IPTPP1/443-488/13-2/IG - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-488/13-2/IG Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu lub prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze współrealizacją operacji pt. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu lub prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze współrealizacją operacji pt. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

"..." - Lokalna Grupa Działania działa w formie stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i ma nadany numer identyfikacji podatkowej NIP, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. LGD realizuje Lokalną Strategię Rozwoju, która jest dofinansowana z krajowych środków publicznych i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach programu PROW 2007-2013

"..." - Lokalna Grupa Działania realizuje wyłącznie zadania statutowe zgodne ze Statutem, nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., ani innej działalności zarobkowej. Wydatki na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju i statutu udokumentowane są fakturami VAT, LGD nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług. "..." - Lokalna Grupa Działania podpisała w dniu 10 stycznia 2013 r. z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy w ramach działania 421"Wdrażanie projektów współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy objętego PROW na lata 2007-2013 na współrealizację operacji pt."..." o akronimie.... Celem realizacji operacji jest wykorzystanie turystycznych, przyrodniczych, kulturowych i historycznych zasobów obszarów LGD w kierunku rozwoju ruchu turystycznego. Rozwój infrastruktury i zagospodarowanie miejsc o znaczeniu turystycznym, wzbogacenie oferty turystycznej oraz poprawa jakości życia społeczności lokalnej objętej projektem. Kreacja i promocja spójnego wizerunku obszaru na bazie lokalnych zasobów z wykorzystaniem tradycyjnych i innowacyjnych narzędzi.

W wyniku realizacji operacji stworzono ofertę turystyki aktywnej dla społeczności lokalnej i turystów oraz promocję walorów przyrodniczo kulturowych obszaru:

a.

stworzenie przystanków turystycznych w formie altan wraz z wyposażeniem,

b.

wytyczenie i oznakowanie samochodowego szlaku turystycznego,

c.

stworzenie wycieczki wirtualnej,

d.

wydanie folderu opisującego walory przyrodniczo - kulturowe,

e.

kampania informacyjno promocyjna podsumowująca zrealizowany projekt.

Stowarzyszenie w związku ze współrealizacją ww. operacji dokonuje zakupu towarów i usług, które nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, LGD nie osiągnie z tego tytułu żadnych przychodów. Formą, pomocy jaką LGD ma uzyskać z ww. programu jest refundacja kosztów kwalifikowalnych. Koszty te obejmują również podatek od towarów i usług, jeśli nie ma możliwości jego odzyskania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA będzie niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy"..."- Lokalna Grupa Działania ma możliwość uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT, naliczonego przy zakupach towarów i usług dokonanych w ramach współrealizacji operacji pt."..." o akronimie... polegającej na realizacji projektu współpracy objętego PROW na lata 2007-2013, oś 4 Leader, działanie 421"Wdrażanie projektów współpracy".

Zdaniem Wnioskodawcy",..." - Lokalna Grupa Działania nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT. Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) mówi, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie realizuje wyłącznie zadania statutowe zgodnie ze Statutem. LGD zakupuje środki trwałe, materiały i usługi do prowadzenia wyłącznie nieodpłatnej działalności statutowej co do zasady niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. LGD nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z czynnościami opodatkowanymi, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku VAT, w związku z powyższym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako VAT czynni. Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT LGD wystąpi o zrefundowanie podatku VAT w ramach kosztów kwalifikowalnych ze środków pomocowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. LGD podpisała z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy w ramach działania 421"Wdrażanie projektów współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy objętego PROW na lata 2007-2013 na współrealizację operacji pt."..." o akronimie.... Celem realizacji operacji jest wykorzystanie turystycznych, przyrodniczych, kulturowych i historycznych zasobów obszarów LGD w kierunku rozwoju ruchu turystycznego. Rozwój infrastruktury i zagospodarowanie miejsc o znaczeniu turystycznym, wzbogacenie oferty turystycznej oraz poprawa jakości życia społeczności lokalnej objętej projektem. Kreacja i promocja spójnego wizerunku obszaru na bazie lokalnych zasobów z wykorzystaniem tradycyjnych i innowacyjnych narzędzi. W wyniku realizacji operacji stworzono ofertę turystyki aktywnej dla społeczności lokalnej i turystów oraz promocję walorów przyrodniczo kulturowych obszaru. Stowarzyszenie w związku ze współrealizacją ww. operacji dokonuje zakupu towarów i usług, które nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, LGD nie osiągnie z tego tytułu żadnych przychodów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniający do odliczenia nie zostały spełniony, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu ani prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku ze współrealizacją operacji pt. "...", ponieważ poniesione wydatki nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl