IPTPP1/443-437/11-2/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w części dotyczącej planowanego wydzierżawienia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-437/11-2/RG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w części dotyczącej planowanego wydzierżawienia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Tryb. 4 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji "..." w części dotyczącej planowanego wydzierżawienia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji "..." w części dotyczącej planowanego wydzierżawienia,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy kanalizacji i wodociągu w latach 2008-2011, poprzez korektę deklaracji VAT-7.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, pismem z dnia 29 czerwca 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 4 lipca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2008 r. (lata 2005-2007 to Urząd Gminy byt zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT). Składa do właściwego urzędu skarbowego comiesięczne deklaracje VAT-7.

Zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną dla Gminy z dnia 24 października 2007 r. podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego.

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn.: "..." z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. PRE-UMOWA z dnia 24 września 2009 r. Dofinansowanie miałoby obejmować kwotę 5.662.703,57 zł brutto. Środki z budżetu gminy 5.173.596,43 zł brutto. Okres realizacji inwestycji przewidziany na lata 2008-2011. Wartość inwestycji planowana to kwota brutto 10.836.300,00 zł.

Przedmiotem projektu jest uzbrojenie terenów przeznaczonych pod inwestycje przemysłowe i usługowe zlokalizowane na trzech odrębnych terenach inwestycyjnych w miejscowościach. Inwestycja ma na celu przyśpieszenie wzrostu gospodarczego Gminy.

Teren, na którym zlokalizowane są tereny przemysłowe jest własnością Gminy. Są to nieużytki. Część gruntów inwestycyjnych należy do Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W ramach realizacji Projektu zostaną wykonane:

I.

X:

* droga nr 1od ulicy.

* droga nr 2 od W-7 do drogi krajowej nr 73,

* droga nr 3 ul....od ul....do drogi nr 2,

* wodociąg (budowa studni awaryjnej na ujściu ujęcie wody),

II.

Y:

* kanalizacja sanitarna,

III.

Z:

* kanalizacja sanitarna,

* sieć wodociągowa.

Po realizacji inwestycji powstała w ramach Projektu infrastruktura techniczna pozostanie własnością Gminy. Gmina wybudowaną sieć kanalizacyjną i wodociągową powstałą w wyniku ww. inwestycji zamierza wydzierżawić.

Obecnie w Gminie usługi w zakresie rozpowszechniania wody i usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów wykonuje jej jednostka organizacyjna, działająca w formie zakładu budżetowego (Zakład Gospodarki Komunalnej). Zakład ten jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako "podatnik VAT czynny". Jest on podatnikiem odrębnym od Wnioskodawcy. Wykonuje przede wszystkim usługi komunalne na rzecz mieszkańców i innych podmiotów z terenu Gminy, w tym między innymi w zakresie usług związanych z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków.

Planowane jest utworzenie - w miejsce dotychczasowego zakładu budżetowego-spółki komunalnej, która w ramach gospodarki komunalnej wykonywać będzie zadania w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Powstały w wyniku zrealizowania inwestycji majątek dotyczący wyłącznie kanalizacji i wodociągu będący własnością Gminy zostanie przekazany do eksploatacji nowoutworzonej spółce komunalnej na podstawie umowy dzierżawy. Gmina będzie wystawiała na spółkę faktury VAT. W tym przypadku Gmina będzie uzyskiwała dochody z tytułu dzierżawy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej.

Zdaniem Wnioskodawcy brak jest możliwości umowy dzierżawy z zakładem budżetowym. Zakład ten jest powołany m.in. do realizacji obowiązków gminy wynikających w tym zakresie z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W takiej sytuacji nie moglibyśmy dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Dopiero w momencie, gdy Zakład Gospodarki Komunalnej zostanie przekształcony w spółkę Gmina będzie mogła dokonywać odliczeń podatku VAT przy zawartej umowie dzierżawy na wybudowaną kanalizację uzyskując również dochody z tytułu tej dzierżawy. Wobec powyższego istotne jest przy odliczeniu podatku naliczonego przekazanie umową dzierżawy kanalizacji dla spółki komunalnej nie dla zakładu budżetowego.

Decyzję o przekształceniu Zakładu Gospodarki Komunalnej w spółkę komunalną gminy podjęła Rada Gminy uchwałą nr z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego, Zakładu Gospodarki Komunalnej, w celu utworzenia spółki z o.o. Przekształcenie ZGK w spółkę nie nastąpiło jednak w związku ze staraniami Gminy o uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej do projektu "..." w ramach PO Infrastruktura i Środowisko. We wniosku o dofinansowanie do realizacji projektu określono, że po zakończeniu realizacji mienie wytworzone w ramach projektu zostanie przekazane Zakładowi Gospodarki Komunalnej jako zakładowi budżetowemu Gminy. Umowę na dofinansowanie do realizacji projektu "..." Gmina podpisała z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dniu 26 lutego 2010 r. W dniu 18.05.2010 Gmina wystąpiła do WFOŚiGW z zapytaniem czy przekształcenie ZGK w spółkę komunalną gminy nie spowoduje utraty dofinansowania z PO liŚ.

W tej sprawie odbyło się również w czerwcu 2010 r. spotkanie przedstawicieli Gminy z przedstawicielami WFOŚiGW, w rezultacie którego ustalono, że Gmina przedłoży analizę instytucjonalną przedsięwzięcia, z której wynikało będzie, że przekształcenie ZGK w spółkę będzie wyborem najbardziej efektywnej opcji. Gmina zleciła opracowanie tejże analizy firmie konsultingowej. Analiza ukończona w listopadzie 2010 r. wskazywała, że najbardziej efektywnym wariantem wykorzystania majątku powstałego na skutek realizacji ww. projektu będzie przekształcenie ZGK w spółkę komunalną własności Gminy i wydzierżawienie jej majątku w postaci infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej wytworzonej podczas realizacji projektu. Ponadto analiza stwierdza m.in. "powstanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością daje szanse na przeliczenie na nowo zasad finansowania projektu w chwili obecnej i w przyszłości, a także dynamicznego kształtowania poziomu dochodów zarówno Gminy jak i spółki". Powyższą analizę Gmina przedstawiła dla WFOŚiGW w dniu 2 grudnia 2010 r. Dnia 2 lutego 2011 r. WFOŚiGW wysłał pismo do Ministerstwa Środowiska z prośbą o informację w zakresie poprawności postępowania w danej sytuacji. Odpowiedź z dnia 17 lutego 2011 r. była zgodą na odpłatne przekazanie majątku spółce komunalnej. Tak więc decyzja w zakresie zmiany przeznaczenia na podstawie powyższych informacji została ostatecznie potwierdzona w lutym br.

Inwestycja "..." jest inwestycją w trakcie realizacji, w wyniku której nie powstały jeszcze środki trwałe i żadna cześć inwestycji nie jest dopuszczona do obrotu, nie generuje jakichkolwiek dochodów. Obecnie też nie służy żadnym czynnościom opodatkowanym, zwolnionym czy też nie opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina na bieżąco ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupionych towarów i usług służących realizowanej inwestycji w części dotyczącej planowanego wydzierżawienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach służących inwestycji, ale dotyczących tylko kanalizacji i wodociągu. Sytuacja taka nie będzie dotyczyła części związanej z drogami, ponieważ zadanie to należy do zadań własnych Gminy nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 6) i nie ma prawa do odliczeń.

Sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie przekazana do używania na podstawie umowy dzierżawy, wykonując tym samym umowę cywilnoprawną. Majątek (sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowa) pozostanie własnością Gminy. Wykonywane przez Gminę świadczenia - polegające na oddaniu do używania i pobierania pożytków z określonych budowli (sieć kanalizacyjna i wodociąg) będą wykonywane za odpłatnością (czynszem dzierżawnym). Stanowić będą zatem przedmiot opodatkowania w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 u.p.t.u. Dzierżawa ma charakter odpłatny i opodatkowany. Jeżeli zatem realizowana umowa dzierżawy będzie objęta opodatkowaniem VAT to spełniony będzie warunek z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. co wskazuje na prawo gminy do odliczenia podatku naliczonego. W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego pn.: "..." dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, którego okres realizacji przewidziany jest na lata 2008-2011. Przedmiotem projektu jest uzbrojenie terenów przeznaczonych pod inwestycje przemysłowe i usługowe zlokalizowane na trzech odrębnych terenach inwestycyjnych w miejscowościach. Teren, na którym zlokalizowane są tereny przemysłowe jest własnością Gminy. W ramach realizacji Projektu zostaną wykonane: X (droga nr 1od ulicy..., droga nr 2 od W-7 do drogi krajowej nr 73, droga nr 3 ul.....- od ul.... do drogi nr 2, wodociąg /budowa studni awaryjnej na ujściu w Brzezinach, ujęcie wody),Y: (kanalizacja sanitarna),Z: (kanalizacja sanitarna i sieć wodociągowa).

Planowane jest utworzenie - w miejsce dotychczasowego zakładu budżetowego-spółki komunalnej, która w ramach gospodarki komunalnej wykonywać będzie zadania w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Powstały w wyniku zrealizowania inwestycji majątek dotyczący wyłącznie kanalizacji i wodociągu będący własnością Gminy zostanie przekazany do eksploatacji nowoutworzonej spółce komunalnej na podstawie umowy dzierżawy. Gmina będzie wystawiała na spółkę faktury VAT. W tym przypadku Gmina będzie uzyskiwała dochody z tytułu dzierżawy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Wykonywane przez Gminę świadczenia - polegające na oddaniu do używania i pobierania pożytków z określonych budowli (sieć kanalizacyjna i wodociąg) będą wykonywane za odpłatnością (czynszem dzierżawnym)

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W świetle powyższego umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tj. Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności na zasadach ogólnych.

W konsekwencji dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W omawianym zagadnieniu istotą sprawy jest właśnie zawarcie przez Gminę umowy cywilnoprawnej, która na gruncie podatku od towarów i usług implikuje świadczenie usług opodatkowanych podatkiem VAT. Istotne jest, że pomimo przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę komunalną majątek będzie przedmiotem dzierżawy, więc poniesione przez Gminę wydatki będą co do zasady związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanej VAT, jaką jest odpłatne świadczenie usług na podstawie zawartej umowy dzierżawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Odpłatne, realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez Gminę będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla poszczególnych usług, niezależnie od okoliczności, iż wykonywane czynności stanowią realizację zadań publicznych jednostki samorządu terytorialnego.

Reasumując, Zainteresowanemu przysługuje prawo do bieżącego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, która zostanie przekazana do używania na podstawie umowy dzierżawy, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina będzie miała prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawno podatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl