IPTPP1/443-38/11-5/IG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, przekazanej następnie spółce komunalnej w zarząd.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-38/11-5/IG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, przekazanej następnie spółce komunalnej w zarząd.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją zadania pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest Beneficjentem zadania pn. "...", realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa - Działanie 2.4 Tworzenie Kompleksowe Terenów Inwestycyjnych.

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest na terenie Gminy. Gmina leży w południowej części województwa. Gmina jest miejscowością uzdrowiskową, charakteryzującą się korzystnym położeniem, kreowanym przez występowanie w regionie naturalnych wód leczniczych, rozwój gospodarczy opiera się przede wszystkim na rozwoju funkcji uzdrowiskowej.

Plan zagospodarowania przestrzennego dla południowej części miasta, w tym dla strefy A ochrony uzdrowiskowej, przewiduje wykorzystanie części terenów niezagospodarowanych, pod zabudowę uzdrowiskową lub budowę urządzeń sportowo-rekreacyjnych. Tereny, o których mowa nie są uzbrojone, a ich wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem jest niemożliwe. Realizacja przedmiotowego projektu odblokuje tereny inwestycyjne na tym obszarze.

Na terenach przeznaczonych pod zabudowę sanatoryjną powstaną obiekty, gdzie świadczone będą usługi z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego. Na terenach przeznaczonych pod zieleń powstaną w przyszłości obiekty typu: baseny, korty tenisowe, zaplecze sportowo-rekreacyjne.

Ponieważ Gmina nie może prowadzić działalności gospodarczej, uzbrojone tereny zostaną zaoferowane do sprzedaży podmiotom, które taką działalność mogą prowadzić. Tereny zielone przeznaczone jako tereny o funkcji rekreacyjnej zostaną zagospodarowane w ramach Partnerstwa Publiczno -Prywatnego w formie koncesji na roboty budowlane.

Realizacja projektu przyczyni się do pobudzenia rozwoju gospodarczego Gminy. Powstawanie nowych obiektów przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności na lokalnym rynku a co za tym idzie podnoszenia standardu usług.

Projekt zakresem swoim obejmuje uzbrojenie gminnych terenów inwestycyjnych położonych w południowo-zachodniej części miejscowości w strefie A ochrony uzdrowiskowej w podstawową infrastrukturę techniczną tj. drogi wraz z oświetleniem ulicznym, kanalizację deszczową, sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Beneficjent w chwili obecnej złożył wniosek o dofinansowanie projektu i poniósł koszty związane z opracowaniem map oraz studium wykonalności zadania. Projekt planowany jest do realizacji w okresie do 30 września 2014 r.

Żaden z uzyskanych w ramach projektu produktów nie będzie wykorzystany do jakiejkolwiek działalności komercyjnej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zasadniczym celem projektu jest uzbrojenie terenów własnych Gminy w infrastrukturę techniczną. Po realizacji przez Gminę powyższego zadania planowane jest nawiązanie współpracy w partnerstwie publiczno - prywatnym w formie koncesji na roboty budowlane oraz sprzedaż działek. Przychodem dla Gminy będzie wpływ w przyszłości ze sprzedaży działek, podatek od nieruchomości jaki będzie wpływał do Gminy. Opłaty stanowiące przychód (opłaty za dostawę wody i odprowadzenie ścieków) będą pobierane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (gdzie Gmina jest 100% udziałowcem) zarządzającej siecią. Wpływające przychody, będą pokrywały koszty utrzymania sieci. Infrastruktura drogowa, oświetlenie uliczne jak również kanalizacja deszczowa nie będą generować przychodów.

Gmina jako beneficjent zadania pomimo braku bezpośrednich przychodów z wybudowanej infrastruktury, będzie miała przychód ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z tytułu sprzedaży w przyszłości nieruchomości dla których zostało wykonane uzbrojenie. Kosztami kwalifikowalnymi są koszty brutto projektu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże nie może go odliczyć. Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonaniem czynności opodatkowanych tj. generujących podatek należny. Wybudowane w ramach ww. zadania drogi będą drogami gminnymi - publicznymi. Właścicielem powstałych sieci pozostanie Gmina. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej zostanie przekazana w zarząd do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., gdzie Gmina jest 100% udziałowcem. Po przekazaniu sieci w ramach sprawowanego zarządu Spółka będzie utrzymywać tę sieć, pobierając opłaty za wodę i odprowadzenie ścieków, przeznaczone na bieżące utrzymanie sieci. Pozostała wybudowana infrastruktura (drogi, oświetlenie uliczne i kanalizacja deszczowa) pozostanie zarówno na majątku Gminy jak i w jej bezpośrednim zarządzie, a z tytułu jej użytkowania Gmina nie będzie pozyskiwała żadnych przychodów.

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. działa na podstawie:

* Uchwały Rady Miejskiej w sprawie restrukturyzacji, przekształcenia i likwidacji Miejsko Gminnego Zakładu Komunalnego,

* Aktu Założycielskiego spółki zawartego w Akcie Notarialnym sporządzonego w Kancelarii Notarialnej,

* Kodeksu Spółek Handlowych oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

Regulamin organizacyjny MPGK Sp. z o.o. określa rodzaj zadań i cele realizowane przez spółkę.

Podstawowe zadania spółki i cele określa § 4 tj.

1.

Podstawowym zadaniem Spółki jest świadczenie usług komunalnych na rzecz mieszkańców Miasta i Gminy,

2.

Celem działania Spółki jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ww. zakresie:

a.

poboru uzdatniania i dostarczania wody,

b.

odprowadzania i oczyszczania ścieków,

c.

wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, itp.

d.

innym, określonym aktem założycielskim Spółki

3.

Spółka wykonuje usługi komunalne na rzecz Gminy, ludności, podmiotów gospodarczych oraz w ramach porozumień pomiędzy innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Planowane do realizacji zadanie pn. "...", będzie współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Oś Priorytetowa 2, Działanie 2.4 Tworzenie kompleksowe terenów inwestycyjnych. Realizacja ww. zadania planowana jest do końca września 2014 r.

Planowane zadanie należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W myśl przytoczonego artykułu ustawy Gmina ma obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców tj.:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4.

działalności w zakresie telekomunikacji.

Po realizacji inwestycji, sprzedaży będą podlegały wyłącznie nieruchomości gruntowe, natomiast wybudowana infrastruktura pozostanie na majątku Gminy.

W związku ze złożonym wnioskiem i wyjaśnieniami Wnioskodawca prosi o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują wydatki w ramach planowanego do realizacji projektu pn."... ".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur, które dokumentują poniesione przez Gminę wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako inwestora zadania, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy obejmują między innymi sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, a także działalność w zakresie telekomunikacji.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest Beneficjentem zadania pn. "...", realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa - Działanie 2.4 Tworzenie Kompleksowe Terenów Inwestycyjnych. Realizacja projektu przyczyni się do pobudzenia rozwoju gospodarczego Gminy. Powstawanie nowych obiektów przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności na lokalnym rynku a co za tym idzie podnoszenia standardu usług.

Projekt zakresem swoim obejmuje uzbrojenie gminnych terenów inwestycyjnych położonych w południowo-zachodniej części miejscowości w strefie A ochrony uzdrowiskowej w podstawową infrastrukturę techniczną tj. drogi wraz z oświetleniem ulicznym, kanalizację deszczową, sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Beneficjent w chwili obecnej złożył wniosek o dofinansowanie projektu i poniósł koszty związane z opracowaniem map oraz studium wykonalności zadania. Projekt planowany jest do realizacji w okresie do 30 września 2014 r.

Żaden z uzyskanych w ramach projektu produktów nie będzie wykorzystany do jakiejkolwiek działalności komercyjnej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zasadniczym celem projektu jest uzbrojenie terenów własnych Gminy w infrastrukturę techniczną. Po realizacji przez Gminę powyższego zadania planowane jest nawiązanie współpracy w partnerstwie publiczno - prywatnym w formie koncesji na roboty budowlane oraz sprzedaż działek. Przychodem dla Gminy będzie wpływ w przyszłości ze sprzedaży działek, podatek od nieruchomości jaki będzie wpływał do Gminy. Opłaty stanowiące przychód (opłaty za dostawę wody i odprowadzenie ścieków) będą pobierane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (gdzie Gmina jest 100% udziałowcem) zarządzającej siecią.

Wpływające przychody, będą pokrywały koszty utrzymania sieci.

Infrastruktura drogowa, oświetlenie uliczne jak również kanalizacja deszczowa nie będą generować przychodów. Gmina jako beneficjent zadania pomimo braku bezpośrednich przychodów z wybudowanej infrastruktury, będzie miała przychód ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z tytułu sprzedaży w przyszłości nieruchomości dla których zostało wykonane uzbrojenie. Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonaniem czynności opodatkowanych tj. generujących podatek należny. Planowane zadanie należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wybudowane w ramach ww. zadania drogi będą drogami gminnymi - publicznymi. Po realizacji inwestycji, sprzedaży będą podlegały wyłącznie nieruchomości gruntowe, natomiast wybudowana infrastruktura pozostanie na majątku Gminy. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej zostanie przekazana w zarząd do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., gdzie Gmina jest 100% udziałowcem. Po przekazaniu sieci w ramach sprawowanego zarządu Spółka będzie utrzymywać tę sieć, pobierając opłaty za wodę i odprowadzenie ścieków, przeznaczone na bieżące utrzymanie sieci. Pozostała wybudowana infrastruktura (drogi, oświetlenie uliczne i kanalizacja deszczowa) pozostanie zarówno na majątku Gminy jak i w jej bezpośrednim zarządzie, a z tytułu jej użytkowania Gmina nie będzie pozyskiwała żadnych przychodów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie do używania kanalizacji sanitarnej i wodociągowej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ poniesione wydatki nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji zadania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl