IPTPP1/443-442/11-3/MW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, którego celem jest promocja marki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-442/11-3/MW Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, którego celem jest promocja marki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, którego celem jest promocja marki "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania otrzymanej dotacji

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego celem jest promocja marki "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu, którego celem jest promocja marki "..." (dalej: "Projekt"). Źródłem dofinansowania są środki Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: "...", Działanie III.2: "...". Przedmiotem Projektu jest przeprowadzenie kampanii promującej markę "...", miejsca gdzie charakterystycznymi elementami są: kultura rycerska i woda. Całość działań nawiązuje do hasła promocyjnego Miasta. Woda - źródła termalne i wody lecznicze - jest motorem napędowym dla rozwoju całej Gminy i Term. Celem projektu jest realizacja strategii zakładającej wykreowanie Term jako marki regionalnej, bazującej na dziedzictwie kulturowym, historycznym i przyrodniczym regionu a przede wszystkim jako ośrodka o charakterze uzdrowiskowym wykorzystującym lecznicze właściwości geotermalnych wód.

Efektem realizacji projektu będzie umocnienie wizerunku Term oferującej atrakcyjne i innowacyjne produkty turystyczne w interesującym przyrodniczo, historycznie i kulturowo otoczeniu jakie stwarza powiat I cała ziemia. Tym samym projekt przyczyni się również do poprawy atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej powiatu poddębickiego i regionu łódzkiego.

Szczegółowe cele Projektu to:

* promocja Miasta stanowiąca warunek efektywnego wykorzystania przez turystów stworzonej wcześniej infrastruktury "...",

* wykorzystanie walorów turystycznych i kulturalnych do promocji regionu, uwypuklaniu walorów historycznych (w tym urbanistycznych i architektonicznych) regionów, podkreśleniu ich unikalności i kolorytu lokalnego,

* i kształtowanie i rozwijanie kulturowej tożsamości regionalnej,

* poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców, poprzez promowanie szerszemu gronu odbiorców wód geotermalnych, których właściwości lecznicze zostały potwierdzone odpowiednimi badaniami, inicjowanie i realizacja zadań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób.

W ramach Projektu realizowane będą następujące zadania i działania:

* promocja w mediach (zakup dwóch kampanii telewizyjnych w postaci dwóch 20 sekundowych spotów w telewizjach regionalnych; zakup reklam w dziennikach lokalnych; emisja reklam w radiorozgłośniach)

* bezobsługowa informacja (zakup kiosku multimedialnego wraz z oprogramowaniem); kiosk multimedialny będzie znajdował się w budynki Urzędu Gminy;

* organizacja imprez promujących markę - Turniej Rycerski i Koncertowy weekend w uzdrowisku Termy.

Marka "..." jest zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawo ochronne przysługuje Spółka z o.o., którego Gmina jest 100% udziałowcem.

Spółka w chwili obecnej wykorzystuje do działalności opodatkowanej trzy obiekty kulturalno-turystyczno-rekreacyjne, to jest:

* zespół basenów termalnych,

* kasztel rycerski, którym jest obiekt złożony z dwóch budynków stylizowanych na pochodzące z epoki średniowiecza,

* historyczny zamek.

Obiekty te stanowią własność Gminy i są aktualnie użyczane nieodpłatnie przez Gminę Spółce. Wynikiem realizacji przedsięwzięcia będzie umocnienie wizerunku marki "..." i mocniejsze powiązanie jej z powiatem i regionem. Projekt wpłynie też na wzrost liczby odwiedzających baseny termalne oraz inne obiekty infrastrukturalne wykorzystywane przez Spółkę, przekładający się na wzrost jej przychodów. Przeprowadzenie akcji promocyjnej kreującej markę "..." jest też inwestycją w rozwój Gminy. Akcja marketingowa dotyczy zidentyfikowanych usług turystycznych, na bazie których można zbudować markę regionalną i powiązać ją z procesem budowania tożsamości regionu.

Cała akcja marketingowa realizowana w ramach Projektu koncentruje się więc na promocji marki "...", a w konsekwencji na promocji usług świadczonych przez Spółkę. Spoty reklamowe, ogłoszenia prasowe oraz radiowe koncentrują się na przekazaniu informacji o walorach leczniczo-rekreacyjnych basenów termalnych wykorzystywanych przez Spółkę w jej działalności gospodarczej. Imprezy promujące markę, z uwagi na ich charakter oraz miejsce, w którym się będą odbywały, również będą bezpośrednio związane z działalnością Spółki. W rezultacie realizacja Projektu jest bezpośrednio związana z działalnością opodatkowaną Spółki.

Koszty realizacji Projektu zostaną pokryte przez Gminę, częściowo ze środków własnych, a częściowo wskazanego na wstępie Programu Operacyjnego. Umowy dotyczące realizacji usług marketingowych składających się na Projekt, zostaną zawarte przez Gminę, ona również, jako usługobiorca, będzie odbiorcą wystawionych faktur VAT.

Jednocześnie jednak, z uwagi na okoliczność, że Projekt dotyczy bezpośrednio marki "..." oraz działalności prowadzonej przez Spółkę, Gmina zawarła ze Spółką umowę, na podstawie której Spółka zapłaci Gminie wynagrodzenie za realizację Projektu.

Całkowita wartość Projektu planowana jest na kwotę XXX zł Z tej kwoty dofinasowanie w ramach Programu Operacyjnego wyniesie kwotę XXX zł. Umowa pomiędzy Spółką i Gminą przewiduje natomiast niższą wartość wynagrodzenia, to jest XXX zł.

Gmina jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT - czynny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu w pełnej wysokości wynikającej z faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług służących realizacji Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Gminy, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z nabycia i towarów i usług związanych z realizacją Projektu w pełnej wysokości wynikającej z faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług służących realizacji Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Podstawową przesłanką odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek pomiędzy nabywanymi towarami lub usługami a czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowym stanie faktycznym kluczowa jest zatem odpowiedź na pytanie, czy towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Za czynności opodatkowane ustawa o VAT uznaje przede wszystkim odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług, które nie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu. Za dostawę towarów uznaje się przede wszystkim przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei za odpłatne świadczenie usług uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie kwalifikuje się do uznania jej za dostawę towarów. Z zawartej pomiędzy Gminą i Spółką umowy wynika, że Gmina zrealizuje projekt, którego faktycznym beneficjentem będzie Spółka, jako że to ona prowadzi opodatkowaną działalność, która będzie de facto promowana w ramach Projektu. Gmina ma również interes w realizacji Projektu. Przejawia się on w tym, że rozwój działalności prowadzonej przez Spółkę i promowanej przez Projekt będzie miał wpływ na rozwój całej społeczności gminnej. Jest to efekt zamierzony, ale jedynie pośredni, który w ocenie Gminy nie ma jednak znaczenia dla zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego. Towary i usługi konieczne do realizacji Projektu będą warunkiem sine qua non realizacji odpłatnego świadczenia na rzecz Spółki, a więc będą bezpośrednio związane z tym świadczeniem. Fakt, że również w dalszej perspektywie przyczynią się do rozwoju Gminy i jej społeczności, nie ma znaczenia dla zakresu prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza realizować projekt, którego celem będzie promocja marki "..." Źródłem dofinansowania ww. projektu są środki Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III: "...", Działanie III.2: "...",. Przedmiotem Projektu jest przeprowadzenie kampanii promującej markę "...", miejsca gdzie charakterystycznymi elementami są: kultura rycerska i woda. Celem projektu jest realizacja strategii zakładającej wykreowanie Term jako marki regionalnej, bazującej na dziedzictwie kulturowym, historycznym i przyrodniczym regionu a przede wszystkim jako ośrodka o charakterze uzdrowiskowym wykorzystującym lecznicze właściwości geotermalnych wód. Marka "..." jest zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawo ochronne przysługuje Spółka z o.o., którego Gmina jest 100% udziałowcem. Z uwagi na okoliczność, że Projekt dotyczy bezpośrednio marki "..." oraz działalności prowadzonej przez Spółkę, Gmina zawarła ze Spółką umowę, na podstawie której Spółka zapłaci Gminie wynagrodzenie za realizację Projektu.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę. Całkowita wartość Projektu planowana jest na kwotę XXX zł Z tej kwoty dofinasowanie w ramach Programu Operacyjnego wyniesie kwotę XXX zł. Umowa pomiędzy Spółką i Gminą przewiduje natomiast niższą wartość wynagrodzenia, to jest XXX zł.

Wobec powyższego sprzedaż Spółce Komunalnej przez Wnioskodawcę, w związku z zawartą umową, efektów realizowanego projektu, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy czynności opodatkowanej - sprzedaży efektów projektu Spółce Komunalnej.

Reasumując, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu, którego celem jest promocja marki "...", ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła Wnioskodawcy czynności opodatkowanej - sprzedaży efektów projektu Spółce Komunalnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu, którego celem jest promocja marki "...". Natomiast pozostała część wniosku w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji, została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr IPTPP1/443-442/11-2/MW.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż efekty realizowanego projektu będą służyły Wnioskodawcy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaży dokonanej na rzecz Spółki Komunalnej.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmian legislacyjnych lub zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności gdy efekty projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl