IPTPP1/443-455/11-4/ALN - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-455/11-4/ALN Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd w okresie od 1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2012 r. będzie realizatorem projektu "...".

* wartość całkowita projektu wynosi 1.109.584,23 PLN,

* wartość dofinansowania z UE wynosi 799.699,27 PLN,

* wkład własny U wynosi 309.584, 96 PLN.

Celem głównym projektu jest promocja marki Centrum w ramach realizacji etapu wdrożenia "...".

Ponadto celem pośrednim będzie zmiana wizerunku jako miasta bez wyrazu, nieatrakcyjnego poprzez budowanie wizerunku miasta jako miejsca tworzenia, innowacyjności, wyjątkowego, niepowtarzalnego, z ogromnym potencjałem.

Promocja w Internecie:

Przygotowanie promocji w Internecie ma na celu zaprezentowanie nowego logo i hasła, które zostanie wyłonione w drodze konkursu ogłoszonego i rozstrzygniętego w 2011 r. Nagrodą w konkursie będzie zakup usługi opracowania systemu identyfikacji wizualnej i księgi znaków. Mając gotowy system identyfikacji wizualnej dla marki, Wnioskodawca chce zakomunikować ten fakt jak najszerszej grupie odbiorców. Zostanie przygotowane specjalnie stargetowana strona internetowa www, poświęcona przemysłom kreatywnym tj. nowej marce miasta. Następnie zostanie ona spozycjonowana (słowa kluczowe, wyniki naturalne, kampania Google Adwords), a także wzmocniona działaniami na serwisach społecznościowych.

Kolejnym etapem będzie przeprowadzenie kampanii wspierającej wykorzystującej reklamę w formie bannerów w Internecie. Każde z działań będzie konkretnie określało i odpowiadało potrzebom każdej z grup docelowych odpowiadających czterem subproduktom wskazanym w dokumencie strategii: kultura, gospodarka, edukacja, turystyka. Realizacja promocji w Internecie jest jednym z elementów wdrażania Strategii promocji i komunikacji marketingowej marki na lata 2010-2016.

Gadżet kreatywny:

Wykonanie gadżetów kreatywnych będzie stanowiło kontynuację konkursu na gadżet kreatywny ogłoszony i rozstrzygnięty w 2011 r. Gadżet kreatywny ma stanowić wizualizację marki - Centrum i być uzupełnieniem dla nowego logo i hasła. Obok elementu partycypacji społecznej we wdrażaniu strategii, realizacja gadżetu kreatywnego będzie jednocześnie formą promocji młodych twórców, projektantów. Poza konkursem miasto zleci również opracowanie projektu gadżetu kreatywnego wybranym projektantom. Wybrane projekty będą realizowane poprzez masową produkcję gadżetów sygnowanych nazwiskiem twórcy zarówno w efekcie konkursu jak i odrębnego zlecenia dla znanych projektantów.

Film i 4 spoty promujące miasto i przemysły kreatywne:

Realizacja filmu i spotów ma na celu wzmocnienie komunikacji o nowej marce miasta, stanowić będzie narzędzie do promowania wizerunku, jako Centrum za pomocą mediów. Film i spoty nagrane będą na płyty i pendrivy, z przeznaczeniem do rozdawania, jako gadżety promocyjne oraz do emisji w TV o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim i za granicą. (Emisja filmu i spotów nie jest przewidziana we wniosku, jako koszt pokrywany z środków pozyskanych z UE).

Tematem spotów będą 4 subprodukty: gospodarka, kultura, edukacja, turystyka (każdy z osobna), wskazane w dokumencie "..." (czas trwania jednego spotu do 30 sekund) natomiast film stanowić będzie materiał zbiorczy, łączący treść 4 spotów w formie filmu promującego miasto i przemysły kreatywne (czas trwanie filmu do 10 min.).

Kampania na nośnikach wielkoformatowych:

Kampania przewidziana jest na nośnikach typu frontlight i stanowić będzie element kampanii wizerunkowej prezentującej nowe logo i hasło obok promocji w Internecie i emisji spotów w TV. Lokalizacja frontlightów przewidziana jest w największych miastach (m.in....), przeprowadzona w terminie: kwiecień i przełom sierpnia i września 2012 r. tak jak promocja w Internecie.

Konferencje prasowe:

Nieodłącznym elementem kampanii wizerunkowej będą 2 konferencje prasowe służące komunikowaniu o działaniach promocyjnych podejmowanych w ramach wdrażania strategii i jednocześnie będące doskonałym sposobem na przekazanie informacji o wsparciu finansowym otrzymanym z środków Unii Europejskiej. Na konferencje zaproszeni zostaną m.in. przedstawiciele lokalnych mediów i zaproszeni goście.

Grupa docelowa: mieszkańcy przedsiębiorcy, biznesmeni, studenci i uczący się, turyści, osoby zainteresowane kulturą, rozrywką, udziałem w kongresach i konferencjach.

Formy promocji projektu:

Informacja o tym, że projekt jest współfinansowany z środków UE będzie umieszczona w ramach promocji w Internecie i na stronie www, na frontlightach, na nadruku płyt z filmem i spotami, na pendrivach oraz w widocznym miejscu podczas konferencji prasowych oraz na materiałach przygotowanych dla mediów zaproszonych na konferencję, na korespondencji związanej z projektem.

W ramach realizowanego projektu Miasto w roku 2012 poniesie koszty związane z realizacją projektu, m.in. opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów informacyjnych i promocyjnych, opracowanie i wydanie płyty CD z filmem i spotami, wykonanie strony internetowej, kampania promocyjna, wykonanie i zakup gadżetów. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Urząd Miasta jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury będą wystawiane na beneficjenta Miasto. Efekty nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych ani do nie opodatkowanych czy zwolnionych. Realizacja projektu należy do zadań własnych Wnioskodawcy. Celem projektu jest promocja Miasta Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy związane z promocją gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Kampania wizerunkowa jest uzupełnieniem oferty gospodarczej i inwestycyjnej miasta a poprawienie wizerunku miasta poprzez realizację kampanii ma m.in. przynieść Miastu korzyści wynikające z większego zainteresowania turystów, inwestorów i biznesmenów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent środków - Miasto ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: Promocja Marki Centrum ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym planowanym zadaniem przyszłym Miastu nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizatorem projektu "...". Celem głównym projektu jest promocja marki - Centrum w ramach realizacji etapu wdrożenia "...". Ponadto celem pośrednim będzie zmiana wizerunku jako miasta bez wyrazu, nieatrakcyjnego poprzez budowanie wizerunku miasta jako miejsca tworzenia, innowacyjności, wyjątkowego, niepowtarzalnego, z ogromnym potencjałem.

Przygotowanie promocji w Internecie ma na celu zaprezentowanie nowego logo i hasła, które zostanie wyłonione w drodze konkursu ogłoszonego i rozstrzygniętego w 2011 r. Kolejnym etapem będzie przeprowadzenie kampanii wspierającej wykorzystującej reklamę w formie bannerów w Internecie. Każde z działań będzie konkretnie określało i odpowiadało potrzebom każdej z grup docelowych odpowiadających czterem subproduktom wskazanym w dokumencie strategii: kultura, gospodarka, edukacja, turystyka. Wykonanie gadżetów kreatywnych będzie stanowiło kontynuację konkursu na gadżet kreatywny ogłoszony i rozstrzygnięty w 2011 r. Gadżet kreatywny ma stanowić wizualizację marki - Centrum i być uzupełnieniem dla nowego logo i hasła. Obok elementu partycypacji społecznej we wdrażaniu strategii, realizacja gadżetu kreatywnego będzie jednocześnie formą promocji młodych twórców, projektantów. Realizacja filmu i spotów ma na celu wzmocnienie komunikacji o nowej marce miasta, stanowić będzie narzędzie do promowania wizerunku, jako Centrum za pomocą mediów. Film i spoty nagrane będą na płyty i pendrivy, z przeznaczeniem do rozdawania, jako gadżety promocyjne oraz do emisji w TV o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim i za granicą. Tematem spotów będą 4 subprodukty: gospodarka, kultura, edukacja, turystyka, wskazane w dokumencie "..." natomiast film stanowić będzie materiał zbiorczy, łączący treść 4 spotów w formie filmu promującego miasto i przemysły kreatywne. Kampania przewidziana jest również na nośnikach typu frontlight i stanowić będzie element kampanii wizerunkowej prezentującej nowe logo i hasło obok promocji w internecie i emisji spotów w TV. Nieodłącznym elementem kampanii wizerunkowej będą 2 konferencje prasowe służące komunikowaniu o działaniach promocyjnych podejmowanych w ramach wdrażania strategii i jednocześnie będące doskonałym sposobem na przekazanie informacji o wsparciu finansowym otrzymanym z środków Unii Europejskiej.

W ramach realizowanego projektu Miasto w roku 2012 poniesie koszty związane z realizacją projektu, m.in. opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów informacyjnych i promocyjnych, opracowanie i wydanie płyty CD z filmem i spotami, wykonanie strony internetowej, kampania promocyjna, wykonanie i zakup gadżetów. Realizacja projektu następuje w ramach zadań własnych gminy, które na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym obejmują sprawy promocji gminy. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego realizując przedmiotowy projekt wykonuje go w ramach zadań własnych (publicznych). Tym samym, w świetle § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, czynności te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem nie będą służyły one czynnościom opodatkowanym lecz zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Zainteresowanemu, wykonującemu w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadanie własne, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Miasto efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadto należy podkreślić, iż tut. Organ nie uwzględnił w wydanym rozstrzygnięciu uzupełnienia wniosku dokonanego przez Wnioskodawcę pismem z dnia 14 października 2011 r. przesłanego za pośrednictwem fax-u oraz poczty elektronicznej. Należy wskazać, iż zgodnie z obowiązującą od dnia 17 czerwca 2010 r. treścią art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej, "podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, ponaglenia, wnioski) mogą być wnoszone pisemnie lub ustnie do protokołu, a także za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu podatkowego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne".

W konsekwencji, brak jest na gruncie prawa podatkowego możliwości składania wyjaśnień jedynie za pomocą m.in.: telefaksu, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu. Do dnia wydania niniejszej interpretacji nie wpłynął oryginał ww. pisma nadany w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl