykonywanej pracy a niekiedy pozwala również nabyć wiedzę i umiejętności dające możliwość przekwalifikowania zawodowego.

Programy prowadzonych szkoleń są ściśle dostosowywane do konkretnych grup odbiorców w taki sposób, by jak najskuteczniej wspierały uczestników w zakresie rozwoju umiejętności zawodowych niezbędnych na zajmowanym przez nich stanowisku, a także możliwie najskuteczniej przygotowywały uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do przekwalifikowania zawodowego.

Jednymi z takich kursów są kursy dające umiejętności i kompetencje niezbędne do uprawiania zawodu coacha oraz trenera. Zawody te mogą być wykonywane jako zawody samodzielne lub jako dodatkowa kompetencja w pracy z ludźmi.

Osoby prowadzące szkolenia (kursy) dotyczące zdobycia umiejętności niezbędnych do wykonywania ww. zawodów posiadają międzynarodowe certyfikaty pozwalające wykonywać dany zawód oraz bogatą praktykę coachingową i trenerską popartą ponad 26.000 godzin praktycznego doświadczenia w branży rozwoju osobistego.

Bezpośrednim uczestnikiem kursu są osoby dorosłe z minimum średnim wykształceniem wywodzące się z różnych branż. Często są to zawody związane z pracą z drugim człowiekiem (psychologowie, nauczyciele, szkoleniowcy, trenerzy, menadżerowie, lekarze, pracownicy socjalni), choć szkolą się również np. informatycy chcący zdobyć umiejętności potrzebne do pracy z ludźmi. Część uczestników zakłada własne działalności gospodarcze, inni wykorzystują umiejętności w swoich dotychczasowych pracach, co ma wpływ na ich rozwój zawodowy. Nabytą wiedzę wykorzystywać można w zarządzaniu, w obsłudze klienta (dzięki udoskonaleniu komunikacji), itp.

Każdorazowo po odbytym przez uczestnika szkoleniu kurs kończy się wydaniem personalnego certyfikatu/zaświadczenia. Każdorazowo certyfikat taki zawiera imię i nazwisko uczestnika szkolenia, nazwę szkolenia/kursu, liczbę godzin szkolenia właściwego oraz podpis osób prowadzących szkolenie. Bardzo często uczestnicy po zakończeniu takich kursów otwierają własne działalności gospodarcze.

Umowa na przeprowadzenie takich kursów zawierana jest z zainteresowanymi klientami indywidualnymi, firmami, organizacjami - sporadycznie zleceniodawcami są instytucje takie jak Urząd Pracy (które finansują kurs osobom bezrobotnym). Czasem zdarza się, iż firmy delegują swoich pracowników celem podniesienia kwalifikacji tychże pracowników.

Na ten moment, oferowane szkolenia stanową usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidywanych w odrębnych przepisach istniejących i obowiązujących, (klasyfikacja zawodów i specjalności: Trener osobisty (coach, mentor, tutor), grupa elementarna 2359, Specjaliści nauczania i wychowania, gdzie indziej nieklasyfikowani 235920. - rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy i zakresu jej stosowania (Dz. U. z dnia 19 listopada 2012 r., poz. 1268).

Jednocześnie Zainteresowana informuje, że:

* nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

* instytucja Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji kuratora oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

* świadczone przez Zainteresowaną usługi nie stanowią usług prywatnego nauczania, usług nauczania języków obcych itp.

* świadczone przez Wnioskodawczynię usługi kształcenia ustawicznego stanowią usługi kształcenia zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Nauczanie może pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (menadżerowie, nauczyciele, itp.). Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Absolwenci kursów wykorzystują nabyte umiejętności w swojej pracy zawodowej. Dzięki temu uczestnicy doskonalą nabyte już umiejętności oraz nabywają nowe, co pomaga im lepiej funkcjonować w swoich branżach. Mogą też zdobyć nowy zawód (Coach - Trener osobisty (coach, mentor, tutor), grupa elementarna 2359. Specjaliści nauczania i wychowania, gdzie indziej niesklasyfikowani 235920) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy i zakresu jej stosowania (Dz. U. z dnia 19 listopada 2012 r. poz. 1268)

* na ten moment, oferowane usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidywanych w odrębnych przepisach istniejących i obowiązujących, a każdorazowo ich celem jest podniesienie na wyższy poziom kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczestnika bądź zdobycie nowego zawodu.

* oferowane usługi nie stanowią również usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanego w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, koniecznym jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek, mianowicie świadczący usługi musi być podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a świadczącym usługi w zakresie kształcenia i wychowania lub podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b świadczącym usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Jak podała Wnioskodawczyni, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawczyni nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, nie może więc korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy dla usług świadczonych przez Zainteresowaną można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć należy, że definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (282/2011) kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo "bezpośredni" oznacza "dotyczący kogoś lub czegoś wprost", słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", natomiast słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych".

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawczynie okoliczności sprawy oraz powołane wyżej uregulowania prawne, należy uznać, iż szkolenia w zakresie coachingu oraz trenera można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Aby Wnioskodawczyni mogła jednak skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, równocześnie musi być spełniona jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy mowa jest o "odrębnych przepisach". Aby podatnik był zwolniony z podatku VAT, organizowane przez niego usługi kształcenia zawodowego powinny być prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Musi więc istnieć ustawowo określony obowiązek podnoszenia kwalifikacji. Jeżeli szkolenie (obowiązek, zakres) jest uregulowany w odrębnych przepisach, wówczas spełniona jest przesłanka określona w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. świadczenia usług w zakresie kształcenia zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Jak wskazała Zainteresowana - usługi będące przedmiotem wniosku stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidywanych w odrębnych przepisach istniejących i obowiązujących, a każdorazowo ich celem jest podniesienie na wyższy poziom kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczestnika bądź zdobycie nowego zawodu. Jednakże nie wskazała na podstawie jakich odrębnych przepisów prowadzone są szkolenia i kursy, będące przedmiotem wniosku. W związku z powyższym przedstawiony przez Wnioskodawczynię stan faktyczny oraz obecny stan prawny w tym zakresie nie pozwala na stwierdzenie, że szkolenia i kursy przeprowadzane przez Zainteresowaną odbywać się będą w formach i zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa.

Powyższa okoliczność wyklucza zwolnienie prowadzonych przez Wnioskodawczynię, opisanych we wniosku szkoleń i kursów, rozwijających umiejętności zawodowe uczestników, będących usługami kształcenia zawodowego w zawodzie coacha oraz trenera jak i kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe uczestników oraz dających możliwość przekwalifikowania zawodowego w zawodzie coacha oraz trenera, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Ponadto jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji kuratora oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i oferowane usługi nie stanowią również usług finansowanych w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych, w związku z czym przedmiotowe usługi nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c) ustawy.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawczyni należało je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl