IPTPP1/443-418/12-6/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-418/12-6/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Studium wykonalności i Dokumentacji projektowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa i terminu odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na zakup Studium wykonalności i Dokumentacji projektowej,

* opodatkowania sprzedaży ww. dokumentacji.

Wniosek uzupełniono w dniu 23 sierpnia 2012 r. w zakresie wskazania przedmiotu wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy (dalej: "Infrastruktura Wod-Kan"). W ramach realizacji przedmiotowych inwestycji Gmina występowała oraz występuje w charakterze inwestora. Przed rozpoczęciem budowy Infrastruktury Wod-Kan Gmina musi przeprowadzić odpowiednie prace projektowe, które konieczne są do realizacji danej inwestycji oraz pozwalają na ocenę, z jakimi kosztami Gmina powinna się liczyć podejmując się realizacji danego zadania. Powyższe wyniki nie tylko z ostrożności inwestorskiej, lecz także z wymogów budżetowych i prawnych, które nałożone są na jednostki samorządu terytorialnego.

W szczególności Gmina planowała realizację znaczącej inwestycji polegającej na wybudowaniu sieci wodociągowych oraz infrastruktury kanalizacyjnej na obszarze Gminy. Celem inwestycji miało być podłączenie do sieci znacznego terenu Gminy. W związku z bardzo szerokim zakresem przedmiotowej inwestycji konieczne było w pierwszej kolejności precyzyjne określenie realnych potrzeb, kluczowych elementów, wymogów i możliwości technicznych, oczekiwanych kosztów, możliwości finansowania, w tym dofinansowania ze środków unijnych itp. W konsekwencji przed przystąpieniem do prac związanych z realizacją inwestycji Gmina zleciła w 2007 r.: "Opracowanie dokumentacji do wniosku do Funduszu Spójności dla przedsięwzięcia >> Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy<<" (dalej: "Studium wykonalności").

W ramach realizacji tego przedsięwzięcia doszło do przygotowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku wymaganego przy ubieganiu się o wsparcie z Funduszu Spójności. Dokumentacja ta jednocześnie stanowiła podsumowanie wyników analizy wykonalności inwestycji, obejmujących m.in. wstępną dokumentację projektową poszczególnych fragmentów sieci wodno-kanalizacyjnej.

W skład Studium wykonalności wchodziło przygotowanie:

* Studium obejmującego ocenę pierwotnej sytuacji Gminy w zakresie Infrastruktury Wod-Kan, analizę potrzeb Gminy, analizę opcji inwestycyjnych;

* mapy aglomeracji oraz planów inwestycyjnych budowy Infrastruktury Wod-Kan;

* Wniosków o wydanie decyzji środowiskowych w zakresie poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod-Kan;

* Raportu o oddziaływaniu na środowisko poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod-Kan

* dokumentacji przetargowej (specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz ogłoszeń o zamówieniu) poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod Kan;

* dokumentacji dotyczącej oddziaływania na środowisko oczyszczalni ścieków.

Bezpośrednio po wykonaniu Studium wykonalności Gmina nie przystąpiła do realizacji planowanej inwestycji z przyczyn od Gminy niezależnych (m.in. brak wystarczających funduszy na rozpoczęcie budowy). Niemniej jednak opracowanie to (Studium wykonalności) wciąż stanowi podstawę decyzji inwestycyjnych Gminy na terenach objętych jego zakresem. W szczególności część materiałów zawartych w Studium wykonalności Gmina wykorzystała do budowy fragmentów Infrastruktury Wod-Kan na tych terenach w następnych latach, gdy poprawiła się sytuacja budżetowa Gminy. Realizacja pozostałej części Infrastruktury Wod-Kan objętej Studium wykonalności - zgodnie z obecnymi planami Gminy - powinna być realizowana w przyszłości. Termin realizacji nie jest jednak określony i nie można wykluczyć, że ostatecznie realizacja nie zostanie przeprowadzona w pierwotnie planowanej formie.

W związku z realizowanymi inwestycjami - zarówno tymi objętymi Studium wykonalności, jak i innymi - Gmina wydatkuje środki także na opracowanie już konkretnej dokumentacji projektowej dla poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod-Kan, a także na jej aktualizację, jeśli po przygotowaniu pierwotnej dokumentacji projektowej zachodzą zmiany, które należy ująć w projekcie (dalej jako: "Dokumentacja projektowa"). Konieczność przygotowania Dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem inwestycji wynika z przepisów prawa budowlanego i jest ona nabywana w celu wykorzystania podczas ściśle określonych prac budowlanych. Niemniej jednak w momencie nabywania Dokumentacji projektowej Gmina nie zawsze jest w stanie przewidzieć, kiedy zostanie rozpoczęta budowa poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod-Kan objętych daną Dokumentacją projektową. Wpływ na to ma wiele czynników, m.in. ograniczenia budżetowe oraz zmieniające się możliwości finansowania zewnętrznego. W praktyce realizacja danego fragmentu Infrastruktury Wod-Kan może rozpocząć się bezpośrednio po nabyciu i wykonaniu Dokumentacji projektowej przez usługodawcę, ale może też zostać wstrzymana na bliżej nieokreślony okres (nawet kilka lat i dłużej). Niemniej, długookresowym celem (zamiarem) Gminy jest realizacja inwestycji objętych Dokumentacją projektową - taki jest powód jej nabycia.

Zgodnie z przyjętym przez Gminę podejściem wybudowana Infrastruktura Wod-Kan jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Po wybudowaniu Infrastruktury Wod-Kan jest ona udostępniana Zakładowi Usług Komunalnych Sp. z o.o. (dalej również jako "Spółka") na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Obie te czynności Gmina traktuje i rozlicza dla celów VAT jako czynności opodatkowane. Jednocześnie Gmina rozważa odsprzedanie Spółce za wynagrodzeniem Studium wykonalności oraz części lub całości Dokumentacji projektowej.

Gmina dotychczas nie odliczała podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków na Studium wykonalności, ani na Dokumentację projektową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

(We wniosku pytanie nr 3) Czy na gruncie Ustawy o VAT sprzedaż Studium wykonalności oraz Dokumentacji projektowej stanowi czynność opodatkowaną VAT według stawki podstawowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Studium wykonalności oraz Dokumentacji projektowej stanowi czynność opodatkowaną VAT według stawki podstawowej.

Gmina rozważa sprzedaż za wynagrodzeniem Dokumentacji projektowej oraz/lub Studium wykonalności Spółce. W przypadku przeprowadzenia takiej transakcji niewątpliwie Gmina będzie występować w charakterze podatnika VAT, co wynika z przedstawionej w art. 15 ustawy o VAT definicji podatnika. Mianowicie, zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższej regulacji zasadniczo Gmina nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o VAT, niemniej jednak w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej działa ona w charakterze podatnika VAT. Tym samym w przypadku zawarcia ze Spółką umowy sprzedaży Dokumentacji projektowej lub Studium wykonalności, która to sprzedaż jest umową cywilnoprawną uregulowaną w Kodeksie Cywilnym, Gmina działa jak przedsiębiorca i w konsekwencji występuje w charakterze podatnika VAT.

Z kolei biorąc pod uwagę fakt, iż sprzedaż Dokumentacji projektowej lub Studium wykonalności należałoby zakwalifikować zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług, a zgodnie z planami Gminy przedmiotowa transakcja miałaby charakter odpłatny - należy uznać w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, że transakcja taka podlegałaby opodatkowaniu VAT. Jednocześnie w braku przepisów pozwalających na zastosowania w tym zakresie stawki preferencyjnej czy zwolnienia z VAT, zastosowanie znalazłaby w oparciu o art. 41 ustawy o VAT - stawka podstawowa (obecnie 23%).

Stanowisko Gminy znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2009 r. o sygn. IBPP1/443-854/09/MS rozpatrując zagadnienie sprzedaży dokumentacji technicznej przez Gminę na rzecz jej spółki stwierdził, iż: " Wnioskodawca zakupił usługi (dokumentacji technicznej sieci kanalizacyjnej) we własnym imieniu a następnie ma zamiar dokonać ich odsprzedaży innemu podmiotowi (Spółce z o.o. PWiK w M.). Należy zatem uznać, iż świadczy tym samym usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta, odsprzedaż usług, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Jak wskazuje na to przytoczona interpretacja ilustrująca obecną praktykę organów podatkowych, w przypadku podjęcia decyzji o sprzedaży Dokumentacji projektowej bądź też Studium wykonalności transakcja ta będzie stanowiła dla Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (obecnie 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo - przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przed rozpoczęciem budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nabyła Studium wykonalności, w skład którego wchodziły:

* studium obejmujące ocenę pierwotnej sytuacji Gminy w zakresie Infrastruktury Wod-Kan, analiza potrzeb Gminy, analiza opcji inwestycyjnych;

* mapa aglomeracji oraz planów inwestycyjnych budowy Infrastruktury Wod-Kan;

* Wniosków o wydanie decyzji środowiskowych w zakresie poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod-Kan;

* raportu o oddziaływaniu na środowisko poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod-Kan

* dokumentacji przetargowej (specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz ogłoszeń o zamówieniu) poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod Kan;

* dokumentacji dotyczącej oddziaływania na środowisko oczyszczalni ścieków.

W związku z realizowanymi inwestycjami - zarówno tymi objętymi Studium wykonalności, jak i innymi - Gmina wydatkuje środki także na opracowanie już konkretnej dokumentacji projektowej dla poszczególnych fragmentów Infrastruktury Wod-Kan, a także na jej aktualizację, jeśli po przygotowaniu pierwotnej dokumentacji projektowej zachodzą zmiany, które należy ująć w projekcie (dalej jako: "Dokumentacja projektowa"). Konieczność przygotowania Dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem inwestycji wynika z przepisów prawa budowlanego i jest ona nabywana w celu wykorzystania podczas ściśle określonych prac budowlanych.

Zgodnie z przyjętym przez Gminę podejściem wybudowana Infrastruktura Wod-Kan jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Po wybudowaniu Infrastruktury Wod-Kan jest ona udostępniana Zakładowi Usług Komunalnych Sp. z o.o. (dalej również jako "Spółka") na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Obie te czynności Gmina traktuje i rozlicza dla celów VAT jako czynności opodatkowane. Jednocześnie Gmina rozważa odsprzedanie Spółce za wynagrodzeniem Studium wykonalności oraz części lub całości Dokumentacji projektowej.

W niniejszej sprawie Gmina zakupiła na własne potrzeby Studium wykonalności i Dokumentację projektową niezbędną do realizacji inwestycji wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy. Sprzedaż ww. dokumentacji będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie więc występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa sprzedaż zakupionej przez Gminę dokumentacji wypełnia definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Stosownie do art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Należy wskazać, że ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki podatku VAT dla świadczenia usług polegających na odsprzedaży dokumentacji. Tym samym sprzedaż przedmiotowej dokumentacji przez Gminę będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową VAT, tj. 23%.

Reasumując, sprzedaż Studium wykonalności i Dokumentacji projektowej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Sprzedaż tę należy opodatkować stawką podstawową, tj. stawką 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Przy czym należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w związku z tym, iż na etapie uzupełnienia wniosku Wnioskodawca nie przedstawił okoliczności stanu faktycznego w zakresie zadanego pytania dotyczącego opodatkowania sprzedaży Studium wykonalności i Dokumentacji projektowej, a z opisu sprawy podanym we wniosku wynika, że kwestia ta dotyczy zdarzenia przyszłego, tut. Organ nie ma możliwości wydania interpretacji w zakresie ww. zadanego pytania w zaistniałym stanie faktycznym. Jeśli Wnioskodawca oczekuje również interpretacji indywidualnej w przedmiocie opodatkowania ww. sprzedaży w zaistniałym stanie faktycznym, to należy złożyć wniosek ORD-IN i przedstawić w nim okoliczności zaistniałego stanu faktycznego, pytanie odnoszące się do tego stanu faktycznego oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania sprzedaży ww. dokumentacji.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa i sposobu odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na zakup Studium wykonalności i Dokumentacji projektowej został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-418/12-4/MW.

* zdarzenia przyszłego w zakresie prawa i sposobu odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na zakup Studium wykonalności i Dokumentacji projektowej został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-418/12-5/MW.

Końcowo nadmienia się, iż w związku z okolicznością, że Wnioskodawca uiścił kwotę 160 zł, odpowiadającą dwóm stanom faktycznym i dwóm zdarzeniom przyszłym, a tut. Organ wyda 1 interpretację w zakresie zaistniałego stanu faktycznego i 2 interpretacje w zakresie zdarzenia przyszłego, kwota 40 zł, wniesiona na podstawie art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przez Wnioskodawcę w dniu 20 sierpnia 2012 r., będzie zwrócona na rachunek bankowy wskazany w części F. poz. 67 wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl