IPTPP1/443-388/14-7/MH - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących dokumentacji projektowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-388/14-7/MH Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących dokumentacji projektowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) i 23 lipca 2014 r. (data wpływu 24 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących dokumentacji projektowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."...";

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących dokumentacji projektowej ww. projektu.

Wniosek uzupełniono w dniu 14 lipca 2014 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego. Natomiast w dniu 24 lipca 2014 r. wniosek uzupełniono w zakresie prawa reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 lipca 2014 r.).

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, posiada NIP i składa deklaracje VAT-7. Gmina realizuje projekt pod nazwą:"..." - zadanie wykonanie kanalizacji teletechnicznej, budowa kabli rozdzielczych i abonenckich w ramach przebudowy kolidującej napowietrznej sieci teletechnicznej w zakresie:

* kanalizacja teletechniczna 1-otw o długości: I23 mb (w tym pod drogą - 26 mb),

* studnie kablowe - 8 szt.,

* słupek rozdzielczy TSK - 3 szt.,

* rurociąg kablowy - 107 mb,

* kable rozdzielcze - 705 mb (zakres 16,44 km par),

* kable abonenckie - 353 mb (zakres 0,865 km par),

* słupy kablowe - 2 szt.,

* projekty organizacji ruchu - 2 szt.,

* inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza - 2 kpl.,

* zajęcie pasa drogowego - 204 m2,

* nadzór archeologiczny - 300 mb.

Projekt realizowany był ze środków własnych Gminy. Do wykonanych robót został naliczany podatek VAT w wysokości 23%, który był kosztem dla Gminy. Kosztorys powykonawczy zawierający również koszty wykonania projektu wyniósł 54.628,20 zł (brutto), 44.413,17 zł (netto). Koszt wykonania samej dokumentacji projektowej wyniósł - 4.448,91 zł (brutto), 3.617,00 zł (netto). Kwota 54.628,20 zł za wykonane roboty budowlane oraz dokumentację projektową wpłaciła S.A. na konto Gminy.

Gmina odsprzedała wybudowaną infrastrukturę - wykonanie kanalizacji teletechnicznej, budowy kabli rozdzielczych i abonenckich w ramach przebudowy kolidującej napowietrznej sieci teletechnicznej - S.A.

Z realizowanego projektu Gmina będzie osiągała przychód z tytułu:

* jednorazowej zapłaty za zajęcie gruntu - zapłaty dokonała S.A. za korzystanie z nieruchomości, na której znajduje się infrastruktura teletechniczna - czynność ta była opodatkowana podatkiem VAT.

* odsprzedanie Inwestycji S.A.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu oraz wykonaniem dokumentacji projektowej tego projektu wystawiane są na Gminę. Właścicielem całego projektu jest Gmina. Projekt obejmował również przebudowę sieci teletechnicznej, która w całości była zamontowana na słupach oświetlenia ulicznego. W związku z przebudową oświetlenia konieczna była również przebudowa sieci teletechnicznej. Przebudowana przez Gminę na podstawie zawartej umowy, sieć teletechniczna została wraz z odpowiadającą jej częścią dokumentacji odsprzedana S.A.

Gmina odsprzedała część dokumentacji ww. projektu i przeniosła na te części pozwolenia na budowę S.A. i Spółka Akcyjna. Poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu i wykonaniem dokumentacji projektowej mają związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT- wykonywanymi przez S.A. na zakupionej od Gminy infrastrukturze.

Z wartości za opracowanie dokumentacji projektowej wykonanej na realizację projektu"..." - została wydzielona kwota 3.617,00 zł (netto), brutto - 4.448,91 zł za wykonanie dokumentacji projektowej na realizację zadania - wykonanie kanalizacji teletechnicznej, budowa kabli rozdzielczych i abonenckich w ramach przebudowy kolidującej napowietrznej sieci teletechnicznej. W związku z tym wszystkie wydatki w ramach ww. zadania związane są z czynnościami opodatkowanymi - wykonywanymi przez S.A.

Dokumentacja dotycząca projektu w części nieodsprzedanej S.A. i S.A. stanowi własność Gminy, nie została przekazana innemu podmiotowi. Dokumentacja dotycząca projektu w części nieodsprzedanej S.A. i S.A. związana jest z wykonywanymi przez Gminę czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu służyć będą Gminie do czynności podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Koszty inwestorskie projektu wynoszą ogółem - 8. 415.370,06 zł (netto).

Czynności opodatkowane:

1. Remont pawilonu - do realizacji;

2. Rozbudowa pawilonu - do realizacji;

3. Oświetlenie podziemi kolegiaty wraz z remontem wejścia do podziemi:

* Remont wejścia do kolegiaty - Roboty budowlane - do realizacji;

* Instalacje elektryczne - zrealizowano;

4. Remont szaletu publicznego - do realizacji.

Czynności opodatkowane wynoszą 1.536.404.72 zł (netto), co stanowi 18,26% kosztów inwestorskich projektu. Realizowana inwestycja nie należy do zadań własnych Gminy zgadnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Realizowany projekt nie jest finansowany ze środków poakcesyjnych.

Nie wszystkie elementy projektu zostały odsprzedane S.A. i S.A.

Na pytanie tut. Organu, jakich elementów projektu dotyczy dokumentacja nieodsprzedana S.A. i S.A., Wnioskodawca wskazał:

* Zadanie 1 - Przebudowa Rynku:

* Rynek - mała architektura i zieleń i prace archeologiczne - zdarzenie przyszłe.

* Rynek-fontanna - zdarzenie przyszłe.

* Przyłącza sanitarne wod.-kan. - zdarzenie przyszłe.

* Przyłącza kanalizacji deszczowej - zdarzenie przyszłe.

* Rynek - Drogi i ukształtowanie terenu - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 2 - Przebudowa Placu:

* Elementy małej architektury i zieleń - zdarzenie przyszłe.

* Plac - Drogi i ukształtowanie terenu i stała organizacja ruchu - zdarzenie przyszłe.

* Wydobycie i wyeksponowanie reliktów kościoła - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 3 - Przebudowa i remont nawierzchni dróg:

* Drogi i ukształtowanie terenu - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 4 - Przebudowa i remont nawierzchni dróg.

* Drogi i ukształtowanie terenu - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 5 - Budowa ścieżki - ciągu pieszego:

* Elementy małej architektury i zieleń - zdarzenie przyszłe.

* Drogi i ukształtowanie terenu - ścieżka wzdłuż starorzecza - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 6 - Budowa kładki pieszej nad starorzeczem - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 7 - Wykonanie prac archeologicznych wraz z robotami niwelacyjnymi:

* Wykonanie prac archeologicznych - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 8 - Montaż lamp oświetleniowych na terenach rekreacyjno-sportowych - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 9 - Przebudowa iluminacji kolegiaty - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 10a - Remont pawilonu:

* Remont pawilonu - roboty budowlane - zdarzenie przyszłe.

* Remont pawilonu - wentylacja - zdarzenie przyszłe.

* Instalacje elektryczne - zdarzenie przyszłe.

* Remont pawilonu archeologicznego-przyłącze deszczówki - zdarzenie przyszłe.

* Drogi i ukształtowanie terenu przed Pawilonem - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 10b - Rozbudowa pawilonu:

* Rozbudowa pawilonu - roboty budowlane - zdarzenie przyszłe.

* Rozbudowa pawilonu - wentylacja zdarzenie przyszłe.

* Instalacje elektryczne - zdarzenie przyszłe.

* Zadanie 11 - Oświetlenie podziemi kolegiaty wraz z remontem wejścia do podziemi:

* Remont wejścia do kolegiaty - roboty budowlane-zdarzenie przyszłe.

* Instalacje elektryczne - zrobione.

* Zadanie 12- Remont szaletu publicznego:

* Remont szaletu publicznego - roboty budowlane - zdarzenie przyszłe.

* Remont szaletu publicznego - instalacje sanitarne - zdarzenie przyszłe.

* Instalacje elektryczne - zdarzenie przyszłe.

Nabywane towary i usługi będą służyć Gminie zarówno do czynności podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jak i do czynności niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie tut. Organu w zakresie możliwości obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności, Wnioskodawca wskazał:

Czynności opodatkowane:

1. Remont pawilonu.

2. Rozbudowa pawilonu.

3. Oświetlenie podziemi kolegiaty wraz z remontem wejścia do podziemi.

* Remont wejścia do kolegiaty.

* Instalacje elektryczne.

4. Remont szaletu publicznego.

Czynności nieopodatkowane:

1. Przebudowa Rynku.

2. Przebudowa Placu.

3. Przebudowa i remont nawierzchni dróg.

4. Przebudowa i remont nawierzchni dróg.

5. Budowa ścieżki - ciągu pieszego.

6. Budowa kładki pieszej.

7. Wykonanie prac archeologicznych wraz z robotami niwelacyjnymi wykonanie prac archeologicznych.

8. Montaż lamp oświetleniowych na terenach rekreacyjno-sportowych.

9. Przebudowa iluminacji kolegiaty.

Na pytanie tut. Organu odnośnie współczynnika proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, iż czynności opodatkowane wynoszą 18,26% kosztów inwestorskich projektu pozostała część to czynności nieopodatkowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy że istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dotyczących dokumentacji projektowej ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z przytoczonymi art. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towaru i usług od wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Gmina realizuje projekt pod nazwą:"..." - zadanie wykonanie kanalizacji teletechnicznej, budowa kabli rozdzielczych i abonenckich w ramach przebudowy kolidującej napowietrznej sieci teletechnicznej w zakresie:

* kanalizacja teletechniczna 1-otw o długości: I23 mb (w tym pod drogą - 26 mb),

* studnie kablowe - 8 szt.,

* słupek rozdzielczy TSK - 3 szt.,

* rurociąg kablowy - 107 mb,

* kable rozdzielcze - 705 mb (zakres 16,44 km par),

* kable abonenckie - 353 mb (zakres 0,865 km par),

* słupy kablowe - 2 szt.,

* projekty organizacji ruchu - 2 szt.,

* inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza - 2 kpl.,

* zajęcie pasa drogowego - 204 m2,

* nadzór archeologiczny - 300 mb.

Koszt wykonania samej dokumentacji projektowej wyniósł - 4.448,91 zł (brutto), 3.617,00 zł (netto). Kwota 54.628,20 zł za wykonane roboty budowlane oraz dokumentację projektową wpłaciła S.A. na konto Gminy. Gmina odsprzedała wybudowaną infrastrukturę - wykonanie kanalizacji teletechnicznej, budowy kabli rozdzielczych i abonenckich w ramach przebudowy kolidującej napowietrznej sieci teletechnicznej - S.A. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z wykonaniem dokumentacji projektowej tego projektu wystawiane są na Gminę. Właścicielem całego projektu jest Gmina. Projekt obejmował również przebudowę sieci teletechnicznej, która w całości była zamontowana na słupach oświetlenia ulicznego. W związku z przebudową oświetlenia konieczna była również przebudowa sieci teletechnicznej. Przebudowana przez Gminę na podstawie zawartej umowy, sieć teletechniczna została wraz z odpowiadającą jej częścią dokumentacji odsprzedana S.A. Gmina odsprzedała część dokumentacji ww. projektu i przeniosła na te części pozwolenia na budowę S.A. i Spółka Akcyjna. Dokumentacja dotycząca projektu w części nieodsprzedanej S.A. i S.A. stanowi własność Gminy, nie została przekazana innemu podmiotowi. Nie wszystkie elementy projektu zostały odsprzedane S.A. i S.A. Nabywane towary i usługi będą służyć Gminie zarówno do czynności podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jak i do czynności niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie tut. Organu w zakresie możliwości obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności, Wnioskodawca wskazał:

Czynności opodatkowane:

1. Remont pawilonu.

2. Rozbudowa pawilonu.

3. Oświetlenie podziemi kolegiaty wraz z remontem wejścia do podziemi.

* Remont wejścia do kolegiaty.

* Instalacje elektryczne.

4. Remont szaletu publicznego.

Czynności nieopodatkowane:

1. Przebudowa Rynku.

2. Przebudowa Placu.

3. Przebudowa i remont nawierzchni dróg.

4. Przebudowa i remont nawierzchni dróg.

5. Budowa ścieżki - ciągu pieszego.

6. Budowa kładki pieszej.

7. Wykonanie prac archeologicznych wraz z robotami niwelacyjnymi wykonanie prac archeologicznych.

8. Montaż lamp oświetleniowych na terenach rekreacyjno-sportowych.

9. Przebudowa iluminacji kolegiaty.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że w momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z przedstawionych w opisie sprawy okoliczności wynika obiektywna możliwość przyporządkowania wydatków do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wykonanej dokumentacji projektowej w zakresie, w jakim wydatki poniesione na nabycie ww. dokumentacji są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wykonanej dokumentacji projektowej związanej z czynności niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, Gminie będącej podatnikiem VAT, w związku z nabyciem dokumentacji projektowej dotyczącej projektu pn."..." - zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione ww. wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki, o których mowa powyżej, służą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie Wiślica przysługuje prawo do odliczenia podatku od towaru i usług od wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. projektu, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż mając na uwadze przepisy Ordynacji podatkowej w zakresie wydawania interpretacji, należy wskazać, iż rozszerzenie zakresu wniosku na etapie uzupełnienia wniosku ORD-IN z dnia 11 lipca 2014 r. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." - wykonanie instalacji elektrycznej w podziemiach kolegiaty, przy jednoczesnym braku pytania oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy w tej sprawie, nie pozwala Organowi na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy w tym zakresie. Dlatego też, w sytuacji, gdy Wnioskodawca oczekuje również interpretacji w ww. zakresie, winien złożyć w tym zakresie nowy wniosek ORD-IN, zawierający wszystkie elementy tj. dokładny opis sprawy, pytanie oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu. Nadto należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących dokumentacji projektowej. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl