IPTPP1/443-497/14-4/RG - Ustalenie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu leasingu budynków i dzierżawy gruntu lub dzierżawy nieruchomości

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-497/14-4/RG Ustalenie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu leasingu budynków i dzierżawy gruntu lub dzierżawy nieruchomości

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2014 r. (data wpływu 26 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu leasingu budynków i dzierżawy gruntu lub dzierżawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu leasingu budynków i dzierżawy gruntu lub dzierżawy nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 września 2014 r. (data wpływu 26 września 2014 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz o przeformułowanie pytań i własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto na prawach powiatu planuje sprzedać niżej wymienione nieruchomości w drodze tzw. leasingu zwrotnego. Sprzedaż nieruchomości nastąpiłaby na rzecz wyłonionego w przetargu podmiotu, który następnie odda nabytą nieruchomość Miastu do używania na zasadach: leasingu budynku i dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości.

Przedmiot umowy pozostanie cały czas we władaniu Miasta, zmieni się jedynie podmiot będący właścicielem nieruchomości. Jednocześnie strony ustalą, iż po wygaśnięciu umowy leasingu budynku i dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości, Miasto będzie mogło, po dokonaniu określonych rozliczeń finansowych, znów stać się właścicielem nieruchomości.

Nieruchomości planowane do sprzedaży, są zabudowane, położone w...:

1.

przy ul.... (działka nr 220/7 o powierzchni 2022 m2, w obrębie..., dla której prowadzona jest księga wieczysta nr...); powierzchnia użytkowa budynków wynosi 1263,06 m2; część budynków o powierzchni 943,25 m2 jest wynajmowana podmiotom komercyjnym, w pozostałym zakresie jest wykorzystywana na potrzeby własne Miasta-komórek organizacyjnych Urzędu,

2.

przy ul.... (działka nr 216/6 o powierzchni 4099 m2, w obrębie..., dla której prowadzona jest księga wieczysta nr...); powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1014,85 m2; część budynku o powierzchni 34 m2 jest wynajmowana podmiotom komercyjnym, w pozostałym zakresie jest wykorzystywana na potrzeby własne Miasta-komórek organizacyjnych Urzędu,

3.

przy... (działki nr: 23/8, 23/10,23/5 i 23/13 o łącznej powierzchni 15.280 m2 w i obrębie..., dla których prowadzone są księgi wieczyste nr... i...); powierzchnia użytkowa budynków wynosi 6136 m2; część budynków o łącznej powierzchni 81,34 m2 jest wynajmowana podmiotom komercyjnym, w pozostałym zakresie jest wykorzystywana na potrzeby własne Miasta-komórek organizacyjnych Urzędu,

4.

przy ul. (działki nr: 312/12, 312/28 i 462/38 o łącznej powierzchni 2772 m2, w obrębie..., dla których prowadzone są księgi wieczyste nr....,... i...); na nieruchomości funkcjonuje Powiatowy Urząd Pracy w..., który realizuje zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy oraz z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.

Miasto-... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Po dokonaniu przez Miasto-... dostawy przedmiotowych nieruchomości:

* Miasto-... będzie nadal korzystać z przedmiotowych nieruchomości - przez okres 10 lat w oparciu o umowę leasingu budynku i dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości,

* korzystanie przez Miasto-... z nieruchomości na zasadzie leasingu budynków wraz z dzierżawą gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie odpłatne,

* Miasto-... będzie płaciło właścicielowi nieruchomości (podmiotowi finansowemu) raty leasingu/czynszu dzierżawnego wraz z podatkiem VAT (leasing/dzierżawa gruntu są opodatkowane podatkiem VAT),

* Miasto-... planuje zachować stan dotychczasowy, tj. wynajmować część swoich budynków podmiotom komercyjnym w ww. zakresie.

Miasto jest Miastem na Prawach Powiatu.

Przedmiotem interpretacji są zadania własne gminy oraz powiatu określone w ustawach z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.).

W odniesieniu do nieruchomości położonej w... przy ul....

Miasto... będzie wykorzystywało część nieruchomości o powierzchni 943,25 m2 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będą kontynuowane umowy najmu z podmiotami komercyjnymi (powierzchnia użytkowa budynków wynosi 1263,06 m2), a w pozostałym zakresie (319,81 m2) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby własne Gminy - komórek organizacyjnych Urzędu.

Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto....

Po sprzedaży nieruchomości, Miasto... będzie dysponowało nieruchomością na podstawie umowy leasingu (leasingobiorca) i władając nieruchomością zawrze umowy najmu z osobami (podmiotami) trzecimi.

W odniesieniu do nieruchomości położonej w... przy ul....

Miasto... będzie wykorzystywało część nieruchomości o powierzchni 34 m2 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będą kontynuowane umowy najmu z podmiotami komercyjnymi (powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1014,85 m2), a w pozostałym zakresie (980,85 m2) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby własne Gminy - komórek organizacyjnych Urzędu.

Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto....

Po sprzedaży nieruchomości, Miasto... będzie dysponowało nieruchomością na podstawie umowy leasingu (leasingobiorca) i władając nieruchomością zawrze umowy najmu z osobami (podmiotami) trzecimi.

W odniesieniu do nieruchomości położonych przy alei.

Miasto... będzie wykorzystywało część nieruchomości o powierzchni 81,34 m2 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będą kontynuowane umowy najmu z podmiotami komercyjnymi (powierzchnia użytkowa budynku wynosi 6136 m2), a w pozostałym zakresie (6054,66 m2) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby własne Gminy - komórek organizacyjnych Urzędu.

Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto....

Po sprzedaży nieruchomości, Miasto... będzie dysponowało nieruchomością, na podstawie umowy leasingu (leasingobiorca) i władając nieruchomością zawrze umowy najmu z osobami (podmiotami) trzecimi.

W odniesieniu do nieruchomości położonych przy ul....

Na nieruchomości funkcjonuje Powiatowy Urząd Pracy w..., utworzony na podstawie uchwały Nr.. Rady Miejskiej w... z dnia 28 września 2011 r. Jest to jednostka organizacyjna powiatu, wchodząca w skład powiatowej administracji zespolonej, nie posiadająca osobowości prawnej. Powiatowy Urząd Pracy w... realizuje zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy oraz z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Powiatowy Urząd Pracy w... nie był i nie jest podatnikiem podatku VAT.

Nieruchomości nadal będą wykorzystywane na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy w.... Będą więc wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto....

Po sprzedaży nieruchomości Miasto... nie przewiduje zawierania umów najmu.

Stosownie zaś do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zarówno zaspokajanie przez Miasto... własnych potrzeb lokalowych, jak i realizacja zadań wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy Miastu... od wnoszonych: raty leasingu i czynszu dzierżawnego lub samego czynszu dzierżawnego, z tytułu podnajmowania części budynków, będzie przysługiwało (w stosunku do tej części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony - w zakresie nieruchomości wymienionych w pkt 1-3.

2. Czy Miastu... od wnoszonych: raty leasingu i czynszu dzierżawnego lub samego czynszu dzierżawnego będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony-w zakresie nieruchomości wymienionej w pkt 4.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

1.

od wnoszonych przez Miasto-... rat leasingu/czynszu dzierżawnego wraz z podatkiem VAT za korzystanie z nieruchomości wymienionych w pkt 1-3 będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony - do części powierzchni 1058,59 m2, objętej umową najmu z podmiotami komercyjnymi,

2.

od wnoszonych przez Miasto-... rat leasingu/czynszu dzierżawnego wraz z podatkiem VAT od ponoszonych przez nią opłat za korzystanie z nieruchomości wymienionej w pkt 4 nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony - ze względu na nieprowadzenie w budynku działalności opodatkowanej.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

W świetle zaś art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania - podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba, że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto -... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje sprzedać niżej wymienione nieruchomości w drodze tzw. leasingu zwrotnego. Sprzedaż nieruchomości nastąpiłaby na rzecz wyłonionego w przetargu podmiotu, który następnie odda nabytą nieruchomość Miastu-... do używania na zasadach: leasingu budynku i dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości. Przedmiot umowy pozostanie cały czas we władaniu Miasta -..., zmieni się jedynie podmiot będący właścicielem nieruchomości. Jednocześnie strony ustalą, iż po wygaśnięciu umowy leasingu budynku i dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości, Miasto będzie mogło, po dokonaniu określonych rozliczeń finansowych, znów stać się właścicielem nieruchomości.

Nieruchomości planowane do sprzedaży są zabudowane, położone w...:

* przy ul.... - powierzchnia użytkowa budynków wynosi 1263,06 m2. Miasto... będzie wykorzystywało część nieruchomości o powierzchni 943,25 m2 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będą kontynuowane umowy najmu z podmiotami komercyjnymi (powierzchnia użytkowa budynków wynosi 1263,06 m2), a w pozostałym zakresie (319,81 m2) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby własne Gminy - komórek organizacyjnych Urzędu. Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto.... Po sprzedaży nieruchomości, Miasto... będzie dysponowało nieruchomością na podstawie umowy leasingu (leasingobiorca) i władając nieruchomością zawrze umowy najmu z osobami (podmiotami) trzecimi.

* przy ul.... - powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1014,85 m2. Miasto... będzie wykorzystywało część nieruchomości o powierzchni 34 m2 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będą kontynuowane umowy najmu z podmiotami komercyjnymi (powierzchnia użytkowa budynku wynosi 1014,85 m2), a w pozostałym zakresie (980,85 m2) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby własne Gminy - komórek organizacyjnych Urzędu. Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto.... Po sprzedaży nieruchomości, Miasto... będzie dysponowało nieruchomością na podstawie umowy leasingu (leasingobiorca) i władając nieruchomością zawrze umowy najmu z osobami (podmiotami) trzecimi.

* przy alei... - powierzchnia użytkowa budynków wynosi 6136 m2. Miasto... będzie wykorzystywało część nieruchomości o powierzchni 81,34 m2 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będą kontynuowane umowy najmu z podmiotami komercyjnymi (powierzchnia użytkowa budynku wynosi 6136 m2), a w pozostałym zakresie (6054,66 m2) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby własne Gminy - komórek organizacyjnych Urzędu. Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto.... Po sprzedaży nieruchomości, Miasto... będzie dysponowało nieruchomością, na podstawie umowy leasingu (leasingobiorca) i władając nieruchomością zawrze umowy najmu z osobami (podmiotami) trzecimi.

* przy ul.... bez numeru, na nieruchomości funkcjonuje Powiatowy Urząd Pracy w..., który realizuje zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy oraz z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Nieruchomości nadal będą wykorzystywane na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy w.... Będą więc wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktura z tytułu leasingu nieruchomości, dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie wystawiana na Miasto.... Po sprzedaży nieruchomości Miasto Łódź nie przewiduje zawierania umów najmu.

Po dokonaniu przez Miasto-... dostawy przedmiotowych nieruchomości Miasto-... będzie nadal korzystać z przedmiotowych nieruchomości - przez okres 10 lat w oparciu o umowę leasingu budynku i dzierżawy gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości. Korzystanie przez Miasto-... z nieruchomości na zasadzie leasingu budynków wraz z dzierżawą gruntu lub dzierżawy całej nieruchomości będzie odpłatne. Miasto-... będzie płaciło właścicielowi nieruchomości (podmiotowi finansowemu) raty leasingu/czynszu dzierżawnego wraz z podatkiem VAT (leasing/dzierżawa gruntu są opodatkowane podatkiem VAT).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługi najmu pomieszczeń wpisują się w definicję czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z 86 ust. 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełnia w sposób techniczno-prawny regulacja zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedaż opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim podatek naliczony wynikający z faktur za leasing/dzierżawę wystawionych na rzecz Wnioskodawcy będzie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia części podatku naliczonego związanego z ratami leasingu/czynszem dzierżawnym ponoszonymi na nieruchomości 1-3 dotyczącego części nieruchomości podnajmowanej innym podmiotom. Natomiast w odniesieniu do części nieruchomości 1-3 i nieruchomości nr 4 wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem w związku z realizacją zadań powiatu, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja Podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl