IPTPP1/443-483/11-2/ALN - Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-483/11-2/ALN Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp.J. przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spotka Jawna jest przedsiębiorstwem bez osobowości prawnej, prowadzącym działalność gospodarczą, w zakresie sprzedaży i wdrożeń sprzętu i oprogramowania informatycznego. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 przedsiębiorstwo zawarto umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt, zarejestrowany pod numerem, skierowany jest do przedsiębiorstw pragnących zapoznać swoich pracowników z nowoczesnym, zintegrowanym systemem informatycznym do zarządzania organizacją. Przedmiotowy projekt będzie sfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W ramach projektu realizowane były szkolenia i konsultacje związane z zakresem obsługi oprogramowania klasy ERP. Szkolenia te były otwarte, tzn. mogli w nich uczestniczyć pracownicy każdego przedsiębiorstwa z województwa, które spełni określone w projekcie warunki rekrutacji: przynależność do grupy mikro-, małych bądź średnich przedsiębiorstw i niepozostawanie w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Działania wobec uczestników projektu świadczone były na ich rzecz nieodpłatnie (przedsiębiorcy ani ich pracownicy nie ponosili żadnych kosztów w związku z uczestnictwem w projekcie). Wszystkie wydatki na zakup towarów i usług oraz zatrudnienie personelu, składające się na budżet projektu, były pokrywane ze środków przekazywanych przez Urząd Marszałkowski i Bank Gospodarstwa Krajowego. W ramach budżetu część wydatków, tj. m.in.: publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie, mailing internetowy, druk ulotek i plakatów, przygotowanie materiałów szkoleniowych, zakup materiałów biurowych i papierniczych, zakup urządzenia wielofunkcyjnego i materiałów eksploatacyjnych do niego oraz komputerów do prowadzenia szkoleń, jest opodatkowana podatkiem VAT. Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi służą bezpośrednio realizacji projektu, tj. prowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla uczestników. Także materiały szkoleniowe, ulotki, plakaty, przekazywane są uczestnikom nieodpłatnie. W ramach projektu naliczony podatek VAT uwzględniony jest w budżecie projektu jako koszt kwalifikowany i nie jest odliczany. W związku z zakończeniem realizacji Spółka Jawna zobowiązane jest przez Urząd Marszałkowski do złożenia zaświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT w ramach realizowanego projektu. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w projekcie wtedy, gdy został faktycznie poniesiony i nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. Ponoszone przez Sp. J. wydatki w ramach projektu przeznaczone na jego realizację a dotyczące zakupu towarów i usług są ujmowane w wyodrębnionej na rzecz projektu ewidencji księgowej i nie stanowią kosztów uzyskania przychodu Spółki. Dotacja uzyskana w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu nie stanowi przychodu Wnioskodawcy. Zrealizowany projekt nie służył w jakimkolwiek stopniu Wnioskodawcy, lecz był projektem szkoleniowym, w którym odbiorcami wsparcia byli słuchacze (pracownicy przedsiębiorstw) - uczestnicy projektu. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służyły i nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu były to czynności niepodlegające opodatkowaniu. Po zakończeniu projektu wydatki poniesione na jego realizację nie mają i nie będą miały związku z żadnymi czynnościami podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą także służyły wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Zrealizowane w projekcie działania nie służą Wnioskodawcy, tylko odbiorcom wsparcia tj. pracownikom przedsiębiorstw z terenu województwa, na rzecz których wsparcie w postaci szkoleń było udzielane za pośrednictwem Wnioskodawcy na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim. To dla nich, a nie dla Wnioskodawcy były w ramach projektu prowadzone szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy we wskazanym wyżej stanie faktycznym istnieje prawna możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji ww. projektu nie istnieje prawna możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług z uwagi na fakt, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nr są wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych działań na rzecz uczestników ww. projektu, nie służą zatem do dokonywania czynności opodatkowanych. Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż jest przedsiębiorstwem bez osobowości prawnej, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i wdrożeń sprzętu i oprogramowania informatycznego. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 Przedsiębiorstwo zawarło umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wnioskodawca dodał, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służyły i nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu były to czynności niepodlegające opodatkowaniu. Po zakończeniu projektu wydatki poniesione na jego realizację nie mają i nie będą miały związku z żadnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą także służyły wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak oświadczył Wnioskodawca - nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl