IPTPP1/443-413/12-2/AK - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem remontu i zabezpieczenia użytkowanych budynków szkolnych przed degradacją, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-413/12-2/AK Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem remontu i zabezpieczenia użytkowanych budynków szkolnych przed degradacją, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 794) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Powiat planuje wystąpić do Zarządu z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. "..." ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (działanie 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych, nabór II).

Powiat, starając się o środki z Urzędu Marszałkowskiego na ww. projekt, występuje w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie - beneficjenta projektu. Uzyskane w ten sposób środki zostaną przekazane do Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego, który występuje w roli partnera projektu i jest jednocześnie realizatorem wspomnianej inwestycji.

Nabywcą i odbiorcą towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją będzie również Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy. Realizacja projektu odbywa się na obiekcie Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego. Powyższy projekt zakłada w szczególności adaptacje III piętra przejętego obiektu koszarowego i części placu apelowego na działalność Ośrodka, przeprowadzenie remontu i zabezpieczenie już użytkowanych budynków szkolnych przed dalszą degradacją.

Przedmiotowy zakres projektu dotyczy m.in.:

1.

Adaptacji budynku głównego, a w tym wymiana i ocieplenie pokrycia dachu, adaptacja III piętra na pracownie tematyczne z zakresu plastyki, techniki, muzyki, informatyki. jak również utworzenie biblioteki szkolnej, harcówki wraz z zapleczem sanitarnym.Powyżej wymieniony zakres prac został już zrealizowany.

2.

Przebudowy części placu apelowego na plac zabaw, ogród szkolny, teren rekreacyjny, drogę przeciwpożarową, parking oraz budowę dwóch murów oporowych.

Inwestycja jest wykonywana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Po zakończeniu kolejnych etapów inwestycji nakłady są przekazywane przez Powiat do Ośrodka, w którym znajduje się ewidencja poszczególnych budynków dotyczących inwestycji.

Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy jest jednostką organizacyjną Powiatu, realizującą zadania statutowe wynikające z ustawy o systemie oświaty. Obiekty szkolne zajmowane przez SOSW są własnością Powiatu, które zostały przekazane Ośrodkowi nieodpłatnie na podstawie decyzji administracyjnej w trwały zarząd. Ośrodek jest zwolniony z opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu.

W związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki nie będą generować dla Powiatu obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT - towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat, ponieważ dokumenty potwierdzające nabycie towarów i usług dokonywane w ramach projektu są wystawiane na SOSW.

Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznawany za koszt kwalifikowalny. Mając na uwadze powyższe Powiat stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać przez Powiat odliczony i będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji.

Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat jako podatnik VAT ma możliwość odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług dokonywanych na potrzeby projektu pn. "...." w części już zrealizowanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w cenie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji powyższego projektu zarówno w części już zrealizowanej inwestycji, jak i planowanej, ponieważ to nie Powiat będzie nabywcą towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu są wystawiane na Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy, który jest jednocześnie odbiorcą i płatnikiem faktur i rachunków związanych z inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat planuje wystąpić do Zarządu Województwa z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. "..." ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Powiat występuje w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie - beneficjenta projektu. Uzyskane w ten sposób środki zostaną przekazane do Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego, który występuje w roli partnera projektu i jest jednocześnie realizatorem wspomnianej inwestycji. Nabywcą i odbiorcą towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją będzie również Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy. Realizacja projektu odbywa się na obiekcie Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego. Inwestycja ta wykonywana jest w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Powyższy projekt zakłada w szczególności adaptacje III piętra przejętego obiektu koszarowego i części placu apelowego na działalność Ośrodka, przeprowadzenie remontu i zabezpieczenie już użytkowanych budynków szkolnych przed dalszą degradacją. Przedmiotowy zakres projektu dotyczy m.in. adaptacji budynku głównego, a w tym wymiana i ocieplenie pokrycia dachu, adaptacja III piętra na pracownie tematyczne z zakresu plastyki, techniki, muzyki, informatyki, jak również utworzenie biblioteki szkolnej, harcówki wraz z zapleczem sanitarnym (powyżej wymieniony zakres prac został już zrealizowany), przebudowy części placu apelowego na plac zabaw, ogród szkolny, teren rekreacyjny, drogę przeciwpożarową, parking oraz budowę dwóch murów oporowych. Po zakończeniu kolejnych etapów inwestycji nakłady są przekazywane przez Powiat do Ośrodka. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy jest jednostką organizacyjną Powiatu, realizującą zadania statutowe wynikające z ustawy o systemie oświaty. Obiekty szkolne zajmowane przez SOSW są własnością Powiatu, które zostały przekazane Ośrodkowi nieodpłatnie na podstawie decyzji administracyjnej w trwały zarząd. Ośrodek jest zwolniony z opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu. W związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Efekty projektu, tj. zmodernizowane budynki nie będą generować dla Powiatu obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT - towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu są wystawiane na Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy, który jest jednocześnie odbiorcą i płatnikiem faktur i rachunków związanych z inwestycją.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu są wystawiane na inny podmiot, tj. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy.

Reasumując, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "....", ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie dysponuje fakturami zakupu wystawionymi na Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż efekty realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Przedmiotowa interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnera realizowanego projektu, tj. Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki prawopodatkowe należy rozstrzygać indywidualnie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....". Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w ww. zakresie został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-413/12-3/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl