IPTPP1/443-429/12-3/RG - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-429/12-3/RG Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. "..." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Politechnika nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym. Wspomniany projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie, w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Politechnika nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące projektu:

1.

Koordynator: X.

2.

Okres realizacji: 01.09.2012 - 30 czerwca 2013 r.

3.

Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013. Priorytet 1 - Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu. Działanie 1.3 "...", poddziałanie 1.3.1 "..." RPO 2007-2013.

4.

Przedmiot projektu (opis): Planowane przedsięwzięcie ma na celu doposażenie laboratorium badawczego w sprzęt umożliwiający prowadzenie badań naukowych na najwyższym poziomie. Zakupiony sprzęt przyczyni się do podniesienia poziomu współpracy nauki z gospodarką województwa. Realizacja celu ogólnego, jakim jest wsparcie potencjału naukowo-badawczego Politechniki na rzecz rozwoju przemysłu metalowego, pozwoli na pełne i efektywne wykorzystanie aparatury naukowej w odniesieniu do kilku obszarów badawczych. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie sprawne rozwiązywanie problemów analityczno-technologicznych.

5.

Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu: Tokarka sterowana numerycznie CNC o wysokich parametrach technicznych wraz z innowacyjnym oprogramowaniem, frezarka sterowana numerycznie CNC wraz z wyposażeniem, mikrotwardościomierz, profilometr 3D, przecinarka taśmowa, wiertarka stołowa, automat do gwintów, narzędzia do frezowania, twardościomierz, imadło maszynowe, kompresor tłokowy, instalacja sprężonego powietrza, komputer przenośny, meble laboratoryjne (stół, krzesło, szafa), projektor multimedialny, drukarka sieciowa.

6.

Efekty projektu i ich wykorzystanie. Efektem bezpośrednim projektu będzie doposażenie laboratorium obróbki skrawaniem materiałów trudnoobrabialnych z uwzględnieniem kryterium jakości technologicznej warstwy wierzchniej. Efektem pośrednim przedsięwzięcia będzie możliwość podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw województwa dzięki prowadzeniu nieodpłatnych i szeroko udostępnianych badań na rzecz przedsiębiorstw branży metalowej. Planuje się możliwość prowadzenia badań we współpracy z innymi ośrodkami naukowymi (zwłaszcza uczelniami wyższymi) i naukowo-badawczymi Regionu w zakresie szeroko pojętej obróbki materiałów trudnoobrabialnych. Przedsiębiorstwa zlokalizowane w Regionie X. z branży metalowej, zwłaszcza te przedsiębiorstwa, które potrzebują wsparcia w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w procesie wytwarzania. W okresie trwałości projektu badania i analizy realizowane na aparaturze zakupionej w ramach przedsięwzięcia będą udostępniane nieodpłatnie każdemu zainteresowanemu za pomocą strony internetowej beneficjenta, na której będą zamieszczane raporty z prac badawczych. Do wyników prac badawczych będzie nieodpłatny, nieograniczony dostęp dla szerokiej grupy zainteresowanych podmiotów.

7.

Beneficjenci projektu: Wydział Politechniki, a pośrednio także i inne Wydziały Uczelni.

8.

Właścicielem efektów projektu będzie Dziekan Wydziału

9.

Projekt nie będzie generował przychodu.

10.

Zakupiony sprzęt w ramach projektu, będzie na stanie Politechniki i będzie stanowił podstawę funkcjonowania nowoczesnego laboratorium obróbki skrawaniem, w którym realizowane będą badania opisane w projekcie. W okresie trwałości projektu jak i po jego zakończeniu, zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie wykorzystywany do prowadzenia badań naukowych na Wydział

11.

Przedmiotowe przedsięwzięcie na etapie składania wniosku o dofinansowanie jak również w trakcie jego realizacji oraz przez okres 5 lat po jego zakończeniu nie zakłada wykonywania przez Politechnikę czynności opodatkowanych, związanych ze sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywała efektów projektu do innych celów opodatkowanych VAT.

12.

Wyniki prac badawczych będą zamieszczane, na stronie internetowej beneficjenta, do której dostęp będzie miał każdy zainteresowany nieodpłatnie. Możliwe jest również zamieszczanie wyników prac badawczych w czasopismach naukowych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zamierza w okresie 2012-2013 zrealizować projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 pn. "...". W ramach projektu zostanie doposażone laboratorium obróbki skrawaniem materiałów trudnoobrabialnych z uwzględnieniem kryterium jakości technologicznej warstwy wierzchniej. Projekt nie będzie generował przychodu. Przedmiotowe przedsięwzięcie na etapie składania wniosku o dofinansowanie jak również w trakcie jego realizacji oraz przez okres 5 lat po jego zakończeniu nie zakłada wykonywania przez Politechnikę czynności opodatkowanych, związanych ze sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywała efektów projektu do innych celów opodatkowanych VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl