IPTPP1/443-408/12-4/MG - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-408/12-4/MG Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Pismem z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina w partnerstwie z 5 innymi Gminami: Gminą O., Gminą W., Gminą S., Gminą K. oraz Gminą S., realizuje projekt pn. "...". Głównym celem projektu jest poprawa stanu istniejącej infrastruktury teleinformatycznej na obszarze 6 gmin województwa. Ww. gminy, zwane Partnerami, podpisały umowę partnerską określającą zasady współdziałania oraz zasady i warunki realizacji i rozliczania projektu. Jednocześnie na Lidera partnerstwa wyznaczono Gminę S.

Realizacja projektu będzie współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, Działania 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.

Każda z gmin - Partnerów projektu - odpowiada za realizację swojej części projektu (odpowiednio do miejsca lokalizacji). Podstawą regulowania należności są faktury VAT wystawione odrębnie dla każdej z sześciu Gmin. Każda z Gmin będzie realizowała płatność z własnego budżetu.

Projekt będzie przeznaczony na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy oraz dla zapewnienia nieodpłatnego dostępu do Intrnetu poprzez budowę hot-spotów, wpływających pozytywnie na ograniczenie zjawiska wykluczenia cyfrowego.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia siecią światłowodową zostaną objęte obiekty jednostek organizacyjnych Gminy oraz spółki realizującej zadania m.in. z zakresu zadań własnych Gminy dotyczących wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W części dotyczącej Gminy realizacja projektu odbywa się w oparciu o formułę "zaprojektuj i wybuduj" i obejmuje: zaprojektowanie i wybudowanie rurociągu kablowego z rur prefabrykowanych wypełnionych mikrorurkami bezpośrednio połączonego z wyznaczonymi obiektami, zaciągnięcie do wybudowanych rurociągów oraz istniejącej kanalizacji kablowej kabli światłowodowych, zaprojektowanie i wykonanie prac adaptacyjno - budowlanych przewidzianych do wykonania w pomieszczeniach, w których będą zamontowane szafy dystrybucyjne, dostawa, montaż i uruchomienie urządzeń aktywnych dla węzła głównego oraz węzłów końcowych, instalację punktów hot-spot, dostawę, montaż i uruchomienie urządzeń aktywnych dla instalacji hot-spot, przebudowę istniejących kabli światłowodowych, doprowadzonych do serwerowni Urzędu Miasta, wybudowanych w ramach "..." wraz z przeniesieniem urządzeń aktywnych. Ponadto realizacja projektu obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej (tj. studium wykonalności wraz z jego aktualizacją, koncepcja programowo - przestrzenna, program funkcjonalno - użytkowy), nadzór Inżyniera Kontraktu oraz promocję projektu.

Gmina samodzielnie dokonała wyboru Wykonawcy na opracowanie aktualizacji studium wykonalności, opracowanie programu funkcjonalno - użytkowego oraz na zaprojektowanie i rozbudowę sieci światłowodowej (w tym promocję projektu). Wobec powyższego, faktury są również wystawione na Gminę. Odmiennie dokonano wyboru Wykonawcy na wykonanie studium wykonalności projektu oraz pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu.

Na mocy porozumienia o współpracy w sprawie przygotowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku aplikacyjnego projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, do przygotowania i przeprowadzenia procedury związanej z wyłonieniem wykonawcy studium wykonalności zobowiązany został Lider partnerstwa. Tym samym w ramach jednej umowy Gminy zleciły wykonanie dokumentu, zaś podstawą regulowania należności były faktury VAT wystawione przez Wykonawcę odrębnie dla każdego z Partnerów.

W przypadku usługi nadzoru Inżyniera Kontraktu, Partnerzy projektu na podstawie porozumienia w sprawie współpracy mającej na celu przygotowanie, zlecenie, nadzór nad wykonaniem, odbiór oraz współfinansowanie zamówienia publicznego polegającego na pełnieniu funkcji Inżyniera Kontraktu dla projektu "..." przeprowadzili wspólne postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i udzielenie zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz wyznaczono i upoważniono Lidera partnerstwa tj. Gminę S. Niemniej jednak faktury VAT stanowiące wysokość wynagrodzenia Inżyniera Kontraktu wystawiane będą oddzielnie na każdą z Gmin.

Realizacja projektu (w przypadku Gminy) rozpoczęła się w 2009 r., a przewidywany termin zakończenia realizacji zadania przypada na IV kw. 2012 r.

Właścicielem wybudowanej infrastruktury będzie Gmina. Na zarządzanie wybudowaną infrastrukturą sieciową Gmina ogłosi przetarg. Zadaniem operatora telekomunikacyjnego, wyłonionego zgodnie z prawem zamówień publicznych, będzie utrzymanie sieci teleinformatycznej oraz bieżąca kontrola jej poprawnego działania. W oparciu o wybudowaną infrastrukturę Gmina nie będzie osiągała przychodów na żadnym etapie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu (infrastruktura, hot-spoty, wyposażenie, sprzęt aktywny, itp.) w okresie jego trwałości nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Realizacja przedmiotowego zadania wpisuje się w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym zadania własne gminy w szczególności obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji. Ponadto stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675 z późn. zm.) jednostka samorządu terytorialnego w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej może budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z zapisami umowy partnerskiej zawartej dnia 30 kwietnia 2010 r. w celu wspólnej realizacji w partnerstwie z 5 gminami imiennie wymienionymi w załączniku nr 1 do niniejszej umowy projektu pn.: "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału innowacyjnego regionu" Działania 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Lider partnerstwa zobowiązuje się do wykonywania obowiązków jako jeden z Partnerów (obowiązku wyszczególnione poniżej przy opisie obowiązków Partnera), a ponadto jako Lider Partnerstwa do koordynowania prac związanych z przygotowaniem i realizacją Projektu, a w szczególności do:

1.

złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu w ramach RPOW wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, przygotowanymi zgodnie z wymaganiami Instytucji Zarządzającej w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków dla Osi Priorytetowej 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, Działanie 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego RPOW na lata 2007-2013;

2.

zapewnienia, aby dokumentacja projektowa była zgodna z zakresem rzeczowym Projektu, określonym w zbiorczym Studium Wykonalności;

3.

udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Partnera w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach. Jednocześnie Lider Partnerstwa zobowiązany jest do przekazywania Partnerowi na każde jego uzasadnione wezwanie informacji i wyjaśnień na temat stanu prac nad przygotowaniem i realizacją Projektu, w tym także do przedkładania wymaganych dokumentów lub ich kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem;

4.

niezwłocznego informowania Partnera o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu, nieprawidłowościach w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z uwzględnieniem Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sprawozdawczości;

5.

udostępniania Partnerowi i Instytucji Zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania i realizacji Projektu

6.

prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych;

7.

aktualizacji harmonogramu płatności dla Projektu;

8.

sporządzania wniosków o płatność na podstawie cząstkowych wniosków o płatność otrzymywanych od Partnerów i przekazywania zbiorczych wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej;

9.

po uzyskaniu środków pochodzących z dotacji rozwojowej przekazanych przez Instytucję Zarządzającą RPOW, Lider Partnerstwa zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania kwoty dotacji Partnerowi Projektu do wysokości poniesionych przez nich wydatków - uznanych przez Instytucję Zarządzającą za kwalifikowalne. Przekazania dotacji dokonuje się na podstawie dyspozycji Lidera Partnerstwa dotyczącej przekazania środków;

10.

przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu 5 lat od daty zamknięcia RPOW, w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo oraz informowania Instytucji Zarządzającej o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizowanym Projektem;

11.

innych czynności wynikających z prawidłowej realizacji Projektu;

12.

w przypadku dokonania zamian w Projekcie Lider Partnerstwa zobowiązuje się do realizacji Projektu zgodnie ze zaktualizowaną dokumentacją projektową.

Zgodnie z zapisami umowy partnerskiej zawartej dnia 30 kwietnia 2010 r. w celu wspólnej realizacji w partnerstwie z 5 gminami imiennie wymienionymi w załączniku nr 1 do niniejszej umowy projektu pn.: "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału innowacyjnego regionu" Działania 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach prac związanych z realizacją Projektu Partner zobowiązuje się do:

1.

realizacji założeń Projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie realizacji Projektu oraz Harmonogramem realizacji Projektu, stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszej umowy oraz zgodnie z zasadami i wzorami dokumentów wydanymi przez Instytucję Zarządzającą i innymi wymogami dotyczącymi przygotowania i realizacji Projektu, które wynikają z RPOW;

2.

zapewnienia "trwałości Projektu" zgodnie z warunkami określonymi przez Instytucję Zarządzającą w Podręczniku kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w Krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013;

3.

zapewnienie należytego zarządzania środkami przeznaczonymi na realizację Projektu. W przypadku kwot nienależnie otrzymanych Partnerzy zobowiązują się do ich zwrotu Instytucji Zarządzającej RPOW - w przypadku kwot dotyczących zakresu realizowanego przez Partnera, zobowiązanym do zwrotu jest ten Partner, o ile konieczność zwrotu nie wynika z błędów Lidera lub pozostałych Partnerów Projektu;

4.

zapewnienia, iż przedstawione przez Partnera wydatki zostały poniesione na realizację Projektu oraz odpowiadają czynnościom uzgodnionym we wniosku o dofinansowanie oraz Studium Wykonalności dla Projektu;

5.

informowania Lidera Partnerstwa o wykrytych wydatkach niekwalifikowalnych.

Partner zobowiązuje się do przygotowania i realizacji Projektu w jego zakresie przedmiotowym, zgodnie z najwyższą możliwą starannością oraz obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności do:

1.

zapewnienia, aby zakres rzeczowy Projektu określony w zbiorczym Studium Wykonalności w zakresie dotyczącym danego Partnera był zgodny z dokumentacją projektową;

2.

udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Lidera Partnerstwa w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach. Jednocześnie Partner zobowiązany jest do przekazywania Liderowi Partnerstwa na każde jego wezwanie informacji i wyjaśnień na temat przygotowania i realizacji Projektu, w tym także do przedkładania wymaganych dokumentów lub ich kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem;

3.

dostarczania cyklicznej informacji kwartalnej o postępach w przygotowaniu i realizacji Projektu, w wersji papierowej i elektronicznej, w terminie 14 dni roboczych od zakończenia kwartału. Przez cykliczną informację kwartalną o postępach w przygotowaniu i realizacji Projektu należy rozumieć informację o postępach w przygotowaniu oraz realizacji Projektu w ramach RPOW przekazywaną co kwartał przez Partnera do Lidera Partnerstwa;

4.

niezwłocznego informowania Lidera Partnerstwa o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu, nieprawidłowościach w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006, z uwzględnieniem Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sprawozdawczości;

5.

udostępniania wszelkich informacji i dokumentów Liderowi Partnerstwa związanych ze stanem realizacji Projektu;

6.

przestrzegania zasad przyznawania pomocy publicznej przez Partnera w przypadku występowania pomocy publicznej;

7.

realizacji Projektu w zgodzie z politykami wspólnotowymi, tj.:

a.

polityką ochrony środowiska, co oznacza w szczególności realizację polityki zrównoważonego rozwoju środowiskowego, w tym zapewnienie zgodności z wymaganiami związanymi z oddziaływaniem Projektu na obszary Natura 2000;

b.

polityką społeczeństwa informacyjnego, co oznacza w szczególności politykę technologii informacji i komunikacji;

c.

polityką równości szans;

d.

polityką konkurencji;

8.

realizacji Projektu zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych;

9.

ujawniania wszelkich przychodów, które powstają w związku z realizacją Projektu;

10.

realizacji inwestycji;

11.

prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji swojej części Projektu, tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych;

12.

aktualizacji harmonogramu płatności dotyczącego części Projektu realizowanego przez Partnera;

13.

zapewnienia dostępności środków związanych z realizacją Projektu w budżecie Partnera proporcjonalnie do jego udziału w Projekcie;

14.

pokrywania ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowalnych w ramach części Projektu realizowanego przez Partnera;

15.

w celu zabezpieczenia zobowiązania finansowego Partnera związanego z realizacją Projektu, w którym zawiera się całkowity udział Partnera we współfinansowaniu przedsięwzięcia, Partner zobowiązuje się do podpisania weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową. Realizacja zabezpieczenia nastąpi z dochodów własnych Partnera;

16.

zarządzania częścią Projektu realizowaną przez Partnera;

17.

promocji części Projektu realizowanego przez Partnera;

18.

przekazywania Liderowi Partnerstwa częściowych wniosków o płatność do piątego dnia każdego miesiąca, w celu sporządzania przez niego zbiorczych wniosków o płatność;

19.

założenia wyodrębnionego rachunku bankowego i poinformowania o tym Lidera Partnerstwa w formie pisemnej na etapie realizacji Projektu;

20.

przechowywania dokumentacji związanej z przygotowaniem i realizacją Projektu, co najmniej przez 5 lat od daty zamknięcia RPOW, w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo oraz informowania Lidera Partnerstwa o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizowanym Projektem;

21.

Partner odpowiada wobec Lidera Partnerstwa za realizację swojej części projektu i za wypełnianie swoich obowiązków;

22.

jeśli Partner nie wywiąże się z wynikających z umowy o dofinansowanie i Umowy partnerskiej obowiązków, otrzyma od Lidera Partnerstwa pisemne upomnienie wzywające do wypełnienia tychże obowiązków w stosownym czasie;

23.

jeśli Partner po upływie wspomnianego wyżej terminu, nie wypełni swoich obowiązków, Lider Partnerstwa może po uzgodnieniu z pozostałymi Partnerami wykluczyć go z projektu. W przypadku strat finansowych, wynikających z niewypełnienia obowiązków wynikających z realizacji projektu, każdy z Partnerów odpowiada za spowodowane przez niego straty;

24.

Partner odpowiada za nieprawidłowości zgłoszonych przez nich wydatków;

25.

Partner odpowiada wobec Lidera Partnerstwa w przypadku zwrotu wypłaconych środków z UE. Udział w odpowiedzialności każdego z Partnerów zależy od jego udziału w Projekcie;

26.

jeśli Partner w ramach Projektu zleca wykonanie usług, odpowiada on za prawidłowe zlecanie wykonania usług przez osoby trzecie;

27.

jeżeli na podstawie raportów z postępu realizacji Projektu, czynności kontrolnych przeprowadzonych przez uprawnione organy lub na podstawie innych źródeł zostanie stwierdzone, że dany Partner wykorzystał całość lub część dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur lub wydał środki w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości, jest on zobowiązany do zwrotu tych środków finansowych, odpowiednio w całości lub części wraz z odsetkami, na zasadach, w terminie i na rachunek wskazany przez Lidera Partnerstwa;

28.

w przypadku, gdy Partner nie dokonał w wyznaczonym terminie zwrotu dofinansowania Lider Partnerstwa jest uprawniony do wykorzystania dostępnych środków prawnych w celu odzyskania dofinansowania. Wynikające z tego tytułu koszty ponosi dany Partner;

29.

ponadto Partner ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją swojej części Projektu (z zastrzeżeniem możliwości egzekwowania przez Lidera Partnerstwa praw od poszczególnych Partnerów uczestniczących w procesie realizacji) oraz zapewnia, że przedstawione przez nich wydatki zostały poniesione na realizację Projektu oraz odpowiadają czynnościom uzgodnionym między Liderem Partnerstwa a Partnerami;

30.

innych czynności wynikających z prawidłowej realizacji Projektu;

31.

w przypadku dokonania koniecznych zmian w Projekcie realizacji Projektu, zgodnie ze zaktualizowaną dokumentacją projektową.

Gmina nie przekazywała, nie przekazuje i nie będzie przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lidera Partnerstwa. Po uzyskaniu środków pochodzących z dotacji rozwojowej przekazanych przez Instytucję Zarządzającą RPOW, Lider Partnerstwa zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania kwoty dotacji Partnerowi Projektu do wysokości poniesionych przez nich wydatków - uznanych przez Instytucję Zarządzającą za kwalifikowalne. Przekazania dotacji dokonuje się na podstawie dyspozycji Lidera Partnerstwa dotyczącej przekazania środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3a i 14 cyt. ustawy, obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany w partnerstwie z 5 Gminami: Gminą O., Gminą W., Gminą S., Gminą K. oraz Gminą S., realizuje projekt pn. "...". Głównym celem projektu jest poprawa stanu istniejącej infrastruktury teleinformatycznej na obszarze 6 gmin województwa. Ww. gminy, zwane partnerami, podpisały umowę partnerską określającą zasady współdziałania oraz zasady i warunki realizacji i rozliczania projektu. Jednocześnie na Lidera partnerstwa wyznaczono Gminę S.

Realizacja projektu będzie współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, Działania 2.2 Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.

Każda z gmin - Partnerów projektu - odpowiada za realizację swojej części projektu (odpowiednio do miejsca lokalizacji). Podstawą regulowania należności są faktury VAT wystawione odrębnie dla każdej z sześciu Gmin. Każda z Gmin będzie realizowała płatność z własnego budżetu.

Projekt będzie przeznaczony na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy oraz dla zapewnienia nieodpłatnego dostępu do Intrnetu poprzez budowę hot-spotów, wpływających pozytywnie na ograniczenie zjawiska wykluczenia cyfrowego.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia siecią światłowodową zostaną objęte obiekty jednostek organizacyjnych Gminy oraz spółki realizującej zadania m.in. z zakresu zadań własnych Gminy dotyczących wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Gmina samodzielnie dokonała wyboru Wykonawcy na opracowanie aktualizacji studium wykonalności, opracowanie programu funkcjonalno - użytkowego oraz na zaprojektowanie i rozbudowę sieci światłowodowej (w tym promocję projektu). Wobec powyższego, faktury są również wystawione na Gminę. Odmiennie dokonano wyboru Wykonawcy na wykonanie studium wykonalności projektu oraz pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu.

Na mocy porozumienia o współpracy w sprawie przygotowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku aplikacyjnego projektu do przygotowania i przeprowadzenia procedury związanej z wyłonieniem wykonawcy studium wykonalności zobowiązany został Lider partnerstwa. Tym samym w ramach jednej umowy Gminy zleciły wykonanie dokumentu, zaś podstawą regulowania należności były faktury VAT wystawione przez Wykonawcę odrębnie dla każdego z Partnerów. W przypadku usługi nadzoru Inżyniera Kontraktu, Partnerzy projektu na podstawie porozumienia w sprawie współpracy mającej na celu przygotowanie, zlecenie, nadzór nad wykonaniem, odbiór oraz współfinansowanie zamówienia publicznego polegającego na pełnieniu funkcji Inżyniera Kontraktu dla projektu przeprowadzili wspólne postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i udzielenie zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz wyznaczono i upoważniono Lidera partnerstwa tj. Gminę S. Niemniej jednak faktury VAT stanowiące wysokość wynagrodzenia Inżyniera Kontraktu wystawiane będą oddzielnie na każdą z Gmin.

Realizacja projektu (w przypadku Gminy) rozpoczęła się w 2009 r., a przewidywany termin zakończenia realizacji zadania przypada na IV kw. 2012 r.

Właścicielem wybudowanej infrastruktury będzie Gmina. Na zarządzanie wybudowaną infrastrukturą sieciową Gmina ogłosi przetarg. W oparciu o wybudowaną infrastrukturę Gmina nie będzie osiągała przychodów na żadnym etapie realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu (infrastruktura, hot-spoty, wyposażenie, sprzęt aktywny, itp.) w okresie jego trwałości nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Realizacja przedmiotowego zadania wpisuje się w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym zadania własne gminy w szczególności obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji. Ponadto stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675 z późn. zm.) jednostka samorządu terytorialnego w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej może budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnej.

Gmina nie przekazywała, nie przekazuje i nie będzie przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Środki z ewentualnego dofinansowania unijnego wpłyną na konto Lidera Partnerstwa. Po uzyskaniu środków pochodzących z dotacji rozwojowej przekazanych przez Instytucję Zarządzającą RPOW, Lider Partnerstwa zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania kwoty dotacji Partnerowi Projektu do wysokości poniesionych przez nich wydatków - uznanych przez Instytucję Zarządzającą za kwalifikowalne. Przekazania dotacji dokonuje się na podstawie dyspozycji Lidera Partnerstwa dotyczącej przekazania środków.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl