IPTPP1/443-430/12-5/RG - Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-430/12-5/RG Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Miasto ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 w ramach poddziałania 1.3.1 Wsparcie sektora B+R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw. Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane wystawionymi fakturami na Miasto, które jest jednym z beneficjentów projektu. Jednym z wymaganych załączników do wniosku jest indywidualna interpretacja, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

W rejestrze czynnych podatników podatku od towaru i usług w Pierwszym Urzędzie Skarbowym figuruje Miasto. Podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych jest Miasto, które decyzją Pierwszego Urzędu Skarbowego w... z dnia 7 lipca 2010 r. otrzymało numer identyfikacji podatkowej Miasto jest beneficjentem umowy dotyczącej ww. projektu.

Projekt jest zadaniem własnym gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna Miasto. Realizowany projekt będzie całkowicie niedochodowy. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie z innymi podmiotami. Pomiędzy Wnioskodawcą tj. Miastem, które jest jednym z Partnerów w projekcie "...." a Centrum Rozwoju - Liderem wspomnianego projektu, działającym na podstawie uchwały Sejmiku Województwa z dnia 27 lutego 2007 została zawarta umowa partnerska. Projekt będzie realizowany w drodze współdziałania, jednak w umowie partnerskiej nie ma powołania na art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W tej sprawie nie będzie miał zastosowania cyt. art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - przesłankami prawnymi "współdziałania" jest RPO W 2007 -2013, podstawą prawną tegoż Programu jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (ustawa o rozwoju regionalnym).

Funkcję Lidera projektu będzie pełnić Centrum Rozwoju działające w imieniu Zarządu Województwa.

Zadania i odpowiedzialność Lidera i Partnera projektu wg umowy partnerskiej: Zakres odpowiedzialności Lidera:

1.

Strony stwierdzają zgodnie, że Liderem projektu jest Centrum Rozwoju... działające w imieniu Zarządu Województwa - Lider Projektu odpowiada za:

1.

reprezentowanie Partnerów przed Instytucją Wdrażającą,

2.

koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań partnerów przy realizacji zadań, zawartych w projekcie,

3.

zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie,

4.

wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań,

5.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz instytucją wdrażającą (instytucją pośredniczącą II stopnia),

6.

zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu,

7.

pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań partnerstwa,

8.

przedkładanie wniosków o płatność do instytucji zarządzającej celem rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań Lidera projektu i Partnerów,

9.

gromadzenie informacji o uczestnikach projektu i ich przekazywanie do instytucji zarządzającej,

10.

informowanie instytucji zarządzającej o problemach w realizacji projektu,

11.

koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji nim i jego celów.

2.

Partnerzy upoważniają Lidera projektu do reprezentowania partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie z instytucją zarządzającą.

3.

Lider projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody instytucji zarządzającej, akceptować zmian zaproponowanych przez Partnera projektu lub przedstawiać propozycji zmian zakresu projektu lub warunków jego realizacji.

Zakres zadań Partnera

1.

Partner projektu wraz z pozostałymi partnerami współrealizuje projekt i jest odpowiedzialny za realizację jednego lub kilku zadań określonych w projekcie.

2.

Strony ustalają, że podział zadań realizowanych w ramach projektu przez poszczególnych Partnerów określony jest w harmonogramie rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do wniosku o dofinansowanie.

3.

podział zadań - zakres zadań realizowany przez Partnera, o którym mowa w ust. 2 może ulec zmianie:

1.

po podpisaniu umowy o dofinansowanie z instytucją zarządzającą

2.

w trakcie obowiązywania niniejszej umowy, jeżeli zmiana ta wynikać będzie:

a.

ze zgodnego porozumienia Stron, Lidera projektu i Partnera projektu, bądź Partnerów projektu,

b.

zmiany obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego,

c.

odstąpienia Partnera lub Partnerów projektu od realizacji niniejszej umowy, z wyłączeniem możliwości zwiększenia wkładu własnego Miasta w wysokości 13.500 zł oraz zaangażowania środków finansowych w wysokości 90.000 zł.

Obowiązki Partnerów

1.

Strony umowy zobowiązane są do:

1.

aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach partnerstwa mających na celu realizację projektu,

2.

informowania celem uzyskania akceptacji Lidera projektu o planowanych zmianach w zadaniach Partnera realizowanych w ramach projektu - z co najmniej trzydziesto (30) dniowym wyprzedzeniem - przy czym wszelkie zmiany wymagają pisemnej zgody Lidera projeku,

3.

stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między Partnerami;

4.

udzielania na wniosek Lidera projektu informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi projektu wywiązanie się z jego obowiązków informacyjnych względem instytucji zarządzającej;

5.

niezwłocznego informowania Lidera projektu o przeszkodach przy realizacji zadań, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji zadań;

6.

informowania Lidera projektu o udziale Partnera w innych projektach finansowanych z funduszy strukturalnych, w tym informowania o wysokości środków przyznanych Partnerowi lub uczestnikom projektu, które kwalifikują się do pomocy publicznej;

7.

poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w projekcie realizowanej przez Lidera projektu, instytucję zarządzającą oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym;

a.

wgląd w dokumenty, w tym dokumenty księgowe, związane z realizacją zadań bezpośrednio przez strony umowy lub wykonawców;

b.

umożliwienie uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez strony umowy lub wykonawców;

c.

informowania uczestników projektu o obowiązku poddania się czynnościom kontrolnym

8.

udostępniania każdorazowo na wniosek Lidera projektu lub uprawnionych podmiotów dokumentów lub informacji umożliwiających dokonanie oceny wpływu realizowanych zadań w odniesieniu do celów projektu;

9.

wykorzystania środków finansowych wyłącznie na realizację zadań powierzonych na mocy niniejszej umowy;

10.

informowania uczestników projektu o pochodzeniu środków przeznaczonych na realizację zadań powierzonych na mocy umowy;

11.

umieszczania logo RPO W i symbolu UE na materiałach promocyjnych, edukacyjnych, informacyjnych i szkoleniowych związanych z realizacją zadania powierzonego na mocy umowy zgodnie z zasadami określonymi w Zintegrowanym Planie....

12.

wykorzystywania materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przekazanych przez Lidera projektu;

13.

prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w programie tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem;

14.

wydatkowania środków finansowych projektu na zasadach wynikających z postanowień ustawy - Prawo zamówień publicznych (pzp) - niezależnie od zwolnienia Partnera (podmiotowego i przedmiotowego) od stosowania wskazanej regulacji prawnej;

15.

otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki/refundacji w ramach projektu;

16.

przedstawiania Liderowi projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosków o płatność wymaganych w umowie o dofinansowanie projektu;

17.

gromadzenia i archiwizacji - dokumentacji projektu w terminach określonych w umowie

Środki finansowe wpłyną na konto Lidera projektu. Partnerzy w projekcie nie będą przekazywać na rzecz Lidera żadnych środków finansowych. Rozliczenia będą odbywały się poprzez składanie wniosków o płatność do IZ Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 za pośrednictwem Lidera projektu.

Lider nie będzie przekazywał na rzecz partnerów efektów powstałych w wyniku realizacji projektu. Zasady współpracy i współdziałania, a także sposób realizacji poszczególnych zadań w projekcie jasno określa umowa pomiędzy Liderem i Partnerami.

Mienie powstałe w wyniku projektu (w części partnera) będzie własnością Miasta ramach projektu powstanie folder "...", który będzie bezpłatnie kolportowany. W następnych latach będzie organizowane "...", w ramach którego zostanie przygotowany informator, który będzie bezpłatnie kolportowany do inwestorów, osób reprezentujących biznes i przedsiębiorców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu: "...." Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości naliczonego w trakcie realizacji projektu "..." podatku VAT. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z tego, że realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Projekt jest zadaniem własnym gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), którego realizacja nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne w myśl art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy, obejmują sprawy promocji gminy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany w drodze współdziałania będzie realizował projekt w ramach zadań własnych pn. "....". Funkcję Lidera projektu będzie pełnić Centrum Rozwoju działające w imieniu Zarządu Województwa. Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane wystawionymi fakturami na Miasto, które jest jednym z beneficjentów projektu. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie z innymi podmiotami. Pomiędzy Wnioskodawcą, który jest jednym z partnerów w ww. projekcie a Centrum Rozwoju - Liderem wspomnianego projektu została zawarta umowa partnerska. Projekt będzie realizowany w drodze współdziałania. Podstawą prawną tego Programu jest Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (ustawa o rozwoju regionalnym). Środki finansowe wpłyną na konto Lidera projektu. Partnerzy w projekcie nie będą przekazywać na rzecz lidera żadnych środków finansowych. Rozliczenia będą odbywały się poprzez składanie wniosków o płatność do IZ Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 za pośrednictwem Lidera projektu. Lider nie będzie przekazywał na rzecz partnerów efektów powstałych w wyniku realizacji projektu. Zasady współpracy i współdziałania, a także sposób realizacji poszczególnych zadań w projekcie jasno określa umowa pomiędzy Liderem i Partnerami. Mienie powstałe w wyniku projektu (w części partnera) będzie własnością Wnioskodawcy. W ramach projektu powstanie folder "...", który będzie bezpłatnie kolportowany. W następnych latach będzie organizowane "...", w ramach którego zostanie przygotowany informator, który będzie bezpłatnie kolportowany do inwestorów, osób reprezentujących biznes i przedsiębiorców.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując ww. projekt wykonuje zadania własne, realizowany projekt będzie całkowicie niedochodowy a nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia całości lub części kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl