IPTPP1/443-401/14-4/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-401/14-4/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.) w zakresie skorelowania danych Wnioskodawcy, doprecyzowania opisu stanu faktycznego, sformułowania pytania oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w kontekście zadanego w uzupełnieniu wniosku pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Województwo za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej RCN-T realizowało projekt w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 pn. "... ".

Celem projektu jest Utworzenie Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego w Województwie, który składa się z zespołu 4 laboratoriów: Biobanku, laboratorium genetyki medycznej, laboratorium biotechnologii i pracowni biomarkerów, prowadzących badania interdyscyplinarne nad stanem zdrowia mieszkańców regionu świętokrzyskiego.

Przedmiotem inwestycji jest przebudowa budynku szkoły ze zmianą sposobu użytkowania, wraz z przeznaczeniem na funkcję naukowo-badawczą. Planowany do remontu i adaptacji budynek po szkole rolniczej w P. koło Ch. ma powierzchnię 2.282 m2. Zakres przebudowy: remont elewacji, wymiana stolarki okiennej, podłóg, założenie klimatyzacji, wymiana instalacji elektrycznej, założenie instalacji gazowej, remont i adaptacja instalacji wod-kan, wykonanie konstrukcji ściany kurtynowej i szybów dźwigowych. Tworzone laboratoria to: Biobank, Laboratorium Genetyki Medycznej, Laboratorium Biotechnologii, Pracownia Biomarkerów, zakup i instalacja zakupionej aparatury naukowo-badawczej dla laboratoriów - 259 szt.) oraz uruchomienie laboratoriów (liczba utworzonych laboratoriów - 4 szt.).

Nowo powstałe laboratoria przyczynią się do wzrostu osiągnięcia celu szczegółowego z zakresu BRT. Bezpośrednimi odbiorcami projektu będą pracownicy naukowi prowadzący działalność badawczą i badawczo-rozwojową w dziedzinie chorób nowotworowych, kardiologicznych i cywilizacyjnych.

Efekty projektu, zmodernizowany budynek i wyposażone laboratoria oraz środki przeznaczone na zabezpieczenie bieżącego funkcjonowania i utrzymania w ramach trwałości projektu nie będą wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Efekty powstałe w ramach realizacji projektu są oddane przez Województwo... w trwały zarząd dla RCNT. Faktury dotyczące projektu jak i trwałości, wystawiane są na RCNT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (data rejestracji 23 lipca 2014 rok.)

Wnioskodawca wykorzystuje mienie powstałe w wyniku realizacji projektu do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Środki na realizacje projektu otrzymuje beneficjent, czyli Województwo i przekazuje do jednostki realizującej projekt - RCNT.

Na mocy uchwały Zarządu Województwa z dnia 31 sierpnia 2011 r. Województwo upoważniło jednostkę budżetową RCN-T do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu pn. "...". Faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane są na RCNT.

Właścicielem projektu jest Województwo. Mienie jest oddane w trwały zarząd dla RCN-T przez Urząd Marszałkowski Województwa (RCNT jest jednostką budżetową Urzędu Marszałkowskiego Województwa).

Efektami będzie zarządzało RCNT.

RCNT jest odrębnym od Województwa podatnikiem podatku VAT, pierwszą deklarację złoży do 25 października 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy RCNT, jako jednostka realizująca projekt, ma prawo do odliczenia VAT z faktur, jeżeli efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), RCN-T stoi na stanowisku, że nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzyWAstania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje projekt pn. "...", którego celem jest utworzenie RCNT. Projekt składa się z zespołu 4 laboratoriów: Biobanku, laboratorium genetyki medycznej, laboratorium biotechnologii i pracowni biomarkerów, prowadzących badania interdyscyplinarne nad stanem zdrowia mieszkańców regionu świętokrzyskiego. Przedmiotem inwestycji jest przebudowa budynku szkoły ze zmianą sposobu użytkowania, wraz z przeznaczeniem na funkcję naukowo-badawczą. Planowany do remontu i adaptacji budynek. Środki na realizacje projektu otrzymuje beneficjent czyli Województwo i przekazuje do jednostki realizującej projekt - RCNT. Efekty projektu, zmodernizowany budynek i wyposażone laboratoria oraz środki przeznaczone na zabezpieczenie bieżącego funkcjonowania i utrzymania w ramach trwałości projektu nie będą wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Efekty powstałe w ramach realizacji projektu są oddane przez Województwo w trwały zarząd dla RCNT. Faktury dotyczące projektu jak i trwałości wystawiane są na RCNT. Na mocy uchwały Zarządu Województwa z dnia 31 sierpnia 2011 r. Województwo upoważniło jednostkę budżetową RCNT do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych w ramach tego projektu. Faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane są na RCNT. Właścicielem projektu jest Województwo. Mienie jest oddane w trwały zarząd dla RCNT przez Urząd Marszałkowski Województwa (RCNT jest jednostką budżetową Urzędu Marszałkowskiego Województwa). Efektami będzie zarządzało RCN-T. Wnioskodawca wykorzystuje mienie powstałe w wyniku realizacji projektu do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi zakupione w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystuje do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl