IPTPP1/443-406/13-4/AK - Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-406/13-4/AK Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 30 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania otrzymanej dotacji,

* opodatkowania sprzedaży przedmiotów użytkowych wytwarzanych przez uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w piśmie z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 30 lipca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego posiadającą osobowość prawną wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT jednakże prowadzi uproszczoną ewidencję w celu kontroli przekroczenia zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie zgodnie ze statusem prowadzi wypoczynek dla dzieci i młodzieży w różnych formach np. obozy, kolonie. W ramach tej działalności Stowarzyszenie składa oferty realizacji zadań publicznych do instytucji publicznych na sfinansowanie w 100% wypoczynku dzieci i młodzieży.

W tym roku Stowarzyszenie złożyło ofertę do Kuratorium Oświaty na realizację zadania publicznego w formie wsparcia zadania. Skalkulowano koszty całego obozu na poziomie 47.875,52 zł z czego wpłaty uczestników 48.000,00 zł (83,55% całkowitego zadania) oraz dotacja w ramach zadania publicznego 7.875,52 zł (16,45% całkowitego zadania). Uczestnik obozu będzie uiszczał opłatę 800,00 zł za 14 dniowy obóz. Planowana ilość uczestników obozu 50 osób. Kwota dofinansowania ma pokryć koszty wyżywienia uczestników. Przy założeniu że nie ma dotacji uczestnik powinien wpłacić opłatę za obóz w wysokości 957,51 zł od osoby natomiast przy uzyskaniu dotacji wysokość wpłaty za osobę wynosi 800,00 zł W związku z czym dotacja ma bezpośredni wpływ na ostateczną cenę za obóz.

Otrzymana dotacja stanowi jedynie pokrycie kosztów jakie Stowarzyszenie ponosi w ramach realizacji zadania publicznego w związku z tym, nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi.

Stowarzyszenie zgodnie ze statusem prowadzi działalność na rzecz osób niepełnosprawnych w formie Warsztatów Terapii Zajęciowej.

WTZ jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią Stowarzyszenia stwarzającą, zgodnie z postanowieniami ustawy, osobom niezdolnym do podjęcia pracy, możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Jednym z elementów programu terapii zajęciowej jest wykonywanie przedmiotów. Część z tych przedmiotów ma charakter użytkowy i jest sprzedawana przez osoby niepełnosprawne na specjalnie zorganizowanych kiermaszach. Środki finansowe ze sprzedaży przedmiotów gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym i wydatkowane (p. 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2007 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej, Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2007 r.), na integrację społeczną osób niepełnosprawnych uczestników warsztatu.

Wartość materiałów zużytych do wytworzenia przedmiotów znacznie przewyższa wartość sprzedanych przedmiotów.

WTZ nie są odrębnym podatnikiem VAT od Stowarzyszenia, korzysta z tego samego numeru NIP.

Towary wytwarzane przez WTZ to: obrazki malowane różną techniką, kartki okolicznościowe, statuetki, szkatułki, stroiki świąteczne.

PKWiU towarów wytwarzanych w ramach WTZ:

* 58.19.11 - karty pocztowe, karty okolicznościowe, podobne wyroby drukowane,

* 25.99.24.0 - statuetki i pozostałe wyroby dekoracyjne oraz ramki do fotografii, obrazków lub podobne, ramki z lusterkami, z metali nieszlachetnych,

* 58.19.12.0 - obrazki, rysunki i fotografie drukowane,

* 16.29.13.0 - intarsje i mozaiki, kasety i szkatułki na biżuterię lub sztućce i podobne artykuły, statuetki oraz pozostałe ozdoby z drewna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(wskazane we wniosku jako nr 1) Czy otrzymana dotacja w ramach realizacji zadania publicznego w formie wspierania realizacji zadania publicznego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana z Kuratorium Oświaty w ramach publicznego zadania zleconego w formie wspierania zadania publicznego ma bezpośredni wpływ na ostateczną cenę za obóz. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrót stanowiący podstawę opodatkowania w podatku VAT zwiększany jest o otrzymane dotacje subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. W związku z powyższym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT. Stowarzyszenie zgodnie ze statusem prowadzi wypoczynek dla dzieci i młodzieży w różnych formach np. obozy, kolonie. W ramach tej działalności Stowarzyszenie składa oferty realizacji zadań publicznych do instytucji publicznych na sfinansowanie w 100% wypoczynku dzieci i młodzieży. W tym roku Stowarzyszenie złożyło ofertę do Kuratorium Oświaty na realizację zadania publicznego w formie wsparcia zadania. Skalkulowano koszty całego obozu na poziomie 47.875,52 zł z czego wpłaty uczestników 48.000,00 zł (83,55% całkowitego zadania) oraz dotacja w ramach zadania publicznego 7.875,52 zł (16,45% całkowitego zadania). Uczestnik obozu będzie uiszczał opłatę 800,00 zł za 14 dniowy obóz. Planowana ilość uczestników obozu 50 osób. Kwota dofinansowania ma pokryć koszty wyżywienia uczestników. Przy założeniu że nie ma dotacji uczestnik powinien wpłacić opłatę za obóz w wysokości 957,51 zł od osoby natomiast przy uzyskaniu dotacji wysokość wpłaty za osobę wynosi 800,00 zł W związku z czym dotacja ma bezpośredni wpływ na ostateczną cenę za obóz. Otrzymana dotacja stanowi jedynie pokrycie kosztów jakie Stowarzyszenie ponosi w ramach realizacji zadania publicznego w związku z tym, nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi.

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, wskazać należy, że dotacja otrzymana w wysokości 16,45% całkowitego zadania, pokrywa część wartości świadczonej usługi. Należy bowiem podkreślić, iż jak wskazał Zainteresowany, dotacja ma bezpośredni wpływ na ostateczną cenę za obóz. Wartość opłaty za obóz wynosi 957,51 zł od osoby, natomiast przy uzyskaniu dotacji wysokości wpłaty za osobę wynosi 800,00 zł. Powyższe zatem nie potwierdza stwierdzenia Wnioskodawcy, iż otrzymana dotacja stanowi jedynie pokrycie kosztów jakie Stowarzyszenie ponosi w ramach realizacji zadania publicznego. W konsekwencji stwierdzić należy, iż przedmiotowa dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonej usługi i zwiększa obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, będąca przedmiotem wniosku, zwiększa obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym będzie podlegać opodatkowaniu.

Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca obecnie jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to do czasu przekroczenia kwoty, o której mowa w art. 113 bądź do chwili rezygnacji ze zwolnienia, korzysta z podmiotowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl