IPTPP1/443-39/14-7/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-39/14-7/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.) i 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia i okresu odliczenia podatku VAT od nabytych w III kwartale 2013 r. materiałów i usług budowlanych - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku VAT od nabytych w II kwartale 2013 r. materiałów i usług budowlanych - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku VAT w 2014 r. od wydatków inwestycyjnych - jest prawidłowe,

* okresu, w którym Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT od nabytych w II kwartale 2013 r. materiałów i usług budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT od nabytych w II i III kwartale 2013 r. materiałów i usług budowlanych i okresu, w którym Wnioskodawca może dokonać odliczenia,

* prawa do odliczenia podatku VAT w 2014 r. od wydatków inwestycyjnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.) i 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług, sformułowanie pytań, przedstawienie własnego stanowiska oraz o dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego wraz z zabudowaniami od 1992 r. Od czerwca 2006 r. rozlicza się Urzędem Skarbowym (VAT w rolnictwie) a od czerwca 2010 r. na podstawie wpisu w CEDIG prowadzi działalność gospodarczą - Hurtowa sprzedaż warzyw i owoców i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób fizycznych na ogólnych zasadach. Do dnia dzisiejszego nie odliczał podatku VAT od wydatków inwestycyjnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W dniu 3 września 2011 r. otrzymał zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na budowie drogi ekspresowej na terenie gminy.... Równocześnie wyznaczone zostały działki przeznaczone do zajęcia pod ww. inwestycję. W dniu 2 maja 2012 r. Wojewoda wydał decyzję zezwalającą na realizację tej inwestycji. Po uprawomocnieniu się decyzji we wrześniu 2012 r. z mocy prawa działki zostały przejęte przez Skarb Państwa.

W dniu 6 marca 2013 r. dokonano wyceny i sporządzono operat szacunkowy zajętej nieruchomości. W dniu 16 maja 2013 r. wydana została decyzja Wojewody o ustaleniu odszkodowania za przejęcie z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. W skład wywłaszczonej nieruchomości weszły działki nr. 572 o powierzchni 0,14 ha, działki nr 662 o powierzchni 1,7004 ha i działki nr 574/3 o powierzchni 0,21 ha.

W operatach szacunkowych sporządzonych przez rzeczoznawcę majątkowego wartość przedmiotowych nieruchomości wyniosła ogółem - 1.060.464,00 zł (jeden milion sześćdziesiąt tysięcy czterysta sześćdziesiąt cztery złote). Odszkodowanie zostało wypłacone w 2013 r., które Wnioskodawca w całości przeznaczy na odbudowę gospodarstwa rolnego. W chwili obecnej prowadzi inwestycje budowlane (przechowalnia, budynki gospodarcze na sprzęt, silosy). Na wszystkie wydatki posiada faktury.

Wniosek dotyczy III i IV kwartału 2013 r. (Wnioskodawca posiada faktury VAT na materiały budowlane i usługi), które zostały nabyte do budowy budynków do prowadzenia gospodarstwa rolnego - VAT w rolnictwie. Posiadane faktury dotyczą inwestycji, które otrzymał w dniach: 8 lipca, 11 sierpnia, 4 września, 13 września, 25 września, 28 września, 31 października, 21 listopada, 25 listopada, 30 listopada 2013 r. i 23 stycznia 2014 r.

Składając deklaracje kwartalne VAT-7K za II i III kwartał 2013 r. Wnioskodawca nie odliczył podatku VAT od zakupów inwestycyjnych, ponieważ nie miał pewności czy wobec zaistniałego stanu faktycznego - likwidacja gospodarstwa w ramach wysiedlenia i otrzymanie odszkodowania może podatek VAT - wynikający z posiadanych faktur odliczyć i wykazać w deklaracjach.

Powstające obiekty budowlane służyć będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem. W ramach odbudowy gospodarstwa rolnego powstaną wyłącznie nieruchomości, które zostaną zaliczone do środków trwałych (budynki, budowle) niepodlegające odpisom amortyzacyjnym (VAT w rolnictwie). Do chwili obecnej żaden obiekt nie został oddany do użytku - wszystkie są w trakcie realizacji. W następnych latach zostanie odbudowana infrastruktura dotycząca działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEDIG - Hurtowa Sprzedaż Warzyw i Owoców - z własnej produkcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 marca 2014 r.).

1. Czy będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT od nabytych w II i III kwartale 2013 r. materiałów budowlanych i usług budowlanych, w ramach prowadzonych inwestycji w deklaracjach VAT-7K, składając korekty tych deklaracji za II i III kwartał 2013 r., wykazując kwoty z faktur w poz. 39 i 40 deklaracji.

2. Czy Wnioskodawca będzie mógł odliczać podatek VAT w ramach prowadzonych inwestycji w 2014 r. i w latach następnych zakładając, że nie zmieni się status prawny podatnika a dostawa towarów będzie w całości opodatkowana podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 11 i ust. 13 Wnioskodawca ma prawo złożyć korekty deklaracji VAT 7-K za II i III kwartał 2013 r. - ust. 13 brzmi - jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a. W przypadku Wnioskodawcy za II kwartał 2013 r. złoży korektę deklaracji VAT-7K, a za III kwartał 2013 r. nieodliczony podatek VAT z faktur dotyczący inwestycji może rozliczyć w składanej deklaracji za I kwartał 2014 r.

Ad. 2

Odtwarzając inwestycje w zakresie budowy budynków i budowli przeznaczonych do prowadzenia działalności rolniczej (przechowalnia, budynki gospodarcze, silosy itp.) nabywając materiały budowlane i usługi budowlane, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a odliczyć na podstawie posiadanych faktur podatek VAT wykazując go w składanych co kwartał deklaracjach VAT-7K w poz. 40 i wnioskując o zwrot ewentualnej różnicy podatku na rachunek bankowy.

Jeżeli Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia podatku VAT od nabytych materiałów i usług budowlanych za 2013 rok, to przy niezmienionych warunkach i statusie prawnym podatnika będzie mógł również odliczać podatek VAT od nabywanych materiałów i usług budowlanych w ramach prowadzonych inwestycji w roku bieżącym i w latach następnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia i okresu odliczenia podatku VAT od nabytych w III kwartale 2013 r. materiałów i usług budowlanych, prawa do odliczenia podatku VAT od nabytych w II kwartale 2013 r. materiałów i usług budowlanych oraz prawa do odliczenia podatku VAT w 2014 r. od wydatków inwestycyjnych,

* nieprawidłowe - w zakresie okresu, w którym Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT od nabytych w II kwartale 2013 r. materiałów i usług budowlanych.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Od 1 stycznia 2014 r. art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego wraz z zabudowaniami od 1992 r. Od czerwca 2006 r. rozlicza się Urzędem Skarbowym (VAT w rolnictwie) a od czerwca 2010 r. na podstawie wpisu w CEDIG prowadzi działalność gospodarczą - Hurtowa sprzedaż warzyw i owoców. Do dnia dzisiejszego nie odliczał podatku VAT od wydatków inwestycyjnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W dniu 3 września 2011 r. otrzymał zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, polegającej na budowie drogi ekspresowej na terenie gminy. Równocześnie wyznaczone zostały działki przeznaczone do zajęcia pod ww. inwestycję. W dniu 2 maja 2012 r. Wojewoda wydał decyzję zezwalającą na realizację tej inwestycji. Po uprawomocnieniu się decyzji we wrześniu 2012 r. z mocy prawa działki zostały przejęte przez Skarb Państwa. W dniu 6 marca 2013 r. dokonano wyceny i sporządzono operat szacunkowy zajętej nieruchomości. W dniu 16 maja 2013 r. wydana została decyzja Wojewody o ustaleniu odszkodowania za przejęcie z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. W skład wywłaszczonej nieruchomości weszły działki nr 572 o powierzchni 0,14 ha, działki nr 662 o powierzchni 1,7004 ha i działki nr 574/3 o powierzchni 0,21 ha. W operatach szacunkowych sporządzonych przez rzeczoznawcę majątkowego wartość przedmiotowych nieruchomości wyniosła ogółem - 1.060.464,00 zł (jeden milion sześćdziesiąt tysięcy czterysta sześćdziesiąt cztery złote). Odszkodowanie zostało wypłacone w 2013 r., które Wnioskodawca w całości przeznaczy na odbudowę gospodarstwa rolnego. W chwili obecnej prowadzi inwestycje budowlane (przechowalnia, budynki gospodarcze na sprzęt, silosy).

Na wszystkie wydatki posiada faktury. Powstające obiekty budowlane służyć będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem. W ramach odbudowy gospodarstwa rolnego powstaną wyłącznie nieruchomości, które zostaną zaliczone do środków trwałych (budynki, budowle) niepodlegające odpisom amortyzacyjnym (VAT w rolnictwie). Do chwili obecnej żaden obiekt nie został oddany do użytku - wszystkie są w trakcie realizacji.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a powstające obiekty budowlane służyć będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem.

Oznacza to więc, że Wnioskodawca ponosząc w 2013 r. wydatki na nabycie materiałów i usług budowlanych oraz kontynuując inwestycję w 2014 r. ma i będzie miał prawo do prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami w deklaracji VAT-7K, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy, mały podatnik może wybrać metodę rozliczeń polegającą na tym, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do dokonywanych przez niego dostaw towarów i świadczenia usług powstaje:

1.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,

2.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w pkt 1

- po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę, zwaną dalej "metodą kasową"; otrzymanie zapłaty w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

W myśl art. 2 ust. 25 ustawy, przez małego podatnika rozumie się podatnika podatku od towarów i usług:

a.

u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro,

b.

prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro

- przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W oparciu o art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale (art. 99 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 99 ust. 3 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Zgodnie z delegacją zawartą w ust. 14 tego artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 394) - dalej rozporządzenie.

Jak stanowi § 1 pkt 1 rozporządzenia, określa się wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia, i deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7D), o której mowa w art. 99 ust. 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia, oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia ww. wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług określone w:

1.

załączniku nr 1 oraz 5 i 6 do rozporządzenia, stosuje się, począwszy od rozliczenia za kwiecień 2013 r.)

2.

załączniku nr 2 i 3 do rozporządzenia, stosuje się, począwszy od rozliczenia na II kwartał 2013 r.

Według pkt 12 zał. nr 4 do rozporządzenia: w poz. 27 i 28 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Według zał. nr 2 do rozporządzenia: w części D.2. Nabycie towarów i usług oraz podatek naliczony z uwzględnieniem korekt, w poz. 39 wykazuje się wartość netto w zł od nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych natomiast w poz. 40 wykazuje się podatek naliczony w zł od nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w poszczególnych ustępach art. 86.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.), do rozliczeń za okresy rozliczeniowe, które upływają w dniu 31 grudnia 2013 r., stosuje się przepisy art. 86 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jak stanowi art. 86 ust. 16 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 21 ust. 1, w odniesieniu do nabytych na terytorium kraju towarów i usług, mogą obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulowali całość lub cześć należności wynikającej z otrzymanej od kontrahenta faktury, nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury. Uregulowanie należności w części daje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odpowiadającą części uregulowanej należności. Przepisy ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Natomiast w świetle art. 86 ust. 10e ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał zapłaty za te towary i usługi.

Natomiast jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Z kolei art. 86 ust. 13 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Zatem w przypadku, gdy mały podatnik wybrał "kasową metodę" rozliczeń podatku VAT, to w 2013 r. prawo do obniżenia podatku należnego w odniesieniu do nabytych na terytorium kraju towarów i usług powstał u tego podatnika w rozliczeniu za okres, o którym mowa w art. 86 ust. 16 ustawy, a więc w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulował on całość lub część należności wynikającej z otrzymanej od kontrahenta faktury, nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury.

Stosownie do art. 86 ust. 16 przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. Jeśli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy, to może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - zgodnie z przepisem art. 86 ust. 11 ustawy.

Wobec powyższego dokonując analizy przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, iż wobec tego, iż Wnioskodawca w II kwartale 2013 r. nie otrzymał faktur związanych z nabyciem materiałów i usług budowlanych to za ten okres nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowę budynków. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż za II kwartał 2013 r. Wnioskodawca złoży korektę deklaracji VAT-7K, należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w zakresie towarów i usług nabytych do budowy budynków w III kwartale 2013 r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w odniesieniu do faktur dokumentujących nabycie otrzymanych i zapłaconych w III kwartale. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w deklaracji VAT-7K za III kwartał 2013 r., zgodnie z zapisem art. 86 ust. 11 ustawy, może dokonać odliczenia podatku w następnych okresach rozliczeniowych tj. w deklaracjach VAT-7 K za IV kwartał 2013 r. lub I kwartał 2014 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż za III kwartał 2013 r. nieodliczony podatek VAT z faktur dotyczący inwestycji może rozliczyć w składanej deklaracji za I kwartał 2014 r., należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie fatycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl