IPTPP1/443-409/12-4/MH - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z rozbudową sieci wodociągowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-409/12-4/MH Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z rozbudową sieci wodociągowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - j est prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 26 lipca 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W lata 2012-2013 Gmina będzie realizować inwestycję pn. "..." z udziałem środków unijnych.

W ramach tej inwestycji realizowane będą etapy:

1.

"...".

2.

"...". W ramach powyższych etapów nastąpi budowa nowych nitek sieci wodociągowej. Koszty tych zadań obejmują roboty ziemne oraz nadzoru inwestorskiego. Głównym ich celem jest zapewnienie mieszkańcom wsi wody dobrej jakości, spełniającej normy spożycia oraz przyczynienie się do poprawy standardów życia mieszkańców, m.in. poprzez możliwość zainstalowania w domach urządzeń sanitarnych zasilanych wysokiej jakości bieżącą wodą. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia Gmina będzie ponosiła koszty utrzymania sieci i będzie równocześnie pobierała opłaty od użytkowników indywidualnych na podstawie wystawionych faktur VAT, uwzględniających koszty eksploatacji oraz wspomniane utrzymanie sieci.

3.

Etap trzeci inwestycji to rozbudowa istniejącej sieci wodociągowej, poprzez wymianę części istniejącej sieci żeliwnej.

4.

Kolejny etap inwestycji, to wykonanie studni awaryjnej, ujmującej wodę podziemną dla potrzeb wodociągu gminnego. W ramach tego etapu zostanie wykonana studnia o głębokości 120 m. Wykonanie tego etapu inwestycji jest konieczne ze względu na fakt, że w obecnych studniach głębinowych spada bieżąca przepustowość i wydajność poboru, a wykonana studnia ma zapewnić, zwłaszcza w sezonie letnim, niezmienne ciśnienie wody, gdyż będzie ona podłączona do istniejącego już wodociągu, zaopatrującego mieszkańców całej gminy. Ww. etapy inwestycji należą do zadań własnych Gminy, obejmujących sprawy "wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz" - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 19990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

5.

Następnym etapem inwestycji jest budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, tzw. osadników gnilnych oraz biologicznych oczyszczalni ścieków. Gmina realizując zadanie własne na terenach o rozproszonej zabudowie buduje przydomowe oczyszczalnie ścieków. W ramach tego zadania budowana będzie sieć kanalizacyjna, montaż osadników gnilnych, montaż przepompowni ścieków, drenaże rozsączające w gruncie. Z mieszkańcami Gminy (użytkownikami) zostały podpisane umowy cywilnoprawne. W umowach tych określono zasady finansowania zadania oraz sposób eksploatacji wybudowanych urządzeń. Podpisanie takich umów przez użytkowników zobowiązuje do zakupu wybudowanych urządzeń po upływie związania Gminy zapisami umowy o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej (co najmniej po 5 latach), za kwotę stanowiącą 20% wartości netto wybudowanej oczyszczalni plus podatek VAT. Po zakończeniu okresu o dofinansowanie, zgodnie z zawartymi umowami, przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną odsprzedane użytkownikom (mieszkańcom Gminy) na podstawie wystawionych przez Gminę faktur VAT. Użytkownicy przydomowych oczyszczalni ścieków będą ponosili koszty w związku z bieżącym użytkowaniem, tj. za wywóz nieczystości (osadów), za które Gmina będzie również obciążała ich fakturami VAT.

6.

Ostatnim etapem inwestycji jest zakup ciągnika i wozu asenizacyjnego. Zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), zadaniem własnym gminy jest zbiorowe odprowadzanie ścieków. W ramach przedmiotowej inwestycji zostanie zakupiony ciągnik wraz z wozem asenizacyjnym, który wykorzystywany będzie do utrzymywania prawidłowego działania instalacji oczyszczalni. W związku z tym Gmina świadczyć będzie usługi konserwacji i odbioru nadmiaru osadu czynnego z przydomowych oczyszczalni ścieków. Kosztami konserwacji oraz odbioru, obciążony będzie użytkownik oczyszczalni, który będzie uiszczał stosowane opłaty na rzecz Gminy, na podstawie wystawionych przez Gminę faktur VAT.

Wszystkie faktury dotyczące etapów realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę.

Gmina w latach 2012-2013 będzie realizować inwestycję "..." z udziałem środków unijnych w ramach Działania 321 "..." objętego PROW na lata 2007-2013.

Etap I "...". Poniesione wydatki w związku z realizacją tego etapu inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Etap II to "...". Poniesione wydatki w związku z realizacją tego etapu inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, na podstawie wystawianych przez Gminę faktur VAT.

Etap III to rozbudowa istniejącej już sieci wodociągowej. Poniesione wydatki w związku z realizacją tego etapu inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, na podstawie wystawianych przez Gminę faktur VAT.

Etap IV to wykonanie studni awaryjnej ujmującej wodę podziemną dla potrzeb wodociągu gminnego. Poniesione wydatki w związku z realizacją tego etapu inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, na podstawie wystawianych przez Gminę faktur.

Etap V to budowa przydomowych oczyszczalni ścieków tzw. osadników gnilnych. Poniesione wydatki w związku z realizacją tego etapu inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, na podstawie wystawianych przez Gminę faktur VAT, gdyż wszystkie koszty eksploatacji będą obciążały użytkowników wodociągu.

Etap VI zakup ciągnika i wozu asenizacyjnego. Poniesione wydatki w związku z realizacją tego etapu inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Za świadczone usługi na rzecz użytkowników będą wystawiane przez Gminę faktury VAT.

Poniesione wydatki związane z realizacją całego projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nabywane usługi na realizację projektu są i będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

Gmina chce dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z tą inwestycją, ponieważ VAT jest wydatkiem niekwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionej etapów inwestycji pn. "..." od podatku należnego lub ubiegać się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina może odliczyć od podatku należnego podatek naliczony od towarów i usług, związany z planowanym przedsięwzięciem, ze względu na fakt bezpośredniego związku pomiędzy planowanymi zakupami dotyczącymi zadania, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiony w punkcie G stan przyszły (dot. punktów 1-4) dotyczy realizacji inwestycji należącej do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a kosztami eksploatacji będą obciążeni użytkownicy na podstawie faktur VAT, wystawionych przez Gminę.

Koszty eksploatacji biologicznych oczyszczalni ścieków (wywóz osadu zakupionym ciągnikiem z wozem asenizacyjnym) będą obciążały użytkowników, którzy będą dokonywali opłat na podstawie faktur VAT, wystawionych również przez Gminę.

W takiej sytuacji VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących inwestycji będzie w całości kosztem kwalifikowanym do dokonania odliczeń z podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13. obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Będzie realizować inwestycję pn. "...", w ramach Działania 321 "..." objętego PROW na lata 2007-2013.

W ramach tej inwestycji realizowane będą etapy:

1.

"...".

2.

"....".Koszty tych zadań obejmują roboty ziemne oraz nadzoru inwestorskiego. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia Gmina będzie ponosiła koszty utrzymania sieci i będzie równocześnie pobierała opłaty od użytkowników indywidualnych.

3.

Rozbudowa istniejącej sieci wodociągowej, poprzez wymianę części istniejącej sieci żeliwnej.

4.

Wykonanie studni awaryjnej, ujmującej wodę podziemną dla potrzeb wodociągu gminnego.

5.

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków tzw. osadników gnilnych oraz biologicznych oczyszczalni ścieków - w ramach tego zadania budowana będzie sieć kanalizacyjna, montaż osadników gnilnych, montaż przepompowni ścieków, drenaże rozsączające w gruncie. Z mieszkańcami Gminy (użytkownikami) zostały podpisane umowy cywilnoprawne. Podpisanie takich umów przez użytkowników zobowiązuje do zakupu wybudowanych urządzeń po upływie związania Gminy zapisami umowy o dofinansowanie projektu. Po zakończeniu okresu o dofinansowanie, zgodnie z zawartymi umowami, przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną odsprzedane użytkownikom (mieszkańcom gminy) na podstawie wystawionych przez Gminę faktur VAT. Użytkownicy przydomowych oczyszczalni ścieków będą ponosili koszty w związku z bieżącym użytkowaniem tj. za wywóz nieczystości (osadów), za które Gmina będzie również obciążała ich fakturami VAT.

6.

Zakup ciągnika i wozu asenizacyjnego - w ramach przedmiotowej inwestycji zostanie zakupiony ciągnik wraz z wozem asenizacyjnym, który wykorzystywany będzie do utrzymywania prawidłowego działania instalacji oczyszczalni. W związku z tym Gmina świadczyć będzie usługi konserwacji i odbioru nadmiaru osadu czynnego z przydomowych oczyszczalni ścieków. Kosztami konserwacji oraz odbioru, obciążony będzie użytkownik oczyszczalni, który będzie uiszczał stosowane opłaty na rzecz Gminy, na podstawie wystawionych przez Gminę faktur VAT.

Wszystkie faktury dotyczące etapów realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę. Poniesione wydatki związane z realizacją całego projektu - wszystkich jego etapów - będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Analizując okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten będzie spełniony. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu, bowiem będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ efekty inwestycji będą służyły Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, z którego wprost wynika, że efekty inwestycji będą służyły czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania bądź niezaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...". Natomiast, tut. Organ nie mógł dokonać rozstrzygnięcia wniosku w części dotyczącej prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, gdyż Zainteresowany nie wypełnił wszystkich wymogów zawartych w wezwaniu z dnia 17 lipca 2012 r. Nr IPTPP1/443-409/12-2/MH, tj. nie przedstawił własnego stanowiska w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl